Årgh! Øjnbetandelse.. IGEN!

Nu gider jeg ikke have briter længere… Basils indre ølenlåg er IGEN begyndt at hæve op!! Jeg har så dryppet ham med Terramycinpolymxin B i 1 ½ dag, men kom til at læse på tuben at det kun kan holde sig i 4 uger og det er 7 uger gammel!! Typisk!!

Dyrlægen vil heller ikke udskrive noget nyt før hun har set på ham, for det må de ikke! Det er bare så forbandet dyrt at komme afsted!

Dyrlægen siger at jeg kan prøve med vand i et par dage, men ikke mere end det for det tørre øjet ud. Men jeg vil jo bare genre have det væk!

Er der nogen der har et godt husråd til sådan et hævet øje??

På forhånd tak for hjælpen!

Hvis man skulle prøve uden antibiotika, så ville jeg helt klart foretrække (isoton) saltvandsopløsning. Det kan købes i små 20 ml beholdere på apoteket, og koster stort set ingenting.
Der er samme koncentration i opløsningen, som der er i øjets tårevæske (og i blodbanen), så det tørrer ikke øjet ud.

Men hjælper det ikke i løbet af 1-2 døgn, så skal han helt klart til dyrlæge og have en ny gang antibiotika.

Jeg håber at det hurtigt retter sig :kryds::kryds:

Det vil jeg prøve! Tak for svaret!

Måske jeg skulle ringe til en anden dyrlæge og høre om de vil give mig nogle øjendråber uden at de ser på ham…

Jeg tror ikke du skal regne med, at en dyrlæge vil skrive øjendråber ud, uden at have set katten, med mindre det drejer sig om egen dyrlæge og er et tilbagevendende (kendt) problem hos en kat.
Og hvis din egen dyrlæge siger nej, så tror jeg ikke der er så meget at gøre, desværre :frowning:

Har det slet ikke haft effekt at dryppe ham med de dråber du har? For oftest så kan øjendråberne altså godt holde sig længere end de 4 uger. Jeg har haft fucithalmic salve og kloramfenikol salve/dråber til at ligge væsentligt længere, som ikke har mistet deres virkning.

Det vigtigste er at fortsætte behandlingen til 2 dage efter at symptomerne er fuldstændigt forsvundet. Og at reagere, hvis behandlingen ikke virker.

[quote=Churchtown;242198]
Har det slet ikke haft effekt at dryppe ham med de dråber du har? For oftest så kan øjendråberne altså godt holde sig længere end de 4 uger. Jeg har haft fucithalmic salve og kloramfenikol salve/dråber til at ligge væsentligt længere, som ikke har mistet deres virkning.

Det vigtigste er at fortsætte behandlingen til 2 dage efter at symptomerne er fuldstændigt forsvundet. Og at reagere, hvis behandlingen ikke virker.[/quote]

Årsagen til “4-ugers-grænsen”, er at man risikerer at produktet ikke længere er sterilt. Selvfølgelig vil det antibiotika der er i dråberne/salven, holde det værste væk, men der kan stadig gro bakterier der ikke er følsomme over for netop den slags antibiotika.
Man risikerer altså at forværre infektionen, eller at påføre en ny infektion. :S
Ikke dermed sagt at produktet er en bakteriebombe på 29. dag, men man skal være varsom.

Og sidste afsnit af dit indlæg, har jeg egentlig ikke kommentarer til, men da det er guldkorn :thumbup: - lader jeg det stå. :slight_smile:

[quote=Tea;242202]Årsagen til “4-ugers-grænsen”, er at man risikerer at produktet ikke længere er sterilt. Selvfølgelig vil det antibiotika der er i dråberne/salven, holde det værste væk, men der kan stadig gro bakterier der ikke er følsomme over for netop den slags antibiotika.
Man risikerer altså at forværre infektionen, eller at påføre en ny infektion. :S
Ikke dermed sagt at produktet er en bakteriebombe på 29. dag, men man skal være varsom.
[/quote]

Det vil jeg så også give dig ret i :-). Hvilket også var årsagen til, at jeg i mit indlæg spurgte ind til om det havde hjulpet allerede, for så ville jeg ikke synes at det var et problem at bruge de øjendråber som var 7 uger gamle.

Men min formulering kunne absolut misforstås - så tak for dit super indlæg :-).

Jeg plejer normalt at opbevare øjendråber i køleskab efter åbning og i forbindelse med brug at være omhyggelig med ikke at få tube/flaskeåbningen i direkte kontakt med øjets slimhinde eller hud/pels kontakt, men at “dryppe” dråben i øjet.

Ah, så er vi jo enige! :slight_smile:

[quote=Churchtown;242211]
Men min formulering kunne absolut misforstås - så tak for dit super indlæg :-).

Jeg plejer normalt at opbevare øjendråber i køleskab efter åbning og i forbindelse med brug at være omhyggelig med ikke at få tube/flaskeåbningen i direkte kontakt med øjets slimhinde eller hud/pels kontakt, men at “dryppe” dråben i øjet.[/quote]

I lige måde. :thumbup:

[quote=Bamse;242193]Nu gider jeg ikke have briter længere… Basils indre ølenlåg er IGEN begyndt at hæve op!! Jeg har så dryppet ham med Terramycinpolymxin B i 1 ½ dag, men kom til at læse på tuben at det kun kan holde sig i 4 uger og det er 7 uger gammel!! Typisk!!

Dyrlægen vil heller ikke udskrive noget nyt før hun har set på ham, for det må de ikke! Det er bare så forbandet dyrt at komme afsted!

Dyrlægen siger at jeg kan prøve med vand i et par dage, men ikke mere end det for det tørre øjet ud. Men jeg vil jo bare genre have det væk!

Er der nogen der har et godt husråd til sådan et hævet øje??

På forhånd tak for hjælpen![/quote]

Er der nogensinde blevet lavet en test for at fastslå hvad problemet er? Visse bakteriestammer har det med at være svære at komme til livs hvis det ikke er den korrekte og måske langvarige behandling der skal til.

Marina

Min gamle part døjede med løbeøjne og hævelse (om sommeren pga. insekter) vi brugte også isotonisk saltvandsopløsning til at rense med. (Da der med den medicin hun kunne få for det var risiko for at hun kunne udvikle grå stær)

Jeg synes slet ikke det salve virkede tvært imod, jeg synes det blev mere rødt.

Jeg har fået købt nogle saltvands-“ting” nu og har renset øjet to gange og jeg ved ikke om det er ren ønsketænkning eller hvad det er, men jeg synes faktisk det ser bedre ud allerede!

Jeg har ikke fået testet nogle af kattene for hvad det er, men det vil jeg gøre næste gang for det er bare så træls at de skal gå med de dumme øjne hele tiden.

Og til Eva - jeg får det da helt skidt over et lille problem, i forhold til hvad du står med af problemer lige nu!! Igen… en masse tanker til jer der hjemme!!

Laina - Det er jo da lige træls med hans øje uanset om tingene er faldt lidt fra hinanden herhjemme. Håber saltvandet virker og mange tak for tankerne :slight_smile:

[quote=Marina;242222]Er der nogensinde blevet lavet en test for at fastslå hvad problemet er? Visse bakteriestammer har det med at være svære at komme til livs hvis det ikke er den korrekte og måske langvarige behandling der skal til.

Marina[/quote]

Præcis - og Terramycin Polymycin B - er det skrappeste der er på markedet.
Få restentbestemt bakterien - nogle baktusser kræve både øjesalve og antibiotika - og som Marina siger nogen kræver langvarig behandling.

Der fås PCR pakketest bestående af:
Herpes
Chlamydophila og
Mycoplasma

Pakken koster lidt mere end to selvstændige test. Klinisk kan de være svære at skille ad.
Pris for pakketesten alene - ca 1200

[quote=Lis Dahlstrøm;242313]Præcis - og Terramycin Polymycin B - er det skrappeste der er på markedet.
[/quote]

Ifølge Susanne Wehnert duer Fuscitalmic og kloramfikanol ikke til ret meget, hun anbefaler Terramycin Polymycin B.

Jeg kan dog ikke personligt vurdere hvad forskellen er på de 3 nævnte øjensalver ?? Lis, kan du forklare mig det ?

Min dyrlæge har sagt at TB også tager det når det er virus, som calici, starter problemerne. Andet viden har jeg ikke!

[quote=Chicabee;242333]Ifølge Susanne Wehnert duer Fuscitalmic og kloramfikanol ikke til ret meget, hun anbefaler Terramycin Polymycin B.

Jeg kan dog ikke personligt vurdere hvad forskellen er på de 3 nævnte øjensalver ?? Lis, kan du forklare mig det ?[/quote]

Det er en meget farlig holdning IMO.

Hvis man hver gang bruger det skrappeste middel, får man resistente bakterier - og er man virkelig på den, hvis man en dag får noget, der er seriøst.

En ganske alm øjenbetændelse kan her i huset sagtens klares med Fuchitalmic eller Kloramfenikol (som også altid er det jeg får udskrevet hos dyrlægen).
Jeg har aldrig fået Terramycin til en alm øjenbetændelse.

[quote=Chicabee;242333]Ifølge Susanne Wehnert duer Fuscitalmic og kloramfikanol ikke til ret meget, hun anbefaler Terramycin Polymycin B.

Jeg kan dog ikke personligt vurdere hvad forskellen er på de 3 nævnte øjensalver ?? Lis, kan du forklare mig det ?[/quote]

Det er ikke helt korrekt. I tilfælde af Chlamydia, ja, men andre bakterier kan sagtens bekæmpes med noget mindre skrapt. Ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner, gem kanonerne til de mere sejlivede.
Forskellen er hvilke typer bakterier medikamentet virker imod. En god ide er at få taget en resistenstest, selvfølgelig ikke nødvendigt ved chlamydia, der virker kun Tetracyclin.

Marina

Jeg ved simpelthen ikke om det er ønsketænkning, men Basils øjnlåg har trukket sig lidt tilbage. Det er ikke så hævet mere, jeg kan kun rigtig se det hvis jeg (hmm, hvordan skal det lige forklares) åbner hans øjne rigtigt meget! Så er det stadig lidt lyserødt.

Laina - Det er jeg glad for at høre :slight_smile: God bedring med det… Håber vi ser ham på lørdag

Du ser ham på søndag! Jeg regner med at han kommer med. Der kommer lidt snask nu, men jeg fortsætter med saltvand til i morgen, jeg har fået god fra dyrlægen og kan bare komme i morgen eftermiddag. Men jeg ser ingen grund til det når det nu hjælper med saltvandet.

Nårh ja. Det er Tine der kommer lørdag :slight_smile: Men så ser jeg ham søndag, det var godt :slight_smile: