Anbefaling af foder-aktivitetsbræt

Nu er jeg for gud ved hvilken gang kommet hjem til at Smokey har kastet sit tørfoder op, fordi han for gud ved hvilken gang har grovædt af det, meget mere end der kan være i hans lille mave.

Så nu kan jeg smide en seng ud fordi han har valgt at kaste op i den istedet for bare at gøre det på gulvet hvor jeg kan tørre det op… Og nej sengen kan selvølgelig ikke vaskes - der er tjekket to gange.

Så jeg tænkte om der måske var nogen herinde der kunne anbefale et foderbræt hvor katten skal arbejde for føden.
Det behøver ikke at være verdens dyreste model.

Håber at høre fra nogle af jer :slight_smile:

Kan du ikke nøjes med at skylle sengen grundigt under bruseren nogle gang?

Hvis du kigger under intelligence toys på zooplus, så er der en hel række muligheder Cat Toys | Find the Best Cat Toys now at zooplus!
Jeg har afprøvet de to øverste og den der hedder noget med cat turn around… Kun May fattede vist for alvor den sidste… men de fungerede alle tre efter hensigten (som her er at May ikke bare skal gå i selvsving og spise og spise… ). Alle kattene herhjemme kan finde ud af Trixie’s brættet…

Det er tørret helt ind i sengen, så den bliver kasseret… Og den lugter noget fælt!

Dem vil jeg da lige kigge på.

Jeg har bestilt det fra Trixie, som vist er det ‘normale’ aktiverings foderbræt, jeg oftest ser folk har.
Får det dog først i Brædstrup, så kan ikke anbefale det som sådan endnu, men kan efter :slight_smile:

Har ikke den helt store tiltro til at Hector overhovedet gider, såå nu får vi at se

[QUOTE=ThildeL;1006312]Jeg har bestilt det fra Trixie, som vist er det ‘normale’ aktiverings foderbræt, jeg oftest ser folk har.
Får det dog først i Brædstrup, så kan ikke anbefale det som sådan endnu, men kan efter :slight_smile:

Har ikke den helt store tiltro til at Hector overhovedet gider, såå nu får vi at se[/QUOTE]

Jeg håber inderligt at det måske er noget der kan få Smokey til at tage farten lidt af, for jeg er ærlig talt lidt træt af at rende rundt og tørre hans bræk op fordi han ikke kan stoppe…

Og så gik det lige op for mig at det lige pludselig giver mening at han er eskaleret til en kampvægt på 6,7 kg :yikes:

Jeg købte faktisk selv sådan et Trixie Cat Activity Fun Board før jul - og min Bullerpige kan bare overhovedet ikke hitte ud af det, selvom jeg MANGE gange har prøvet at lære hende hvordan man gør :dokdok: Når hun kun har mad i foderbrættet spiser hun slet ingenting og går bare og piver efter at få mad :argh:

Men det kan jo selvfølgelig bare være min Buller-tøs der ikke er den skarpeste ske i skuffen :tihi:

Vi har efter at have kigget på dem, vi kunne finde i forskellige dyrhandlere og bestilt den der hedder cat activity turn around (tror det er den samme som Eife, snakker om) :slight_smile:
Men hvad med en foderbold.? Det forhindre Jeppe i at spise for hurtigt om dagen, problemet er bare at den vi har larmer for meget om natten, så vi valgte at afprøve den anden:)

[QUOTE=TanjaE;1006321]Jeg købte faktisk selv sådan et Trixie Cat Activity Fun Board før jul - og min Bullerpige kan bare overhovedet ikke hitte ud af det, selvom jeg MANGE gange har prøvet at lære hende hvordan man gør :dokdok: Når hun kun har mad i foderbrættet spiser hun slet ingenting og går bare og piver efter at få mad :argh:

Men det kan jo selvfølgelig bare være min Buller-tøs der ikke er den skarpeste ske i skuffen :tihi:[/QUOTE]

Jeg undersøger lige lidt hist og pist inden jeg beslutter mig sådan helt, men under alle omstændigheder er jeg lidt spændt på hvordan og hvorledes, for udover Smokey har jeg jo også Cooper, og da han er udstillingskat skal han jo gerne holdes i den bedst mulige kondition.

[QUOTE=Lonse;1006326]Vi har efter at have kigget på dem, vi kunne finde i forskellige dyrhandlere og bestilt den der hedder cat activity turn around (tror det er den samme som Eife, snakker om) :slight_smile:
Men hvad med en foderbold.? Det forhindre Jeppe i at spise for hurtigt om dagen, problemet er bare at den vi har larmer for meget om natten, så vi valgte at afprøve den anden:)[/QUOTE]

Jeg har sådan en legebold man kan komme lidt i, men den ikke rumme i nærheden af en dagsration tørfoder, og jeg har jo to katte hvoraf den ene er til udstilling, så som skrevet ovenover skal han jo gerne holdes i den bedst mulige kondition, dvs han har lidt andre krav…

Diamond kastede også ofte sit tørfoder op før i tiden. Dengang brugte jeg små foderskåle, så hun skovlede bare ind. - Efter skålene er blevet lidt større stoppede hun med at kaste op. Så jeg tænker den lidt større skål bevirker hun ikke kan “skovle” ind på samme måde.
Jeg startede med at teste ved at give dem tørfoder i en alm. dyb tallerken for at se om det var nok, og det var det.

