Analkirtler?

Hej alle I skønne kattefolk :heart:
Jeg har et spørgsmål I måske kan svare mig på…

Da jeg her til aften var igang med at børste og ordne pelsen på vores birma-blanding Kiara, skete der noget lidt bekymrende.

Jeg plejer med jævne mellemrum lige at studse hendes pels under hagen med en klipper (da det bliver da langt at det sidder fast oppe i munden på hende når hun slikker sig - men nu til sagen, idag ville jeg lige studse hende bagtil, da hun indimellem kan få afføring til at sidde i pelsen der hvis ikke der holdes fri for den lange pels - jeg vælger så at lægge hende på ryggen så jeg kan holde hende, da hun ellers går når vi skal ordne noget i det område.
Men da jeg forsøger at dele pelsen og lægger hånden på hende over omkring anus, sprøjter der sådan en blakket gråhvid væske ud på hendes hale :flushed: Jeg tørre det væk og det lugter virkelig grimt.
Hvad dælen kan det være? Hendes analkirtler? Og betyder det at de trænger til at blive tømt eller hvad? :grimacing:

Nu har jeg efterhånden haft katte i mange år og aldrig oplevet det her så er lidt bekymret!

Info om Kiara, hun er en meget langhåret Hellig Birma/ragdoll/perser-blaning, på 3,5 år. Hun er naturligvis steriliseret.

1 Synes om

Ofte bliver analkirtlerne tømt, når katten har afføring. Andre gange gnider katten enden mod noget hårdt (fx gulvet eller gulvtæppet) for at tømme dem. I sjældne tilfælde skal de tømmes manuelt - det lyder, som om det er det, du gar oplevet - det stinker ganske voldsomt, men er absolut ufarligt.

2 Synes om

Ja, hun tømte hendes analkirtler ud fra beskrivelsen. Og pas ift om det betyder hun har brug for yderlig hjælp, eller om hun kom af med det hun skulle. :woman_shrugging: Hvis hun virker generet bagtil og vasker sig ekstra kan der måske være noget. Men det ses at katte tømmer dem hvis de er lidt pressede. En af mine huskatte piger gjorde det engang på dyrlægen :tihi:

6 Synes om

Tusind tak for jeres svar - indtil videre er det ikke sket igen, så jeg har ikke gjort yderligere.
Havde I ikke været så søde til at svare, havde jeg nok endt med en - i denne omgang - unødvendig dyrlæge-regning :face_with_hand_over_mouth:

4 Synes om