Årets havetråd 2024

Vores cherrytomater giver sindsygt godt i år. Det samme gør druerne

8 Synes om

Måske jeg har misset en opdatering, men hvordan er det gået med dem ??

8 Synes om

Hej have kyndige!
Jeg har ikke have. Jeg har kun en altankasse.
Jeg vil gerne have noget pænt derude der kan passe sig selv og ikke skal tages ind om vinteren. Og jeg overvejer sukkulenter/husløg. Vil det kunne gå?

1 Synes om

Hold da op så mange tomater :star_struck:

1 Synes om

For et par år siden fik jeg fjernet en gammel grim enebærbusk (der stod op ad en væg, så man kunne ikke engang gå rundt om den :wink: ) ved den gavl, der vender ud mod en vej.
Jeg plantede en del Kæmpe Stenbræk i stedet og forestillede mig, at de ville brede sig ud og fylde det hele efter et par år … men … det viste sig, at der lå en masse brændenælderødder og tidselfrø i jorden og bare ventede på, at få lys og plads til at gro :venter:
Energien har ikke været til at gøre noget ved det, men nu er min bagbo begyndt at stikke til mig … at der er en masse tidselfrø i luften :rolleyes2: … så jeg gik i gang i eftermiddags og har fået fjernet ca. ½-delen …

Håber vejret arter sig i morgen, så jeg kan blive færdig :kryds:
Har aftalt med min kattesitter at han hjælper mig med at bortskaffe affaldet … irriterende, Onkel Karl ikke har jydekrog :venter:
Det var lummert og jeg var iklædt shorts og top uden ærmer … nu ‘‘snurrer’’ det i huden på arme og ben, efter nærkontakten med brændenælder :flushed:

7 Synes om

Den midterste, som lænede sig ind over hegnet, endte jeg med at fælde, da rødderne var tippet med op :slightly_frowning_face:

De to andre har rette sig nogenlunde, men de er desværre ikke vendt tilbage til deres tidligere flotte søjlefacon. Hvis jeg havde haft mulighed for at komme op i højden og binde dem ind, kunne de måske være endt lidt bedre.

(Beklager alt mit ukrudt, al tiden er brugt på indhegning af baghaven :slight_smile:)

8 Synes om

Jeg satte sidste år bl.a. en Hjortetrøst (en af de hjemmehørende stauder, som Rema har haft til en 20’er). Svirrefluerne elsker den :heart_eyes: Der er en summen uden lige i den.

https://www.youtube.com/watch?v=-0B5ULTrtKY

Denne er en dødningehoved-svirreflue fandt jeg ud af, selvom jeg mest tænkte noget med halloween :jack_o_lantern: :hoho:

Og planten er blevet imponerende stor (over 180 cm)

Katteurten myldrer med små Gammaugler lige nu :hjerte:
https://www.youtube.com/shorts/PWcOPJ5fek8

8 Synes om

Kan dette være sådan én? Den er selvsået …

6 Synes om

Det kunne det godt se ud til. Jeg købte også en i Rema for et par år siden, og den er også kæmpe stor nu.

4 Synes om

Enig med Ingrid :ok:

3 Synes om

Så må jeg få den op med roden, for den får ikke lov til at stå hvor den er nu …
Gad vide, om kaninerne ville æde den … :gruble:

2 Synes om

Ellers kan du sætte den i en krukke. Der vokser den lidt mere kontrolleret og bliver ikke helt så stor :smil: Hvis du vil beholde den altså :hoho:

3 Synes om

Den må godt blive stor :ok: … men det bliver den næppe, hvis den falder i kaninernes smag :rolleyes2:

Jeg har haft hegn-net som beskyttelse omkring nogle planter hele sommeren, men i går fjernede jeg nogle af de net og sådan ser planterne ud i dag:

:surrender:

6 Synes om

Er du sikker på, de ikke er krydset med dræbersnegle :blegne:

3 Synes om

Altså, min nabo konstaterede tidligere på sommeren, da jeg fortalte, hvordan de gnaskede mine planter … ‘‘Nåh, de er lige som dræbersneglene’’ :tihi:

5 Synes om

Hvad er det her for noget? :slightly_smiling_face:
Selvsået busket på en god meters penge…

1 Synes om

Denne smukke rose står så vi ikke kan nyde den, så ingen tvivl om at den skal flyttes. Det samme med klatrerosen ved siden af

Vores hæk er ved at dø, vi aner ikke hvorfor. Den gik hen forbi fuglefoderhuset. Så har fjernet over 3m i år og der skal pt fjernes halvanden meter mere

En albino gren :tihi: den er ikke død.

7 Synes om

Kan det være Vrietorn

https://www.google.com/search?q=vrietorn&oq=vrietorn&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDMyODRqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

2 Synes om

Opdatering nederst…

…Og sådan er status lige nu (slut august) :slight_smile:

Sølle to stangbønner er der blevet til, men ok, jeg skal da nok få bønner til et par måltider eller tre :hoho:

Alting er langt bagefter eller giver lavt udbytte i år. Mange af mine Dahliaer er først kommet tredie gang, de har forsøgt at spire pga. sneglene, så der er ingen blomstring endnu.

17 Synes om

:ked:

Vi har ellers haft dækket dem med net, mwn åbenbart ikke godt nok :argh:

3 Synes om