Jeg sad igår aftes og læste en del på nettet om vådfoder, da mine katte er ved at være lidt trætte af RC kitten vådfoder.
Læste mig frem tila tmærket LUX fik ret gode anbefalinger og egentlig også er et meget billigt alternativ.
I dag gik jeg i diverse supermarkeder og dyrehandler og kiggede på forskellige slagfs og hvad deres indhold er.
Men jeg har et par spørgsmål, jeg håber I vil være med til at besvare…
Hvorfor vælger i et mærke frem for et andet?
Hvorfor har så mange så meget imod mærker som kitkat og whiskas?
Det jeg ser på mht. vådfoder er kødindhold, stivelsesindhold og sukkerindhold.
Jeg vil gerne have meget kød, meget lidt korn og sukker, helst intet.
Jeg våd-fodrer hovedsalig med Applaws, råt kød/fisk, LUX, eller RC aluposer.
De er desværre ikke så glade for LUX, som jo ellers er et udmærket og billigt vådfoder.
Jeg håber at de på et tidspunkt begynder at føre aluposerne med LUX i Danmark, for så vil jeg prøve dem
Feline Porta
Applaws
Bozita
Animonda - mine elsker de små poser med struds, bøffel ol.
Alle disse mærker kan du med fordel købe på zooplus.de/zooplus.co.uk alt efter, hvilke sprog, du har det bedst med. Varerne afsendes dog altid fra Tyskland. Køber du for over 60 Euro er transport gratis.
Lux fra Aldi er også glimrende og billig, men knap så interessant, hvis du spørger mine to katte.
Modstanden mod Whiskas og Kitekat skyldes, at indholdet ikke altid er det bedste for kattene, fx har der længe været sukker i begge, men jeg mener, at Whiskas ikke længere tilsætter sukker.
[QUOTE=HeleneBech;1000344]Hvorfor vælger i et mærke frem for et andet?
Hvorfor har så mange så meget imod mærker som kitkat og whiskas?
Hvilket produkt giver I? Og hvorfor?
[/QUOTE]
Der er IMO tre relevante faktorer:
Indhold, pris - og den helt afgørende: Gider mine katte spise det
Mht indhold går jeg så vidt muligt efter vådfoder uden sukker og også gerne uden korn (dog ikke helt så vigtigt for mig i vådfoder som i tørfoder)
Pris: Ja, det siger vel sig selv, at det ikke gør noget, hvis det er billigt - eller kan fås til en billig pris (f.eks. på internettet)
Og så den vigtigste: Det nytter IMO ikke noget at få direkte anbefalinger fra andre og så købe sig fattig i det produkt, for det er ingen garanti for, om dine katte vil spise det. For mig er det så vigtigt, at især den ene af mine katte får vådfoder hver dag (og han er håbløst kræsen), at jeg gerne vil gå på kompromis med ét eller begge af de andre kriterier.
Mig bekendt findes Kitekat ikke uden sukker, men det gør Whiskas til gengæld og jeg har skam indtil flere gange serveret Whiskas for mine katte og anbefalet det i tråde herinde (som værende uden sukker). Til gengæld vil jeg ikke røre Whiskas tørfoder med en ildtang, så man skal ikke bare sige, at fordi én del af sortimentet er godt (eller for den sags skyld skidt), så gælder det alle dele af sortimentet
Nogle gange kan man få RC’s vådfoder til ½ pris eller 2 for 1 herhjemme, men ja, ellers er de for dyre.
Jeg fodrer med Schmusy i portionsposer, Feline Porta 21 i 156g. dåser og Miamor i 100g. dåser. Det er de glade for herhjemme. Fodrede også gerne med Bozita (men de gider det ikke mere ), da det er godt og billigt…
Generelt er mine ikke særligt vilde med noget, der er nødt til at overnatte i køleskabet.
Mine får hovedsageligt KiteKat og LUX. KiteKat fordi de nægter at spise meget andet vådfoder, og derfor får de i stedet tørfoder af god kvalitet. Ca. halvdelen af deres vådfoder er jo så til gengæld et “dårligt” foder fordi det indeholder korn. LUX med kødstykker er de helt vilde med, så det får de også hver aften, eller en dåse af et andet mærke. Dog levner de tit ret meget fra andre mærker og derfor får de det ikke for tit, fordi jeg ikke vil have at de bliver trætte af foderet.
[QUOTE=Temple Bar;1000349]Der er IMO tre relevante faktorer:
Indhold, pris - og den helt afgørende: Gider mine katte spise det
Mht indhold går jeg så vidt muligt efter vådfoder uden sukker og også gerne uden korn (dog ikke helt så vigtigt for mig i vådfoder som i tørfoder)
Pris: Ja, det siger vel sig selv, at det ikke gør noget, hvis det er billigt - eller kan fås til en billig pris (f.eks. på internettet)
Og så den vigtigste: Det nytter IMO ikke noget at få direkte anbefalinger fra andre og så købe sig fattig i det produkt, for det er ingen garanti for, om dine katte vil spise det. For mig er det så vigtigt, at især den ene af mine katte får vådfoder hver dag (og han er håbløst kræsen), at jeg gerne vil gå på kompromis med ét eller begge af de andre kriterier.
Mig bekendt findes Kitekat ikke uden sukker, men det gør Whiskas til gengæld og jeg har skam indtil flere gange serveret Whiskas for mine katte og anbefalet det i tråde herinde (som værende uden sukker). Til gengæld vil jeg ikke røre Whiskas tørfoder med en ildtang, så man skal ikke bare sige, at fordi én del af sortimentet er godt (eller for den sags skyld skidt), så gælder det alle dele af sortimentet :)[/QUOTE]
Hvis man læser under indholdet på Kitekats portions poser her 48 x 100 g Kitekat vådfoder til katte | zooplus.dk så står sukker da ikke nævnt?
Kan heller ikke mindes det står på kasserne poserne kan købes i, og syntes da jeg har nærlæst den, vil nemlig gerne undgå at give Jeppe foder med sukker og i starten ville han kun spise Kitekat:)
[QUOTE=Lonse;1000422]Hvis man læser under indholdet på Kitekats portions poser her 48 x 100 g Kitekat vådfoder til katte | zooplus.dk så står sukker da ikke nævnt?
Kan heller ikke mindes det står på kasserne poserne kan købes i, og syntes da jeg har nærlæst den, vil nemlig gerne undgå at give Jeppe foder med sukker og i starten ville han kun spise Kitekat:)[/QUOTE]
Sidst jeg kiggede på en kasse i et supermarked, var der sukker i Men jeg må indrømme, at jeg ikke holder mig opdateret på alle produkter (derfor jeg skriver “mig bekendt”) Men det er da dejligt, at de har set lyset - så mangler vi bare alle de andre (inkl. RC og Hills).
Der er ikke sukker i hverken KiteKat eller Whiskas - dét tjekker jeg inden jeg køber, og har ikke fundet nogen varianter hvor der er sukker i.
Til gengæld er der nogle varianter med korn, og nogen uden korn (gælder begge mærker).
Det er ikke særligt længe siden, det for Whiskas’ vedkommende kom meget an på, hvilken variant man kiggede på, så tingene kan ændre sig relativt hurtigt
Sjovt, jeg tænker lige modsat. Ligegyldigt hvor højt proteinindholdet i tørfoder er, så vil der altid være en eller anden form for vegetabilsk tilsætning også. Måske ikke korn, men så alle mulige andre former for planter. Derimod kan vådfoder uden problemer være rent animalsk.
Det er min begrundelse for at fodre med Lux. Der er hverken korn eller sukker i, og det er billigt. Og så har jeg én kat, der ikke vil æde andet. De andre tre ville nok foretrække at leve af Miamor og FP21, men det siger min pengepung nej til
Bare for at være pernitten, så læser “folk” altså Whiskas som Whiskas - dvs. at hvis du ikke skriver, at du kun mener portionsposer, så tror “folk”, du mener alle Whiskas-varianter
Noge af Whiskas’ produkter indeholder korn - nogle gør ikke. Det er bedst uden, så hvis det kan lade sig gøre, ville jeg prøve at holde mig til de kornfrie varianter.
Samtidig synes jeg også det kommer an på, hvad der ellers bliver fodret med af tørfoder.
Ja, det tror jeg du har ret i. Jeg køber bare altid kun portionsposer og undgår dåserne - det er derfor jeg skriver at de ikke indeholder sukker
Det er portionsposerne der ikke indeholder sukker, dåserne gør (i hvert fald nogle af varianterne)
[QUOTE=galath;1000472]Sjovt, jeg tænker lige modsat. Ligegyldigt hvor højt proteinindholdet i tørfoder er, så vil der altid være en eller anden form for vegetabilsk tilsætning også. Måske ikke korn, men så alle mulige andre former for planter. Derimod kan vådfoder uden problemer være rent animalsk.
[/QUOTE]
Jeg er slet ikke uenig, men jeg tager bare den ekstra dimension ind, der hedder, at mine katte skal ville spise det - og hvis de vælger kun at ville spise varianter med korn, tager jeg ikke diskussionen længere end højest nødvendigt, fordi det er vigtigere for mig, at de spiser vådfoder end at det er uden korn
Mine vil absolut IKKE have LUX…jeg har prøvet nogle gange med mellemrum…men jeg forærede det sidste væk, så det er slut med det
Porta 21 med kylling, dét eeeeeeelsker de og de spiser med velbehag.
Det er hovedsagen for mig…så må jeg se bort fra, at det er rigtig dyrt…som jeg siger til mig selv…“jeg har jo ikke bil” så pengene til en ikke-eksitsterende bil…går til Porta 21
Almo Nature…mange af varianterne…Applaws…Bozita…Schesir med kylling, tun og laks…dem eelsker de også.
Whiskas og Kitekat har jeg ikke købt siden ´70erne…dengang var det, sammen med Irma’s Missemad, det eneste man kunne få.
Whiskas sammen det det dårlige kattesand man kunne købe dengang, Irma’s var det “bedste” men alligevel…pyh for pokker hvor det stank…
Siden er markedet for kattemad jo blevet en kæmpeindustri…og tak for det.