Amber huskat?

[QUOTE=Eife;1007194]
Men for mig at se udviser katten ikke en masse forskellige farver? Fortæl gerne hvilke det er du ser? For man skal jo også huske at genotypen ee giver en fænotype der udvikler sig over årene, og katten er fra 2008.

Hvis ikke den er amber, hvilken farve vil du så mene at den har?[/QUOTE]

Hvis den ikke er amber, så er den rød = d 22.

Men jeg tænkte ikke over, at billederne kunne være fra meget forskellige alderstrin.:dokdok: Hvis farverne er rigtige, så viser billede 4 og 5 en ung kat, hvor amberen ikke er slået helt igennem. Disse billeder mangler også de tykke kinder, som er på billede 1 og 3. Og hvis halespidsen på billede 3 ikke er mørk, bare fordi blitzen er centreret på kattens hoved, men er mørk i virkeligheden. Og hvis den mørke hale på billede 2 ikke bare skyldes, at billedet er taget i skyggen med kraftigt sollys i baggrunden… ja så er katten amber = nt 22.

Er det en kat, du kender, eller surfede du bare forbi?

vh

Andreas

Rød er den ikke, så vil den ikke have de mørke eyelinier … Og den har tydelige mørke markeringer på hale m.m

[QUOTE=Andreas;1007308]Hvis den ikke er amber, så er den rød = d 22.

Men jeg tænkte ikke over, at billederne kunne være fra meget forskellige alderstrin.:dokdok: Hvis farverne er rigtige, så viser billede 4 og 5 en ung kat, hvor amberen ikke er slået helt igennem. Disse billeder mangler også de tykke kinder, som er på billede 1 og 3. Og hvis halespidsen på billede 3 ikke er mørk, bare fordi blitzen er centreret på kattens hoved, men er mørk i virkeligheden. Og hvis den mørke hale på billede 2 ikke bare skyldes, at billedet er taget i skyggen med kraftigt sollys i baggrunden… ja så er katten amber = nt 22.

Er det en kat, du kender, eller surfede du bare forbi?

vh

Andreas[/QUOTE]

Rød tror jeg ikke den er… Ikke almindeligt rød i hvert fald… :slight_smile:

Det er ikke en jeg kender, bare en jeg faldt over… Men har faktisk skrevet og spurgt ejeren om et par ting, så må vi se om hun svarer :slight_smile:

Den ligner ikke en rød kat set med mine øjne. Jeg har i al fald aldrig set den slags rød før :slight_smile:

Spændende om ejeren svarer :smiley:

Nå, der står, at det er en hunkat. Så er kindernes tykkelse ikke så vigtigt et tegn på alder.

vh

Andreas

er der nogen der har et billedet af en med 100% sikkerhed Amberfarvet kat? jeg bliver jo helt nysgerrig :slight_smile:
MVH Rikke

Det tror jeg Gitte S må have, hun opdrættede/ejede i hvert fald en som jeg lige husker det? :slight_smile:

Bare søg på nettethttp://www.skogkattslingan.com/eng/amber.php

vh

Andreas

For at være helt sikker på om den er Amber ville jeg nu gerne have set farven på dens trædepuder :slight_smile:

Jeg mener også, at en Amber kat er mest tydelig i sin Amber farve som killing - og at den efterhånden bliver mere og mere rød. Men jeg kan tage fejl da det er længe siden jeg sidst har læst om Amber.

Jeg har et skriv om Amber fra tidligere…[Amber](http://nemador.dk/Artikler/Amber_the show_E.pdf)

Er er mine 2 tidligere amber skovkatte. De fødes mørke og bliver så mere rødlige med alderen her er Leia Norsk Skovkat Dansbjerg s Leia - 2007 - Dansbjerg s Leia er fra samme... og her er Fenris Katteracer - Find data om din katterace på KatteGalleri

Jeg synes altså farven ligner MEGET den samme rødbrune som Gittes har :slight_smile: - ud fra det vil jeg stadig mene den ser amber ud :slight_smile:

jeg tænkte umiddelbart bengal ell oci mix da jeg så den, men det kan vel også være et kryds af en amber nfo og en golden exo. selvom den syner amber er det jo ikke sikkert den genetisk er amber.

