Årets havetråd 2017

[QUOTE=galath;1305636]Du har ret - i at jeg skal have det med i overvejelserne. Men der er faktisk ikke rigtig nogen regler. Udover at haven skal være velholdt, når den afleves. Og hvis det, jeg har overtaget, er et eksempel på en velholdt have, er kravene ikke så store. Måske skal jeg tage nogle billeder af det for en sikkerheds skyld :slight_smile:
[/QUOTE]

Hel klart få taget nogle billeder som tydeligt viser den stand du modtog.

Til dit træ har du oprettet en anden tråd og ja det er lidt en udfordring, men der er da kommet nogle fine løsningsmuligheder, mon ikke du kan finde den helt rigtige blandt dem.

Jeg købte jo hus i januar 2016 og havde lovet mig selv at det første år måtte jeg ikke købe noget for jeg skulle se hvad der var og lige vænne mig til og lige tænke over - ja godnat min natlue, inden sommeren var ovre havde jeg brugt mange tusinde kr. og havde fået lavet mig en lille oase :thumbup: men min egen lille “vent nu lige og se tiden an” regel den blev brudt ca. 3 sekunder efter jeg havde lavet den :slight_smile:

Okay :slight_smile: Så bliver de smidt af h*** til næste haveweekend

Hvorfor smider i dem ikke i enten dba eller en af havefacebookgrupperne som ‘kom og grav op og få gratis roser’? :slight_smile:

Jeg synes det er SÅ synd at smide levedygtige planter ud. De er skide dyre at indkøbe, og kan andre få glæde af dem, så er det da dejligt. :slight_smile:

Og så slipper i også for at grave dem op selv. :wink:

[QUOTE=Diana F;1305682]Hvorfor smider i dem ikke i enten dba eller en af havefacebookgrupperne som ‘kom og grav op og få gratis roser’? :slight_smile:

Jeg synes det er SÅ synd at smide levedygtige planter ud. De er skide dyre at indkøbe, og kan andre få glæde af dem, så er det da dejligt. :slight_smile:

Og så slipper i også for at grave dem op selv. ;)[/QUOTE]

Nogle af dem får Nicks mor, så vi skal alligevel ud og grave dem op.

Men jo, det kunne man jo selvfølgelig :gruble:

Så fik jeg plantet ti små forårsglade stedmødre i et par krukker. Dvs. - de er egentlig en smule ynkelige nu, men forhåbentlig kommer de efter det med lidt TLC.

Men historien om min have udvikler sig næsten time for time og har snart alle kvaliteter til at blive en hel saga.

I går fik jeg jo lov til at få fældet træet i min baghave, og ejendomsmesteren vil bestille en gartner til at gøre det. I morges var der pludselig fyldt med diverse maskiner, lastbiler og folk omme foran huset. De var i gang med at grave et stort hul i fortovet. Det viser sig, at fjernvarmerørerne er utætte. “Kan det være derfor, at det øverste stykke af min have nærmest er en sump,” spurgte jeg. Det kunne meget nemt tænkes. “Kan det være, at I skal ind at grave i min have?” Det kunne han bestemt ikke afvise. “I hvert fald bliver vi nok nødt til at fjerne et par buske,” mente han.

Her er så det syn, der mødte mig, da jeg kom hjem:

Bemærk sporene efter larvefødderne!

Et par buske?!

Jeg forventer selvfølgelig, at boligforeningen eller fjernevarmeværket tager sig af at få det til at se pænt ud igen, og hvis det så samtidig hjælper på sumpen, vil det jo være herligt. Jeg overvejer i øvrigt, om jeg skal bede dem om at gave pilen og busken op, når de nu alligevel er i gang :cool2:

Jeg tog et billede af busken, og den har fine, grønne blade nu. Så de lilla blade var nok bare misfarvede overlevere fra sidste år :slight_smile: Jeg ved ikke, om nogen ud fra det nye billede har et gæt på, hvad det kan være. Eller ligefrem er sikker på det :slight_smile:

Som man kan se på billederne af udgravningen, har jeg også et træ midt i plænen. Jeg synes, det ligner en syren, men er ikke sikker. Her er et nærbillede af nogle grene og knopper:

[QUOTE=galath;1305804] Jeg synes, det ligner en syren, men er ikke sikker. Her er et nærbillede af nogle grene og knopper:

[/QUOTE]
Det tror jeg du har ret i, både fordi syren skyder lystigt lige nu, men også på grund af den glatte lyse bark :slight_smile:

jeg troede jeg skulle i gang med roserne nu her i weekenden, men sørme om ikke de lover frost der… så jeg venter (u)tålmodigt med at fjerne den bløde ene, som har fungeret som vinterskjold :slight_smile:

Vi har sat dele af køkkenhaven til forspring… . Ja vi har så både 2- og 4-benede

Har du været i Føtex/Bilka, Carina? Jeg synes, jeg kan genkende de små labels :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1305846]Vi har sat dele af køkkenhaven til forspring… . Ja vi har så både 2- og 4-benede
[/QUOTE]

Så nu er et godt tidspunkt at plante tingene?

Jeg har ventet, fordi jeg ikke har vidst, hvornår det er bedst…

kommer an på hvad du vil spire Lykke og om du skal have det på friland eller i drivhus.
Forspiring er helt sikkert en fordel i den relative korte vækstsæson, men du skal heller spire for længe da det så kan blive nogle lange slaskede planter.

Hvad regner du ned du vil spire?
Hvor skal de plantes?

[QUOTE=Lykke;1305849]Så nu er et godt tidspunkt at plante tingene?

Jeg har ventet, fordi jeg ikke har vidst, hvornår det er bedst…[/QUOTE]

Jeg er enig med Holmeinc, det kommer an på hvad det er man skal have gang i. Normalt plejer jeg ikke at forspire til køkkenhave, jeg plejer at så direkte. Jeg går kold i alle de potter der skal ompottes når det når en vis størrelse. Men kig på hvor lang udviklingstid, de ting du gerne vil plante har. Hvis den er lang kan det godt nogle gange betale sig at hjælpe dem igang indenfor.

Ja, jeg havde en masse som jeg fik kastet i nakken sidst på sæsonen sidste år, også var vi netop i Bilka den anden dag, så tænkte at nu ville jeg købe den der bakke og se hvad det var noget. Så det er ikke sikkert at halvdelen af det bliver til noget hvis spireevnen er røget :wink:

[QUOTE=HolmeInc;1305852]kommer an på hvad du vil spire Lykke og om du skal have det på friland eller i drivhus.
Forspiring er helt sikkert en fordel i den relative korte vækstsæson, men du skal heller spire for længe da det så kan blive nogle lange slaskede planter.

Hvad regner du ned du vil spire?
Hvor skal de plantes?[/QUOTE]

[QUOTE=Vipstøsen;1305860]Jeg er enig med Holmeinc, det kommer an på hvad det er man skal have gang i. Normalt plejer jeg ikke at forspire til køkkenhave, jeg plejer at så direkte. Jeg går kold i alle de potter der skal ompottes når det når en vis størrelse. Men kig på hvor lang udviklingstid, de ting du gerne vil plante har. Hvis den er lang kan det godt nogle gange betale sig at hjælpe dem igang indenfor.

Ja, jeg havde en masse som jeg fik kastet i nakken sidst på sæsonen sidste år, også var vi netop i Bilka den anden dag, så tænkte at nu ville jeg købe den der bakke og se hvad det var noget. Så det er ikke sikkert at halvdelen af det bliver til noget hvis spireevnen er røget ;)[/QUOTE]

Det er alle de små pakker fra Bilka/Føtex, jeg har :slight_smile:

Planen er at noget ryger i et højbed, som vi regner med at få snart-ish, noget andet på terrassen op ad et hegn, og det sidste i havestuen, som skal lege drivhus.
Jeg aner så ikke, hvilke planter, der burde være hvor :surrender1:

Jeg har alle 24 slags, så:

[ul]
[li]Peberfrugt[/li][li]Drueagurk[/li][li]Solsikke[/li][li]Agurk[/li][li]Aubergine[/li][li]Ært[/li][/ul]

[ul]
[li]Forårsløg[/li][li]Broccoli[/li][li]Gulerod[/li][li]Rucola salat[/li][li]Basilikum[/li][li]Rødbede[/li][/ul]

[ul]
[li]Friséesalat[/li][li]Radise[/li][li]Vårsalat[/li][li]Porre[/li][li]Salatblanding[/li][li]Cherrytomat[/li][/ul]

[ul]
[li]Havekarse[/li][li]Persille[/li][li]Timian[/li][li]Spinat[/li][li]Dild[/li][li]Koriander[/li][/ul]

Jeg kan sige så meget, at havekarsen kommer du ikke til at plante ud. Jeg ved ikke, hvad forskellen er på havekarse og almindelig karse. Jeg kan ikke se, at der forskel. Den spirer næsten med det samme, og der står jo også, at den er klar i løbet af en uge. Hvis du planter den i den lille fiberpotte som anvist, kan du nok om en uges tid få et lille drys på din æggemad :slight_smile: Mere end en enkelt tror jeg ikke, der er til.

Ok Lykke, jeg bed på, er du klar :stuck_out_tongue:

Havestue eller varm og i læ sydmur (husk masser af vand)

  • Peberfrugt
  • Agurk
  • Aubergine
  • Basilikum
  • Cherrytomat

Disse kan du bare forspirre så snart som du får lyst. Igen pas på med at de ikke står for lyst og varmt, da de så meget let bliver nogle ranglede pinde og ikke kraftige levedygtige planter.

Vindueskarm til forspirring og udplantning til friland (veldrænet gødet ikke for leret jord)

  • Havekarse
  • Timian
  • Dild
  • Koriander

Vent til frosten helt sikkert er væk og jordtemperaturen er omkring 10 grader. De sås direkte i højbede eller direkte i jord.
Ærter, alt efter sort, vil gerne have noget at kravle op ad. Drueagurk er en jordfiser og kan brede sig noget så fantastisk. Jeg vil tro den med held og lidt bastgarn kan kravle opad i stedet for at fylde hele haven.

-Drueagurk

[ul]
[li]Solsikke[/li][li]Ært[/li][/ul]

Forårsløg
[ul]
[li]Broccoli[/li][li]Gulerod[/li][li]Rucola salat[/li][li]Rødbede[/li][/ul]

Friséesalat
[ul]
[li]Radise[/li][li]Vårsalat[/li][li]Porre[/li][li]Salatblanding[/li][/ul]

[ul]
[li]Persille[/li][li]Spinat[/li][/ul]

Jeg kan ikke få lov til at redigere ovenstående indlæg, så I må leve med det ligner en rodebunke.
Pøjpøj med projektet og læs evt. min tråd fra sidste år om “squrefoot gardening”. Koncept giver 100% succes selv for helt nye havemennesker.
Ellers spørg igen.

Ingrid - Ikke det tætteste på billede, men jeg synes godt nok det ligner liguster?? men det har man da ikke som en busk? :gruble:

Men det er da ellers en pæn pil! Det vil da være synd at fjerne den? :slight_smile:

[QUOTE=Eva K;1305897]Ingrid - Ikke det tætteste på billede, men jeg synes godt nok det ligner liguster?? men det har man da ikke som en busk? :gruble:

Men det er da ellers en pæn pil! Det vil da være synd at fjerne den? :)[/QUOTE]

Nej, det er ikke det bedste billede af busken. Jeg ville gerne have, man kunne se det hele, men så kan man jo ikke se bladene. Jeg prøver igen en anden dag :slight_smile:

Jeg ville ikke fjerne pilen, bare flytte den. Men det bliver ikke i år, hvis det bliver overhovedet :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1305896]Jeg kan ikke få lov til at redigere ovenstående indlæg, så I må leve med det ligner en rodebunke.
Pøjpøj med projektet og læs evt. min tråd fra sidste år om “squrefoot gardening”. Koncept giver 100% succes selv for helt nye havemennesker.
Ellers spørg igen.[/QUOTE]

Jeg ved ikke, hvad der sker med systemet lige nu, men Rune er underrettet.

[QUOTE=Vipstøsen;1305846]Vi har sat dele af køkkenhaven til forspring… . Ja vi har så både 2- og 4-benede
[/QUOTE]

Skønt billede, det ser ud som om du har uvurderlig hjælp :tihi::inlove: