Anti-hairball tørfoder

Umiddelbart kan jeg finde anti-hairball tørfoder fra Royal Canin, Hills, Iams og Eucanuba.

Priserne ser ikke ud til at være voldsomt forskellige, men er der nogen af producenterne, I vil anbefale frem for andre - og hvis det er tilfældet, så hvorfor?

Jeg har kun prøvet Iams, så jeg har ikke noget at sammenligne med :slight_smile: Men Iams er jeg og misserne glade for… :slight_smile:

Jeg har ligeså kun prøvet Iams - men har netop bestilt et par poser af Eukanuba-hairball-varianten hjem.

Jeg har en kat, der har været meget plaget af hårboller, der har sat sig fast i tarmen (3x hvoraf én af gangene resulterede i operation) og forsøgte mig derfor med Iams som eneste tørfoder i en periode, suppleret af sædvanlig daglig fodring med vådkost.

Det var efter første “encounter” med en fastklemt hårbolle, at jeg skiftede tørkosten ud med udelukkende Iams hairball … herefter oplevede jeg yderligere to gange, at der sad hårboller fast i tarmen.

Dernæst skiftede jeg til min nuværende blanding, der består af tre forskellige slags tørfoder, normalt 1) Orijen eller Acana i fiskevariant, 2) Applaws og 3) Eukanuba med supplerende daglig vådkostfodring.
Herefter har jeg ikke haft nogen fastklemte hårboller … men til gengæld er begge mine katte begyndt at kaste hårboller op med jævne mellemrum, hvad de ikke har gjort før.

Der kan være mange andre faktorer end foderet, der spiller ind for jeg har prøvet lige godt alle tips og tricks i hårbolle-bogen sideløbende med at skifte mellem forskellige typer tørfoder.
Det kan derfor lige så godt være af andre årsager, at hårbollerne ikke kom “ud af systemet” da min hårbolle-kat var på udelukkende Iams Hairball-kost, mens at de på den nuværende blanding kommer ud (godt nok ville jeg foretrække at håret passerede med afføringen, men bare de kommer ud!).

Med andre ord … jeg ved ikke, om du kan bruge mine erfaringer til noget som helst.

Nu forsøger jeg mig så med Eukanubas Hairball variant i stedet for den sædvanlige adult udgave med kylling og lever, for at se om det kan have en eller anden form for effekt.

Selvom jeg ikke kan bekræfte Iams Hairballs virkning ud fra oplevelserne herhjemme, kan jeg til gengæld sige at mine katte - specielt den, der har haft problemer med hårboller - elsker foderet!
De var ikke særlig tilfredse da jeg besluttede, at tørfoderet nu skulle være højprotein-foder. :tihi:

Vi blander Grau Hairball i vores foder, det ser ud til at virke fint mod hårboller.

Jeg har ikke prøvet et decideret anti-hairball foder, men Piv døjer langt mindre med hårbolde når der er et højt fiberindhold i hendes tørfoder. Lige nu får hun Sanabelle Adult (4,5% fibre), hun har før fået Select Gold Adult (5% fibre) og hun trives godt på begge. På Iams Adult (2% fibre) kastede hun mange hårbolde op og fik “klister-mås”.

Men de kan vel ikke kaste mere hår op end der nu engang er i maven :?

Ville man så ikke få mere ud af det foder de kaster mest op af, hvis det selvfølgelig kun er hårboller de kaster op?

[QUOTE=Baileyhusmis;874861]Men de kan vel ikke kaste mere hår op end der nu engang er i maven :?

Ville man så ikke få mere ud af det foder de kaster mest op af, hvis det selvfølgelig kun er hårboller de kaster op?[/QUOTE]

På fiberigt foder kommer hårboldene den anden vej ud…

Tak for det… Så lærte jeg lige noget nyt :slight_smile:

Jeg har prøvet hairball foder fra Rc og Hills. Min erfaring er, at de får tynd mave og aff. stinker kraftigt - altså det er for kraftigt / virker for godt. Nu bruger jeg Indoor Long Hair fra RC, og det har lidt samme effekt, men blot noget mildere. Indoor varianten er en smule mindre fed end den som hedder outdoor. Det er jeg (og kattene) glad for :slight_smile: Men jeg bruger flere slags og blander det sammen :slight_smile: