Jeg har ligeså kun prøvet Iams - men har netop bestilt et par poser af Eukanuba-hairball-varianten hjem.
Jeg har en kat, der har været meget plaget af hårboller, der har sat sig fast i tarmen (3x hvoraf én af gangene resulterede i operation) og forsøgte mig derfor med Iams som eneste tørfoder i en periode, suppleret af sædvanlig daglig fodring med vådkost.
Det var efter første “encounter” med en fastklemt hårbolle, at jeg skiftede tørkosten ud med udelukkende Iams hairball … herefter oplevede jeg yderligere to gange, at der sad hårboller fast i tarmen.
Dernæst skiftede jeg til min nuværende blanding, der består af tre forskellige slags tørfoder, normalt 1) Orijen eller Acana i fiskevariant, 2) Applaws og 3) Eukanuba med supplerende daglig vådkostfodring.
Herefter har jeg ikke haft nogen fastklemte hårboller … men til gengæld er begge mine katte begyndt at kaste hårboller op med jævne mellemrum, hvad de ikke har gjort før.
Der kan være så mange andre faktorer end foderet, der spiller ind for jeg har prøvet lige godt alle tips og tricks i hårbolle-bogen sideløbende med at skifte mellem forskellige typer tørfoder.
Det kan derfor lige så godt være af andre årsager, at hårbollerne ikke kom “ud af systemet” da min hårbolle-kat var på udelukkende Iams Hairball-kost, mens at de på den nuværende blanding kommer ud (godt nok ville jeg foretrække at håret passerede med afføringen, men bare de kommer ud!).
Med andre ord … jeg ved ikke, om du kan bruge mine erfaringer til noget som helst.
Nu forsøger jeg mig så med Eukanubas Hairball variant i stedet for den sædvanlige adult udgave med kylling og lever, for at se om det kan have en eller anden form for effekt.
Selvom jeg ikke kan bekræfte Iams Hairballs virkning ud fra oplevelserne herhjemme, kan jeg til gengæld sige at mine katte - specielt den, der har haft problemer med hårboller - elsker foderet!
De var ikke særlig tilfredse da jeg besluttede, at tørfoderet nu skulle være højprotein-foder.