Anbefal en madras! :)

Ja…ikke spor katterelateret, men tænkte, at jeg lige kunne høre, om nogen herinde har erfaringer, jeg kunne trække lidt på. :slight_smile:

Jeg skal simpelthen ud og have mig nogle nye madrasser snart. Både springmadras og topmadras.

Det SKAL være springmadrasser (ikke boksmadrasser), da de er nødt til at være fleksible for at kunne komme op af trappen og blive moslet ind gennem min soveværelsesdør. :høhø:

Jeg vil helst have en på 180x200, så man slipper for ‘revnen’ i midten. Alternativet er selvfølgelig to styks på 90 cm.

Jeg har problemer i bækken, ryg og skulder, og ved af erfaring, at en madras skal være relativt blød, for at jeg ligger godt - dog ikke FOR blød, for så skrider bækkenleddet. :S

Desuden har jeg støvmideallergi, så både madrasbetræk SAMT ISÆR topmadrasbetræk SKAL være vaskbare ved 60 grader (har kigget på flere topmadrasser på nettet, som IKKE var vaskbare…ret ulækkert efter min mening :S )

Sidst men ikke mindst har jeg i ny og næ nogle ‘nattehedeture’, så det skal gerne være af materialer, der er gode til at lede varmen bort (det har jeg læst mig til at der er STOR forskel på…)

Mit budget er i omegnen af de 10000 for springmadrasserne og 4-5000 for topmadras. Og det er et absolut maksimum!

Jeg synes det er super svært, for RIGTIGT meget er jo efterhånden salg over nettet - selv de større firmaer (fx JYSK) har kun et par enkelte eksemplarer i butikken, resten sælges over nettet. Så at prøveligge noget bliver ret umuligt. Det er også umuligt at bedømme noget ud fra 5 minutters putning i en butik - uden topmadras ovenpå osv. :S
Det er dog ret generelt, at det er svært at finde en madras, der kategoriseres som ‘blød’ - det er som regel medium eller fast. Men ved heller ikke, om en blød bliver for blød - det kommer vel også igen an på type og mærke…
Der er jo flere typer fjedre, og forskelligt antal fjedre pr kvm (det er så vist primært det der giver forskel i hårdhed).
Og så er der også lige det med, om man skal vælge skum eller latex som polstring - skum er blødest, men latex er vist mere allergivenligt og miljøvenligt samt bedre til at lede varme…åha, alle de VALG! :wink:

Jeg har kigget på IKEAS side - der synes jeg ikke rigtigt, der var noget. Det virker lidt ‘noller’, deres udvalg.

JYSK har lige nu tilbud på nogen springmadrasser til 2500 pr stk, men synes den virkede lidt hård i butikken. Og kan se, at anmeldelserne også siger, at flere synes den var hårdere end forventet, selvom de lå på ‘medium’-siden. Er også lidt bange for, om kvaliteten er noget skrammel.

Jeg har kigget en del på siden www.bedrenaetter.dk, og skrevet til dem, om de har forslag til noget ud fra mine krav og ønsker. Venter på svar. :slight_smile: De har en del i mit prisleje på siden i hvert fald.

Derudover har jeg surfet lidt på Drømmelands side og på et par andre. Men når man når op i de helt rigtige ‘mærkevarer’, får man godt nok ikke meget (hvis overhovedet noget) for de penge, jeg har til rådighed.

SÅ!!
Er der nogen herinde, der har springmadrasser - hvis ja, hvor har i dem fra, hvad har i givet, og er i tilfredse? :slight_smile:

Kom meget gerne med input! Jeg kan dårligt blive mere forvirret og konfus rent madrasmæssigt, end jeg er nu. :tihi:

Hvorfor skal det være springmadrasser? Skummadrasser er også bøjelige - de bliver blandt andet brugt i elevationssenge. Og så er der ikke behov for topmadrasser.

Jeg købte for 8-9 år siden en LaPur-madras, ikke til elevation, men bare fordi det er en rigtig god madras. Den kommer i mange forskellige hårdhedsgrader, og hver madras er zoneinddelt, så den støtter på de rigtige steder. Betrækket er vaskbart og nemt at tage af og sætte på. Den er godt nok dyr, men virkelig alle pengene værd, efter min mening.

Den har desuden sammenfaldsgaranti, så den kun må synke få millimeter i løbet af en længere årrække, som jeg har glemt. Den forbliver stabil - i modsætning til den springmadras, jeg købte i Jysk og måtte have byttet to gange, fordi fjedrene ikke kunne holde til, at man lå på den :dokdok: “Har du husket at vende den ind imellem?”. “Nej, det kan jeg jo ikke, når den er blød på den ene side og hård på den anden, vel?”. Nåh nej, det kunne hun så godt se.

kan anbefale de senge her fra svane dem har vi købt . Har set på mange typer. vi kendte ikke dette mærke, men vi var ikke i tvivl da vi havde prøvet dem .

http://svane-senge.dk/

Det speciele er den gel de bruger og hvis man sveder meget eller svinger meget i temperatur det gør man for en god og ensformet søvn

[QUOTE=galath;1301011]Hvorfor skal det være springmadrasser? Skummadrasser er også bøjelige - de bliver blandt andet brugt i elevationssenge. Og så er der ikke behov for topmadrasser.

Jeg købte for 8-9 år siden en LaPur-madras, ikke til elevation, men bare fordi det er en rigtig god madras. Den kommer i mange forskellige hårdhedsgrader, og hver madras er zoneinddelt, så den støtter på de rigtige steder. Betrækket er vaskbart og nemt at tage af og sætte på. Den er godt nok dyr, men virkelig alle pengene værd, efter min mening.

Den har desuden sammenfaldsgaranti, så den kun må synke få millimeter i løbet af en længere årrække, som jeg har glemt. Den forbliver stabil - i modsætning til den springmadras, jeg købte i Jysk og måtte have byttet to gange, fordi fjedrene ikke kunne holde til, at man lå på den :dokdok: “Har du husket at vende den ind imellem?”. “Nej, det kan jeg jo ikke, når den er blød på den ene side og hård på den anden, vel?”. Nåh nej, det kunne hun så godt se.[/QUOTE]

Jeg ved godt at skum også er bøjeligt, men jeg hælder mest til spring, da jeg har ligget på sådan nogen de sidste år, og ligger godt. De billigere skummadrasser er udelukket, dem ligger jeg af H til på. Ved godt, at der er avancerede skummodeller, men tror jeg holder mig til spring, det ved jeg, kan fungere. :slight_smile:

Og ja, problemet med de der der har en fast side og en medium side er jo, at de ikke kan vendes…det har jeg også selv tænkt på. :confused:

Men du bekræfter mig da i, at Jysk ikke har så god kvalitet…det afspejler prisen vel også. :confused:

I øvrigt SKAL jeg have topmadras, hvis det er 90 cm madrasser. HADER den der revne midt i sengen. Er ikke helt sikker på, at jeg kan undvære en under alle omstændigheder. Den giver lige lidt ekstra aflastning, OG den beskytter selve madrasserne mod for meget slid.
Men hvor tyk en top skal være, kommer selvfølgelig an på blødheden af selve madrassen.

[QUOTE=hmm;1301012]kan anbefale de senge her fra svane dem har vi købt . Har set på mange typer. vi kendte ikke dette mærke, men vi var ikke i tvivl da vi havde prøvet dem .

http://svane-senge.dk/

Det speciele er den gel de bruger og hvis man sveder meget eller svinger meget i temperatur det gør man for en god og ensformet søvn[/QUOTE]

Tak, dem har jeg vist ikke set på før - det vil jeg lige checke ud. Men kan se, at forhandleren er Drømmeland - og de har primært de MEGET dyre mærker…hvad gav i for jeres må man spørge?

EDIT - fandt nogle priser selv på en Drømmeland-side. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1301014]Tak, dem har jeg vist ikke set på før - det vil jeg lige checke ud. Men kan se, at forhandleren er Drømmeland - og de har primært de MEGET dyre mærker…hvad gav i for jeres må man spørge?

EDIT - fandt nogle priser selv på en Drømmeland-side. :)[/QUOTE]

Vi købte demo model så 50 procent rabat. Kør ud og snak med dem. Husk ikke spar på en seng

Altså…jeg kunne jo også hæve hele min pensionsopsparing og så købe Tempurmadrasser. :wink: Spøg til side - de i alt 15000 er VIRKELIG et max budget. Og der er jeg endda nødt til at købe det lidt hen af vejen - kan ikke lægge alle pengene på én gang. Er jo kun mig selv til at betale alle udgifter her i hytten. :wink:

tag et kig på sengeexperten.dk …på forsiden er der et link til deres outlet

Jeg købte en tempur madras for 1 1/2 år siden og den har virkelige været pengene værd. Gav omkring 12000 for den, dog kun 1 i 90x200. Den er både blød og hård på samme tid, og den støtter som en drøm. Jeg har også nakke, ryg, lænd og ben problmer.

Jeg har ikke topmadras på, men “kun” en rulle madras og det virker fint.

Jeg har købt min i drømmeland.

[QUOTE=Jim;1301017]tag et kig på sengeexperten.dk …på forsiden er der et link til deres outlet[/QUOTE] Tak - det er vist normalt langt over mit budget, den butik der, men checker lige outlettet. :slight_smile:

[QUOTE=DK SismoCats;1301018]Jeg købte en tempur madras for 1 1/2 år siden og den har virkelige været pengene værd. Gav omkring 12000 for den, dog kun 1 i 90x200. Den er både blød og hård på samme tid, og den støtter som en drøm. Jeg har også nakke, ryg, lænd og ben problmer.

Jeg har ikke topmadras på, men “kun” en rulle madras og det virker fint.

Jeg har købt min i drømmeland.[/QUOTE] Ja, Tempur skulle jo også være Creme de la Creme indenfor madrasser. :slight_smile: Men det er desværre ALT for dyrt for min pengepung. :confused:

Jeg har (dårlig) erfaring med to typer topmadrasser fra Bedre Nætter.

Først købte jeg en talalay-latex-topmadras, som jeg faldt lykkeligt i søvn på … men desværre vågnede jeg et par timer senere ved, at jeg følte det, som lå jeg på en tændt kogeplade.

Returnere kunne man ikke med madrasser, fik jeg at vide. Fik dog byttet selve kernen til en Coolmax (den havde alligevel samme - elendige - betræk som på talalyalatex-kernen).

Coolmax-topmadrassen er ikke for varm, men det er også det eneste gode at sige om den.
Den giver ikke rigtigt noget støtte, og den blev lynhurtigt slatten midtpå. :-/
Det allerværste ved den er, at skumkernen “FNULRER” helt afsindigt :open_mouth: pga. at skumresterne ikke er blevet pustet ordentligt ud af lufthullerne. Får en kat det fnuller på sig, er det vitterligt nødvendigt at støvsuge katten, for at få det af pelsen.
Fnulleret klæber også så meget til betrækkets inderside, at det af miljøhensyn vil være uforsvarligt at ryste det ude eller vaske det.

Betrækket er noget ækelt syntetisk, glat materiale, der gør, at rullemadras glider rundt på topmadras, og topmadras glider rundt på sengen. Og så er det for stort til skumkernen, så det laver folder.

Godt nok er jeg prinsessen på ærten, men prinsesse eller ej, så ER det altså noget skrammel.

[QUOTE=Tinkavera;1301033]Jeg har (dårlig) erfaring med to typer topmadrasser fra Bedre Nætter.

Først købte jeg en talalay-latex-topmadras, som jeg faldt lykkeligt i søvn på … men desværre vågnede jeg et par timer senere ved, at jeg følte det, som lå jeg på en tændt kogeplade.

Returnere kunne man ikke med madrasser, fik jeg at vide. Fik dog byttet selve kernen til en Coolmax (den havde alligevel samme - elendige - betræk som på talalyalatex-kernen).

Coolmax-topmadrassen er ikke for varm, men det er også det eneste gode at sige om den.
Den giver ikke rigtigt noget støtte, og den blev lynhurtigt slatten midtpå. :-/
Det allerværste ved den er, at skumkernen “FNULRER” helt afsindigt :open_mouth: pga. at skumresterne ikke er blevet pustet ordentligt ud af lufthullerne. Får en kat det fnuller på sig, er det vitterligt nødvendigt at støvsuge katten, for at få det af pelsen.
Fnulleret klæber også så meget til betrækkets inderside, at det af miljøhensyn vil være uforsvarligt at ryste det ude eller vaske det.

Betrækket er noget ækelt syntetisk, glat materiale, der gør, at rullemadras glider rundt på topmadras, og topmadras glider rundt på sengen. Og så er det for stort til skumkernen, så det laver folder.

Godt nok er jeg prinsessen på ærten, men prinsesse eller ej, så ER det altså noget skrammel.[/QUOTE]

Æv. Det lyder da træls. :frowning: må jeg spørge hvad prisen var for din?

Jeg har også en ryg som ikke altid vil som jeg vil, og en blød madrads er også ønsket her. Har købt mig en madras i Ikea og peppet den op med en topmadras. Prisniveau er som du omtaler.

Topmadras er en Tussöy TUSSÖY Topmadras, hvid, 90x200 cm - IKEA
Madras er en medium Hövåg HÖVÅG Springmadras med pocketfjedre, fast, mørkegrå, 90x200 cm - IKEA

Selvom den hedder medium er den blød nok til mig. Især når topmadras er med memoryfoam.

Jeg kan absolut ikke ligge på en blød madras og skal have den meget hård, og så kombineret med en blød topmadras. Jeg skrev til IKEA og fik en aftale med lederen i deres sengeafdeling, og så brugte jeg 1½-2 timer på at afprøve forskellige kombinationer af madrasser og topmadrasser efter hans anvisninger. Min nuværende kombination er nok den bedste seng, jeg nogensinde har haft.

IKEA har 90 dages garanti. Hvis du ikke ligger godt i sengen, kan du levere madrasserne tilbage og prøve nogle andre. Det koster selvfølgelig lidt arbejde at få moslet madrasserne frem og tilbage, men jeg synes, det er rart at vide, at man godt “må vælge forkert.” :slight_smile:

13

Jep, 2399kr. Og det var på knaldudsalg. 120 cm bredde.
Jeg kan se på hjemmesiden, at de har luget ud i sortimentet. … måske mit forsøg på at overtale dem til at tage fnullermadras ud af produktion (af hensyn til miljø og misser) alligevel har hjulpet. :smiley:

Det syntetbetræk, jeg vil fraråde, ser ud til at være på ‘latex single’ og ‘3D memory’ .

[QUOTE=HolmeInc;1301060]Jeg har også en ryg som ikke altid vil som jeg vil, og en blød madrads er også ønsket her. Har købt mig en madras i Ikea og peppet den op med en topmadras. Prisniveau er som du omtaler.

Topmadras er en Tussöy TUSSÖY Topmadras, hvid, 90x200 cm - IKEA
Madras er en medium Hövåg HÖVÅG Springmadras med pocketfjedre, fast, mørkegrå, 90x200 cm - IKEA

Selvom den hedder medium er den blød nok til mig. Især når topmadras er med memoryfoam.[/QUOTE]

Hvor lang tid har du haft de madrasser? Jeg må indrømme, at jeg er lidt tvivlende omkring kvaliteten på madrasser fra både JYSK og IKEA. Men har ikke selv nogen tidligere erfaringer med madrasser fra nogen af stederne. Ingrid nævner, at den hun havde fra Jysk mistede faconen hurtigt.

