Jeg har lige opdaget, at min lille pige Anne har et sår i nakken
Jeg tror bestemt ikke, det er en af de andre katte, som har påført hende noget sår. Alle katte er indekatte. Beklager kvaliteten, men det er svært at håndtere både kat og kamera, når man er alene
Anne er ikke påvirket, hun spiser og drikker som hun plejer. Vil gerne lege, hygge og nusse.
Såret ser ikke betændt ud på nogen måde, men virker “fugtigt” i overfladen.
Jeg har smurt med lidt Klorhexidin creme 1%
Hvad pokker kan hun have fået det sår af?? Kan det være en pludselig opstået allergi? Jeg har ikke skiftet foder for nylig, de får alle Arion til store katteracer. Jeg har ikke skiftet hverken vaskepulver/skyllemiddel eller tæpper. Jeg synes ikke hun har kløet sig, hun er heller ikke plaget af overdrevent soignering.
Såret ser udtværet ud. Så jeg tror, at hun kradser sig med bagpoten, fordi det irriterer.
Der er kun ét sår. Så tror jeg ikke på hudsygdom eller allergi som primær årsag.
En indekat kan næsten kun få såret af en af de andre katte: Bid eller krads. Krads burde give en flænge. Men en klo eller en tand, der ikke går dybt nok til at give en stor byld, kan være den primære årsag. En lille byld vil irritere hende, og så kradser hun hul.
[QUOTE=Andreas;763147]Såret ser udtværet ud. Så jeg tror, at hun kradser sig med bagpoten, fordi det irriterer.
Der er kun ét sår. Så tror jeg ikke på hudsygdom eller allergi som primær årsag.
En indekat kan næsten kun få såret af en af de andre katte: Bid eller krads. Krads burde give en flænge. Men en klo eller en tand, der ikke går dybt nok til at give en stor byld, kan være den primære årsag. En lille byld vil irritere hende, og så kradser hun hul.
vh
Andreas[/QUOTE]
Jeg har ikke opdaget hun har haft en byld og jeg vil da mene at det er noget man vil opdage, når jeg dagligt nusser med kattene?? Men omvendt, kan jeg jo håbe du har ret, altså forstået på den måde, at så er det snart overstået igen og vi skal ikke igang med en større udredning om allergi
Det ligner meget det sår Isis fik i nakken efter sit første parringsbesøg. Det gik hurtigt væk igen med lidt rensning, men hun har stadig en lille bitte hårløs plet som minde
[QUOTE=solveig;763160]Det ligner meget det sår Isis fik i nakken efter sit første parringsbesøg. Det gik hurtigt væk igen med lidt rensning, men hun har stadig en lille bitte hårløs plet som minde[/QUOTE] Anne er neutraliseret, så jeg håber bestemt ikke der har været hankat på besøg Vores egne hankatte er også neutraliseret. Men derfor kan de jo godt have givet hende et sår
[QUOTE=Margrethe;763162] det ser ikke rart ud… hun har ikke fået loppekur i nakken??[/QUOTE] Nej, det er flere år siden vi har haft lopper i huset
[QUOTE=Vivi_Fletcher;763165]Mit bud er foderallergi - det får de ikke når de skifter foder, men udvikler allergien overfor det sædvanlige produkt.[/QUOTE] Det håber jeg ikke, det er
Jeg holder selvfølgelig godt øje med hende og håber da såret forsvinder igen snart. Ellers må vi en tur til Carina dyrlæge. (det vil jeg så alligevel, hvis det ikke snart bliver “tørt” at se på)
Det ligner lidt et May havde for nogle år siden. Det var også ret stort og væskede (men ikke betændt). Det fik behandling med klorhexidin et par gange, og gik så i sig selv, og der har ikke været noget siden… Det er nok i hvert fald 3-4 år siden nu…
De ligner udmidbart dem Thea får. Starter som små knopper som er meget nemme at overse og udvikler sig over et par dage til væskende sår. Jeg har haft smurt med Fudicin efter min dyrlæges råd og de forsvinder i løbet af en uges tid. De virker ikke til at klø og selvom de væsker er de ikke betændte. For Theas vedkomne gætter vi på foderallergi af en slags, dyrlægen er enig. Nu har vi ikke haft gamblet med det, men de gange hun har reageret har hun fået enten dåsemad med fisk eller levertran, så pt holder vi os fra fiske produkter.
[QUOTE=Kamilia;763214]De ligner udmidbart dem Thea får. Starter som små knopper som er meget nemme at overse og udvikler sig over et par dage til væskende sår. Jeg har haft smurt med Fudicin efter min dyrlæges råd og de forsvinder i løbet af en uges tid. De virker ikke til at klø og selvom de væsker er de ikke betændte. For Theas vedkomne gætter vi på foderallergi af en slags, dyrlægen er enig. Nu har vi ikke haft gamblet med det, men de gange hun har reageret har hun fået enten dåsemad med fisk eller levertran, så pt holder vi os fra fiske produkter.[/QUOTE] Anne er en kræsenpind og spiser ikke andet end tørkost Arion. Hun får dog lidt RC Maine Coon også, men ikke så meget, da vi mest bruger det som godbidder (Oliver bliver alt for tyk ellers )
Jeg håber inderligt, det “bare” er et sår, som snart går i sig selv igen
Jeg ville bruge klorhexidinpulver, når nu det er fugtigt. Vi hører jo af og til, at de her sår ind imellem bare forsvinder igen, så hold da øje med det i en tid og brug klorhexidin, så længe hun ikke er generet eller det bliver værre.
Men med en superallergiker i huset vil jeg også sige, at det slet ikke er unormalt med sådan en enkelt plet som reaktion. Amira fik engang en på det ene øre - gee, jeg troede aldrig det ville blive pænt igen!