Min 5 årige aby Tanzen har vært to inne og blitt skyllet gjennom for urinstopp og jeg har akkurat kommet tilbake med Metacam og antibiotika og en liten pose Hill’s c/d som jeg rev med meg i farten, etter instruksjoner om å finne et passende for.
Problemet er bare at jeg ikke vet hva slags for som kan passe - dyrlegen sa at det ikke var mineraler i urinen, men at det var grus - og at det var vanskelig å si hva dette var. Hm, holder det så å velge et villkårlig for for urinveisproblemer?
Tanzen har spist James Wellbeloved lam/fisk i to år, ettersom min andre katt mistenkes ha foderallergi, dette foret og 1/4 kortison per dag ser ut til å holde hennes kløe i sjakk. Derfor vet jeg ikke hva som skjer om hun skifter for, men vi får ta en ting av gangen og teste oss frem - kanskje vi kan finne et for som tilfredsstiller begges eiendommeligheter
Er det noen som har erfaringer å dele eller gode tips?
Jeg har også gitt dem Hills z/d boksemat for å få i Plysj piller - men ikke mer enn 1/3 boks til dem begge per dag, samt Applaws Ocean Fish fordi de godt kan like det - ca 1 boks per uke.
Kan et alternativ til en rå diett være å gå over til å gi dem slik boksemat eller har den for mye salt?
På grunn av Plysj sine mulige allergier må jeg i så fall velge noen riktig dyre varianter som disse, så det vil mangedoble mine utgifter - på den annen side har bare denne doble turen til veterinæren kostet SEK 11.000…
Beklager om dette er sånt dere har svart på tusen ganger før…
Jeg har forsøkt å stoppe og det blusser opp igjen med kløe og store sår rundt øre og øyne. Dyrlegen mener at 1/4 pille ikke vil ha stor effekt på hennes livslengde, om man sjekker hennes nyrer jevnlig, jeg har testet alle mulige diettfor og gitt stronghold og tatt blodprøvetester til flere tusen kroner om allergier, så jeg bare kommet dithen at dette er en god løsning. Doseringen på 1/4 har hun gått på siden ifjor desember, før det forsøkte jeg å gi henne en sterk kur og så at hun gikk uten 4-6 uker før det blusset opp igjen. Det virker som en langt verre løsning på meg.
Er ikke sikker på hva du mener med at virkningen avtar?
Jeg vil ikke gøre mig så klog på allergien Plysj har - men der er flere her, der har rigtig god erfaring med det. Ved du, hvad hun er allergisk overfor?
Mht urinvejsproblemer, kan det i langt de fleste tilfælde afhjælpes ved at give en masse vådfoder - og gerne råfoder.
[quote=Vivi_Fletcher;491135]Wow … det var da en dyrlæge du har der :S
Jeg vil ikke gøre mig så klog på allergien Plysj har - men der er flere her, der har rigtig god erfaring med det. Ved du, hvad hun er allergisk overfor?
Mht urinvejsproblemer, kan det i langt de fleste tilfælde afhjælpes ved at give en masse vådfoder - og gerne råfoder.[/quote]
DYR lege er helt rett. Selv om det er svenske kroner :).
Jeg har postet om Plysj sin allergi tidligere og jeg har vært hos utallige hudleger hos min dyrlege som har testet for skabb og sendt en meget dyr allergen-test til Norge uten resultat. I tillegg har jeg prøvet alle de kjente allergi-matmerker siden januar 2007 når det startet - mest trofast Hills z/d som hun gikk på i ni måneder uten noe annen mat. Samtidig med kortison, siden hun likevel fikk utslag.
Jeg er redd at jeg har resignert litt på dette spørsmålet, hver gang jeg kontakter dyrlegen koster det meg en masse penger - min vaksine / standard sjekk nå i august satt i gang en ny utredning som bums kom opp i fem tusen kroner (hvorav halvparten var den der allergentest) - og jeg er ved å gå bankerott på grunn av alle disse utgiftene - som jo ikke gir noen svar. På toppen av det kostet Hill’s spesialfor mer enn tre ganger så mye enn James Beloved, som det var noen på Kattegale som tipset om.
Så jeg har det litt sånn at jeg ikke vekker sovende katter når det gjelder dette spørsmålet - selv om jeg kan måtte ta hensyn til det nå igjen med Tanzens nye for.
Tanzen elsker den beskjeden om våtfor, det kan jeg godt si deg , jeg har bare en slags oppfatning om at de der våtfor har en masse salt som slett ikke er bra for urinveiene…? Her er det jeg har gitt dem i tillegg til z/d, dette virker som en bra innholdsfortegnelse http://foderbilen.se/applaws-ocean-fish-156g.html
z/d foret virker jo som en god løsning med Plysj sine piller, men kanskje jeg kunne testet å latt dem dele 1 boks z/d og 1 boks applaws hver dag og latt dem småspise tørrfor ellers?
Jeg har 3 katte, der danner krystaler i urinen…Mor (Mulle) datter (Shady) og dattersøn (Turbo)…snak lige om arvlighed:tihi:
Den der er hårdeste ramt er Shady, jeg har ikke længere tal på hendes urinvejsbetændelser:S…Men siden jeg sidste år fik rådet med at give hende en C-vitamin 1 gang om ugen af dyrlægen har hun været fri for dem:thumbup:
Ellers foder jeg fast med Hills c/d og i denne månede får de også Porta 21 Holistisk.
