Årets havetråd 2019

@HolmeInc - bruger du fortsat vermiculite, og hvis, hvor køber du…?
Ham den udmærkede pusher du henviste til, reagerer nemlig ikke på henvendelser i år, og her trænger til en refill…:laughing:

Ja det gør jeg, men købte sidste år så får ikke brug i år.

I sin tid søgte jeg blot på nettet, msn kan få det mange steder, forskellen er prisen. Der er virkelig stor forskel på pris.

Så er der købt frugtbuske, 1 hvid ribs, 1 rød rib, 1 jostabær (krydsning ml. solbær og stikkelsbær) og 1 taybær (krydsning ml. hindbær og brobær. De kan købes i Netto til den nette sum af 39,- pr. stk.

Jeg har to solbærbuske som jeg også tidligere har købt i Netto, for mange år siden. Det er blevet til 2 store flotte buske

4 Synes om

Netop - og det billigste jeg har set, ligger stadig væsentligt over hans pris, men jeg må lede videre ( eller betale… :neutral_face:)

Det er et genialt produkt, så ja værd at lede lidt efter. Såvidt jeg husker så var den næstdyreste en planteskole i Sønderjylland. Kan jo ikke huske navnet på dem men pointen var at flere planteskoler også havde det. Hvis du har en specialplanteskole tæt på så måske hør dem. Bor du ikke tæt på Spiren? Eller et sted som laver orkideer eller et sted som har mange krybdyr. Jeg fandt ud af at krybdyrsentusiaster bruger det som bundstrøelse

Mit Japanske Kirsebær blomstrer … i marts :besvimer:

4 Synes om

Har været i haven siden kl. 8 - måske endda før. Alt det visne er fjernet fra de fleste planter, og alle bede har fået et tykt lag kompost. Så må vi se, hvad planterne siger til det - om de kan lide det, eller om jeg har spildt mine penge. Om ikke andet skulle bedene efterfyldes med et eller andet.

alt afhængig af kompost kan du godt risikere at svide planterne. For meget gødning på et tidspunkt. Jeg ville som minimum have blandet op halvt om halvt med nogle af de billige plantesække.

Men nu får vi se om det var en god ide - om ikke andet så er det forsøgt og en erfaring rigere

Ja, det er jo det. Og det er jo lidt sådan, jeg er endt med at gøre ting i haven :slight_smile: Jeg har fulgt anvisningerne, jo. Men jeg har efterhånden fundet ud af, at det er sådan med have, at hvis man spørger 10 mennesker om det samme, så får man 10 forskellige, gerne modstridende råd :hoho:

Så nogle gange er man bare nødt til at gøre noget og se, hvad der sker :slight_smile:

1 Synes om

Helt enig!
Jeg spørger også gud og hver mand og læser bøger og blade. Rører det hele op i en stor gryde og gør så hvad der passer mig.
Jeg har endnu ikke kvalt noget og jeg får blomster og grøntsager hvert år :wink:

1 Synes om

Er det kun jeg, der må slå mig selv over fingrene, for ikke at klippe roserne allerede?
De har jo helt vildt mange skud … :surrender:

1 Synes om

@Galath hvis det er etablerede planter som er i et bed hvor du har spredt komposten ud, så burde det ikke give dig problemer, medmindre det er en enormt stærk kompost? Det er tit at nye planter som er igang med at danne rødder kan have svært ved det, hvis de kommer i kontakt med rødderne. Der har jeg gjort mig mine dyre erfaringer :slight_smile:

Jeg gør også meget som @Holmeinc, læser en masse om det, spørger mig for i diverse grupper på FB og på IG, så blander jeg det sammen og prøver det af i haven. Det meste er gået godt indtil videre. Jeg synes det finurlige ved planter er netop at det er biologi og den “gives a beep about” hvad bøgerne siger er rigtigt og forkert.

@Skattekat, jeg gik igang med at klippe mine roser ned igår. Jeg kan se inde i FB-rosegruppen at der også er flere der igang eller har klippet deres. Du kan sandsynligvis godt klippe dem nu, selvom det er lidt tidligt. Det har jo virkelig været mildt.

2 Synes om

Nu har jeg kun en enkelt rose - men hortensiaerne røg i går… :smirk:

1 Synes om

Se, der har vi det igen - man kan bare aldrig vide, hvad man skal gøre. Jeg har også læst og læst om beskæring af roser, for det er jo næsten flere måneder siden, de begyndte at sætte nye skud. Og de er store efterhånden! Der står april alle steder, og jeg ved jo ingenting - men nu skal mine helt sikkert også under saksen.

Og jeg napper også lige hortensiaerne, som også står og venter på at blive befriet for sidste års visne blomster :rock:

Så blev roserne beskåret. Og de visne blomster blev klippet af hortensiaserne. Forhåbentlig er der i morgen vejr til, at jeg også lige kan få klippet visne blomster af sommerfuglebuskene. Så er der vist heller ikke mere vissent, der skal fjernes.

Min magnolia er lige på nippet til at springe ud. To af de øverste knopper er begyndt at åbne sig. Og mirabellerne og andre hvidblomstrede træer og buske er sprunget helt ud i skyer af blomster, i hvert fald her i det sydlige DK. Ja, sådan nogle har jeg ikke, men de står jo alle vegne langs vejene - alle de steder, hvor der ikke er syrener :slight_smile:

2 Synes om

Jeg fik også lige klippet roserne lidt ned igår, samt ribes-busken, den fyldte lidt for meget ind over havestien nu her :slight_smile:

Min hængepil er simpelthen så fin i år med et hav af gæslinger, der nu står og puffer i solen som popcorn :slight_smile:

Og se så denne her lille frøken. Sidste års primula var i en sørgelig forfatning, da jeg smed den i jorden et tilfældigt sted. Siden er den så blevet mishandlet endnu mere, fordi den har stået på et af kattenes (altså kvarterets katte) yndlingstoiletsteder :roll_eyes: Men hun er åbenbart en hårdfør lille størrelse :slight_smile:

3 Synes om

Discourse fortæller mig, at tråden burde hedde “Ingrids havetråd” - eller noget i den stil. “Lad andre deltage i samtalen. Du har oprettet mere end 21 % af svarene her. Er du sikker på, at du giver tilstrækkeligt tid til, at andre også kan dele deres synspunkter?” :klappe:

Beklager, men hvis I ikke gider læse om min have, så springer I forhåbentlig bare over. Begejstringen fortager sig sikkert om nogle år, når jeg er blevet en rutineret haveejer. Og nu har jeg taget nogle flere billeder af den.

Jeg burde slå mit græs. Naboerne har allerede været i gang. Men det ville indebære, at jeg også fjernede alt dette. Det har jeg ikke lyst til, og jeg har også set flere insekter i især de røde blomster.

Måske når magnolien at springe ud før april? Der er vildt mange knopper i den i betragtning af, hvor stor - eller snarere lille - den er.

9 Synes om

Skriv du bare løs - det er hyggeligt :smiley: Jeg har heller ikke slået mit græs endnu. Plænen er nemlig fuld af uautoriserede men fine løgplanter.

4 Synes om

Enig med Trine - det er kun hyggeligt… :grin:
Der er jo så småt kommet gang i insekterne; har bla. set de første humlebier, og tænker at man faktisk bør lade de få blomster, der er sprunget ud indtil videre, stå til dem?

Mht. magnolien - her på Sjælland har de truet med frost natten til mandag; hvis det også rammer Fyn, skal du måske overveje en form for beskyttelse natten over?

2 Synes om