Årets havetråd 2020

Vi havde is på forruden kl 10 i dag, så der er en risiko.

Men altså… Vi fik slået græsset én gang sidste år, så det er ikke fordi vi sadler samme dag som vi overvejer :joy:

3 Synes om

… uuuh og så har jeg vist besluttet hvilke klatreroser, jeg vil have i min have :relaxed:
Jeg håber at finde råd til dem her i marts, for de er KLART billigst at købe som barrods … :ups:
Santana
Our last summer
Coral dawn
Iceberg climbing

En af dem bliver muligvis/formentligt til en blue moon, jeg kan bare ikke bestemme mig for, hvilken jeg vil undvære :ups: og der er kun 4 “midterpæle” på den række … ellers skal jeg finde et sted mer til en klatrerose :flojte:

Men i hvert fald: En til hver pæl på den vestvendte side af haven. Der får de god læ af hækken, men hegnet og dermed roserne kommer så langt fra hækkens plantested, at det eneste jeg næsten skal bekymre mig om er vand, når det er meget varmt. Og så selvfølgelig de obligatoriske gødninger.
Så skal jeg bare hit ud af hvordan de skal stå rent farvemæssigt :ups:

3 Synes om

jeg venter altid til hen i april med at klippe ned. Ja nogen gange er der ved at være spirer men de gamle stængler beskytter lidt hvis frost og hindrer ikke væsentlig i at de nye spirer kommer frem.

så tænk du bare videre et par måneder endnu, også selvom det er så lunt som det er.

2 Synes om

Havde det været forrige, så… men sidste år voksede det da ellers her…? :astonished: :wink:

Nope - og hvis man er heldig, så når de at overhale de gamle… :smirk:

Det gjorde det skam også her :sweat_smile: Overskuddet var bare lig nul.

Hækken blev slet ikke klippet og der blev luget én gang.

Luget - hvad er det…? :roll_eyes:

Luget, kommer af lugét

Betydning: At kigge på sin have, sukke, og sætte sig med en god drink, evt. også et stykke kage.

4 Synes om

AHHHHH - tak for opklaring! Jamen, her luger vi faktisk ret meget, så… :grin:

4 Synes om

Ork jeg har luget meget sidste sommer! :smiley:

1 Synes om

i ved godt der har været frost i nat …og der kommer mere …

Ingen frost i her i nat :slight_smile:
Temperaturen holdte sig pænt over de 3 grader i nat.
Det er lidt risiko for omkring de 0 senere de næste par dage i Thy :slight_smile: men ikke noget alvorligt frostvejr :slight_smile: bare lige så jeg måske skulle sætte lidt grangrene over til natten.

… Men roserne er heller ikke klippet endnu … uge 7 KAN jo overraske og give mig det ønskede snevejr :smiley:
jeg tror ikke på det, men TÆNK hvis der var sne på min fødselsdag, bring it on! :smiley: Så venter jeg bare med haven til bagefter :smiley:

Jeg bestemte mig for ikke at tage på busturen til Spiren, men “kom så til” at købe 3 nye præstekraver (en slags påskeklokke med frøstand som ligner en præstekrave).

En sort, en hvid og en lyserød med mørkeprikker.
Nu får vi se hvor lang tid det tager at levere, har ikke købt fra deres webbutik før.

8 Synes om

Hvor er de smukke

1 Synes om

Jeg var inde at kigge på websitet igen - og blev enig med mig selv om, at jeg - når det engang skal være - bliver nødt til at vælge en pakkeløsning. Simpelthen fordi der så er nogen, der vælger for mig. Det er jo helt umuligt :besvimer:

3 Synes om

Det kan jeg egentlig godt forstå, de har godt nok også mange virkelig flotte varianter. At besøge dem i deres kæmpestore drivhuse er helt vildt flot.

Jeg har købt mine over 3 gange, første gang var jeg også totalt overvældet, men jo flere gange jeg kigger på dem jo mere ved jeg hvad jeg kan lide.

Egentlig syntes jeg præstekraver og de dobbelte er de flotteste, men ja de enkelte er jo også fine… Så ja jeg forstår dig :slight_smile:

2 Synes om

Og de leverede næsten dag til dag og virkelig flotte planter. Se lige nogle kæmpe blomsterhoveder.

De kom ned til mit æbletræ, så kan de stå og blære sig her om foråret og stå lidt i skygge om sommeren. Jorden i den ende af haven er godt fugtig året rundt, de kommer til at hygge sig der :slight_smile:

Lige så flotte som på websiden!

10 Synes om

En ting er, at mine roser har travlt med at skyde alt for tidligt. De har fileme også lus allerede :argh:

Whoooot?! :open_mouth:

Jep, jeg satte nogle glemte spirede blomsterløg i krukker for et par uger siden. De var også fyldt med lus på spirerne