Derudover får de ALT det vådmad de vil have når de vil have det + råt kød 1 gang om dagen.
[quote=anne p;491184]Men siden jeg sidste år fik rådet med at give hende en C-vitamin 1 gang om ugen af dyrlægen har hun været fri for dem:thumbup:
[/quote]
Jeg har noen kapsler med tranebærspulver som jeg bruker når jeg selv får urinveisinfeksjoner, det ville jo vært opplagt å bruke et lite dryss av dette, men det er jo super svært å vite hvor mye - jeg har akkurat lest at om urinen blir for sur skaper det bare lignende problemer :øhmm:
Er så trett i hodet og har google overload, men setter pris på alle gode tips. Vil gjerne forsøke mer våtfor, men har vansker med å finne flere typer, siden den aktuelle hypotesen er at plysj er allergisk mot kylling.
[quote=cilistranger;491203]Jeg har noen kapsler med tranebærspulver som jeg bruker når jeg selv får urinveisinfeksjoner, det ville jo vært opplagt å bruke et lite dryss av dette, men det er jo super svært å vite hvor mye - jeg har akkurat lest at om urinen blir for sur skaper det bare lignende problemer :øhmm:
Er så trett i hodet og har google overload, men setter pris på alle gode tips. Vil gjerne forsøke mer våtfor, men har vansker med å finne flere typer, siden den aktuelle hypotesen er at plysj er allergisk mot kylling.[/quote]
Jeg har hørt andre bruge den med tranebær - også til katte.
På apoteket kan man købe nogle sticks, der måler surhedsgraden i urinen - det kunne du jo overveje at gøre.
Mener der er flere brugere her med katte, der har kyllingeallergi og som fodrer med vådfoder - måske de kan guide til produkter
[quote=cilistranger;491203]Jeg har noen kapsler med tranebærspulver som jeg bruker når jeg selv får urinveisinfeksjoner, det ville jo vært opplagt å bruke et lite dryss av dette, men det er jo super svært å vite hvor mye - jeg har akkurat lest at om urinen blir for sur skaper det bare lignende problemer :øhmm:
Er så trett i hodet og har google overload, men setter pris på alle gode tips. Vil gjerne forsøke mer våtfor, men har vansker med å finne flere typer, siden den aktuelle hypotesen er at plysj er allergisk mot kylling.[/quote]
Hvad så med orijen tør foder der er tranebær og uden kylling MEN nr 1 er våd mad og rå fodring … Giv en masse våd mad og brug det andet som lidt suplering
Er så trett i hodet og har google overload, men setter pris på alle gode tips. Vil gjerne forsøke mer våtfor, men har vansker med å finne flere typer, siden den aktuelle hypotesen er at plysj er allergisk mot kylling.
[/quote]
Du kan ikke give for meget C-vitamin for det overskydende ryger ud med urinen…
Herhjemme foder jeg med ca. 12 forskellige slags vådmad…Bla. Hills c/d og j/d, Porta 21 med tun, Bozita, Milady, Lux, Kitekat osv…der må da være meget af det, som er uden kylling…har dog ikke undersøgt det:ups:
Takk, R500 - jeg tror også james wellbeloved kan holde som supplement, det har også tranebær - skal bare finne et våtfor som de ikke skal ha 6 bokser av hver dag, hvilket vil gi meg en dagskostnad på 130 kroner - det er jo mer enn jeg spiser for
[quote=anne p;491234]Du kan ikke give for meget C-vitamin for det overskydende ryger ud med urinen…
Herhjemme foder jeg med ca. 12 forskellige slags vådmad…Bla. Hills c/d og j/d, Porta 21 med tun, Bozita, Milady, Lux, Kitekat osv…der må da være meget af det, som er uden kylling…har dog ikke undersøgt det:ups:[/quote]
interessant om c-vitamin, har akkurat lest det motsatte på internettet, blir forvirret
vil botanisere etter bra våtfor, men de fleste har kylling eller det vagere “kjøttprodukter” på listen, derfor er det vanskelig å finne mange gode - og rimelige - alternativer :wittsend:
Jeg bestiller Hills c/d tørfoder fra Medicanimal.uk…spare omkring 100-150 kr per 10 kg.
Vådmad bestiller jeg på Zooplus…købte bla. 72 kartoner Bozita med 370g i til 0.21 stykket…pundet står i 8,5 danske kr…det vil sige, at de kostede ca. 2 kr og 12 øre stykket og det er suleme billigt for noget kræene gider æde:tihi:
[quote=cilistranger;491242]interessant om c-vitamin, har akkurat lest det motsatte på internettet, blir forvirret
vil botanisere etter bra våtfor, men de fleste har kylling eller det vagere “kjøttprodukter” på listen, derfor er det vanskelig å finne mange gode - og rimelige - alternativer :wittsend:[/quote]
Kan man ophobe C-vitamin i kroppen? Hvor har du læst det?
Det vil jeg meget gerne læse…skulle jo nødig forgiftige Shady