Asani og gråspurven

Der lød et bump inde fra stuen. En fugl var fløjet ind i ruden. Et splitsekund senere en skramlen og lyden af en kat i fuld fart. Kort efter stod Asani i stuen med en lille gråspurv i gabet. Jeg sendte ham ud og gjorde klar til at påtage mig det tunge hverv som bøddel, men da jeg fik lov at se nærmere på fuglen, var den død. Så fik han lov at beholde den:

Senere blev han ved med at forsøge at slæbe den med ind, og det lykkedes også på et tidspunkt, hvor jeg havde ryggen til. Møgøre! :venter: Så røg den i skraldespanden.

15 Synes om

Han har da haft en fest - og ja, sådanne ofre skal blive i haven…

1 Synes om

Sikke en fest han havde :grin:

1 Synes om

Manse kom også ind med en ny-frafløjet gråspurve (eller skovspurve…?) unge her til morgen…
De lever i det hele taget livet farligt, har samlet 3 op på terrassen der var fløjet mod ruden, og en i drivhuset - men der er da heldigvis nok at tage af, selvom det selvfølgelig er trist at de ender på den måde…

1 Synes om

Jeg hører også næsten dagligt bump mod ruden ude i køkkenet, hvor jeg tidligere har fundet døde fugle nedenfor. Og i øvrigt et kæmpeaftryk på ruden af noget, der må have været en rovfugl. Den må have ramt head-on og havde sat et aftryk af hele kroppen helt ud til de yderste vingespidser.

Det er første gang, jeg har oplevet en fugl flyve ind i ruden i stuen. Ellers plejer det nok mest at være solsorteunger, der falder ud af en rede i hækken eller i hvert fald ikke er klar til at tage vare på sig selv, når de forlader reden. Heldigvis tror jeg ikke, der er nogen solsorterede i hækken i år.

Sjovt ord - hvis man lige kommer til at dele det forkert: sol-sorterede :hoho:

1 Synes om

Solsorteunger er aldrig flyveklar når de forlader reden. De skvatter ud af reden og lever på jorden nogle dage hvor forældre stadig fodrer dem og først senere flyver de

1 Synes om

Jeps - vi har altid reder i stalden, og i de perioder skal man dæleme se sig godt for, risikerer nærmest at træde på dem…

De sidder tit i halmen inde hos hestene, og den anden dag satte jeg næsten hånden oven i en, da jeg skulle lukke lågen til løsdriften.
Den blev bare siddende… :unamused:

Heldigvis er Manse ikke specielt interesseret i dem - tror simpelthen de er for kedelige… :smirk_cat:

3 Synes om