Amber huskat?

Er det bare mig, eller ligner det ikke at denne kat er amber i farven? (amber er en recessiv allel - e)

Det kan godt ligne… men det påstås jo at amber er en unik farve, der kun findes hos NFO, så det burde ikke kunne være amber

Det står også i profilen at der er norsk skovkat i den…

jeg mener at farven nedarves ressecivt…

Det skrev jeg også i mit startindlæg :wink:

Det skrev jeg også i mit startindlæg.
Jeg har lavet tråden her for at høre dem der kender amber, om de også tror den er amber… For så er det enten et helt usandsynligt tilfælde at en så sjælden allel hos racen, skulle ligge dobbelt i en huskat/blanding - eller muligheden er der for at der er opstået en nyt mutation på Extension-locus’et…

Mon ikke Ann mener at hvis farven kun findes hos NFO, så burde den ikke kunne komme til udtryk hos en blanding?

Uanset hvad; hvor er det en smuk farve!

Sjovt, jeg sad også netop og kiggede på denne kat og især dens specielle farve.

Følger lige med (amber er fra efter jeg forlod skovkatte verdenen :wink: )

altså… hvis de er amber så må der være skovkat hos både far og mor… siger man at der eer det?
hvis ikk så er hele teorien om amber som unik nfofarve skudt i sænk :slight_smile:

[QUOTE=Charlotte;1006891]Mon ikke Ann mener at hvis farven kun findes hos NFO, så burde den ikke kunne komme til udtryk hos en blanding?

Uanset hvad; hvor er det en smuk farve![/QUOTE]

Se min uddybning i indlægget

[QUOTE=Ann K;1006896]altså… hvis de er amber så må der være skovkat hos både far og mor… siger man at der eer det?
hvis ikk så er hele teorien om amber som unik nfofarve skudt i sænk :)[/QUOTE]

Nej, det er den jo ikke nødvendigvis… Pt er den jo unik for skovkatten, og det er den til andet er bevist… og vi kommer nok ikke til at finde ud af om denne huskat er ee gennem ophav, eller om der hos denne kat er opstået en ny mutation… Og medmindre den får killinger/ikke er kastreret, så kommer den “mulige” nye mutation heller ikke videre :slight_smile:

Det er i al fald en FLOT farve :smiley:

Jo i mine øjne er den amber, nu kender jegvikke ophavet til denne kat, men forældrene kan jo sagtens være NFo blandinger, måske enda i familie - bare en mulighed

Jeg tror ikke, at den er amber, men det kan jo testes.

Billederne i galleriet viser mange forskellige farver! Så hvis det er samme kat, kan billederne ikke bruges til farvebestemmelse.

Min - aldeles uautoriserede - måde at skelne amber fra rød er, at amber-katte har nogle sorte dækhår ned ad ryggen. Men det kan man jo ikke se på denne plydsede korthårspels.

Men der er altså ikke ret mange amber-katte i Danmark. Så der er lille sandsynlighed for, at denne kat er amber.

vh

Andreas

Katten har den mørke eyelinier som amber har og har også det sorte hen af ved halen, en skam man ikke kan se trædepuderne, men jeg er sikker på de er mørke som ved en amber

Ja, tæt indavl kunne jo give den mulighed…

[QUOTE=Andreas;1007091]Billederne i galleriet viser mange forskellige farver! Så hvis det er samme kat, kan billederne ikke bruges til farvebestemmelse.

Min - aldeles uautoriserede - måde at skelne amber fra rød er, at amber-katte har nogle sorte dækhår ned ad ryggen. Men det kan man jo ikke se på denne plydsede korthårspels.

Men der er altså ikke ret mange amber-katte i Danmark. Så der er lille sandsynlighed for, at denne kat er amber.

vh

Andreas[/QUOTE]

Ja, det er et helt utroligt sammentræf, hvis den er det…
Men for mig at se udviser katten ikke en masse forskellige farver? Fortæl gerne hvilke det er du ser? For man skal jo også huske at genotypen ee giver en fænotype der udvikler sig over årene, og katten er fra 2008.

Hvis ikke den er amber, hvilken farve vil du så mene at den har?

Ja, jeg ser også den klassiske mørke eyelinder, samt sort på forbenene på første billede, og på hale og dele af ryggen :slight_smile:

Nu lyder I allesammen som om I ved hvor billedet er fra g hvor der er flere… Men jeg er åbenbart dum *L Hvis er katten (går ikke ud fra det er en herinde) og hvor kan man se mere til den? Jeg er da HELT PJATTET med den farve :hjertehop:

Linket i mit første indlæg? :tihi:

Nåeh… der er et link… Det ku’ du jo bare ha’ sagt :ups: :pose: