Årets havetråd 2018

Holder den nogensinde op med at sætte nye skud? Kan man gøre noget for at få den til at lade være? Noget, der ikke er giftigt?

Nøjagtig 4 uger efter de blev plantet, ser agurkerne sådan ud:

Vi har allerede høstet af dem en uges tid - det går dæleme stærkt i år:

6 Synes om

Vi har en kastanje, der gør det samme.

Jeg har fået at vide, at det virker at fjerne barken hele vejen rundt i et bånd på et par cm.

1 Synes om

Klematis kan få VISNESYGE. Prøv at google det. :slight_smile: De KAN komme sig - eller også dør de af det, hvis det kommer igen og igen, og planten bliver for svækket.

Mht. planters trivsel i år - vejret er AFSINDIGT ekstremt pt., og planterne lider altså under det. Jeg selv vander og vander og vander, og på trods af det, er der planter, der giver op i heden! :frowning:

1 Synes om

det siges at @Lykke har ret …ellers har jeg ikke nogen ideer

1 Synes om

Jeg vidste godt, at der var noget med Klematis, kunne bare ikke huske hvad det hed :slight_smile:
Den bliver mere og mere slatten, så jeg vil prøve at klippe den ned og se om den kommer igen … men er ikke specielt optimistisk :s:
Denne Klematis ‘‘Piilu’’, købte jeg sidste år og den klarer sig fint ind til videre (7-9-13) … så fiiin :hjerte:

2 Synes om

For anden dag i træk har jeg plukket lidt jordbær i haven :savle:

8 Synes om

Der er gået lus med tilhørende myrer i min paradisæbletræbusk :argh:

Så hvad er det nu lige, man skal sprøjte på dem? Opvaskemiddel, sprit, vand - andet, der skal blandes i? Jeg har indtil videre brugt førnævne, men kan hurtigt tilsætte andre husholdningsmidler om nødvendigt :slight_smile:

Opvaskemiddel og vand alene virkede sidste år, da der gik lus i min basilikum, men den var ikke så hårdt angrebet.

Jeg spulede min træ hver dag i en uge og hældte opvaskevand (fra gryder jeg gjorde ren efter pasta og lignende) på dem 2 gange i løbet af ugen og nu kan jeg nøjes med at vaske dem over med haveslangen når jeg vander (der er kun 2-5stk tilbage derefter

1 Synes om

når du hælder sprit i blandingen så husk at spøjt når der ikke er direkte sol. Hvis i direkte sol kan du risikere at svide bladene (been there done that…)

Okay, tak. Det var heldigvis i aftes efter solen var væk fra det område. Til gengæld har det ikke gjort den ringeste forskel :venter: Så nu ved jeg ikke helt, hvad jeg skal hitte på :frowning:

Jeg har ikke noget, jeg kan spule med. Desuden er det små, tynde topskud, de sidder på, så dem kunne jeg risikere at ødelægge.

Diana skrev noget om at nulre dem af med fingrene - det er jeg godt nok ikke vild med at kaste mig ud i :uha: Men det kan vel blive nødvendigt …

Jeg kan rigtig godt li’ at læse om jeres haver. Ville ønske jeg var lige så go’ til havearbejde. Men nu har jeg alligevel kastet mig ud i det - i det små :hoho:

Jeg har plantet en rose i min krukke. En krukke der ellers i flere år, kun har vokset senegræs i, fordi jeg aldrig kan tage mig sammen til at få plantet noget fornuftigt. Jeg har sat lidt purløg ude i siden. Aner ikke om det kan trives sammen med rosen.

Og så har jeg genbrugt en gammel kattebakke. Nu er det en persillebakke :hoho:

4 Synes om

Det Blomstrer løs derude… men mangler også vand.

Rosen Aicha, smuk smuk duftende rose m store blomster

Storkenæb og alium

Selvsået digitalis

Ukendt pæon fra Netto… Jeg gav en flad tier for den plante i sin tid :blush:

De sidste to iris

iris

Roserne er også startet :heart:

Nærbillede af den sidste rose

3 Synes om

Man bliver jo inspireret af de havekyndige og deres smukke haver :slight_smile:

@Vipstosen, hvad er dette for en rose?

1 Synes om

Spule gør jeg bare med haveslangen…

Det blev forsøgt, men bæsterne gemte sig nede i forgreningerne ved de nye, spæde blade, hvor jeg ikke kunne få fat i dem. Så i stedet fik jeg en anden idé, der er til fri afbenyttelse af alle, der kan bruge den. Jeg fandt et vissent græsstrå (det var ikke svært!), som jeg knækkede sammen på midten uden at knække det helt itu, og så skrabte jeg dem af med det. Det kunne komme helt ind i krogene - også bag på bladene, hvor der sad helt tæt inde ved bladribberne.

Så må vi se, om de er tilbage igen i morgen. Jeg har myrerne mistænkt for simpelthen at have oprettet små bladlusefarme på udvalgte grene. For det er heldigvis kun ganske få grene, der - indtil videre, 7-9-13 - er angrebet.

@galath, jeg ved det desværre ikke :confused:. Den boede allerede i haven da vi overtog huset. Det eneste jeg ved om den ervsar den blomstrer her i Juni som en af de første, og at den har sit primære blomsterflor nu, en lille demontering om en måneds tid. Den dufter svagt, og det er en klatrerose. Ved desværre ikke hvad navnet er…har forsøgt at opklare det via FB rosengruppen

1 Synes om

Det med at nulre dem af var på rosenknopper - men thumbs up for din tålmodighed med at gøre det på nye bladskud! Det er nok en DEL sværere, kan jeg forestille mig! :laughing:

Jeg gør som sagt oftest ikke noget ved bladlusene i min have. Gudskelov har jeg mange spurve, der yngler under mit tagudhæng, og de eeeelsker at spise lus. :yum: Normalt er haven jo farligt område pga kattene, men de er i disse dage kollapset i soveværelset det meste af dagen. Så er der frit slaw for fuglene. :wink:

Så det allerbedste råd er: skab gode forhold for bladlusspisende fugle! :blush:

1 Synes om

Det vil jeg også gerne, men det kommer nok til at tage et par år :slight_smile:

Nu er det jo ikke et helt træ, jeg har ryddet :hoho: - kun 6-7 grene helt ude ved de nyeste skud. Men en behagelig oplevelse var det da ikke :nauseated_face:

Hurra! Jeg har fået en adaptor til vandhanen (ude i køkkenet var vandhanen forkert, men på badeværelset duede den), så nu er det slut med at slippe 10-20 kander vand ud! Har allerede vandet idag, og vander igen i aften. Sååå nemt ift normalt! :rock: Også på tide, kan se at selv græsplænen er ved at blive vissen her, og der er ellers OK med skygge i løbet af dagen - på den anden side af huset er fælles græsplænen siden weekenden visnet fuldstændig… Øv…

Min egen observation er at især hvis planterne mangler vand (eller andet), bliver de mere udsatte for bladlus. Men kan jo tage fejl. I år er det ikke bare nogle få, det er flere hundrede bare ved samme skud… Jeg plejer at bruge en kombination af at mase dem og slå eller spule dem af om aftenen (hvor diverse insekter så skulle være glade for at spise dem).
Og småfugle duer ikke her - dem tager kattene på 0,5, hvis de forsøgte at være i roserne. McCoy har taget 2 bare lige løbet af de sidste par måneder, selvom fuglene her ellers skyer vores have gevaldigt (fornuftigt nok) :slight_smile: