Årets havetråd 2021

Selvom det fryser og blæser - og nogle steder sner, så er der stadig ting at gøre i haven …
det her vejr er bl.a. perfekt at beskære hækken i.

I weekenden røg der lidt destruktiv energi på at beskære hækken.
Den var mindst 0,5 meter for høj og jeg kunne ikke komme længere ned med hækkeklipperen.
Så jeg fik lidt hjælp til at slæbe og efter 1,5 time var hækken klippet 60-70 cm bed hele vejen og der var også ryddet op og fejet :slight_smile:

Før:

Efter:

Så kan jeg forhåbentligt klippe den noget pænere til sommer :slight_smile:
Har beskåret den af tre omgange, for at få den både smallere og lavere. Med lidt held bliver den pæn og tæt efter en sommer eller to :slight_smile:

Men den næste, som påstår liguster er “nemt”, får lov at klippe min hæk de næste 5 år! :hoho:
Det er hårdt arbejde at holde en liguster fra at blive ALT for stor og åben :open_mouth:
Men nu kan jeg klippe ind hele tiden med hækkeklipper - så er det mere tilgængeligt arbejde i det mindste :slight_smile:

(Og nu er det tydeligt, at jeg har “glemt” at save toppen af hegnspælene :ups: der er altid noget at lave i en have! :slight_smile: )

8 Synes om

Her fejrer vi vinter - har også en ligusterhæk der skal have den store kærlige omgang, men ikke i 8 graders frost, så jeg afventer lige lidt lunere vejr til det projekt.
Og ja helt enig en ligusterhæk er ikke en vedligeholdelsesfri hæk, ikke engang tæt på

4 Synes om

Jeg har været ude at luge rosenbedet. Det er skønt vejr, og jeg var egentlig bare gået ud for at fodre fugle. Men så kom det lige over mig. Så nu er der kun roser og jordbær tilbage.

Ja, det er et lille eksperiment. Der vokser jo jordbær alle mulige og umulige steder her på matriklen. Bl.a. ude i indkørslen, hvor der står en plante tæt på stakittet foran rosenbedet. Jeg lod den stå, og nu har den sendt aflæggere ind under stakittet og ind mellem roserne. Så jeg satser på at få jordbær som bunddække nu :slight_smile:

Hvornår gøder I jeres roser første gang? Og hvor ofte gøder I dem derefter?

Jeg holder stadig liv i en rosenaflægger fra min mors rose i en potte inde på værelset. Nu får jeg jo ikke flere chancer for at hente nye. Der er 2 friske, grønne skud på den, men den virker stadig ret skrøbelig. Den skal nok ikke plantes ud før måske til efteråret, hvis den virker klar til det. Tror I, den skal gødes, når det bliver lidt mere forårsagtigt? Jeg har også lidt svært ved at finde ud af, hvor meget vandt den skal have, men roser drikker vist ganske meget, i hvert fald når de står i haven?

3 Synes om

Jeg gøder roserne første gang sidst i april/først i maj lidt afhængig af vejret. Og så en gang i måneden til og med juli august. Bar en lille håndfuld gødning til hver rose :slight_smile:
Og ja - roser er nogle slughalse i vand, hvis ikke der kommer vand ovenfra! 7-10 liter i ugen per stor rose læste jeg mig en gang til :open_mouth:
Så jeg forstår bedre mit vandforbrug steg en del sidste sommer :ups:

1 Synes om

Stiklinger - synes nogen siger 1,5 års beskyttelse - andre kun 1 :thinking:
Jeg har ikke selv haft held af dem ud over en rose, som Ralf knækkede. Der forsøgte jeg at sætte den direkte i “børnehaven” med mine buksbom stiklinge, da jeg har blandet jorden der til stiklinge, så den er nem at danne rødder i.
Den levede i efteråret i hvert fald, må se om den lever, når vinterdækket kommer af senere :slight_smile:
Jeg har nemlig fejlet hver gang, jeg har forsøgt inde, så nu prøvede jeg direkte ude - går den til, er resultatet jo det samme som at sætte den i potte inde :ups:

Håber jeg kan knække koden til rosen-stiklinge - det er lidt billigere at fylde rosenbedet op så :slight_smile:

1 Synes om

Min hæk var blevet noget for voldsom, så igår fik den en ordentlig en på hatten.
Ser vildt ud, men har gjort det før og den gror tilbage igen i løbet af første sommer.
Halvvejsfærdig og ja det ligner mord…

Men nu står den pænt og den er til at komme forbi igen.

4 Synes om

Er også i haven, sidder lige nu og nyder solens stråler på terrassetrappen med en cola og lytter til fuglens kvidren, pippen og syngen, det er livet!

Mht roser, gøder første gang i starten marts også engang om måneden frem til 1. august

2 Synes om

Nogen vil måske argumentere for at kædesaven var effektiv nok …
jeg synes nu det var tiltrængt!
Ligusteren var vind og skæv og flere steder lavet ny skud under jorden næsten en meter fra oprindelig rod :s:


Min far kom i tirsdags med kædesav og flishukker … det tig 45 minutter, så var alt væk!

Nu er jeg så efterladt med en lille dynge ligusterflis, og er i dag ved at hakke rodskud op af jorden :tired_face:
Når ned til hegnet i dag. Det næste stykke bliver i næste weekend - det er møghårdt arbejde!

4 Synes om

Damn det er hårdt! Men det virker at have en nyslebet spade!

Og her holder jeg altså for i dag :ups:

Stadig lidt flis tilbage, men det rækker ikke helt til enden af ligusterhækken, så må nok i skoven og lave noget mer med min far :slight_smile: de har nok at tage i skoven :hoho: (der er altid noget kvas og selvsået-halvdødt at rydde op i med kædesav og flishukker :slight_smile: )

3 Synes om

Satser du på den skyder forfra?

Hvad er ideen med flis?

Jep - håbet er at den kommer forfra. Det er lykkes for min nabo - hun fik det gjort for 5 år siden med lige så gammel en hæk :slight_smile:
Den var vokset totalt skæv og umulig at rette op … og ja - så var den blevet næsten 2 meter bred flere steder fordi den havde jordskud fra rødderne langt ud på begge sider af oprindelig hæk.

Lykkes det ikke - tja, så ærgerligt, så ryger der nok bare hegn op i stedet og lidt lavere buske end liguster i skellet :slight_smile:

Flisen skulle jo bruges til noget :tihi:
Og håber måske at det i et 20 cm lag kan tage forårets værste ukrudt :ups:
Efter alle jordskud var fjernet, har jeg skrællet det øverste lag jord af og så lagt flisen.
Øverste lag er jo det, der er fuld af frøene med ukrudtet.
På græs-siden kommer plæneklipperen i laveste indstilling og så bliver det slået ned hver uge i stedet :stuck_out_tongue: det kan det altså heller ikke lide i længden! :slight_smile:

Normalt er det smækfyldt med især tidsler og brændenælder deromme :s:
Begge dele kvæler mine forældre faktisk med succes på deres skovstier, når der fyldes flis på - i et ret heftigt lag, år efter år :slight_smile: det skal genfyldes mindst hver 2. År for at lykkes med det.
Og da mine forældre laver ret meget flis hvert år inde i skoven ifm fældning af træer inden nyplantning, så har jeg altid tilbuddet om, at hjælpe med at lave al den flis, jeg kan bruge :hoho: det er bare brækhårdt arbejde! :open_mouth:
Men skulle man så lave og køre flis en weekend hvert andet år, så okay :slight_smile:
Det er bedre end at give det uanede mængder af gift, for at komme det til livs.
Og så er flis jo da lidt pænere at se på, end gift-sprøjtet dødt græs og ukrudt :slight_smile:

6 Synes om

Mine forældre tog en 40 gammel ligusterhæk og tog den helt så lav som din.
Den kom fint og hvor det dog pyntede.

2 Synes om

Den har ikke været passet i mange år - så ja, håber det kan pynte noget, at få den forfra og få den klippet og holdt i facon fra start :slight_smile:
Man kan altid håbe :tihi:

2 Synes om

Åh, det har sommerfuglene været glade for …

1 Synes om

Med garanti, og der er heldigvis en masse urørt areal også som de er glade for :wink: og et helt staudebed inde i min have som er udvalgt til dem, så der er mad gennem hele sommeren :slight_smile:

Jeg har ikke kunne færdes deromme i andet end nærmest heldækkende dragt og handsker og så slået det ned først, for af at klippe hækken en gang i sensommeren … den hæk har altid ventet til den var afblomstret, men det er ganske umuligt at færdes der uden at slå ukrudt ned først … det er uholdbart, især nu hækken er væk, for så vil de jo sprede sig med lynets hast til hele haven, og nok er jeg glad for insekter, men … :s: jeg vil ikke have haven fuld af tidsler og brændenælder, for så kan jeg ikke selv færdes der!

Så de skal altså væk … så må sommerfuglene undværer lige den rende af brændenælder og nøjes med de millioner andre lige ved siden af i det urørte “skov” :slight_smile: eller mit staudebed med ene sommerfugle- og bi/insektvenlige stauder :slight_smile:

1 Synes om

Intet nyt haveår uden indkøb af dahlia selvom jeg havde lovet mig selv at det skulle jeg ikke… for jeg har lissom rigeligt!

Men de her måtte i kurven… og Belle of Barmera har jeg forsøgt at få fat i de sidste 2-3 år, nu lykkedes det endeligt!

Belle of Barmera

Carribean Fantasy

Rip City

Babylon Bronze

10 Synes om

Hvem er din Dahlia pusher?
Hende Belle er godt nok fin!

1 Synes om

Peter Nyssen :slight_smile:

2 Synes om

Dagens - og nok weekendens - havearbejde :slight_smile:
Det sidste stykke 6-7 meter ligusterhæk er ryddet op i bunden og det sidste flis er lagt ud.
Denne gang lidt mindre hårdt, da udstyrspakken er udvidet med ny felco havesaks og stor fiskars grensaks/ørnenæb. Så gik det lidt lettere :slight_smile:

Inden jeg gik sådan rigtigt i gang

Inden der kom flis på

Det sidste flis i dyngen kunne lige række til enden :slight_smile:


Altså der kan jo smides mindst en hel trailerfuld flis mere deromme, hvis jeg orker :ups: det ville det jo helt sikkert have godt af ift at holde uønsket ukrudt væk …

Og hele hækken er nu ryddet op og græsplænen revet fri af mos, smågrene og ukrudt op mod hækken

Og så er næste “baghaveprojekt” at få ryddet op på al det skrammel, der før var skjult af hækken :ups:
En gammel havelåge skal jo bl.a. køres på losseren …
Der skal laves låge i nettet, så man kan komme bagom med en trillebør og plæneklipper … og så bør der faktisk lægges fliser i det areal under nettet og dør og en sti hen langs huset - men det bliver nok først næste år jeg skal lægge flere fliser :ups:

9 Synes om

Ville det gi’ noget at lægge ukrudtsdug under…?

1 Synes om