Angst ved transport bonqat?

Gertrud er ikke glad for at køre bil selvom hun er tryg ved transportkassen herhjemme der er noget der dufter af mig og jeg bruger feliway og giver det som snack (de flydende) og bilen er kølig så sidder hun og gisper med tungen ud af halsen
Så snart vi er hjemme vil hun nusse og spise
Vil bonqat være nok de af jer med katte der reagerer så voldsomt hvad gør I
Jeg har ikke prøvet at det er så voldsomt ved mine tidligere katte

3 Synes om

Jeg har prøvet bonqat på en kat der skulle til dyrlæge. Min Ella har dårligt hjerte og går til kontrol i Silkeborg så der skal vi ud og køre et lille stykke.
Jeg synes at det påvirker hende så hun slingrer, så er holdt op med at give hende det. Man skal i hvert fald kunne være der og holde øje med katten i nogle timer efterfølgende da de ikke skal hoppe op på noget

6 Synes om

Bonquat er et andet ord for pregabalin og det er et middel der påvirker CNS og slingren er derfor en af de normale bivirkninger der kan forekomme.

Da katte er biologiske væsner hvis krop hver især håndterer medicin på hver deres individuelle måde, så er det ikke sikkert at din kat vil opleve disse bivirkninger - der er kun en måde at finde ud af det på - det er ved at prøve det af.

Juliet fik det som smertestillindende inden jeg måtte aflive hende her for nylig. Hun slingrede en lille smule på bagparten de første par timer efter hun havde fået det. Slingren og nedsat evne til koordinering er alm bivirkninger, og vil til dels afhænge af dosis og bivirkningerne er midlertidige indtil kattens system har nedbrudt medicinen. Til gengæld så led hun ikke af sløvhed ift. hvad jeg kunne se.

Så du må gøre op med dig selv om du vil prøve det af. Hvis hun stresser meget over at køre bil, og andre ting du har prøvet for at få hende til at slappe af ikke virker, så ville jeg prøve det også sørg for at læse godt op hvilke bivirkninger du kan forvente at se så du ikke bliver forskrækket over det hvis nogen af dem forekommer. De vil med stor sandsynlighed være forbigående, også må du opveje hvad du helst vil - have en kat som måske slingrer en smule og er lidt sløv eller en kat der stresser helt vildt over at skulle køre i bil.

EDIT - måske kan Nervosyl hjælpe jer, men det virker bedst hvis du kan give det over nogle dage inden I skal afsted. Jeg har også haft stor glæde af Aptus relax

7 Synes om

Tak for jeres svar :heart: det er svært for har fx tidligere fået en kat hjem fra narkose der ikke støttede så godt på bagbenene de første timer og det var ikke rart

Men jeg synes også hun reagerer meget voldsomt på transport når hun sidder med tungen ud af halsen og gisper selvom bilen er kølig heldigvis er hun sig selv så snart hun bliver lukket ud i lejligheden jeg er bekymret for om hun simpelthen kan kollapse af stress
Hun miaver ikke eller er prøver at komme ud af kassen kun meget hurtig vejrtrækning og tungen ud

Jeg har får bonqat som vi kan prøve af men det er rart at høre fra andre katteejere om det faktisk har hjulpet jer
Vipstøsrn mange tak jeg vil lige prøve at læse om de to andre du også nævner

3 Synes om

Jeg har hørt mange ting om bonquat bl.a. at det bruges til at berolige fertile hankatte på show og til nytårsaften og ved dyrlægebesøg. Personligt har jeg ikke prøvet det. Har ikke helt fidus til virkningslængde og evt bivirkninger. Hvilket aktivt stof indeholder bonquat? Hvordan indgives det?

2 Synes om

Grunden til at det var bonqat jeg skulle bruge til Ella var, at hun skulle til hjertescanning og det er det eneste beroligende som ikke vil påvirke hjertet og dermed scanningen.

4 Synes om

Pregabalin bruges til kat i de følgende scenarier: ved smerter (kroniske), som angstdæmpende og som krampestillende. Nu vil jeg ikke gå meget i biologiske detaljer, men pregabalin binder til nogle kanaler som styrer mængden af calcium, der kommer ind i specifikke typer af nerveceller. Det betyder at nogle nerveceller som kan være hyperaktive i fx. krampeanfald el. kroniske smerteveje de hæmmes og derved lukker man for kramperne el. de kroniske smerter. Ift. angst sker det ved at man dæmper aktiviteten i et specifikt center i hjernen (det kaldes amygdala), herved dæmpes reaktioner der er involveret i frygt, og fight-and-flight reaktioner, og det er årsagen til at det er virksomt fx. i forbindelse med dyrlægebesøg.

Juliet fik det som trukket op i en sprøjte - fuldstændig på samme vis som metacam gives - der var angivelse af vægt på sprøjten, så trak man op svarende til kattens vægt. EDIT: Juliet fik det som smertestillende middel

Det lyder på ingen måde rart og meget voldsomt. Jeg ville nok stadigvæk prøve Nervosyl og aptus relax på hende først. Du kan evt. prøve at lave en “træning” med hende - fx. at give hende nervosyl en uge op til en køretur i bil, suppler op med aptus relax på dagen, og tag hende så med ud på en "prøve"køretur for at se hvordan hun reagerer på disse to. Jeg har haft rigtig god effekt på en af mine med den kombi - han hadede også at køre i bil på det tidspunkt og sad bare og skreg og skreg (orientaler), og han stress svedte i den grad via sine poter. Han kan slappe af bare på Nervosyl alene.

Men som skrevet katte er forsk. og hvis Nervosyl/Aptus relax el. lign. håndkøbsting ikke virker - ja så ville jeg prøve Bonqaut - det er ikke godt at være så stresset heller som du beskriver, og det kan påvirke blodprøvesvar hvis der farer stress hormoner rundt i kroppen som kattens reaktion tyder på. Hvis det bliver bonqat så snak med dyrlægen om absolut lavest mulige dosis.

Den slingren jeg har oplevet da Juliet fik det, det var væsentlig mindre slingren end jeg har set ved eftervirkninger fra bedøvelse - men igen katte er forsk. og kan reagere forsk.

4 Synes om