Bare et lille pip, for her var aktivitetsbræt ikke et hit.

Til Cooper ku du jo måske lave en ‘foderkasse’ a la Evas/Eife (kan være hun gider smide et billede ind af den) - altså, en kasse med chiplem i så det kan indstilles hvem der kan gå ind i den :slight_smile: Den synes jeg i hvert fald virker super smart hvis man har en kat der skat have lidt lettere ved at få mad end den anden… Men ellers tror jeg ikke (?) at det vil ‘skade’ Cooper os at sku bruge hjernen lidt for at få mad :slight_smile:

Har du egentlig prøvet med Maine Coon foderet fra Royal Canin?
Både voksen og killinge varianten er større end normalt og de bliver tvunget til at knase dem.

Det gør vel ikke noget, at begge er i god kondition, udstillingskat eller ej :wink:

[QUOTE=Kimilla;1006336]Diamond kastede også ofte sit tørfoder op før i tiden. Dengang brugte jeg små foderskåle, så hun skovlede bare ind. - Efter skålene er blevet lidt større stoppede hun med at kaste op. Så jeg tænker den lidt større skål bevirker hun ikke kan “skovle” ind på samme måde.
Jeg startede med at teste ved at give dem tørfoder i en alm. dyb tallerken for at se om det var nok, og det var det.

Bare et lille pip, for her var aktivitetsbræt ikke et hit.[/QUOTE]

Jeg har både store og små skåle til drengene, og han skovler stadig maden ind uanset hvilken størrelse vi leger med… :frowning:

Hmm… ja det var måske en tanke…
Og nej det ville bestemt ikke skade ham at skulle arbejde lidt for noget af føden…

[QUOTE=ThildeL;1006342]Har du egentlig prøvet med Maine Coon foderet fra Royal Canin?
Både voksen og killinge varianten er større end normalt og de bliver tvunget til at knase dem.

Det gør vel ikke noget, at begge er i god kondition, udstillingskat eller ej ;)[/QUOTE]

Sjovt du lige nævner det, for jeg har netop i lørdags “vundet” netop den slags foder. Jeg havde egentlig regnet med at smoke ikke ville spise det for han er sådan mere eller midnre generelt modstander af RC, men han skovler det bare i sig… :frowning:

Men nej det gør bestemt ikke noget at smoke også er i god kondition, men han nærmere sig altså den fede grænse. Selv min veninde Julie - den evige optimist på det område - kan ikke længere kalde ham erotisk buttet…

Altså Maine Coon voksen foderet er ret meget større end killingevarianten, selvom den nu også er stor.
Måske du skulle prøve sådan en lille 400 grams pose af det?

Vi har nogle af dem her på lager Trixie Cat Activity Fun Board - de er gode til at “tage farten af” grovæderene.

Du kan købe et af os - 160 kr.

Min Mowgli (som jo også er i voksealderen som Cooper), holder sig i rigtig fin kondition selvom det meste af tørfoderet bliver serveret på Trixie aktivitetsbræt :slight_smile: Derudover får de vådfoder og hvis jeg skal være afsted i lidt flere timer, så får de mad i skål, så jeg er sikker på de ikke løber tør.

Vi købte et Trixie bræt af præcis samme årsag, Sid æder til det flyder over, om man så må sige. Brættet fungerer efter hensigten, og både Glamour og Sid er gode til at bruge det. Indy gider overhovedet ikke æde tørfoder, så for ham gør det ingen forskel. Han kan sagtens tømme brættet hvis der er guf i det.

[QUOTE=Eife;1006309]Kan du ikke nøjes med at skylle sengen grundigt under bruseren nogle gang?

Hvis du kigger under intelligence toys på zooplus, så er der en hel række muligheder Cat Toys | Find the Best Cat Toys now at zooplus!
Jeg har afprøvet de to øverste og den der hedder noget med cat turn around… Kun May fattede vist for alvor den sidste… men de fungerede alle tre efter hensigten (som her er at May ikke bare skal gå i selvsving og spise og spise… ). Alle kattene herhjemme kan finde ud af Trixie’s brættet…[/QUOTE]

Vi har også turn around’en og hverken Piv eller Maria fatter at bruge den. De kan dog godt finde ud af fiske foderet ud mellem piggene, så vi bruger nogle gange bunden af den. Eller har vi også en foderbold (en lille billig en fra Bilka), den er et hit.