[QUOTE=Cecilie;1301078]Jeg kan absolut ikke ligge på en blød madras og skal have den meget hård, og så kombineret med en blød topmadras. Jeg skrev til IKEA og fik en aftale med lederen i deres sengeafdeling, og så brugte jeg 1½-2 timer på at afprøve forskellige kombinationer af madrasser og topmadrasser efter hans anvisninger. Min nuværende kombination er nok den bedste seng, jeg nogensinde har haft.

IKEA har 90 dages garanti. Hvis du ikke ligger godt i sengen, kan du levere madrasserne tilbage og prøve nogle andre. Det koster selvfølgelig lidt arbejde at få moslet madrasserne frem og tilbage, men jeg synes, det er rart at vide, at man godt “må vælge forkert.” :)[/QUOTE]

Nå har IKEA også den tilbageleveringspolitik? Det vidste jeg ikke. Jysk har noget lignende. Man kan ikke få PENGE retur, men man kan få en anden madras - eller tilgodehavebevis, hvis ikke man ligger godt. Det er jo en rigtig fin service, som jeg ikke engang kan se, at nogen af de DYRE steder tilbyder.

[QUOTE=Cecilie;1301078]Jeg kan absolut ikke ligge på en blød madras og skal have den meget hård, og så kombineret med en blød topmadras. Jeg skrev til IKEA og fik en aftale med lederen i deres sengeafdeling, og så brugte jeg 1½-2 timer på at afprøve forskellige kombinationer af madrasser og topmadrasser efter hans anvisninger. Min nuværende kombination er nok den bedste seng, jeg nogensinde har haft.

IKEA har 90 dages garanti. Hvis du ikke ligger godt i sengen, kan du levere madrasserne tilbage og prøve nogle andre. Det koster selvfølgelig lidt arbejde at få moslet madrasserne frem og tilbage, men jeg synes, det er rart at vide, at man godt “må vælge forkert.” :)[/QUOTE]

Min veninde har arbejdet i sengeafdelingen og fortalte, at det kun er første madras, man kan bytte efter 90 dage. Andet valg hænger du på… Det er nogle år siden, så jeg ved ikke, om de har lavet det om :slight_smile:


Vi har seng fra IKEA. Den er zoneopdelt og hård, og så med en blød topmadras. Det er godt til min dårlige hofte og ryg :slight_smile:

De var rigtigt søde, da vi var ude og kigge på den. Jeg fortalte om mine skavanker, og fik med det samme at vide, at så skulle jeg i hvert fald ikke have den og den (den ene var den dyreste de har, så det handlede ikke bare om at sælge den :slight_smile: ).
Jeg fik at vide, at jeg skulle have en hård pga min vægt. Det var noget med, at når man vejer over 75kg skal man have en hård for en medium kan ikke give support til kroppen. Blød er så også kun beregnet til børn/meget lette voksne.

[QUOTE=Tinkavera;1301082]# 13
Jep, 2399kr. Og det var på knaldudsalg. 120 cm bredde.
Jeg kan se på hjemmesiden, at de har luget ud i sortimentet. … måske mit forsøg på at overtale dem til at tage fnullermadras ud af produktion (af hensyn til miljø og misser) alligevel har hjulpet. :smiley:

Det syntetbetræk, jeg vil fraråde, ser ud til at være på ‘latex single’ og ‘3D memory’ .[/QUOTE]

Ah fedt, tak - var også lige selv inde og kigge, men kunne ikke lige se det navn, du skrev, nogen steder. :slight_smile:

Og tak for tips mht. syntetbetrækket - det bliver det i hvert fald IKKE. :smiley: