Antivirus til MacBook

Hejsa

Har lige hørt om Virus (eller var det en Trojaner :?) på Mac i radioen.

Jeg har endnu ikke installeret antivirus på min MacBook, det er nok dumt.

Er der et antivirus-program i kan anbefale til Mac?

pft

mcfee, installer ikke norton.

Indtil videre har jeg ikke et anti-virus program på min MAC, da jeg ikke finder det nødvendigt. Du kan dog både få Norton og Kaspersky til maskinen.

Tak for svar begge :slight_smile:
Jeg har også kigget på F-secure…

Har du læst denne artikel

Jeg har egentlig heller ikke regnet det for meget nødvendigt, men vil på den anden side heller ikke bryde mig om at blive inficeret.

[QUOTE=danpia;827849]Tak for svar begge :slight_smile:
Jeg har også kigget på F-secure…

Har du læst denne artikel

Jeg har egentlig heller ikke regnet det for meget nødvendigt, men vil på den anden side heller ikke bryde mig om at blive inficeret.[/QUOTE]Jeg mener forsat, at hvis man tænker sig bare en smule om, så kan viruser undgås. Artiklen du linker til omhandler et falsk Flash-program, og med bare en smule kendskab til MAC, ved man at langt de fleste opdateringer køres via Apples egen Softwareopdatering (og med FLASH, kan det hentes via Adobes egen hjemmeside). Så der er ingen grund til at hente det fra tvivlsomme download-hjemmesider eller gennem “popups”.

Men på den anden side, vil man være en smule mere “sikker”, jamen så kan man ofre penge på et virussystem. At det så heller ikke er nogen garanti mod viruser, er så en anden side af sagen.

Det er et spørgsmål om tid, hvornår det kommet virus til MacOS X.

Jeg har set virus på MacOs 9.

Noget helt andet er at Mac virker som Gateway for pc virus, så hvis man deler filer med en Windows pc er et antivirus program en absolut nødvendighed.

App Store har en gratis version af VirusBarrier, som jeg har installeret. Og enplus-version der koster 30 kr - som jeg nok skifter til. Det kræver bare at man registrerer sig med en apple ID - hvis man har køber hos iTunes har man den allerede. Jeg har aldrig haft nogen form for alarm fra den endnu. Jeg har også haft pro-versionen engang - her har jeg haft et par alarmer på pc-virus i mails. Det er primært derfor jeg har den, for at forhindre at jeg sender noget pc-snavs videre til nogen med pc uden at vide det. De kan ikke skade mig - men de kan skade andre.

PS - for resten skal man huske at gå ind i sikkerhedsindstillinger og slå Mac’ens egen Firewall til. Det er ikke altid den er det som standard.
Jeg har lige hentet virusBarrier til iPhone (den koster 18 kr). Jeg tror nemlig at telefonerne snart bliver udsat fordi der er så mange af dem. Selv om jeg ikke har andet end en mavefornemmelse at ha’ det i :pose:

[QUOTE=Ann R;827864]
Jeg har lige hentet virusBarrier til iPhone (den koster 18 kr). Jeg tror nemlig at telefonerne snart bliver udsat fordi der er så mange af dem. Selv om jeg ikke har andet end en mavefornemmelse at ha’ det i :pose:[/QUOTE]

Årsagen til, at Mac er gået fri af virus i så lang tid er jo ikke, at Mac på det punkt er bedre end Windows - det har bare ikke været så udbredt som Windows tidligere og derfor heller ikke så “sjovt” at angribe med virus og man får dermed ikke nær den opmærksomhed som ved et virusangreb på et Windowsprogram.

Men jeg er helt enig i, at nu hvor Mac dels er blevet mere udbredt blandt “almindelige” mennesker og iphone/ipad også er meget mere udbredt, så er risikoen for at få virus langt større :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;827864]App Store har en gratis version af VirusBarrier, som jeg har installeret. Og enplus-version der koster 30 kr - som jeg nok skifter til. Det kræver bare at man registrerer sig med en apple ID - hvis man har køber hos iTunes har man den allerede. Jeg har aldrig haft nogen form for alarm fra den endnu. Jeg har også haft pro-versionen engang - her har jeg haft et par alarmer på pc-virus i mails. Det er primært derfor jeg har den, for at forhindre at jeg sender noget pc-snavs videre til nogen med pc uden at vide det. De kan ikke skade mig - men de kan skade andre.

PS - for resten skal man huske at gå ind i sikkerhedsindstillinger og slå Mac’ens egen Firewall til. Det er ikke altid den er det som standard.
Jeg har lige hentet virusBarrier til iPhone (den koster 18 kr). Jeg tror nemlig at telefonerne snart bliver udsat fordi der er så mange af dem. Selv om jeg ikke har andet end en mavefornemmelse at ha’ det i :pose:[/QUOTE]

Takker VirusBarrier hentet og i gang med fullscan :ok:
Jeg tror det er en god idé at hente til IPhone også, så det vil jeg gøre.

Firewall slået til, det var den ikke standard :ok:

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;827922]Takker VirusBarrier hentet og i gang med fullscan :ok:
Jeg tror det er en god idé at hente til IPhone også, så det vil jeg gøre.

Firewall slået til, det var den ikke standard :ok:

:)[/QUOTE]

Jeg har lige scannet med den nye VirusBarrier Plus. Jeg fandt 4 .exe filer, der var inficerede. Ikke noget der kan gøre en Mac noget - og ikke noget jeg har sendt til nogen. Men nu er de væk :ok: