Artikel om kalveknæ hos katte

I forlængelse af vores tråd om avlsprincipper og selektion tænkte jeg, at denne præsentation om kalveknæ/kohaser hos katte kunne være interessant:

Introduction to Cow Hocks and Structure.

Er det noget, der er fokus på i dansk opdræt? Jeg synes nemlig ikke, at jeg er stødt på det før, og jeg har efterhånden læst en del litteratur om katteopdræt. :?

Redigeret:
Jeg er gået tilbage i arkiverne og har fundet denne tråd med fotos af gode/dårlige benstillinger hos katte. En bruger skriver bl.a., at hendes kat ikke kan klatre pga. ukorrekt benstilling, hvilket må siges at være et ret seriøst handikap for en kat - sådan en kat vil f.eks. have problemer som fritløber, fordi den ikke kan redde sig selv i sikkerhed fra hunde/ræve ved at klatre op i et træ.

Jeg er overrasket over, at jeg ikke før har hørt om problemer med dårlig benstilling hos katte, når der hos (brugs-) hunde er meget fokus på hofteledsdysplasi, benstilling, etc., netop fordi dyrene ikke kan fungere “normalt” med dårlige haser. Naivt tænkte jeg, at det måske ikke var et synderligt stort problem hos katte, men det lader det til at være alligevel.

I avl kan det også være relevant, fordi der ses en sammenhæng mellem kohaser, abnorm bækkenkipning, og problemer med at føde; ifølge artiklen jeg har linket til, får kohasede hunde og katte oftere brug for kejsersnit fordi ungerne ikke kan passere bækkenet.

Du kan tro at der er fokus på det hos nogle danske opdrættere, faktisk er det seminar afholdt flere gange på TICA udstillinger rundt omkring i verden, for noget af det som dommerne i TICA ser efter når de kigger på ens kat det er faktisk benstillingen. Og ofte hører du dommere fortælle om vigtigheden af korrekt benstilling.

Her kan du se TICA dommer Adrianna Kajon under en bedømmelse give en forklaring om knogle struktur og benstillinger på katte, dette var på Viking Cats udstilling i Albertslund 2014

Det er rigtig vigtigt at man er opmærksom på når man evaluerer sine avlskatte på hvordan deres benstillinger er, for forkert benstilling kan godt give fødselsproblemer hos hunkatte fx. Men forkert benstilling slider også helt uhensigstmæssigt på hofter og led :frowning:

Jeg fornemmer at der er ret meget fokus på det i de kredse jeg kommer i :slight_smile:
Men jeg kan se nu jeg har rejst rundt på udstillinger i flere lande, at ikke alle har fokus på det, eller ved de skal kigge på det. Men jeg har set dommere trække en ejer pænt til side og forklare. Andre dommer diskvalificere en kat pga benstilling. Ser også dommere der roser udstillerne for at kattene generelt har gode benstillinger.

Jeg synes det er en vigtig del af kattens sundhed at den står ordenligt på sine ben.

det er set. Min dyrlæge er rigtig god til at “pinde” dem ud …

ikke min oplevelse at det popper op i tide og utide

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1242264]
ikke min oplevelse at det popper op i tide og utide[/QUOTE]

Er du sød at uddybe den lidt:? Jeg forstår det skrevne, som at din oplevelse er, at det ses i bestemte linier:? Er det korrekt forstået:?

jeg vil så ikke sige at det er noget der findes i bestemte linier, men er noget der handler om selektion :slight_smile:

De to jeg har set har været ganske urelateret. Det er ikke noget jeg tænker meget over

Hmmm… det giver så kke helt mening :slight_smile:
for selektion sker jo netop indenfor en given linie, sådan at man får ensrettet individerne indenfor denne…
Det må så også betyde, at hvis man ikke tillægger kohasethed/kalveknæ nogen videre betydning, vil man ikke selektere på dette og det vil så give en linie, hvor dette fremkommer oftere end i linier hvor der netop selekteres væk fra kohasede dyr…

[QUOTE=Ann K;1242382]Hmmm… det giver så kke helt mening :slight_smile:
for selektion sker jo netop indenfor en given linie, sådan at man får ensrettet individerne indenfor denne…
Det må så også betyde, at hvis man ikke tillægger kohasethed/kalveknæ nogen videre betydning, vil man ikke selektere på dette og det vil så give en linie, hvor dette fremkommer oftere end i linier hvor der netop selekteres væk fra kohasede dyr…[/QUOTE]

Det giver da absolut mening, hvis ikke du selekterer på sundheden hos din kat og denne sundhed heller ikke indbefatter dårlig benstilling, så selekterer du slet ikke.
Det behøver bestemt ikke have noget med linier at gøre, men om at man ikke tænker sig om hvordan man sætter to katte sammen hvis ikke man tager den hele kat i betragtning når man planlægger parringer.
For kropsstrukturen er det som bør tælle på lige fod med diverse test før man beslutter parringer, hvilket vil sige at man fravælger parringer pga benstilling.

Temaet og billederne er dukket op - og forsvundet igen - gennem de sidste 20 år. Uden at det har haft ret mange konsekvenser. Og så kan man spekulere på hvorfor?

Diskussionen har altid været noget abstrakt.

For det første er der ikke tal på udbredelsen. Er det 1 kat ud af 100, eller er det hveranden kat, vi taler om?

For det andet er der en afstand mellem det postulerede problem - en forringet bevægelsesfunktion - og observationerne - stillbilleder af katte, typisk i hvileposition. Og problem og observation bindes blot sammen med noget - tilforladeligt - snusfornuft/lommefilosofi.

Men kan vi stole på denne postulerede sammenhæng? F.eks. ser det pænt ud, hvis kattens bagben (pote, hæl, knæ) befinder sig i samme lodrette fremadrettede plan. Og det giver nok størst fart i en spurt. Men kunne man ikke forestille sig, at svagt udadrettede poter ville give et bedre afsæt ved retningsændring? F.eks. hvis en fugl flyver op foran katten, og katten skal springe efter den?

Endvidere, når katten sidder i høj stilling med lodrette forben, så er forpoterne placeret mellem bagpoterne, som derfor drejes udad. Det bliver katten vel ikke kalveknæet (“kalvehælet”) af?

vh

Andreas

[QUOTE=Cecilie;1242222]I forlængelse af vores tråd om avlsprincipper og selektion tænkte jeg, at denne præsentation om kalveknæ/kohaser hos katte kunne være interessant:

Introduction to Cow Hocks and Structure.

Er det noget, der er fokus på i dansk opdræt? Jeg synes nemlig ikke, at jeg er stødt på det før, og jeg har efterhånden læst en del litteratur om katteopdræt. :?

Redigeret:
Jeg er gået tilbage i arkiverne og har fundet denne tråd med fotos af gode/dårlige benstillinger hos katte. En bruger skriver bl.a., at hendes kat ikke kan klatre pga. ukorrekt benstilling, hvilket må siges at være et ret seriøst handikap for en kat - sådan en kat vil f.eks. have problemer som fritløber, fordi den ikke kan redde sig selv i sikkerhed fra hunde/ræve ved at klatre op i et træ.

Jeg er overrasket over, at jeg ikke før har hørt om problemer med dårlig benstilling hos katte, når der hos (brugs-) hunde er meget fokus på hofteledsdysplasi, benstilling, etc., netop fordi dyrene ikke kan fungere “normalt” med dårlige haser. Naivt tænkte jeg, at det måske ikke var et synderligt stort problem hos katte, men det lader det til at være alligevel.

I avl kan det også være relevant, fordi der ses en sammenhæng mellem kohaser, abnorm bækkenkipning, og problemer med at føde; ifølge artiklen jeg har linket til, får kohasede hunde og katte oftere brug for kejsersnit fordi ungerne ikke kan passere bækkenet.[/QUOTE]

Jeg har haft en mis med et skævt forben - det var der meget stor fokus på hos opdrætter. Den var den eneste i kuldet, og jeg fik hende lidt billigere pga fejl. Hun kunne heller ikke bruges i avl eller udstilles stod der i papirerne. Da jeg var og se hende, gennemgik opdrætter alle de andre plus forældrene og forklarede, at de simpelthen ikke viste hvorfor mis her så sådan ud. Det synes jeg vidnede om meget stor og flot fokus. Hun var aldrig generet af det i øvrigt.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1242264]det er set. Min dyrlæge er rigtig god til at “pinde” dem ud …

ikke min oplevelse at det popper op i tide og utide[/QUOTE]

Stemmer meget godt overens med min oplevelse. Det var jo heller ikke just sporbart med det blotte øje.

Et spørgsmål: Kan sådan en killing ikke klemmes ved fødslen eventuelt? Dvs ikke medfødt men påført fejl?

[QUOTE=Andreas;1242456]Temaet og billederne er dukket op - og forsvundet igen - gennem de sidste 20 år. Uden at det har haft ret mange konsekvenser. Og så kan man spekulere på hvorfor?

Diskussionen har altid været noget abstrakt.

For det første er der ikke tal på udbredelsen. Er det 1 kat ud af 100, eller er det hveranden kat, vi taler om?

For det andet er der en afstand mellem det postulerede problem - en forringet bevægelsesfunktion - og observationerne - stillbilleder af katte, typisk i hvileposition. Og problem og observation bindes blot sammen med noget - tilforladeligt - snusfornuft/lommefilosofi.

Men kan vi stole på denne postulerede sammenhæng? F.eks. ser det pænt ud, hvis kattens bagben (pote, hæl, knæ) befinder sig i samme lodrette fremadrettede plan. Og det giver nok størst fart i en spurt. Men kunne man ikke forestille sig, at svagt udadrettede poter ville give et bedre afsæt ved retningsændring? F.eks. hvis en fugl flyver op foran katten, og katten skal springe efter den?

Endvidere, når katten sidder i høj stilling med lodrette forben, så er forpoterne placeret mellem bagpoterne, som derfor drejes udad. Det bliver katten vel ikke kalveknæet (“kalvehælet”) af?

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg kender en kat, som er voldsomt kalveknæet…
Den har problemer… som i fx ikke at kunne springe ret meget højere end ca 40 cm… føle sig usikker på ujævnt underlag… viser ubehag ved samlen af bagbenene… osv…
Katten har netop fået konstateret behandlingskrævende slidgigt i bageste del af ryggen, hofter og naturligvis “knæled” på bagbenet i en alder af lige knap fem år.

Selvfølgelig vil en mindre grad ikke give samme problemer… men jeg har svært ved at se det ønskelige i en forkert benstilling - uanset om det er meget eller lidt.

Den ene af mine katte har let udaddrejet forben - det generer ham ikke på nogen måde… altså endnu. For jeg er ikke i tvivl om at når engang han bliver gammel, så vil den uuundgåelige aldersbestemte slidgigt være værst i det ben…
Indttil da springer, hopper, leger og fjoller katten fuldstændigt ubesværet. :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;1242416]Det giver da absolut mening, hvis ikke du selekterer på sundheden hos din kat og denne sundhed heller ikke indbefatter dårlig benstilling, så selekterer du slet ikke.
Det behøver bestemt ikke have noget med linier at gøre, men om at man ikke tænker sig om hvordan man sætter to katte sammen hvis ikke man tager den hele kat i betragtning når man planlægger parringer.
For kropsstrukturen er det som bør tælle på lige fod med diverse test før man beslutter parringer, hvilket vil sige at man fravælger parringer pga benstilling.[/QUOTE]

Camila… et eller andet sted tror jeg at vi er enige…

Jeg mener at det kan være liniebestemt - og at opdrættere kan arbejde med det… Netop fordi opdrættere ofte arbejder indenfor bestemte linier af avlsdyr…
Forstår du nu min tanke?

[QUOTE=Andreas;1242456]Temaet og billederne er dukket op - og forsvundet igen - gennem de sidste 20 år. Uden at det har haft ret mange konsekvenser. Og så kan man spekulere på hvorfor?

Diskussionen har altid været noget abstrakt.

For det første er der ikke tal på udbredelsen. Er det 1 kat ud af 100, eller er det hveranden kat, vi taler om?

For det andet er der en afstand mellem det postulerede problem - en forringet bevægelsesfunktion - og observationerne - stillbilleder af katte, typisk i hvileposition. Og problem og observation bindes blot sammen med noget - tilforladeligt - snusfornuft/lommefilosofi.

Men kan vi stole på denne postulerede sammenhæng? F.eks. ser det pænt ud, hvis kattens bagben (pote, hæl, knæ) befinder sig i samme lodrette fremadrettede plan. Og det giver nok størst fart i en spurt. Men kunne man ikke forestille sig, at svagt udadrettede poter ville give et bedre afsæt ved retningsændring? F.eks. hvis en fugl flyver op foran katten, og katten skal springe efter den?

