Årets havetråd 2019

Hvordan forholder I andre jer til giftige planter i haven? Holder I jer 100 procent til ikke giftige planter, eller har I områder hvor kattene ikke kommer? Har købt en azalea, som jeg først bagefter opdagede var giftig. Jeg planter den i krukke og så må den stå ude foran, så Sigga ikke spiser den. Men lidt ærgerligt er det.

Så vidt jeg husker, har @Diana_F giftige planter i sin fine have. Og det ser ikke ud til at være et problem for hendes katte. :slight_smile:

Vi har heller ikke slået græs… Og vi vil gerne lade som om, at det er med vilje :hoho:

3 Synes om

Jeg kan se, DMI varsler minus 3 grader i 2 timer natten til mandag i Nørre Broby :slight_smile: Men hvordan kan man beskytte den? Hvis jeg lægger noget over den, er jeg ret sikker på, at knopperne/blomsterne vil knække af. Jeg ved heller ikke helt, hvad det skulle være, jeg skulle lægge over den?

Så længe de har en græsplæne, tror jeg ikke, mine katte er interesseret i at æde planter. Jeg har løgplanter derude - som krokus, hyacinter og tulipaner. Chili har engang ædt af nogle afskårne tulipaner i en vase, men udenfor er hun ligeglad med dem. Så min personlige holdning er, at jeg ikke er så bekymret for det, der står udenfor. Jeg passer mere på det, der står indenfor. Dog vil jeg ikke sætte digitalis i baghaven.

Bare læg et lagen over. Det er let så det ikke knækker knopper og beskyttelse nok så de ikke tager skade af kulden

Som Birgit skriver, et eller andet let - jeg fik anbefalet det der “ukrudtsfilt”, man kan lægge ud som membran, hos min plantepusher, men et lagen er sikkert et godt alternativ, eller måske bare en stor plastsæk?
Om det så overhovedet er nødvendigt ved kortvarig frost, ved jeg ikke - husker bare noget om en sen frost, der for nogle år siden dræbte netop magnolia-knopper… :face_with_raised_eyebrow:

Det kommer an på planten.
I Florida udløser det statskrise når det en sjælden gang kommer tæt på 0 grader og det er i appelsinblomstring. Appelsinblomster kan intet frost tåle; de støvsprøjter vand ud over blomsterne, således vandet fryser og derved isolerer blomsterne. Private lægger lagner, duge og tæpper over de tropiske planter. Noget af et skue.

Med det sagt så kan en påskelilje jo sagtens tåle lidt let frost men en Camelia godt på vej ville skulle have et lagen/tæppe over for ikke at svie knopperne.

1 Synes om

Et lagen er muligvis let, men ikke let nok. I hvert fald ikke til mit diminutive træ med alt for tynde grene. Har testet det. Jeg prøvede også med et plastikovertræk til et minidrivhus. Det var stort nok, men alligevel røg der en knop, inden jeg var i nærheden af at have fået det over. Knopperne falder af, bare man puster på dem.

Om knopperne bliver svedet af frosten, eller jeg rager dem af i forsøget på at beskytte dem, kan vel komme ud på et - så det får lov at klare sig selv. Så må vi se, hvordan det går.

1 Synes om

Og det blev de så - svedet af frosten :s: Jeg har ikke været helt henne ved den, men jeg kan se det allerede på afstand, at knopperne er helt sorte. Så jeg må nok vente til næste år med at se den blomstre.

Jeps - det er jeg med på, mente specifikt i forhold til magnolia… :wink:

Ærgerligt! :slightly_frowning_face:
Jeg var også lidt bekymret for hortensiaerne, der står med ret store skud; umiddelbart så de dog OK ud i morges…

Jeg har jo kun mig selv at takke for det, når jeg nu var blevet advaret, og ikke kunne finde ud af at beskytte den. Men jeg er faktisk ret ulykkelig over det :ked: Den tegnede til at blive så fin, og nu må jeg vente et helt år på at se den i fuld blomst.

Mine hyacinther er smattet totalt ud og ligger hen ad jorden. Jeg har ikke kigget på hortensiaerne, og nu tør jeg næsten heller ikke :frowning: Men det var altså også bidende hård frost. Mere end minus 7 grader kunne jeg forstå.

Oops sorry det misforstod jeg.
En magnolie er jo vandt til vores breddegrader, jeg ville ikke gøre noget når det blot er en enkel nat.

Skete der noget med magnoliaen?

I den grad :frowning: Alle knopper er totalt sorte. Eller snarere nikotinbrune :s: Så uanset om den er vant til breddegraderne eller ej, så var de ned til 7 graders frost bare for meget. Inden næste år skal jeg helt sikkert have konstrueret et eller andet, der kan sættes over den i tilfælde af frost.

Sætter din roser ikke nye knopper?

Mine er også svedet af, men de remonterer, så de kommer bare lige nogle uger senere med nye fine knopper :slight_smile:

1 Synes om

Mener du mine roser? Jeg synes ikke, de ser ud til at have taget skade. Heller ikke hortensiaerne :slight_smile:

Ah - jeg havde forstået det var dine roser, som var svedet af frosten :slight_smile:

Så har I også været noget hårdere ramt end os på Djævleøen - hyacinter plejer at være ret hårdføre! :cold_face:

1 Synes om

Genboer har lige fældet de to sidste store træer på deres grund…da de flyttede ind startede de med det 50 år gamle kirsebær træ i forhaven som gav så mange kirsebær og blomstrede så smukt…nu er der hoppeborg…

Tror nu jeg har flere træer på min lille grund end hele vejen til sammen…alle nye der flytter ind fælder/rydder alt og så står den på fliser og græs :frowning:

Ja og det er skammeligt… træer er så godt til så mange ting… jeg ville være ked at at bo i et hus uden træer… vores grund er meget lille men jeg har æble træer(som jeg beskærer for at holde dem lidt nede)
Men jeg elsker når ungerne går i haven og plukker, jordbær, hindbær, æbler… jeg elsker spiselige ting i haven

1 Synes om

Må indrømme vi også ryddede kraftigt ud i haven, da vi flyttede ind. Vi ville slet ikke have overskud til at passe så meget i haven og kirsebærtræet var en flugtrisiko…

Men vi har en fin magnolia, blomster og et mindre vildnes bagerst. Jeg ville ønske vi havde overskuddet til at gøre resten til en nem, spiselig have med gode bi-blomster.

1 Synes om