Er der nogen der har en god og nem opskrift på and uden de sædvanlige æbler og svesker i???
Og Anden skal IKKE parteres inden stegning.
Så kom frisk med dem…
Er der nogen der har en god og nem opskrift på and uden de sædvanlige æbler og svesker i???
Og Anden skal IKKE parteres inden stegning.
Så kom frisk med dem…
Fyld den med appelsiner ? det smager himmelsk!
og når den er stegt (ikke mere end at skindet springer op ved fødderne), taget ud og kølet ned - så parteres den så den kan foldes ud på et fad og serveres med appelsinsovs
Eller man kan fylde den med abrikos, ris og nødder. Og som pynt/tilbehør kan man åbne en abrikos og fylde den med ris og nødder og lægge den ved siden af.
Jeps… her
And a l’Orange… mums
En and uden svedsker og æbler smager som en grillkylling.
Så jeg ville da anbefale at putte noget andet i den, evt en øl ! hvis du har en dåseøl, skal du bare åbne dåsen og så putte den ind i måsen på den, så fordamper øllen lige så stille mens den steger.
En god ting er at langtidsstege den, kødet blir meget mere mørt og lækkert.
[quote=Ann K;486192]Jeps… her
And a l’Orange… mums[/quote]
det er også mit bud… blot i en lidt anden opskrift…
riv skallen af 4 store appelsiner
skær skallen af 7 (herunder de 4 du lige har revet) så du har 7 * appelsinkød du kan skære i 21 skiver
tag en stor and… gerne cherry valley 3400 g og 2 ekstra andebryster
tjek GRUNDIGT og fjern for alt i verden begge de lunger og nyrer der altid gemmer sig i anden - jeg har endnu tilgode at opleve en korrekt renset and og jeg har renset de første 40 i min tid som jule/mortens aften ansvarlig i familien
rens og skyld og rens og skyld til der intet blod er i den
klip vinger af ved albuen og gem dem
og gnid salt inden i og fyld den med de 7 appelsiner (i 21 skiver) og luk bunden med kødnåle
Gnid skindet med salt, drys peber og et lille drys rosenpaprika (for farvens skyld) over og drys nu skallen af de 4 appelsiner over.
Læg anden i en gigant stegepose (gerne 2 poser ud over hinanden hvis du kan ) og hæld 1-1½ dl rom eller cognac ved samt mindst 1 dl appelsinjuice…
steg i ovnen i 110 min ved 200 g. (tjek at skindet er sprunget ved fødderne)
tag den ud, gem AL skyen der ligger i posen og stil den til afkøling og smid skyen i fryseren eller i køleren i mindst 4 timer (så fedtet bliver stenhårdt)…
mens den steger…
tag en suppevisk (man kan købe dem færdig i Bilka/Føtex men smid ALTID løget væk) og de to andebryster samt endnu 2 afskallede appelsiner og læg dem i en gryde… klip vingerne og kråsen fra anden i stykker og læg ned til resten…
hæld vand over så det dækker, tilsat hønsebouillon terning svarende til mængden af vand og lad det koge 3-4 timer ved svag varme…
voila - perfekt fond til SOVS!!! i litervis
når anden er kold parteres den så der ikke er noget kød på skroget og al anden ligger flot foldet ud på fadet og det pyntes med de stegte appelsiner … de er helt rene hvis anden har været korrekt renset.
og med appelsinsovs til… voila - englene synger
Hmmm, nu er det sgi lige før jeg får lyst til andesteg - og jeg kan ellers ikke særligt godt lide and …
Appelsin dur heller ikke…
Der må slet ikke komme syrlige frugter i, grundet allergi. (og svesker er bare generelt en ond spise som jeg nægter at arbejde med)
Den med øllen lyder spændende, men al øllet ryger jo ud, med mindre man kan få skidtet til at stå op, (ligesom med kylling på cola), og det er min ovn ikke stor nok til :S
Ris lyder som en god idé, men abrikoserne må erstattes med noget andet?
Jeg havde overvejet noget med en masse løg, porrer og kål, men er i tvivl om om det ikke smager for meget igennem???
Er der nogen der har erfaring med at kyle kræet i en stegepose sammen med lidt gulerødder og persillerødder? Kan det holde den saftig???
Den eneste grund til at den jo gerne skulle stoppes ud, er at jeg synes den bliver så hulens tør ellers.(og den vil under alle omstændigheder blive langtidsstegt, da det gør den knap så tør…)
Og så måske undlade at stoppe noget i røven på den???
Måske skulle man bare smide kræet ud i haven, og så lave nogen frikadeller istedet???
Ihhhh, hvorfor indvilgede jeg også i at holde Mortens aften?
Jamen Dorte… frikadeller er skam en udmærket spise
Du skulle nok kunne bruge en stegepose… mener svagt at kunne huske noget lignende fra min tantes husholdning (det var hende som holdt jul for hele familien i Esbjerg, da jeg var barn)…
[quote=alleos7;486222]Appelsin dur heller ikke…
Der må slet ikke komme syrlige frugter i, grundet allergi. (og svesker er bare generelt en ond spise som jeg nægter at arbejde med)
Den med øllen lyder spændende, men al øllet ryger jo ud, med mindre man kan få skidtet til at stå op, (ligesom med kylling på cola), og det er min ovn ikke stor nok til :S
Ris lyder som en god idé, men abrikoserne må erstattes med noget andet?
Jeg havde overvejet noget med en masse løg, porrer og kål, men er i tvivl om om det ikke smager for meget igennem???
Er der nogen der har erfaring med at kyle kræet i en stegepose sammen med lidt gulerødder og persillerødder? Kan det holde den saftig???
Den eneste grund til at den jo gerne skulle stoppes ud, er at jeg synes den bliver så hulens tør ellers.(og den vil under alle omstændigheder blive langtidsstegt, da det gør den knap så tør…)
Og så måske undlade at stoppe noget i røven på den???
Måske skulle man bare smide kræet ud i haven, og så lave nogen frikadeller istedet???
Ihhhh, hvorfor indvilgede jeg også i at holde Mortens aften? [/quote]
hvad med at stege den som en thanksgiving turkey ? der er jo ikke syrlige frugter i
Opskrift???
For idéen er da perfekt, kræet er nemlig en ordentlig “mother-f.ucker” på 5,7 kg.
Den har bare rendt og hygget sig i en giga-have og snadret i andemad og snegle, så jeg glæder mig alligevel lidt til at æde den, for alene samvittighedsfaktoren bør gøre den til en himmelsk spise.
(og så var den gratis, for det er min fjerkræs-pusher der har lavet forsøg med at have ænder gående også, så jeg har fået én for at bedømme om det er noget der kan svare sig at gøre i…)
fandt lige denne her på nettet.
Den er på engelsk
[I]
Read more at Marthastewart.com: [/I]
[quote=Opus1;486230]fandt lige denne her på nettet.
Den er på engelsk
# 2 day-old rustic white bread, crusts removed, cut into 1-inch cubes (about 12 cups)
# 1/4 cup plus 3 tablespoons extra-virgin olive oil
# 2 tablespoons unsalted butter, plus more for baking dish
# 2 leeks, white and pale-green parts only, cut into 1/4-inch dice, rinsed well
# 1/2 pound celery root, peeled and cut into 1/4-inch dice
# 2 cloves garlic, minced
# 12 ounces assorted wild and cultivated mushrooms, (such as black trumpet, hedgehog, oyster, chanterelle, cremini, and button mushrooms), thinly sliced
# 2 tablespoons finely chopped fresh thyme
# Coarse salt and freshly ground pepper
# 1 1/4 cups homemade or low-sodium store-bought chicken stock
Read more at Marthastewart.com: [/quote]
Øv, den dur heller ikke.
Selleri og svampe er også på no-go-listen (forbandede allergi)
[quote=alleos7;486231]Øv, den dur heller ikke.
Selleri og svampe er også på no-go-listen (forbandede allergi)[/quote]
kan erstattes af jordskokker (hvis man tilføjer lidt ekstra salt) og svampe er ikke et must…
Kunne man ikke, i stedet for at åbne øldåsen, prikke 3 - 4 huller i siden af øldåsen … altså i den side som kom til at vende opad inde i anden ? :øhmm:
Vi har flere gange suppleret nogle ikke så tunge juleænder op ved at fylde den til randen med en hjemmelavet frikadellefars tilsat et eller andet smagsgivende, for eksempel rød peber i tern, bladselleri i små stykker eller andet der giver en god frisk smag.
Min mor plejer at farsere anden med en god rørt fars og så ind i rumpen - super lækkert
MVH
Gitte
[quote=GitteS;486360]Min mor plejer at farsere anden med en god rørt fars og så ind i rumpen - super lækkert
MVH
Gitte[/quote]
Ja det er også mit forslag…og hvis løg og champignon ikke går, så køb en pakke bacontern og bland i farsen.
I øvrigt også et tip hvis man vil undgå, at anden (eller kalkun) bliver for tørt, at dække den med baconskiver på de udsatte steder (lår o.s.v.) under stegningen
Så er møgdyret i ovnen…
Den har fået 6 små gulerødder, 3 små pastinakker, 1 lille rødbede, 1 kæmpestort løg, 2 porrer og en lille håndfuld hvidkål, proppet godt op i rumpen… Det hele er findelt og så ellers blandet godt i en skål, sammen med frisk persille og noget salt og peber og en lille smule hvidløg…
Og fordi jeg så gerne ville have øl også så er der hældt en halv øl i bradepanden sammen med en god kyllingefond.
Så nu håber vi den bliver god, og hvis ikke, så må kattene jo æde den, de har såmænd danset godt nok om mine fødder mens jeg gjorde den klar.
Nu har de så fået kyllingen som har kogt i 6 timer igår (den var meget meget nem at pille skal jeg lige hilse at sige)
Gammeldags andesteg:
Lever, hjerte og kråse hakkes flere gange gennem maskine og vejes. Man tager da samme mængde andefedt, svinekød og franskbrød uden skorpe.
Franskbrødet udblødes i så meget mælk det kan suge.Svinekød og brød hakkes nu sammen med indmaden, gerne et par gange.
Det røres nu op med 2-3 æg og smages til med salt og hvid peber og røres godt sammen. Er fyldet for tynd kan der tilsættes lidt rasp…
Eller den her:
1,5 kg kastanier. 1 dl kogende mælk. 100g rigtig smør. 1 tsk salt. 6 dl rasp
1 knivsp peber.
Kastanierne koges i 5 min og pilles. De koges vidre til de kan moses
Smør smeltes og hældes i den kogende mælk og røres i kastaniemosen
Rasp og krydderier tilsættes.
Du kan også bruge en fiskefars, men den har jeg ikke prøvet og ved ikke om det smager godt.
Hvis du gnider anden med en blanding af salt og ingefær giver det en super god smag og sovsen bliver… Mums
Og vil du have skinnet ekstra sprød så pensel den med koldt vand helt til sidst og sæt ovnlågen på klem…