Endvidere, når katten sidder i høj stilling med lodrette forben, så er forpoterne placeret mellem bagpoterne, som derfor drejes udad. Det bliver katten vel ikke kalveknæet (“kalvehælet”) af?

vh

Andreas[/QUOTE]

man kan spørge sig selv, hvor sundt er det at gå med poter(fødderne) ud til siden som Charles Chaplin? Hvor bevægelsesfrit er det at forpoterne er drejet ud af?
Dette spurgte en af dommerne os da vi sad til en af bedømmelserne, prøv engang at have dine arme lige og så drej håndleddene ud af, stil dig med lige ben og så drej fødderne ud af. Når man prøver at mærke det lidt på egen krop hvad der faktisk sker med ens skuldre, albuer, hofter og knæ…så vil jeg personligt hellere stræbe efter en korrekt benstilling end tro at udadvendte poter giver bedre afsæt i et spring, for det for mig siger ikke logisk at katten står bedre af den grund på jorden når den skal ændre retning tværtimod.

Jeg vil starte med at sige at jeg ikke ved ret meget om emnet.
Men jeg hæfter mig ved at der i tråden skrives meget om en mulig påvirkning af bevægeapparatet. Som ejer af en i dén grad kalveknæet kat (Lucky´s bagben ser simpelthen tåbelige ud) så synes jeg at det er vigtigt at det fremgår at det er en MULIG påvirkning.
Lucky går fint, løber som en hest, fræser som en racerbil og som den eneste af mine går han i 2 meter uden mellemlanding :slight_smile:

Når så det er sagt, så mener jeg naturligvis heller ikke det er noget man skal stræbe efter. :slight_smile:

Jeg har prøvet at spørge mig selv. Det ærlige svar er, at det aner jeg ikke, for jeg har ikke set en eneste undersøgelse af videnskabelig kvalitet om emnet.

Og her er der et muligt svar på mit spørgsmål: Hvorfor bliver dette emne ikke taget alvorligt?

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1242616]Jeg har prøvet at spørge mig selv. Det ærlige svar er, at det aner jeg ikke, for jeg har ikke set en eneste undersøgelse af videnskabelig kvalitet om emnet.

Og her er der et muligt svar på mit spørgsmål: Hvorfor bliver dette emne ikke taget alvorligt?

vh

Andreas[/QUOTE]

Andreas, hvad mener du med at emnet ikke bliver taget alvorligt?

for mig er det et alvorligt emne og jeg prøvede med mit svar til dig at illustrere hvordan dårlig benstilling kan føles hvis man vil have en ide om hvorfor det er så pokkers vigtigt at inddrage den del i sit opdræt både når man vælger avlskat men også plukker afkom til videre avl ud - det hele handler ikke bare kun om at have rette look :slight_smile:

Nu er en kat jo ikke en lille hest :slight_smile: Men da heste vejer mere og koster mere, er der langt mere konkret viden om hvad benstillingen betyder for hest end for kat. Her er fx. en enkelt mulighed: Benstillinger hos heste | Netdyredoktor (bemærk at nogle ting er genetisk betingede, mens andre er opvækstbetingede)
Jeg har i min tid kendt en del udmærkede travheste, der ikke havde perfekt benstilling. De har selvfølgelig fordel af at det i nogen grad kan afhjælpes ved skoning.
VH
Susanne

[QUOTE=MoMo;1242617]Andreas, hvad mener du med at emnet ikke bliver taget alvorligt?
[/QUOTE]

At man har snakket om emnet i 20 år, uden at det har fået konsekvenser. F.eks. i regler.

[QUOTE=MoMo;1242617]
for mig er det et alvorligt emne og jeg prøvede med mit svar til dig at illustrere hvordan dårlig benstilling kan føles hvis man vil have en ide om hvorfor det er så pokkers vigtigt at inddrage den del i sit opdræt både når man vælger avlskat men også plukker afkom til videre avl ud - det hele handler ikke bare kun om at have rette look :)[/QUOTE]

Men jeg foretrækker at vurdere funktion direkte ved at observere adfærd. Hvis killingen i et passende tidsrum kan lege og løbe og springe vildt, så er dens bevægeapparat i orden.

vh

Andreas