Årets havetråd 2020

Jamen, halløjsa! Fra mit vindue har jeg lige spottet 3 små vintergækker i et af bedene i baghaven. Er det ikke vældig tidligt? Det er godt nok også længe siden, at påskeliljerne begyndte at spire frem ude i forhaven, og jeg kan også se, at hyacinter, perlehyacinter og krokus er på vej i baghaven. Det lysner heldigvis forude :slight_smile:

5 Synes om

når det er så varmt som det har været hele efteråret, så er det vist ganske normalt.

Jeg købte en julerose i går den skal jeg have planet ved min hoveddør så jeg kan nyde den de næste uger.

2 Synes om

Stærkt inspireret af @PiaB post i går om at tynde ligusterhæk, gik jeg i gang med min.

kl. 9.26 var den meget bred øverst i haven ved parasollen.

Kl 14.02 var den blevet væsentlig smallere og nu næsten samme bredde i dens fulde længde.

Det ser ret voldsomt ud, men jeg er nu ret fortrøstningsfuld da den helt tydeligt var frisk og fin der hvor jeg klippede grene af.

Lidt noget bøvl da jeg både har plasthegn og hønsetråd på de nederste 90 cm og så Trixie bidefast nylon net på det øverste og det er alt sammen tøjret med rigeligt strips.

Men jeg fik det da løsnet så jeg kunne få den godt tyndet ud.

6 Synes om

Påsken er kommet tidligt til Århus i år…
Følgende billeder er alle påskeklokker ( Helleborus orientalis) som burde blomstre i marts/april, de første sprang ud for 14 dage siden

10 Synes om

Jeg har også været ude og lavet årets første omgang lugen ukrudt i rosenbedene …
Alle roser har fået fjernet deres afdække, og i næste weekend bliver de klippet ned, hvis ikke der er meldinger om reel vinter.
Skal lige rundt om noget så- og prikkeljord, for vil prøve at lave stiklinger af det jeg klipper af roserne :slight_smile: det er forsøget værd :stuck_out_tongue:

2 Synes om

Jeg ved ikke, om du kan bruge dette til noget, eller om du har helt styr på, hvordan man gør:

2 Synes om

Min påskeklokke er ikke sprunget ud endnu, men det kan ikke vare længe. Den står med masser af knopper derude. Det samme gør mine sartgule krokus, opdagede jeg lige i dag. Jeg tror, jeg må en tur rundt med kameraet. Det er så skønt, når det pibler frem alle steder :slight_smile:

2 Synes om

Tusind tak :smiley:

Jeg samler alverdens tips ind på det lige nu :slight_smile: håber det lykkes. :slight_smile:

Divaerne er på vej :heart:

8 Synes om

De er så flotte! Men i butikkerne kan man kun få den helt almindelige hvide slags.

De “helt almindelige hvide” er juleroser, som er fætter til dem Carina og jeg har vist. Dem med de mange farver og former er påskeklokker.

Bare tag et smut til Skælskør til Gartneri Spiren, så skal du se påskeklokker til den helt store guldmedaljer. Deres indkørsel er en lang præsentation af deres blomster.
Hvis ikke lige det var fordi de er ret dyre og der er langt til Skælskør fra Århus, så ville jeg godt have nogle flere. Har 7 nu og det er sikkert passende til min have sådan hvis man skulle være lidt logisk/praktisk… :wink:

3 Synes om

Jeps, Spiren i Skælskør er min lokale påskeklokke og juleklokke pusher

… sidste gang jeg var dernede (sidste år!) sagde hun “er det nu dig igen” :see_no_evil: :joy:

1 Synes om

Det var også forkert skrevet, når du faktisk også viste en julerose også. Jeg mente den hvide med lilla pletter. Men den er stadig forholdsvis hvid i forhold til Carinas sortlilla :slight_smile:

Jeg ved godt, paradis ligger i Skælskør, men det bliver nogle dyre, dyre påskeklokker, hvis der også lige skal betales bropenge frem og tilbage :frowning:

De fås i så mange farver og ja der er en del arter der er “hvide med røde prikker”.

Dette er min eneste julerose, den står i min forhave så jeg ikke får den forvekslet med påskeklokkerne

4 Synes om

Man kan godt bestille via webshop hos Spiren @galath, så bliver det knap så dyrt …eller også gør det ikke… fordi man køber for meget :grin:. Min søster har bestilt hos hende og har bla. denne sorte smuksak

7 Synes om

Ser lige at vores lokale Haveselskabet afdeling har en tur derover d. 15 februar.

Skal skal ikke skal skal ikke - min sorte fra sidste år, samme som ovenfor, har ikke lige bestemt sig til at vise sig.

4 Synes om

Jeg fik taget et par billeder i går. Først sartgule krokus og sartlilla krokus. Jeg er vild med den type.

Min enlige påskeklokke bugner af knopper, der er godt på vej til at springe ud. Men jeg skal vist ud at have klippet de grimme, brune blade væk. Masser af tulipaner til højre.

Mine roser :besvimer: Det går jo aldrig godt. Og jeg ender med at klippe dem af, når de skal beskæres … Hortensiaerne er også begyndt at springe ud. Med blade, altså - ikke blomster trods alt.

6 Synes om

Vores have ser lidt mindre imponerende og spirende ud :hoho: Men jeg er ved at overveje, om det skal klippes ned…

7 Synes om

Overvej bare lidt længere - der er jo stadig en, omend teoretisk så dog mulighed, for at det bliver vinter (aka. frost :cold_face:)

3 Synes om

Jeg indrømmer gerne, at lige om lidt så ryger mine roser altså ned i længden … de får så samtidig et lag frisk jord og jeg har gemt grannet som de har været dækket ned med. Så kommer der frost, så kan de beskyttes igen.
Græsserne venter jeg liiiige lidt med, men der skal da ikke være meget lunere, før de gamle strå ryger, for den er i fuld gang med at skyde på ny :smiley:

De første 4 spande ukrudt blev hevet op i weekenden :open_mouth:
…og på fredag tager jeg faktisk ud til en lokal gut, han har en enkelt sommerfuglebusk “til overs” og en masse plantebakker til billige billige penge :slight_smile:
Så det skal jeg lige ud og kigge lidt på med fingrene :slight_smile:
Især plantebakkerne er gode, for jeg skal muligvis igang med at forspire nogle af de planter jeg vil have i mit store nordbed. nogle planter fås vist bare på frø, med mindre de skal være MEGET dyre ift mængden. Og så er det altså lettest at styre forspirring i plantebakker/små potter end i et stort bed, hvor det kan være svært at skelne små spire planter fra små spire ukrudt :ups: i hvert fald for et utrænet øje :tihi:

2 Synes om