Anbefalinger: Foder ved urinproblemer?

Nej, men man kan faktisk godt gøre urinen for sur, så der blot dannes andre typer krystaller end ved basisk urin. Så det ville helt sikkert være en god ide selv at tjekke pH-værdi fra tid til anden og justere efter det.

Mht. kortison, ja, så vil katten desværre reagere dårligere og dårligere på det med tiden. Den eneste løsning på foderallergi er at finde ud af, hvad katten ikke kan tåle. Og når du desværre ikke har held med James Wellbeloved, så må du blive endnu mere striks, hvis du vil have en løsning. Dvs. f.eks. fodre katten med ren… struds… eller hvad ved jeg - noget katten aldrig har fået før og intet andet. Den må ikke være på kortison samtidig. Det skulle den gerne blive ‘rask’ af i løbet af nogle uger.
Og så prøver du een af gangen at tjekke om den kan tåle f.eks. kylling i en periode. Og tun. Og oksekød. Og lam. Og kalkun. Og hvid fisk. Og laks. Osv. Een af gangen, prøv i nogle dage, stop så snart katten reagerer allergisk, men ellers prøver du bare i noget tid. Pause og så næste type kød/fisk.

Ellers holder du selvfølgelig bare ved din nuværende løsning og får så meget god tid som muligt. Du skal bare være forberedt på, at det kan gå ned af bakke igen fordi kortisonens virkning forsvinder, og så er det synd for katten at blive hold i live.

James Wellbeloved var løsningen for min kat, der ikke tåler kylling. Men andre herinde kan ikke bruge det, fordi deres katte ikke tåler fisk, og der er spor af fisk i alle JW-varianterne, fordi det er kilden til omega 3/6.

Håber I får mange gode år!

[quote=anne p;491265]Kan man ophobe C-vitamin i kroppen? Hvor har du læst det?
Det vil jeg meget gerne læse…skulle jo nødig forgiftige Shady[/quote]

Jeg leste det her i kveld: http://www.tv4.se/1.1885011/2010/10/31/veterinaren_christophe_bujon_chattade_pa_tv4.se

katarina: Hej! Jag undrar om vitamin C kan påverka/hjälpa vid urinvägsinfektion hos hund och katt?
Christophe Bujon: Hej Katarina! Ja, C-vitamin kan påverka och hjälpa till att surgöra urinen på hund och katt precis som på människa. Och det minskar risken för urinvägsinfektioner och även urinsten i viss mån. Men det kan vara svårt att ge en katt den mängd C-vitamin som behövs för att surgöra urinen. Det är därför det finns speciella foder som surgör. Men det går inte att överdosera C-vitamin. Det man bör tänka på är att en för sur urin kan ge upphov till kalciumoxalatstenar. Så det är en svår balans! Med vänlig hälsning, Christophe

[quote=pivnu;491277]Dvs. f.eks. fodre katten med ren… struds… eller hvad ved jeg - noget katten aldrig har fået før og intet andet. Den må ikke være på kortison samtidig. Det skulle den gerne blive ‘rask’ af i løbet af nogle uger.
[/quote]

Ja… jeg har jo forsøkt dette med absolutt alle allergifor og det er bare ikke så enkelt å finne et annet produkt som er rent nok, rått kjøtt eller fisk vil hun ikke spise. Jeg kan i så fall teste å kjøre kun Applaws fisk, siden dette ikke inneholder noe annet - det kan jeg teste en måned, men så blir jeg altså ruinert av kostnadene :slight_smile:

[quote=cilistranger;491284]Jeg leste det her i kveld: http://www.tv4.se/1.1885011/2010/10/31/veterinaren_christophe_bujon_chattade_pa_tv4.se

katarina: Hej! Jag undrar om vitamin C kan påverka/hjälpa vid urinvägsinfektion hos hund och katt?
Christophe Bujon: Hej Katarina! Ja, C-vitamin kan påverka och hjälpa till att surgöra urinen på hund och katt precis som på människa. Och det minskar risken för urinvägsinfektioner och även urinsten i viss mån. Men det kan vara svårt att ge en katt den mängd C-vitamin som behövs för att surgöra urinen. Det är därför det finns speciella foder som surgör. Men det går inte att överdosera C-vitamin. Det man bör tänka på är att en för sur urin kan ge upphov till kalciumoxalatstenar. Så det är en svår balans! Med vänlig hälsning, Christophe[/quote]