Jeg synes absolut ikke den ligner en golden… Og oci burde slet ikke give den slags når mix’et…

En hybrid som bengalen ved jeg ikke med…

Men hvor kommer amber-genet fra? Hvis det indtil nu kun er kendt hos NFO og det er et recessivt gen… Er det en spontan mutation?

Jeg ved ikke hvordan Golden ser ud, men jeg synes på ingen måde den ligner noget med EXO blandet ind i.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1009909]Men hvor kommer amber-genet fra? Hvis det indtil nu kun er kendt hos NFO og det er et recessivt gen… Er det en spontan mutation?

Jeg ved ikke hvordan Golden ser ud, men jeg synes på ingen måde den ligner noget med EXO blandet ind i.[/QUOTE]

Ja, mutationen er opstået hos en NFO tilbage for en 30 år siden :slight_smile: Alle mutationer opstår jo spontant, og det er der vi har alle de forskellige farver fra (rød, hvid, med hvid, sølv, non-agouti etc.), denne mutation er bare en af de nyere, og opstået hos en allerede etableret race :slight_smile:

In cats, shades of red color are determined by the dominant Orange gene located on the X chromosome. However, in some Norwegian Forest Cats, there is a recessive mutation in the MC1R gene that results in kittens that are born with a black/brown tabby pattern (blue/apricot in dilute cats). As the kittens mature, the black/blue pigment is replaced by yellow resulting in the golden coat coloration seen in adult cats. This mutation traces back to a single female ancestor from Norway born in 1981 and the color, originally named X Colour, is now called Amber. Display of the Amber coloration depends on the presence/absence of dominant Orange. In the absence of Orange, males and females with genotype e/e will have the Amber coloration. Amber males that have the Orange gene will be red. Amber females that have one copy of the Orange gene will be amber/red tortoiseshell. Amber females with two copies of the Orange gene will be red.

[QUOTE=Eife;1009883]Jeg synes absolut ikke den ligner en golden… Og oci burde slet ikke give den slags når mix’et…

En hybrid som bengalen ved jeg ikke med…[/QUOTE]

Eftersom Ocikatten er lige så meget en blandingsrace som bengalen kan det vel være svært at vide, hvordan halve og kvarte oci’er kan se ud :slight_smile:

:dokdok: Nåh ja… Selvfølgelig er alle farver oprindeligt en mutation… Det ved jeg jo egentlig godt… Jeg undskylder mig med at jeg har været alt for tidligt oppe i dag L

Så det vil sige at to “røde” NFO’er kan lave en amber killing? Betyder det at alle NFO’er i princippet kan “gemme” på amber? Eller er det kun røde/tortie?

Årh, det den da ikke? Ocikatten er da så vidt jeg ved forsøget på at lave en smuk plettet kat UDEN at lave artskrydsninger? Og er baseret primært på aby, sia og noget huskat… Ja, når jeg kigger wiki, så siger fremhæver den da også at oci’en netop ikke skulle have “wild DNA in its gene pool”

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1009918]:dokdok: Nåh ja… Selvfølgelig er alle farver oprindeligt en mutation… Det ved jeg jo egentlig godt… Jeg undskylder mig med at jeg har været alt for tidligt oppe i dag L

Så det vil sige at to “røde” NFO’er kan lave en amber killing? Betyder det at alle NFO’er i princippet kan “gemme” på amber? Eller er det kun røde/tortie?[/QUOTE]

Det er et recessivt gen, så som med f.eks. maske, fortynding og cinnamon, så kan det bæres skjult i mange generatoner :slight_smile: Og de formodes jo så kun at kunne være bærer hvis den specifikke hunkat som mutationen opstod hos, ligger i kattens stamtavle :slight_smile:

Min ene pige er muligvis bærer, men det kan heldigvis testes :slight_smile: