Artikel om kalveknæ hos katte

[QUOTE=Andreas;1242644]At man har snakket om emnet i 20 år, uden at det har fået konsekvenser. F.eks. i regler.

Men jeg foretrækker at vurdere funktion direkte ved at observere adfærd. Hvis killingen i et passende tidsrum kan lege og løbe og springe vildt, så er dens bevægeapparat i orden.

vh

Andreas[/QUOTE]

Ja lige indtil der er en regel der siger den skal have et certifikat fra dyrlægen på den er fri. For meget af den slags er at save den gren over man selv sidder på.

Lidt ude i hampen der er ikke alle de regler for humæn avl - var der var racen uddød :slight_smile:

Helt enig hvis det er noget dommerne begynder at fokusere på og de ser flere af dem, så kan der blive lavet et krav om attest for at katten inden en vis alder skal tjekkes af en dyrlæge.

Nu er dette jo en nogle år gammel tråd - er der nogen der er stødt på nogle, gerne videnskabelige artikler, om det at være kalveknæet og hvad det evt. kan betyde for kattens umiddelbare helbred og ikke mindst om man ved om det er noget der arves.

Det link som er i den første post er blevet flyttet, men det kan findes her Introduction to Cow Hocks and Structure - dogs

Der står godt nok hunde, men der er masser af katte billeder og katte forklaringer i de mange sider.

Jeg bliver sikkert slagtet for denne tanke, men jeg siger det lige alligevel…: Lidt besynderligt at TICA går så meget op i netop strukturen på katte, når man samtidig anerkender Munchkins og enhver variiant heraf. Just sayin´…
VH
Susanne

4 Synes om

Ja det kan man, med rette, undre sig over.
Men det er måske nemmere at få rettet de mindre ting end de virkelig invaliderende…

Én gang på 5 års udstilling har jeg hørt en dommer omtale kalveknæ.
Jeg tør næsten ikke sige det, men dommerens initialer er LL…

Susanne… jeg ved godt, at du ikke bryder dig om munchkins, men at sygeliggøre racen på samme niveau som fx Scottish fold er ikke rimeligt!
Der arbejdes med et letalgen i avlen, ja… det gør man også hos manx og cymric, så det er ikke et usædvanligt eller uoverstigeligt problem.
Der ses en lille overhyppighed af lordosis i forhold til andre racer, men igen ikke nok til at man kan gøre denne yderst sjældne tilstand til et raceproblem.

“hen it was proposed for breed registration, by Dr Solveig Pflueger, she was not without her critics. However, her work with Dr. David Biller proved scientifically that the short legged trait of the Munchkin Cats was as autosomal dominant mode of inheritance. They further confirmed that there didn’t appear to be spinal issues. This was the very research that led to TICA accepting the Munchkin Cat as a breed.”

Taget fra denne artikel: Do Munchkin Cats Have Health Problems? - Munchkin Cat Guide

Bemærk… der er en fejl i artiklen, når den hævder at TICA åbenbart ikke har problemer med at anerkende en blanding af Scottish fold og munchkin… der blev sat en klar stopper for alle disse munchkinizeblandninger for nogle år siden… og heldigvis for det!

Efter fejlen med godkendelse af netop Scottish fold frem til championstatus har TICA i den grad fået fokus på, og ikke mindst ændret hele den del man kan kalde helbredsdokumentation, når det gælder om, at få godkendt en ny race.
Det er bla derfor man ikke længere ser noget opdræt af ojos azules fx.
Ideelt set ville det naturligvis være ønskeligt, at man trak godkendelsen af Scottish fold tilbage, og fremover kun accepterede samme race som Straight, især nu, hvor denne variant er fuldt godkendt… men det sker desværre næppe. CFA anerkender også fortsat racen, mens at GCCF tog det etisk rigtige valg, da man trak anerkendelsen tilbage, da helbredsproblemerne blev fuldt dokumenterede.

Munchkin ser underlige ud… det er ikke en race, jeg selv ville have… men det skyldes ikke, at jeg som sådan har et etisk problem med dem. Netop fordi racen sådan i det store hele er sund.

Her er for øvrigt hvad Messybeast, der er kritiske overfor alt, der blot nærmer sig det ekstreme eller usunde har at sige om munchkins:
http://messybeast.com/monstrous-miniatures.htm

Jeg har et gevaldigt problem, når jeg ved at den kat, der slår min egen til cert eller NOM, har strukturelle eller andre helbredsproblemer!
Jeg har oplevet det gentagne gange i FIFe, og faktisk også en enkelt gang i TICA.
Det er frustrerende, når dommere ikke har fokus på kattens helbred først!

5 Synes om

Det er virkelig svært at få en fornuftig snak, når man begynder at citere folk for ting, der end ikke er nævnt med et ord i tråden…!!! Men lad os bare fastholde at du og jeg ikke er enige lige her og aldrig nogensinde bliver det. Du benytter lige emnet til TICA glorificering og FIFe bashing - det havde jeg godt set komme, derfor skrev jeg som jeg gjorde. Men det ændrer ikke på, at i min verden skal en katterace ikke defineres af en defekt. DET synes jeg nemlig ikke er rimeligt overfor kattene, og det er sådan set mit main focus; ikke hvad forskellige forbund gør i forbindelse med muligheden for at få penge i kassen. Jeg har mest respekt for dem, der afskriver muligheden for at tjene penge på visse ting, fordi det er for meget af det gode - men mit primære fokus er stadig, hvorvidt det er godt for kattene. (Eller hundene - jeg har lige gjort mig vældigt upopulær ved at kommentere på en kollegas stærkt snøvlende mops hund, og jeg gør det igen næste gang han kommer med den!)
Susanne

Arj Susanne…
jeg er i denne sammenhæng flintrende ligeglad med organisations forskelle eller ligheder!
Men jeg har jo hørt dig fortælle tidligere om dine holdninger til munchkin, og de var alt andet end positive.

Vi er for så vidt helt enige om, at en race ikke bør defineres på en defekt… men det vil så også betyde, at andre racer ikke skal accepteres… eller have frataget deres godkendelser.
Racer, der ligesom munchkin, ikke har væsentlige gener af deres mutation - hårløse, knækhaler, haleløse, ører foldet bagover, etc.

Vi to har flere gange talt om, at racekatte ikke skal nærme sig freakshows, og vi er enige om dette… også selv om vi er i hver vores organisation!

Og det står jeg ved - det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er inderligt imod at racer defineres af en defekt! Sådan er det, og det kommer ikke til at ændre sig.
VH
Susanne

Og den holdning har jeg kun stor respekt for!
Jeg er måske lidt mere “blød”, idet jeg ikke ser defekter, der ikke skader katten, som et væsentligt problem :woman_shrugging::blush: