Årsag til kat strinter

Hej kattegale!
Jeg har brug for jeres tanker.

Mens jeg var ude at rejse, har min kæreste registreret, at en af kattene er begyndt at strinte. Det er sket 3-4 gange på de 12 dage, jeg var væk. Begge hankatte er kastrerede, og da kæresten sagde, der har været vådt op ad dørkarmen og skænken, tror jeg ikke, det er vores hunkilling på tre måneder, som har været på spil. Aslan har tidligere tisset i afløbet og på plasticposer. Aslan plejer at komme ud, men min kæreste har ikke turdet have ham ude, da han er noget af en flugtkonge. Arthur har ikke været helt tilfreds med familieforøgelsen, men hvæser nu kun en gang i mellem af hende ligesom han også gør af Aslan.

Jeg tænker:

  1. Urinvejsinfektion.
  2. En reaktion på forandring.
  3. Kattebakken har lugtet for meget af urin.
  4. Den ældste kats måde at fortælle, han ikke er tilfreds med sin nye “lillesøster”.

Jeg hælder mest til nr. 3, da bakken lugtede af urin, da jeg kom hjem. Vi har skiftet grusmærke, og jeg har fjernet tisklumper oftere end kæresten har haft mulighed for. Desuden er kattene normalt udenfor med mig om dagen, da jeg har ferie, så de har været mere indenfor end de plejer.

Ingen af kattene har ændret adfærd ud over at strinte mens min kæreste ikke har været hjemme.

Hvad siger I?

jeg vil sige du har listet rigtig mange af de muligheder der kan være tale om…

1: katten(e) til dyrlæge for at tjekke for infektion - rigtig godt sted at starte
2. reaktion på forandring kan sagtens promte at de får en dårlig vane - den er meget mindre hyppig men set før
3. dårlig renset kattebakke… jo - det KAN det godt være - men det er meget mere sandsynligt det er grus-skiftet og de(n) ikke kan lide det nye grus…
4 det er næppe hunkillingen… hun er killing så selv om hun var fertil er det for tidligt at snakke om at hun kan være årsagen andet end at de er sure

hvis det KUN er sket mens du var væk og holder op når du kommer hjem - så KAN det være protest/sorg over dit fraværd… nogle katte reagerer voldsomt på fraværd men når en gør det trækker det nogle gange andre i flokken med så det bliver en “pisse-konkurrence” - så bliver det for alvor et problem

Du bliver nødt til at udlukke tingene en af gangen - for ændrer du alt samtidig finder du ikke årsagen

  1. holder han op og gør det ikke mere inden for 24 timer - så vent lidt
  2. gør han det igen inden for 12 timer - afsted til dyrlæge og bliv tjekket
  3. alt efter hvad dyrlæge finder… skift/bland gammelt grus så skiftet ikke er så overdrevet…
    hvis det så stadig ikke virker…
  4. feliway i kontakter… evt zylkene for at få drengene stresset ned
    hvis det ikke virker…

chip drengen som sidste udvej…

og køb en flaske urine off - det er vidundermiddel mod tis - det fjerner det 100%

der er helt sikkert flere ting på listen du kan gøre - men jeg kan ikke lige huske det på siddende balle :slight_smile: men det er et sted at starte :slight_smile:

Tak for det gode svar.
Hvad mener du med “chip”?

Der er ikke blevet lavet unoder før i går, hvor vi tog vores Aslan i at sjattisse på førstesalen. Og så har han ellers gået til den! 3 gange i går og allerede 2 gange i dag har han strintet. :frowning:
Jeg tager afsted til dyrlægen i morgen med alle tre, da de alligevel skulle vaccineres i september.

Hvor kan jeg købe det vidundermiddel til at få urinlugten væk?

På forhånd tak!

Supreloin chip er det der menes (noget andet end ID chippen). Den kemisk kastrere hankatte som hunkatte, og kan nogle gange bruges på hankastrater, hvis de urinmarkere fordi de stadig er for meget “mænd” :slight_smile:

Både det at han er holdt inde samt ny kat i huset er meget sandsynligt årsagen.

F.eks. hos Mystery Coons Petshop. Indehaveren Ann-Dorrit træffes som regel på de sjællandske udstillinger, men ellers mail eller ring til hende. :slight_smile:

Kommer desværre ikke på udstillinger, og jeg er bosiddende på Bornholm.
Er der en hjemmeside, hvor jeg kan købe produktet eller evt. apotek eller lignende?
Jeg kunne godt bruge det i øjeblikket, så mit hus kan komme af med urinlugten. :slight_smile:

Du skal bare klikke på linket i Finn Frodes indlæg (Mystery Coon Petshop):slight_smile:

Urine Off kan købes i Plantorama, så jeg i søndags til racefremvisningen :slight_smile:

Og ellers er google din ven urine off købes - Google Suche :slight_smile:

Han er desuden meget glad for den nye kat, så det tror jeg næppe er problemet. Han kommer mere ud, nu jeg er hjemme, så det er nok heller ikke det.

Jeg har i dag været hos dyrlægen, og hun mente det kunne tyde på urinvejsinfektion, men nu må vi se. Han har ikke strintet i dag, efter jeg har skiftet til et andet kattegrusmærke.
Jeg krydser fingre for, det bare var gruset, der var problemet!

Min dyrlæge sælger det også, så måske de også gør hos andre dyrlæger :slight_smile: