Årets havetråd 2018

Den sidste rose kunne meget vel være Blue Kordana. Ligner i hvert fald min meget. :slight_smile:

Smukke, smukke blomster - jeg elsker de sarte, orange roser.

Det tror jeg du kan have ret i. Blomsterne er ikke så store og jeg vil tro at plantens samlede højde er lidt over en 1 m… passer det med din?

Ja, normalt er jeg slet ikke til orange blomster, men jeg har denne her som er så fin, og har faktisk et par orange roser mere der er mere skrigende i farverne som jeg har lært at elske. Der er ingen tvivl om at det er deres fortjeneste at jeg i hvert fald på rosefronten har kastet mig ud i det oraaaaange :heart_eyes:

1 Synes om

Min Blue Kordana er slet ikke så høj. Når max. op i 60-70 cm. Det er jo en lille ‘krukkerose’. :slight_smile: Men nogle gange kan de jo godt ‘stikke lidt af’, så jeg tænker at din sagtens kan være dén alligevel - for der er ikke mange i den farvenuance - faktisk har jeg aldrig set andre. :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har været ude at grave stokroser op. Det var jo sådan set ikke det, der var hensigten med at plante dem, men jeg havde bare ikke lige set det for mig, hvor store de ville blive, og hvor meget de ville komme til at fylde. De var på vej til at kvæle alt andet ude i bedet i forhaven. Så nu er der kun 2 tilbage. Men sikke nogle rødder sådan nogle har :uha:

Samtidig fik jeg lige inspiceret forhaven nøjere. Sødskærmen, som var helt ødelagt af lus, og som desuden også var visnet helt i tørken, har sat de fineste nye grønne skud. Så den får lov at blive stående. Jeg troede, at min italienske ingefær var død. Jeg gravede mindst 30 løg op sidste år og lagde kun 2 af dem igen. Resten blev enten foræret væk eller smidt ud. Så jeg ville slet ikke have noget tilbage af den. Men heldigvis har de også nye spirer på vej - begge løg :slight_smile:

Til gengæld er palmeliljen, jeg fik af min nabo, historie blot. Jeg ville hive i den for at se, om den var til at trække op. Det var den - helt uden at hive. Der var slet ingen rod på den. Så øv for den. Men hurra for den ene rose, som har et hav af knopper lige nu, og blomsterne bliver ikke brune og grimme mere. Så de har nok bare savnet vand. Samtidig med at skadedyrssæsonen vel også går på hæld.

Hvornår skal man plante forårsløg? Gravede en masse op i forbindelse med, jeg lagde haven om, og jeg tænker de skal i jorden igen, når tiden er til det.

Jeg satte vist mine i efterårsferien sidste år. De fleste blev en succes, og når der var nogle, der ikke gjorde, var det nok mest, fordi de var blevet gravet op i flere omgange af kvarterets katte, der syntes, min forhave var fantastisk, fordi bedene var blevet gravet og havde en masse dejlig, løs jord :venter:

1 Synes om

om efteråret - de fleste poser siger sep. til dec.

Jeg vil sige vent til efterårsferien, men helt sikkert inden der kommer frost.
Tror nu nok vintergækker og erantis godt kan klare at blive lagt i frossen jord, men jeg kunne være i tvivl med dagliljer etc.

Et par efterårsbilleder fra haven.

Min ildtorn er helt formidabel. Der er vist nogle solsorte, der ender med at få mavepine, hvis de skal spise sig igennem alle de bær.

Duehoved i blomst.

Til sammenligning så den sådan her ud, da jeg tilfældgivs opdagede den mellem alle skvalderkålene sidste efterår.

Queen Elizabeth - jeg tror ikke helt, den lever op til hendes klasse. Men måske kan der komme noget godt ud af den på længere sigt. Den er faktisk lyserød. Det er ikke så nemt at se her på billedet. Der er masser af knopper i den lige nu - og lus! Jeg troede, sæsonen for dem var ovre.

3 Synes om

@galath den er dælme flot :heart_eyes:. Vi har også en, men den er ikke nær så flot

Her er det mest dahliaerne der er gang i lige nu

4 Synes om

Hvor er de flotte!

Ved hvad farverne hedder?

Jeg husker godt dine dahliaer fra sidste år. De er så flotte.

Du er nu også god til at tage billeder af dem. Bruger du et rigtigt kamera - eller har du bare et rigtig godt mobilkamera?

@HolmeInc de hedder American Dawn og Daisy Duke. Opdagede dem selv sidste år, og måtte have dem :wink:

Tak for rosen @galath, det er “bare” mobilen :blush:

1 Synes om

Dahliaerne går virkelig helt amok i øjeblikket :astonished:


9 Synes om

Hvor er de fine, @Vipstosen. Jeg kan også godt huske dine billeder fra sidste år også. Dengang ville jeg også have sådan nogle (!), men i første omgang lød det lidt for besværligt med, at de skal pilles op og lægges igen etc. Dog kan jeg godt se, at de nok er besværet værd.

2 Synes om

Tak Ingrid, jeg indrømmer dog gerne at jeg på ingen måde synes det er fedt at skulle lægge dem.i forsommeren og ej heller når de skal op igen. Men det har jeg lykkeligt glemt alt om når de blomstrer som de gør nu. De har helt vildt mange blomster…og planterne i bedet er pænt store på trods af tørken, jeg har kun vandet dem til lige nøjagtig overlevelse . Den her er noget der ligner 120 i højden, en 2årig knold

1 Synes om

tog et par drueklaser i går morges, normalt presser jeg dem, men denne gang prøvede jeg med saftkogeren…resultatet er OK

2 Synes om

Se, nu begynder dronningen da at ligne noget, hvad! :slight_smile: :heart:

Og der er yderligere 9 knopper, som enten er i gang med at folde sig ud eller snart vil gøre det.

Den anden rose, som hedder Lila Wunder (i hvert fald på tysk eller hollandsk, eller hvor den nu er dyrket oprindeligt), har kun haft en blomst. Der har ikke været flere knopper, men her de seneste dage er den pludselig begyndt at skyde til højre og venstre. Så liv er der i den.

Et par tillægsspørgsmål:

Roser skal beskæres til marts, ikke? Så de skal bare stå vinteren over med skud og vildskud (det er den anden, der nok skal afrettes lidt)?

Hvordan forbereder i roser til vinteren? Dækker I med gran eller andet?

På min genbrugsplads kan man få gratis kompost. Det er vel en slags gødning, så jeg går ud fra, det er til foråret, man skal lægge sådan noget på?

Jeg klipper mine ned, når jeg sådan er rimelig sikker på, at nattefrosten har sluppet - det kan være alt fra sidst marts til godt ind i april. Jeg har min mors fødselsdag som “rettesnor” - omkring 20. april :slight_smile:
Sidste år beskar jeg lige to uger for tidligt, men så tog jeg sort sæk/indkøbspose, som jeg smed hen over de par nætter der kom frost. Det fungerede til UG :slight_smile: ingen frostskader overhovedet.

Jeg dækker mine af i bunden med lidt pyntegrønt/gran, når det begynder at melde frostvejr, som jeg så hiver op igen senest midt i marts, afhængig af hvor meget vand vi får i foråret. Hvis afdækningen står for længe med en masse fugt, så får svamp for nemt ved at angribe - den lektie har jeg lært! :confused: så jeg hiver afdækning af lige et par uger eller tre før jeg beskærer, så de lige får noget luft :slight_smile:

1 Synes om

Jeg dækker ikke mine roser. Normalt er det ikke nødvendigt, da langt de fleste roser klarer vores vintre fint. Og som Pia nævner, giver afdækning gode betingelser for svampe, hvilket ikke er så smart. Der er dog enkelte sorter, hvor det anbefales at smide dækning på. Det kan man google sig frem til. Rosenpostens webside er et godt sted at finde info fx. :slight_smile:
Man plejer at sige, at man klipper til Dronningens fødselsdag. Dvs. midt i april. Det plejer at passe meget godt med at den værste frost er ovre.
Mht. gødning, så skal de remonterende helst have fire-fem gange på en sæson - jeg giver én gang om måneden fra 1.4. og frem. Og aldrig senere end 1.8. Engangsblomstrende kan nøjes med et par gange først på sæsonen.
En gang kommunekompost er ikke nok. I øvrigt ved man aldrig hvor næringsrigt det er - kvaliteten svinger meget. Jeg bruger pressede hønselortspiller. Det bruger jeg nemlig til ALT. :grin: Men man kan også købe en pose rigtig rosengødning, det har jo den helt rigtige sammensætning af næringsstoffer.

1 Synes om