Andefedt

Hvad kan det bruges til? Tænkte på om jeg evt. kunne blande fuglefrø i og selv lave vintermad til fuglene?

Jeg kan huske fra min barndom, at min mor blandede fuglefrø i andefedtet og smurte det i kokosnødder, hvor den ene øverste fjerdedel var savet væk, så fuglene kunne flyve ind i skallen.

Det kan også gemmes til man har andefedt nok til at lave confit de canard :smiley:

Jeg gemmer det hver år til når jeg laver leverpostej. Jeg har fået en rigtig god leverpostej opskrift hvor man laver en opbagning . Denne opbagning der skal normal bruges smør og mel plus mælk. Men i stedet for smør så bruger jeg andefedt det giver en rigtig god smag.

Jeg vil gætte på at der er omkring en liter fedt jeg skummede af inden jeg lavede sovsen. Tror der er rigeligt til at lave confit af. Den med kokosnødden lyder smart.

Lise jeg laver aldrig selv leverpostej så her kan dit tip ikke bruges selvom det lyder godt :slight_smile:

Leverpostej opskrift

300 g lever og 200 g spæk (man kan bruge 50 g mindre) 2 tsk salt, 1 tsk peber, 1/2 tsk det 3. krydderi, 1 æg, 1 revet løg, 1 æbel og 1 tsk sukker.

opbagning 50 g smør (eller andefedt ) 2 spk mel og 5 dl sødmælk.

Hakket lever/spæk ( man kan få frosset ruller med hakket lever og spæk ) og resten blandes i en skål . Opbagningen blandes i massen . Den færdig masse kommes i folie forme. Bag dem en 1 time på 150 grader varmluft . HUSK vand i bradpanden.

Takker :slight_smile:

Jeg giver andefedtet til fuglene :slight_smile:

Se hvem der kom og spiste med for nogle år siden:

Wowser… Hvad er det for en? Musvåge eller hvad? (jeg ser normalt kun sådan nogle rovfugle som små prikker på himlen L)

Ja, det er en musvåge :slight_smile:

Jeg måtte kigge en ekstra gang, for det var en stor fugl, der sad ved andefedtet :slight_smile:

Fedtrester af alle slags kan røres op med hvad man har af fuglefrø, havregryn, brødkrummer o.s.v.
Kom det i en halv kokosskal, og mejserne vil elske det. :slight_smile:

Andefedt stivner aldrig rigtig, så hvis du skal bruge det til fuglefrø-blanding, er det en god ide at blande det med svinefedt,. Så får det en stivere konsistens og er supergodt til fx. at støbe en blok af fuglefrø og fedt i en mælkekarton.
Du trækker en snor gennem bunden og holder den i midten af kartonen mens du hælder fedt-frøblandingen i. Når det er størknet klipper du siderne af. Blokken hænger nu i snoren og bunden, og kan hænges op i et træ :slight_smile: