Årsag til, at Mandy hyperventilerer

Mandy er 15 3/4 år gammel og en blanding af Westy og Shitzu
har aldrig haft en sygedag,
vejer ikke et gram for meget - har altid haft fri adgang til foder
har en flot, blank pels
har tænder som en unghund
hopper uden besvær op i sin lænestol - sædet i højde med hendes hovede
blev kastreret ca. 3 år gammel
har ikke problemer med afføring og urin.

Hun hører og ser ikke så godt, men det generer hende ikke.
Hun gider ikke gå så lange ture mere, men er glad for sine gåture.
Har fri adgang til haven gennem kattelemmen.

MEN:
Den sidste uges tid har hun mest opholdt sig i haven til trods for det dårlige vejr.
Hun lægger sig til at sove derude, selv om regnen siler ned, og hun reagerer først, når jeg går helt hen til hende og vækker hende.
I starten var jeg sikker på, at hun var død, for hun ligger udstrakt på siden med hovedet bagud.

Efter jeg så har hentet hende ind og tørret hende grundigt, kan hun finde på at smutte ud igen og begynde f.eks. at grave et gammelt kødben op og ellers opføre sig helt normalt.

Jeg ved godt, at hunde kan blive demente, og jeg har læst en del om den gamle hunds skavanker og adfærd.

Kun har jeg bare altid læst, at den gamle hund har svært ved at holde varmen, ikke det modsatte, og min bekymring er, at hun om aftenen hyperventilerer, gisper med åben mund og hele tiden skifter liggeplads, og der er bestemt ikke varmt her i huset. Imens det står på, drikker hun meget.
Hendes tunge og slimhinder er pænt rosafarvet.

Her til aften var/er det helt galt, for nu har det stået på i 6 timer.
Hun har ikke ondt nogen steder, og hun har ikke feber.

Har I oplevet noget tilsvarende, eller har I nogen idé om, hvad der er galt?

Et meget forsigtigt gæt er evt hjerteproblemer?
Hun er jo en gammel pige…

Hvis det var hjerteproblemer Ann, ville hun så hoppe op og ned af sin stol, mens det står på?

Nej… det ville jeg ikke tro. Men jeg kender intet til hjerteproblemer hos hund! Kunne bare forestille mig at de ville vise sig på samme måde som hos kat (og mennesker) - nemlig ved kortåndethed og generelt ubehag…
Det at hun hopper op og ned, kan jo være udtryk for ubehag af en slags?
Uff - det er svært…
Godt nok nåede vores Sif at blive gammel - men hun var sund og rask næsten lige til det sidste bortset fra lidt gigt… Dog - nu jeg tænker over det - så kunne hun engang imellem få sådan en tur, hvor hun sad og gispede/halsede, som om hun havde det meget varmt eller havde løbet langt og hurtigt, trods at hun altså kun havde ligget og ristet bagdel i sofaen…

Jeg ville snakke med en dygtig dyrlæge om det. Rastløshed er ofte udtryk for ubehag

Da jeg langt om længe gik i seng til fuglenes morgensang, gik Mandy efter en god times søvn ud i haven og fandt sit kødben.

Tanken har strejfet mig, om det kan være stråler/lyde fra TV’et, der stresser hende, for jeg synes, hendes gispen og urolige adfærd starter et lille stykke tid efter, det er tændt.

Her til aften vil jeg i hvert fald undlade at tænde for det og i stedet for sætte mig på min (og Mandys) sædvanlige TV-plads med en god bog.

Jeg kørte min veninde og hendes datters hamster til dyrlægen her den anden dag. Hamsteren havde det rigtig skidt og hev efter vejret, og selv om den havde svært ved at komme rundt, prøvede den hele tiden at bevæge sig - den kunne slet ikke finde ro. Jeg tror, at bevægelsen sagtens kan skyldes ubehag.

I øvrigt havde hamsteren vand i lungerne. Det gør, at lungekapaciteten er nedsat, og at man gisper efter vejret. Kunne det være noget i den retning?

mvh. tina

Du har muligvis ret Taina.

Mens vi gik tur i dag, halsede hun også efter vejret. Hun bestemte ellers selv tempoet, som var raskt, og turens længde (som altid), og de sædvanlige steder fik en tissetår med løftet ben.
Senere fik vi besøg af Elin, Mandys bedste veninde med gufbiderne, men selv dá var hun rastløs, halsede, drak meget og gik op og ned af trapperne og ud og ind af haven.

Hun virker også forvirret, for når jeg kalder på hende, mens vi begge er ovenpå, løber hun ned i stuen for at finde mig.

Jeg ringer til dyrlægen i morgen.

Og jeg skal nok tænke på dig i morgen… men det lyder ikke særligt opmuntrende med din sidste opdatering :frowning:
Mandy er jo en gammel vappe…

Sådan reagerede vores gamle papilon også. Hun travede rundt og ville aller helst være lidt i fred. Hun blev småskør til sidst, men her kunne man klart se det i hendes øjne. Sådan et forvirret udtryk, og lidt fjernt.

Jeg krydser fingre for, at det går godt hos dr. dyr i dag :slight_smile:

mvh. tina

Så er Mandy igen sit gamle jeg - Dejligt, men forstå det, hvem der kan.
Vi har været ude at gå en lang tur. Hun halsede ikke på noget tidspunkt, heller ikke efter at have leget lidt med en 4-benet ven, vi mødte.

Jeg har haft en lang snak med dyrlægen, som har kendt Mandy, fra hun var hvalp.

Hun forklarede, at hyperventilation kan være tegn på nedsat nyrefunktion, og at Mandy prøver på at skille sig af med de ophobede giftstoffer i blodet ved netop at hyperventilere.
Denne selvforgiftning kan også forklare hendes forvirring og rastløshed - sammenholdt med, at hun som sagt er en gammel hund, der er lettere dement.

Så nu skal Mandy til sundhedschek og have taget blodprøve.

Tak for jeres krydsede fingre - Vender tilbage med resultatet!

Så er ikke kun en sten, men et helt stendige faldet fra mit hjerte.

Mandy var i dag til det helt store tjek, som hun klarede med bravour, og det skønt en dyrlægestuderende fik lov til at undersøge hende først.
Jeg havde først sagt nej til det, men ved nærmere eftertanke jo, for det kunne jo komme andre vapser til gode.

Begge undersøgelser var MEGET grundige og gav samme resultat:
Hjerte, lunger, pels, ører og bugregion var FINE. (Huden en anelse tør).

Tænderne også - bortset fra en af de bagerste kindtænder, som var løs og på et senere tidspunkt skal fjernes sammen med lidt tandsten.

Bevægeapparatet var fint bortset fra en smule ømhed i højre hofte.

Øjnene: Her var - hvad jeg havde fået konstateret før - uklare linser (grå stær), men hun ser stadig en del.

Og så det aller-aller-aller bedste:
SAMTLIGE BLODPRØVETAL VAR FINE og uden kommentarer.

Hendes dårlige dage skyldes efter alt at dømme et maveonde med megen kvalme, så hun får nu noget specialfoder, som hun i øvrigt godt kan lide, samt noget kvalmestillende, men der var ingen grund til at undlade de daggamle kyllinger, rå ben og hvad hun ellers får at spise.

Selvfølgelig er hun en gammel dame, og selvfølgelig er hun også træt, men som alt ser ud nu, er der intet alarmerende.

Så hvem er lettet nu … og også meget træt?
Hendes madmor (som også er en ældre dame)

Åh, det var da dejligt, at det kunne forklares med en diagnose, der er så let at have med at gøre :slight_smile: Jeg sad ellers hele dit indlæg igennem og tænkte, at det da ikke er så sjovt at have en hund, som ikke trives, men hvor alle prøver siger ok - for så kan man jo gå og spekulere i evigheder over, hvad der SÅ er i vejen. Men hvis det bare er det - så er der sikkert nogle gode år tilbage i den gamle dame :slight_smile:

mvh. tina

Og jeg glemte helt at skrive, at jeg først havde AFLYST undersøgelsen og i stedet aftalt med dyrlægen om at komme hjem og aflive Mandy.

Hun var nemlig i går aftes igen meget dårlig, halsede og kastede to gange en masse sej slim med vand op.

Sov så hele natten og formiddagen med og ville intet spise - ikke engang godbider.

Endelig ville hun have en daggammel kylling + en håndfuld k/d-piller, som hun holdt i sig, hvorfor jeg igen ringede og fik en NY tid til undersøgelse i stedet for aflivning.

PS: Dette var årsagen til dyrlægens bud på “maveonde”.

Nu jeg lige tænker over det så sidder jeg også selv og “gisper” aka sukker/stønner tungt indimellem når jeg har kvalme eller lign… (Gud hvor jeg maler et yndigt billede af mig selv her -tihi) så det er måske ikke helt dumt at det er det der har været årsag.

Jeg er i hvert fald meget glad for at høre at det gik så godt med hende til sundhedstjekket -thumbs

Jeg synes bare, det er LIDT mærkeligt, at dette “maveonde” ikke på noget tidspunkt har givet diarré, når det har strakt sig over så mange dage og virket så voldsomt på hende.

Åh det var en stor glæde at logge ind og læse!

Tak for update:-)

Det var dejligt at høre

Tak alle sammen!

Mandy er nu mere vågen og obs på, hvad der sker omkring hende, og for at aktivere hende - ud over at gå tur og “læse aviser” - spreder jeg hendes tørfoder i haven, i første omgang kun på ca. 6 kv.m.

Spændt på, hvordan det går, når hun i aften stopper med Cerenia (kvalmestillende).

Hej Hanne.

Hvordan går det med hende?