Angst for aflivning i covid-tid

Beklager det tunge emne, men jeg har behov for at læsse af. Og måske andre har gjort sig nogle tanker ift. emnet…

Længe har jeg haft en bekymring for at blive syg og indlagt og dø fra mine katte, så de skulle aflives før tid, og jeg måske ikke selv kunne være med til afskeden.
Pt. er den reelle risiko for netop dét øget. :frowning:
Og oveni er der kommet ekstra skrækdimensioner - alt det, der gør, at aflivning ikke kan foregå som normalt.

Så pt. vågner jeg med angst og katastrofetanker hver morgen, og min hjerne kører desperat og forgæves på højtryk for at finde en udvej, i tilfælde af at min Bruno skal aflives - aflives enten pga. at det tilfældigvis er tid (han er gammel med skavanker), eller i fald jeg skulle indlægges.

For to uger siden blev hans bror hjulpet afsted til Kattehimlen. Det foregik herhjemme på tryg og fredelig vis, og det er LIVET OM AT GØRE, at også Bruno kommer stille og trygt herfra!
Men pt. kan det jo ikke lade sig gøre :frowning:

Mange scenarier har min fantasi rakt til, men ikke det her. Helt ubærligt hvis han skal herfra i angst, panik og utryghed, ubærligt hvis jeg ikke har mulighed for at være tæt på ham, ikke kan berolige, ikke sige det sidste og allervigtigste farvel… :’(

Pyh, det er grimme tanker du går og tumler med. Jeg ved ikke hvordan din situation er, men har du måske en ven eller familiemedlem som du kunne alliere dig med i tilfælde af at aflivning bliver aktuelt for Bruno på et tidspunkt hvor du ikke har mulighed for at hjælpe ham? Så selvom det ikke er dig, så ved du at der er nogen, der kan stå for det?

1 Synes om

Jeg tænker også om du kunne lave nogle klarer aftaler med et familiemedlem, en ven eller veninde, en nabo eller en anden. Måske kunne du også lave en aftale med din dyrlæge? Hvis det bliver aktuelt, så er der også en mulighed for at få besøg af en mobil dyrlæge altså en der kommer hjem til dig. Jeg har selv haft en særdeles god oplevelse ved at få et kat aflivet af en mobil dyrlæge. Min sidste gamle kat blev aflivet herhjemme af min faste dyrlæge det var også ok. Men den mobile havde meget mere tid og var fantastisk. Jeg kan give dig et par navne hvis du er interesseret i bare at have dem.
Jeg tænker på om du også selv skal have lidt hjælp? Det lyder som det fylder rigtig meget for dig det her? :kram:

Ved du, at det ikke kan lade sig gøre? Har du talt med dyrlægen? Så vidt jeg ved, er de ikke blevet lukket ned. De tager sig måske kun af akutte tilfælde, men det ville det vel i givet fald også være. Måske kan de ikke komme hjem til dig, men du må sikkert godt have lov at følge med og være hos ham, hvis det kommer dertil. Dyrlægerne har jo værnemidler, som både du og de kan bruge.

Hvad der skal ske, hvis man selv bliver ramt, har jeg også tænkt på. Også længe inden den aktuelle situation. Men jeg har stadig ikke fået noget gjort ved det. Jeg ved bare, at mine katte ikke skal på internat.

Gratis nødpasning:

Det er ikke sikkert, du kan bruge det til noget - men måske er der andre, der kan.

2 Synes om

Mange tak for linket. Jeg har været temmelig bekymret for hvad der så ville ske med min hund, skulle jeg blive indlagt.

Jeg har jo sat mig selv i isolation fordi jeg er i risikogruppen. Min familie snakker sjældent sammen så jeg har ikke kunnet forvente hjælp fra dem og de få venner jeg har er enten selv i risikogruppen eller for langt væk til at hjælpe. Nu skal jeg bare have ham vaccineret om et par uger, hvilket rødekors hjælpenetværk har sagt ja til at hjælpe med til den tid.

2 Synes om

Under normale omstændigheder ville det være en løsning, men mens covid-krisen står på, er det mere problematisk. Og hvem vil overhovedet røre ved en kat, der har ligget i arm med en covidsmittet? Det er jo den nye pest det her :-/

Tak for kram.
Problemet er netop så tilspidset for mig, fordi mobildyrlægen (som jeg plejer at bruge) IKKE kører ud (eller rettere - hun går ikke ind) under covid-krisen. Under normale omstændigheder ville jeg, i tilfælde af at jeg blev syg og indlagt, kunne bestille hende hertil, eller få en anden til at bestille hende.

Den situation - at jeg ikke kan være der - er rigelig slem i sig selv, men at katten sikkert også vil blive skræmt over dyrlæge med maske osv. (jeg ved ikke præcis hvordan deres outfit er), kan jeg slet ikke kapere. Min Bruno skal altid være lykkelig og ikke dø i rædsel :frowning: .

Jeg har talt med mobildyrlægen, (der også har klinik-lokaler) og hun sagde, at som det er nu, må ét familiemedlem komme med ind, men det kan ikke udelukkes, at det kan blive sådan, at dyr må afleveres i døren.
Medmindre der kommer udgangsforbud, kan jeg stille Bruno ud i transportkasse i min have, og så afliver hun ham der - med mig på behørig afstand. Så slipper vi da for at skulle afsted med en eller anden form for (tvivlsom) transport, men stadig en ubærlig situation. Er der én ting jeg ikke vil, så er det at svigte min kat, men den situation vil være lige præcis det :frowning:

Nogle dyrlæger har covid-information på deres hjemmesider, og det er vist lidt forskelligt hvordan de forholder sig. Men selvfølgelig tager de skrappe forholdsregler - klart at de ikke kan stå tæt op ad en katteejer, der udspyr snot og tårer ud over det hele.
Jeg må nok prøve at ringe til nogle andre dyrlæger i området, og høre ad, hvordan det præcis foregår ude på klinikkerne.

Pasning bliver ikke aktuelt, hvis jeg gudforbydedet skulle blive syg. Han er en gammel mis, og vi har været sammen hver eneste dag. Så skal jeg på sygehus, skal han til Kattehimlen.

2 Synes om

Da jeg fik min gamle og meget dyrlægehadende gammelmis aflivet for et år siden foregik det herhjemme. Men for at hun ikke skulle panikkke når dyrlægen kom fik jeg en tablet Alprazolam som jeg skulle give hende 1-2 timer før.
Den gjorde hende træt og afslappet og da dyrlægen kom sov hun så dybt at hun intet opdagede. Vi fik lov at få et stille farvel. Måske det kunne være en mulighed for dig - en tablet kunne kommes i postkassen på forhånd :heart:

4 Synes om

Tak Gizzemissen, det er (var) også den bedste løsning, jeg har kunnet udtænke.
Jeg har dog allerede spurgt dyrlægen, om der fandtes bedøvende piller, og hun sagde, at der fandtes noget (hun nævnte ikke hvad det hed) men at det desværre i nogle tilfælde kunne have den modsatte virkning, så katten kravlede på væggene, og det tør jeg ikke risikere. Men jeg overvejer nu, om jeg skulle teste det på ham på forhånd.

Er der evt. andre her, der har erfaringer med Alprazolam?..