Årets havetråd 2019

Apropo påskeklokker så " kom jeg til" at køre forbi Spiren sidste uge, så nogele nye påskeklokker er dlyttet ind her :blush:

2 Synes om

Hvad er reelt forskellen - for mig har de altid set ens ud…?

Det burde alle være påskeklokker med mindre Spiren har sat dem forkert; MEN jeg vil godt medgive at den sidste mest ligner en julerose

De ligner meget hinanden men blomstringstidspunkt er forskellig og deres latinske navn er forskellig og, såvidt jeg ved, er påskeklokker farverige.

Prøv at se mere her https://gartnerietspiren.dk

1 Synes om

Tak for forklaring - og link!
Nu giver det faktisk mening, at jeg aldrig har fanget forskellen - jeg er nemlig opvokset med min mors utallige hvide og røde “juleroser”, hvoraf de sidstnævnte jo så altså må ha’ været påskeklokker… :thinking::wink:

2 Synes om

Stemningsbilleder fra en smuk søndag i februar.

Krokus ved skuret

Hyacinter på vej.

Er den ikke smuk :heart:

En anden, finere slags krokus

Og hvad mon det her er for en? Det er givetvis ukrudt, men det er da noget helt pænt ukrudt, når det nu skal være, med fine, sarte, blå blomster.

Indendøre er orkidéerne (det er mini-orkidéer) sprunget ud. Chili har endnu ikke haft held til at tage livet af dem, men her til morgen opdagede jeg, at hun havde været ved at grave en tredje, som står i et andet vindue, op. De burde selvfølgelig ikke fotograferes i modlys, for så ser man slet ikke, hvor fine de er i farverne.

4 Synes om

Hun har faktisk hvide påskeklokker (orientalis eller hybrider som de så småt er begyndt at kalde dem), både enkelte og dobbelte så hvidt jeg husker. Så hvis den er bestilt hos lige præcis hende som en påskeklokker så er det en påskeklokke… 100 % :smile:

Jeg er enig med Birgit. Juleroserne (dem der hedder Niger til efternavn), de blomstrer allerede fra november og december, også takker de så småt af på nuværende tidspunkt. Juleroserne er som oftest hvide, men der er nu kommet dem de kalder “Ice rose” og det er en hybrid mellem Helleborus niger og Helleborus Orientalis (påskeklokker).

Påskeklokkerne fåes i vanvittig mange variationer, som i virkelige mange, og de begynder at blomstre nu hvor “niger” typerne holder op.

@Galath, skønt billede! Elsker din påskeklokke :smiling_face_with_three_hearts:, det kommer nok ikke bag på nogen :wink:

2 Synes om

Påskeklokkespam :heart_eyes:

Denne her er magen til din @galath

Ice rose

…også får I lige et par våririsser

…og nu får i ikke mere for den 25-øre! :blush:

7 Synes om

De er vanvittig smukke! :heart_eyes:

Hvilken jordtype skal de (helst) ha’?
Jeg spørger, fordi vi skal til at anlægge et højbed i forbindelse med den nye terrasse - vi havde rhododendron langs den gamle, men de måtte vige pladsen for udvidelsen.
Vi har så talt om hortensia i stedet, men de er jo sene - kunne man plante helleborus sammen med hortensia, f. eks i kanten af bedet…?

PS. Hvad hedder de øvrige…? :wink:

@DorteH mine er plantet i alm. havejord, krukker kan de også sagtens stå i, det gør de med stor succes :slight_smile:. Surbund er de dog ikke så glade for. Det er primært en skygge/halvskyggeplante, men hvis de får nok vand kan de også godt stå i fuld sol. Jeg har da i hvert fald haft en i krukke nu på 3. år på vores sydvendte terrasse.

Du kan kigge på det her link, det fortæller lidt om dem. De er rimelig nemme at have med at gøre synes jeg :slight_smile:

Spiren i Skælskør skal du da også have et link til :wink: Hvis ikke du bor i nærheden, så sender hun gerne, hun har også en webshop :slight_smile:

Jeg vidste slet ikke, den var så fin i blomsten, før jeg fik vendt den. Den står jo med hovedet nedad, og da jeg kun har set blomsterne, da jeg købte den for flere år siden, kunne jeg ikke huske det. Men hvor har du mange fine! Dem finder man altså ikke i almindelige haveforretninger. Jeg skal vist også lige have kigget lidt på Spiren.

1 Synes om

Den blev taget med hjem fra Helleborus weekend sidste år i marts - ville undre mig meget om det var andet end en påskeklokke; årstiden og forhandler taget i betragtning :wink:

1 Synes om

Det er dyrt at tage på besøg hos Spiren :wink: Var lige et smut forbi dd - købte bla. en dobbelt i sort.
Deres planter er enormt smukke og livskraftige og kvalitet koster penge.

De er supernemne. Mine står i tung fed Østjysk lerjord og finder de sig pænt i.
Et par af dem står i fuld sol, de har solskader på bladende fra sidste sommer, men de blomstrer flot ellers

Hov, glemte at svare på dette. De sidste to billeder er våriris

Det må næsten høre til herinde …

En græsslåmaskine - hvordan kan det være så dyrt og svært at beslutte sig? :ups:
KORS der findes mange forskellige, men øj de bliver dyre, når det ikke skal være benzinmotor eller rugbrødsmotor :tihi:
Det er jo bare to små haver - og jeg kan godt finde på sjovere ting end at slå græs, men det skal jo gøres med et eller andet … :thinking:

Må tilstå vi har en lille til strøm og jeg ELSKER den… den kostede nok 1000 kr, men jeg æsker den, for jeg har aldrig været vild med dem til benzin (dog drømmer manden om en selvkørende)

1 Synes om

nu fik jeg lige to minutter til at kigge lidt (nedbrud på journalsystemet på arbejdet … ) …
overvejer faktisk en Flymo :hoho: