Ang muskelhundene

Noget i mit kvarter gør mig ked…

Her i mit kvarter er der mange mennesker, og mange hunde, som jeg ser når de bliver luftet. Skønt med dyreglade mennesker, det er dejligt. Her er også en del muskelhunde af forskellige slags. Når man ser muskelhundene er er ofte en ung mand eller kvinde som nyforelsket og glad går tur med en nuttet, nuttet, sød og fjollet hvalp. Det er sødt at se.

Desværre skal man skal ikke have boet her længe for at opdage at muskelhundehvalpe er mere sete end voksne muskelhunde. Det undrer man sig selvfølgeilg over.

De gamle hunde findes her også. Det er skødehundene og labradorer og andre mellemstore blandinger. Vi har endda et par smukke mynder, som jeg tit støder på om morgenen.

I dag ser jeg så (atter) en halvstor muskelhund stå tøjret udenfor en butik, knurrende og utryg. Forbipasserende fodgængere går lydigt en kæmpebue udenom den for at gå ind i butikken. Den er meget larmende og aggressiv og fylder hele gaden med sin adfærd.

Og så kan jeg ikke lade være med at få tanken - nå så ser vi nok heller ikke den mere. :S

Det gør mig meget ked. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Det er frustrerende. Den næste unge kvinde med en lille nuttet muskelhundehvalp bliver mere anstrengende for mig at se på for hver gang jeg ikke ser dem som voksne.

Det er da heller ikke rart :frowning: Hvorfor kan folk ikke tænke sig lidt om inden de anskaffer et dyr

Jeg var for nylig inde på DB´s side med hunde, der søgte nye hjem.

Det var i 90 % af tilfældene store hunde, labrador blandinger, rottweilerblandinger, schæferblandinger og så “muskelhunde” - også her tit blandinger.

Jeg er sikker på, at folk anskaffer sig en lille sød hvalp - som så pludselig er blevet kæmpestor og et problem.

Bare folk virkelig ville tænke over, om de har tid og lyst til at have en hund - inden de anskaffer den.

(Tit er det sikkert også børnene, der plager)

Herude omkring bliver diverse hundehandlerhunde kun knap 1½ år… derefter skiftes der til en ny og lettere model…
Man får hård hud på følelserne, når man har været vidne til det gennem de sidste ca 7 -10 år… og kommenterer ikke længere noget som helst.
Synd for hundene… men i hvert fald jeg orker ikke at tage snakken med ejerne længere!
Og nu er deres børn eller ungre søskende ved at komme i en alder, så de også kan holde hund…
Tja… hård hud kan nogle gange være en rigtig god ting!

Der er 27 hunde på dyreværnets hjemmeside. En hel del af dem står som solgt men for sjov prøvede jeg at tælle efter.

Navn: Timon
Race: Labrador / Amstaff blanding

[FONT=Arial]Navn: Basse
Race: Amerikansk Bulldog

[FONT=Arial]Navn: Goofy
Race: Mastiff blanding
[/FONT]
Navn: Monty
Race: Amstaff

[FONT=Arial]Navn: Nala
Race: Rottweiler

[FONT=Arial]Navn: Puma
Race Amstaff
[/FONT]
Navn: Bella
Race: Amerikansk bulldog blanding

[FONT=Arial]Navn: Rynke
Race: Amstaff-blanding[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][FONT=Arial]Navn: Beauty
Race: Labrador/Rottweiler (far), Dobermann/Grand Danois (mor)

[FONT=Arial]Navn: Damita
Race: Dobermann blanding
[/FONT][/FONT]
Navn: Tulle
Race: Doberman-Labrador blanding

[FONT=Arial]Navn: Rynke
Race: Dogue De Bordeaux / Presa De Canario blanding

Navn: Candy
Race. Amerikansk Staffordshire Terrier bla.

[FONT=Arial]Navn: Tass
Race: Rottweiler blanding

Ud af jeg VED ikke hvor mange hunderacer der findes er de 14 af 27 hunde på dyreværnet i rødovre SJOVT nok af racer man ser på som de “dominante” eller “Agressive” racer.

“Nååårh hvor er den lille hvalp sød” Tænker de - men de glemmer at den lille hvalp bliver en stor voksen hund.

De resterende hunde hører til jagthunde/brugshunde gruppen som schæffer og terrier og beagel, samt labrador og sheepdog. Altså alle hunde der kræver en ejer med tiden til at motionere dem og stimulere dem intelligensmæssigt.

Folk er sgu nogle fjolser…:prut:[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]

Ja Sheer det hører desværre ikke kun til dit kvarter - folk får dem som hvalp, glemmer, at det er en terrier de står med eller en molosser, også er fanden pludselig løs.

Den værste jeg har været hos var en kangal, ejet af en ung velmenende mand, som intet foretog sig ifht at lære om racen. Den var dødfarlig…

Jeg tror det ofte handler om, at folk “glemmer” at sætte sig ind i, hvilken hund de rent faktisk anskaffer sig.

Vi har som nogen ved 2 Rottweilere. Det er en hund som elsker at arbejde, så det handler om aktivering, aktivering og atter aktivering. Det skal man gøre sig klart, hvis man vil have en rolig og velafbalanceret Rottweiler. En lille luftetur på 10 minutter er bare ikke godt nok. Jo jo hunden når måske nok at ordne “toilet” tingene, men en arbejdshund, skal også nå at brænde den store mængde energi af, som de har. De skal stimuleres, trænes og leges med ude i naturen, om det er i skov eller ved strand betyder ikke så meget. Det der betyder noget er, at det bliver gjort… Også de dage, hvor vejret er mere “lort end lagkage” Derfor har vi også noget tøj vi kalder for “hundetøj” når vi er på tur - det kan tåle at blive beskidt.

Gider man aktivere, træne, lufte og arbejde med sin hund, får man i langt de fleste tilfælde en super god ven de næste mange år.

Efter min mening, er der alt for mange ukritiske sælgere af nogle ellers skønne blandingshunde. Det er desværre ofte disse blandingshunde, som havner hos helt forkerte mennesker.