I mine bestræbelser på at få ryddet lidt mere plads til os to- og firbenede i vores alle sammens lille hus, er jeg nu kommet til nogle sække med stof, tæpper og den slags…
Lækre uldne plaider, som af uvisse årsager har været gemt af vejen i alt for mange år… dejligt hørstof til Anns nye tøj… og lidt fed tyk silke til et skærf eller lignende luksusting…
Tingene har været gemt af vejen i et skab på loftet og jeg har taget det ned i soveværelset for at kunne sortere…
Så fik jeg desværre et par dage, hvor jeg ikke rigtig kunne lave noget (derfor er jeg sygemeldt!)… og nu tyder alt på at soveværelset har fået lidt for mange beboere! Flyvende beboere, der for mit utrænede øje minder lidt for meget om MØL!!!
Spørgsmålene er nu…
Skal jeg smide alt ud? helst ikke…
Og…
Hvad med alt vores tøj, som jo befinder sig i klædeskabene? der er fundet flyvedimser i et af skabene…
Og endelig…
Hvor kan jeg få et middel til at slå flyvedimserne ihjel? helst noget som ikke også slår mig, Jan eller Banden ihjel…
En tur i fryseren (der er plads i min, hvis det er - bare kom med det)
“mølkugler” af cedertræ - bio-venligt
Kanelstænger virker også mod møl
Hvis det er gråbrune mini-sommerfugle på ca ½ cm, så kan det være noget helt andet, hvad var det nu, Therese kaldte dem :øhmm: De går i mel, gryn og tørfoder, men ikke i tøj
Møl går som regel i tøj, som man har haft på en enkelt gang og så hængt til side, fordi det er så bøvlet at vaske/stryge/rense, at man helst bruger det et par gange pr rens. Derfor har de ry for at gå i uld, i store sweaters, som man typisk har på som en del af overtøjet, og som måske ikke bliver brugt hver dag.
Jeg føler med dig, jeg har lige været hele rumlen igennem, men fortvivl ikke - du kan gøre en del ved situationen. Møllarver går for øvrigt også i bomuld, hvilket var tilfældet her.
Fremgangsmåde:
Du tømmer dine skabe og støvstuger disse grundigt.
Dernæst vasker du dem af med Rodalon.
Tøj, der kan vaskes på 60 grader, vaskes og larver og møl dør ved denne tp.
Tøj, der ikke tåler disse grader, lægges i fryseren i 3 døgn, hvorved larver og møl også dør.
Er der mistanke om angreb på løse tæpper eller andet, der ikke kan vaskes eller kommes i fryseren, tager du disse emner udenfor og banker dem og hænger dem til luftning nogle dage.
Matas har nogle pesticidfri klædemølsophæng til tøjskabe (2 stk. koster 60,- kr.)
[quote=MiSi;418231]- En tur i fryseren (der er plads i min, hvis det er - bare kom med det)
“mølkugler” af cedertræ - bio-venligt
Kanelstænger virker også mod møl
Hvis det er gråbrune mini-sommerfugle på ca ½ cm, så kan det være noget helt andet, hvad var det nu, Therese kaldte dem :øhmm: De går i mel, gryn og tørfoder, men ikke i tøj
Møl går som regel i tøj, som man har haft på en enkelt gang og så hængt til side, fordi det er så bøvlet at vaske/stryge/rense, at man helst bruger det et par gange pr rens. Derfor har de ry for at gå i uld, i store sweaters, som man typisk har på som en del af overtøjet, og som måske ikke bliver brugt hver dag.
Tillykke med energi-anfaldet - gid det smitter :)[/quote]
Det er frømøl - og de er bare svære at slippe af med - jeg har heldigvis ikke selv været plaget af dem - men kender en der har.
Jeg er i fuld gang med at tømme klædeskabene for gammelt tøj, så der kan blive ryddet op og gjort rent…det som skal ud, kommes i sorte plastsække, som køres på genbrugspladsen i morgen… resten lægges til vask eller i fryseren (godt den er næsten tom - plejer at være fyldt til randen med hundenes råfoder, men jeg er ved tømme fryseren så den kan blive afrimet og rengjort).