½ år gammel hankat der fylder meget

Hej med jer
Jeg har en ½ år gammel hankat, som altid har været meget afhængig af mig.
Han er staldkat, og Dyrlægen mener at han er den mindste af et større kuld, og at han måske har skullet kæmpe ekstre hårdt for at overleve, da han var en lille killing,
Han var meget lille da jeg fik ham, og voksede ikke som han burde, pga. diverse utøj, mv. men dette har han nu indhentet. Mit problem er at han stadig gerne vil sutte, og at han er lidt af et hængetræ. Han fylder rigtig meget til dagligt, hvilket gør at der ikke rigtigt bliver plads til min hunkat, som er ca samme alder. Hun er en smule reserveret, og finder sig som regel bare i at hankatten fx tager hendes god bider, æder hendes / og hans egen mad, og overtager al leg.og på det seneste bliver han direkte jalous hvis jeg nusser med hende. Derfor er her nogle som har nogle råd til hvordan jeg vænner ham af med at sutte, og hvordan får jeg mere plads til min hunkat? Jeg skiller dem af og til ad for at der også bliver plads til at lege og nusse med min pige , men ved ikke helt hvor holdbart det er i længden.
PS: de er ikke fra samme kuld.

Hej og velkommen :slight_smile:
Hankatte på ½ år fylder bare meget :slight_smile: Han er i lømmelalder så det brager. Jeg har en hankat på 10 måneder, og han er ved at “tage livet af” de to andre damer jeg har i huset :slight_smile: Han er SÅ irriterende, fordi han vil lege og bøvle 24-7 :slight_smile: Det går formentlig over, men det kan tage lang tid :wink:
Du skriver at han sutter. Hvad er det han sutter på? og er det et stort problem? :slight_smile:
Noget der helt klart skal være ordnet inden du begynder at problemløse er neutralisation. Før de begge er ordnet, vil du formentlig ikke opleve nogen forbedring, faktisk kun forværring i deres adfærd. :slight_smile:

7 Synes om

Hej Og tak :slight_smile:
De er begge neutraliseret. Carl er født i en stald, som den mindste, hvilket han også bar præg af da jeg fik ham. Han var meget lille og fyldt med diverse utøj samt orm. Han havde fx spolorm som var vandret til lungerne så han hurtig blev forpustet. Men han har altid været meget kælen og kontaktsøgene. Og det bedste han ved i verdenen er at putte hos mig og skifter gerne skød når jeg har gæster. Han kan nemt bruge en hel aften på at gå fra den ene person til den anden, for så at begynde forfra. Han sutter gerne på alt bar hud, men har forsøgt at sætte ham væk, når han gør det. Men han er en stædig lille herre som ikke sådan lige giver op :smiley: :smiley: Hans papsøster er mere sin egen og vil helst selv bestemme hvornår det tid til hvad. Men hun viger for det meste, når han så kommer buldrene, og overtager det hele. Her på det sidste er det så at han er begyndt at slå ud efter hende når hun en kommer for at blive nusset. Men de kan fint lege sammen, og spiser også gerne side om side, men han er ikke meget for at dele mig med hende . Så lige pt har jeg valgt at lukke dem ind i hver deres rum et par gange dagligt, så jeg får leget og hygget om min pige også. Men kunne være rart om der fandtes en bedre løsning, så de begge kan være her. Kom til at tænke på Klikker træning, mon det kan afhjælpe sutterriget og jalousien lidt?

1 Synes om

Ved du, hvor gammel han cirka var, da du fik ham? Hvis han blev taget for tidligt fra sin mor - dvs. inden han var 12 uger - så kan det være årsagen til hans sutteadfærd. Han kan bruge det som et middel til at berolige sig selv og føle sig tryg.

Om man kan eller skal gøre noget for at få ham til at lade være, ved jeg til gengæld ikke. Klikkertræning kan måske hjælpe, fordi det generelt kan give katten lidt mere selvtillid. Og uanset om han var gammel nok til at forlade sin mor, lyder det til, at han har fået en lidt hård start. Du kan finde masser af videoer på Youtube om klikkertræning.

Jeg synes, det lyder som en god idé, at du sørger for, at din hunkat får lidt alenetid sammen med dig. Vil hun gerne lege og nusse, når I er alene?

Jeg har haft 2 “suttere” den ene har jeg endnu :slightly_smiling_face:
Den ene var en jeg havde som barn og han var taget fra for tidligt. Han gjorde som din, og det holdt op af sig selv, da han blev voksen :slightly_smiling_face:
Min gamle pige på 11 år vil sutte på min øreflip :slightly_smiling_face: Hun er opvokset med mor og søskende og var 14 uger da jeg fik hende :slightly_smiling_face: Så hun er bare lidt sær :wink: Det afhjælper jeg ved at tage øreringe i, så kan hun ikke få fat :stuck_out_tongue_winking_eye:
Klikkertræning har jeg ingen personlig erfaring med, men der er flere herinde, der bruger det med succes :slightly_smiling_face:

Hej galath
Tak for svar. Han var 12½ uge da jeg fik ham, og ja min pige vil rigtig gerne lage og nusse også :slight_smile:

1 Synes om

Mange tak for svar Dk Sugieh
Min dreng tilhører nok kategorien sær, han er taget fra sin mor og søskende da han var ca 12½ uge. Og trods hans lidt svære opvækst har han altid været vant til at blive taget op og nusset. Så når han ikke leger og og æder foretrækker han at putte hos mig, han er en total hygge trold :slight_smile:

Umiddelbart lyder det mest, som om de 2 katte bare har forskelligt temperament og aktivitetsniveau. Du skriver, han har slået ud efter hende - ser det ud til at være alvor? Normalt vil killinger på den alder jo gerne stadig tumle med hinanden. Det er ikke sikkert, hun vil det så meget, som han gerne vil, men derfor kan det fra hans side jo godt være et udtryk for, at han gerne vil lege.

Ja han bliver jaloux, tænker jeg, når hun også gerne vil nusse. Han knurrer hvorefter han dasker ud efter hende, hvilket han ikke gør når de bare leger. Trille vil rigtig gerne lege med ham, og henter ham ofte selv, eller kalder på ham. Og hun lægger som regel op til enten bryde leg, fange leg, eller det jeg kalder gemmeleg :slight_smile: Og skulle Carl af en og anden grund være hjemmefra så går hun og leder efter ham og omvendt. De bruger også megen tid på at snakke til hinanden, med små lyde, så bortset fra at Carl ikke rigtig vil dele mig med hende, så er de gode sammen . Men det er et problem at jeg ikke kan lege med dem samtidig, for der sidder Trille bare og er tilskuer, da Carl overtager hele showet. Men hun vil rigtig gerne være med. Ligeså når der gives god bider, der er det tydeligt at Carl har været nødt til at være hurtig for at få noget overhovedet. Så er begyndt på at jeg lukker hånden når jeg giver Trille god bider og han så vil have hendes også, dette acceptere han dog. Når der fodres vil Carl gerne have både sit eget og hendes foder, men der har hun heldigvis lært at gå til den skål som ham ikke lige æder fra. Han kan trods alt ikke spise at to på samme tid, men gjorde det sikkert hvis han kunne :smiley: :smiley: Det er sjældent at Trille siger fra overfor ham men gør det trods alt, når de får råt kød.