Ok tak:)

Ifølge den dyrlæge, som gav mig rådet, så skulle jeg starte med 1 hel tablet 1 gang om ugen og så efter nogle uger gå over til at give en ½ netop for at undgå, at hendes urin skulle blive for sur…dette har jeg så ikke gjort:ups:…og min fornemmelse holdte stik, der har ikke været problemer siden:rock:

… nå ser jeg på boksen at det bare er suppleringsfor, antakelig fordi det mangler taurin og alt det der andre. Men så vet jeg heller ikke hvordan man skal finne frem til noe Plysj kan tåle, siden jeg har testet så mye og siden de fleste produkter er en mashup av mye forskjellig.

Hvordan gjør rawfooderne det med taurin etc forresten? Holder det med bare taurin-tilskudd, som jeg ser Ann K skriver at hun benytter i en annen tråd om emnet?

Applaws tørfoder er fuldfoder, og indeholder taurin, da taurin findes i kød. Vådfodereret er dog ikke justeret med manglende vitaminer og mineraler.

Spiser hun vådfoder? For så kan du jo kigge på produkter som Grau, Integra og evt. Animonda Carny. De er meget rene, uden fisk og kylling. Kun vådfoderpridukterne! Tørfoderet er efter min mening ikke brugbart.

Synd at du har brugt så mange penge på dyrlæge og tests. For det giver desværre ofte ikke noget svar.

[quote=pivnu;491317]Applaws tørfoder er fuldfoder, og indeholder taurin, da taurin findes i kød. Vådfodereret er dog ikke justeret med manglende vitaminer og mineraler.

Synd at du har brugt så mange penge på dyrlæge og tests. For det giver desværre ofte ikke noget svar.[/quote]

Aha, så man kan fex teste med okse eller and eller noe annet, om man kan finne noe uten kylling!

Ja, det er super irriterende med de der testene, jeg ble riktig sur over den siste som jeg ikke fikk vite var så dyr (jeg spurte ikke, men jeg tenkte faktisk ikke at den kunne koste 2,500 kroner!) - og jeg fikk regningen tilsendt i etterkant så jeg ikke kunne protestere på at de sendte den av gårde.

Ok, nå har jeg bestilt seksti bokser kalvemat fra Zooplus, Almo Nature, et produkt jeg har testet før og som kattene elsker - kalv har jeg ikke testet på kattene.

Krysser fingre og takker for alle søte råd :slight_smile:

Håber det virker :kryds:

Et andet vådfoderprodukt, du måske med fordel kunne prøve - og som bestemt ikke vil ruinere dig - er Mjau :slight_smile:

Der er mange varianter, så det skulle nok være muligt at finde et par stykker, hun gerne vil spise :kryds:

Lige med hensyn til det med saltet. Mine katte døjer også med urinveje, og min dyrlæge synes, at jeg skal bruge tørfoder lavet til dette. Da jeg gik ham lidt på klingen for at finde ud af, hvad denne her fantastiske “urinary formula” består af, var svaret - ekstra tilsat salt. For at genere tørst og få dem til at drikke mere. Så foretrækker jeg at give vådfoder, hvor vandindholdet er, som det skal være :slight_smile:

Med hensyn til pH (omkring c-vit) så har jeg slæbt urinprøver til dyrlægen, men fandt ud af herinde, at der er nogle, der bruger pH-sticks hjemme - meget billigere og lettere. Og sikkert med lige så godt resultat, specielt når man tænker på, at pH stiger, når urinen får lov til at ligge - hvilket den i hvert fald gør her, for først skal kattene overbevises om at gå på potten med de anderledes kugler, og det sker bedst om natten, og så kan den også nogle gange ligge og sove på dyrlægens bord.

Jeg håber, at du finder frem til afklaring omkring både allergi og urinveje :slight_smile:

mvh. tina

Da jeg arbejdede i ‘branchen’ (veterinærsygeplejerske) behandlede vi de patienter de skulle have livs-lang cortison behandling, så de fik hver anden dag istedet for hver dag.
Dette skulle gøre at kroppens egen-produktion bibeholdes.
Jeg ved ikke om nyere forskning går imode dette, prøv evt at tale med din dyrlæge om det.

:slight_smile:

[quote=danpia;491539]Da jeg arbejdede i ‘branchen’ (veterinærsygeplejerske) behandlede vi de patienter de skulle have livs-lang cortison behandling, så de fik hver anden dag istedet for hver dag.
Dette skulle gøre at kroppens egen-produktion bibeholdes.
Jeg ved ikke om nyere forskning går imode dette, prøv evt at tale med din dyrlæge om det.

:)[/quote]

Aha, interessant! Jeg kjørte selv på 1/2 pille annen hver dag, inntil min sjekk i august hos dyrlegen da hun sa: 1/4 pille om dagen tar hun ikke skade av, så da antok jeg bare at det var smartere :doh:

Nå holder jeg Plysj på kortisonet til jeg har fått det der kalveforet i hus og så er det cold turkey, mama :slight_smile:

Hej med dig…Jeg gætter på at det er struvitsten (altså for høj PH-værdi) Tanzen har?

En anden slags sten er oxalatsten som dannes ved for lav PH-værdi, så vidt jeg ved er struvitsten vist hyppigere end oxalat.

Og ja, jeg har været igennem hele registret vedr. urinsten med hankatten Fister - det trak sig over flere år, før der var styr på det. Ved ikke om du evt. kan bruge noget af det jeg prøvede. Hans urin var i meget lang tid 7,5 (og højere) i PH-værdi.

I en periode over 14 dage fik han en tranebærkapsler. I de første 3-4 dage, 1 kapsel morgen og aften (stooore kapsler, men lidt smør på, så glider den også ned). Vigtigt: tranebærkapslerne skal være uden sukker, købte dem dengang på apotek eller hos matas.

En meget god ting: Måler til urinens PH-værdi - normal værdi for katte mellem 6-7 i PH
Kan eks. købes på apoteket.

Vådfoder: specielt til hankatten blandede jeg ekstra vand i vådfoderet, så det blev til “mudder”-mad, for at give ham ekstra vand.

Creme fraiche: fik han igennem længere tid, i starten gad han overhovedet ikke spise det, så en klat på en finger og ind i munden på ham. Efter 1 uges tid, ja, så slubrede han det i sig med stor velbehag. Jeg fandt ud af, at 1-2 spiseskefulde om dagen, rent faktisk kunne nedsætte hans PH-værdi i urinen (ikke voldsomt meget, men jo nærmere 7 i PH-værdi, jo bedre er det). Det fik han igennem flere måneder.

I hele denne periode, var jeg i en måned ca. 1 gang pr. uge hos dyrlægen med en urinprøve, for at få tjekket op på urinen.

Håber du kan bruge lidt af det…jeg kan forstå, at specialfoder til urinsten nok ikke lige er sagen, hvis der er mistanke om foder-allergi hos din anden kat, men det fik min hankat også i ca. ½ år, hvor jeg så også kombinerede det med alt det ovenstående.

Mange potedask
Hanne

Takk, Hanne :slight_smile:

Dyrlegen ringte opp igjen i dag for å si at Tanzens blodprøve var normal (det var litt sukker i urinen) og jeg hadde samtidig sjansen til å spørre henne om foring.

Hun sa at det hadde vært en stor mengde “smågrus”, men at de ikke hadde hatt mulighet til å analysere hva slags krystaller det var. Men hun anbefalte meg å gå på struvitoppløsende middel, så da antar jeg at de har tatt en ph-test av urinen om dette er en indikator.

Takk for alle dine tips - Tanzen er faktisk vild med yoghurt, det er jo en god måte å få tarmbakterier og væske, men nå er jeg super nervøs for uante effekter :slight_smile:

Jeg har akkurat ‘tynnet ut’ deres boksefisk og det var smart!

Etter lett desperasjon tenker jeg nå at en mulig strategi vil kunne være:

• Å mate med struvitoppløsende for i 4-6 uker og håpe at Plysj sin lave dose med kortison ikke gir henne utslett
  • Mate dem med utelukkende våtmat mens jeg forsøker å finne et som Plysj kan tåle, og forsøke venne henne av kortisonet
  • På sikt stabilisere med 2 måltid våtmat og tørrfor som supplement

Dyrlegens teori om å gi dem adskilte måltider til faste tider passer ikke særlig godt med hverken kattene eller min livsrytme, derfor vil jeg gjerne kunne ha tørrfor som backup.

Kostnader ved våtfor er jo faktisk helt sekundært om man sammenligner med den der dyrlegeregning :argh: