Anfald - epilepsi?

Jeg har brug for jeres hjælp. Her for 1 måned siden kommer Trunte (hunkat på 11 år) vaklende ind gennem kattelemmen. Hun sætter sig på gulvet og begynder at skrige hjerte skærende. Derefter begynder hun at hyperventilere med tungen ud af munden, mens hun savler og begynder at blive blå omkring munden. På det tidspunkt er hun meget fjern, og jeg føler ikke, at jeg kan komme i kontakt med hende. Jeg ringer straks til dyrelægevagten, og det er heldigvis vores faste dyrlæge klinik, der har vagten. Jeg orienterer dyrlægen om, at jeg straks kører hjemnefra og vil være fremme i løbet af 15 minutter. På det tidspunkt er jeg helt i panik, og siger til dyrlægen, at jeg ikke tror Trunte vil overleve.

Skynder mig ud i bilen og speederen i bund til dyrlægen. Da jeg kommer frem, kommer Trunte på undersøgelsesbordet med det samme. Hun træder ud af kassen, og der er absolut intet at mærke på hende. Hun går rundt på bordet og virker helt tilfreds. Jeg forstår slet ikke noget, da jeg jo havde oplevet hende værende helt anderledes derhjemme. Dyrlægen undersøgte hende, temperaturen var fin, og der blev taget en blodprøve, der intet viste, udover alt så fint ud. Så vi blev sendt hjem igen uden videre behandling. Dyrlægen snakkede om en mulig blodprop, der så havde opløst sig selv, eller epilepsi.

Resten af dagen sov Trunte, og den efterfølgende dag virkede hun også meget træt, men på 2. dagen var hun atter sig selv igen.
Det har så gået fint, lige indtil i dag med middagstid, hvor min mand oplever et anfald hos hende. Jeg er desværre ikke hjemme, men spørger min mand ind til forskellige ting. Forløbet har været meget det samme, bortset fra, at dette anfald tidsmæssigt virkede noget kortere. Min mand lagde hende op i sofaen, hvor hun hurtigt faldt i søvn.

Ingen af gangene var vi vurderet, at hun fik krampe, hvilket dyrlægen spurgte indtil ved den 1. gang.

I morgen vil jeg ringe og snakke med vores faste dyrlæge, men her er det, jeg har brug for jeres hjælp. Skal jeg bede om at få hende scannet, og vil det i så fald kunne vise noget? Eller skal vi bare indstille os på, at hun fremadrettet vil få disse anfald? Når det kommer 2 gange indenfor en måned, er det så epilepsi og ikke blodprop? Vi vil gøre alt for hende, men hvad er det bedste vi kan gøre mht. videre undersøgelser, og er der noget medicin, der vil kunne hjælpe disse anfald.

Det er en meget ubehagelig situation at overvære blandt sine katte, og i de snart 50 år, jeg har haft katte, har jeg aldrig oplevet noget så ubehageligt og skræmmende. Det påvirker mig rigtig meget, og det giver mig en masse tanker omkring, hvad hun fejler.
Trunte er en dame på 11 år, men har aldrig fejlet noget.

Håber der sidder nogle, der kan hjælpe mig med lidt input.

Ud fra din første beskrivelse tænkte jeg også blodprop, men kan sikkert også,være alt muligt andet. Scannede dyrlægen hendes hjerte?

1 Synes om

Nej, ikke da jeg var afsted med hende ved dyrlægevagten.
Når jeg ringer til dyrlægen i morgen, skal jeg så bede om en tid at få scannet hjertet?

Jeg spurgte lige SusanneW, der har været JYRAKs sygdomskonsulent i en herrens årrække, og hun synes det lyder som 2 små blodpropper i hjernen. Epilepsi ikke udelukket, men alder og forløb lyder mere som blodpropper. Og det kan sagtens være det ikke bliver de sidste :sur: De kan dog sagtens rette sig forbavsende godt efter det.

Susanne mener at skal hjertescanning være relevant skal det være en af de rigtig dygtige (dvs. en af dem i EKKO-gruppen), men det kan sagtens være et andet sted, den er gal.

1 Synes om

1000 TAK for hurtig respons Eva, og TAK Susanne W, hvis du læser med her :tak:

Jeg kan mærke, at jeg er bange for, om det rammer hende igen. Hele dagen har jeg løbende holdt øje med hende, og tjekket om hun trak vejret. Hun sover stadig oppe på sofaen, hvor hun ligger og sover nu på 12. time siden anfaldet i middags. Det trætter hende rigtig meget. Min mand prøver i øjeblikket at give hende lidt Porta 21 med lidt vand.

De to gange, vi hver især har registreret anfaldene, kan jo være to ud af flere. Det ved vi jo ikke.

Du refererer til EKKO gruppen, kan du uddybe lidt nærmere, hvem der er tilknyttet denne gruppe? Vi bor på Fyn, men er villig til at køre efter den rette dyrlæge også på Sjælland og Jylland.

1 Synes om

Så lidt. Kan godt forstå det ikke er rart. Lyder rigtig ubehageligt for hende og jer :sur:

Dyrkæger i EKKO-gruppen kan findes her

Susanne bud er dog nok at det ikke giver mening at bruge pengene på det. Men jeg tænker, at en god lang snak med jeres dyrlæge i morgen nok vil være godt, omend ikke andet så for jeres afklaring.

1 Synes om

Nu spørger jeg lige, som jeg har forstand til: Hvis det har været blodpropper, kan man så ikke på en eller anden måde måle det og se det i en blodtest? Det troede jeg, man kunne ved mennesker? Så man kan få det be- eller afkræftet?

1 Synes om

Jeg har netop snakket med vores dyrlæge, og har fået en tid i eftermiddag. Som han sagde, for evt. at kunne behandle, så er man nødt til at have en diagnose. Han foreslog, at få taget en udvidet blodpanel for at starte et sted og for at få en indikation omkring hendes stofskifte samt nogle andre tal (som jeg ikke lige pt. husker), og som den 1. blodprøve ikke viste. Svarene vil jeg allerede kunne få senere i dag, og ud fra hvad resultaterne viser, vil han gerne lave en henvisning til Årslev Dyreklinik, hvor hun kan blive hjertescannet forhåbentlig allerede i morgen. Foreløbig er det dét, vi gør, og så må vi tage det videre derfra udfra resultaterne.

Vi vil gøre alt for vores katte, og vi kan ikke sidde og afvente uden at gøre noget. Det er til at blive syg af bekymring over, hvornår sker det næste gang, og hvad bliver udfaldet deraf.

Heldigvis har vi forsikring på vores katte gennem Dyrekassen, så det økonomiske aspekt ligger ikke som 1. prioritet. Det gør derimod Trunte.

6 Synes om