Arghhh... spindemider?

Endelig flyttet til et sted. hvor det er realistisk at have blomster og planter indendøre, så naturligvis er der anskaffet nogle af disse :slight_smile:

Men… Jegb tror at der også er spindemider i to stk efue – der er det der karakteristiske tynde spind, med små lyse prikker i - og nu kan jeg ikke huske, hvordan pokker jeg kommer af med den slags igen?!

Eller skal jeg bare kassere planterne?

Det er fordi luften er for tør. Vedbend nærmest tiltrækker vedbend som en halvrødden bøf tiltrækker fluer :slight_smile: Spray den med vand jævnligt, så hjælper det måske - men dit grundlæggende problem er at luften er for tør.
VH
Susanne

Enig med Susanne. Da jeg boede på vestegen i beton kunne jeg ikke holde orkidéer. De mistrives, de gik ud. Nu har jeg vist over 30 der blomster, får afkom og kommer igen og igen og igen!. Ydermere har ingen af os faktisk før været så raske som efter vi flyttede til det her gl. sted, byttet af efterkrigstidsmaterialer. På ganske gammeldags vis. Har vægge af strå. Og her er en fugtighed der er til at føle på… men også brændeovn og frisk luft… utroligt ikk? hvad miljøet egentligt betyder for planter og dyr :slight_smile:

Planter med spindemider ville jeg sætte ud i haven. eller smide ud.

Sjovt nok har min helårssnue aldrig haft det bedre siden vi flyttede til denne betonbunker :slight_smile: var ellers meget spændt på om det ville blive værre…

Indtil videre er efeuerne røget ud på terrassen, så får jeg se om de bliver smidt ud eller sat i en af de tomme plantekasser…

Et gammelt husgeråd jeg har fået videregivet er at strø lidt cigaretaske i potten og så vande godt. Planten optager nikotinen fra cigaretasken, hvilket dræber spindemiderne, når de suger plantens saft. Det skulle også virke mod bladlus. Men man må selvfølgelig ikke bruge det til planter, der giver afgrøder, som skal spises. :slight_smile:

Det er ikke noget, som er empirisk efterforsket så vidt jeg ved, men jeg havde engang spindemider i min kaktuspalme og de forsvandt efter tilsætning af asken fra 1½ cigaret (venligst doneret af min mor, da jeg ikke ryger). :slight_smile:

Nyttedyr: Rovmider mod Spindemider – 10 m2 – Bjarne's frø og planter

Rovmiderne udrydder sig selv når der ikke er flere spindemider, så dem ville jeg ikke være nervøs for at anvende indendørs.

Hvad med bare at finde en anden slags planter end efeu? Det er min bitre erfaring, at spindemider ikke er så interesseret i andre typer planter.