Asanis årlige tjek m.m

Så måtte vi på den igen her fra morgenstunden. Det var tid for Asanis årlige sundhedstjek, måske en tandrensning og noget endnu ikke nærmere defineret med næsen.

Asani ved jo heldigvis ikke noget om det på forhånd, men jeg begynder at stresse over det flere dage i forvejen. Han bliver panisk, når han bliver sat i en transportkasse, og når han at opdage, hvad der er på færde, kan man godt opgive at få fat i ham. Så jeg havde nøje afmålt tid til at stå op og komme i tøjet, indfange katten og køre til Glamsbjerg. I dag tog det så ca. 15 sekunder at få ham installeret i kassen, så vi endte med at komme en halv time for tidligt til dyrlægen :dokdok:

Dyrlægen kiggede kortvarigt på hans tænder i den ene side og konstaterede, at tandkødet var meget rødt. Det havde han ret i :frowning: Så fik han (dyrlægen) en forklaring på næseproblemet:

Asani har altid haft noget med næsen, der klikker, når han snuser til noget. Gæster plejer ofte at bemærke det, så det er forholdsvis markant. Jeg har talt med min tidligere dyrlæge om det, men det har ikke virket som noget, der generede ham (Asani) noget videre. Især i det seneste år er hans snøften og prusten og fnysen dog taget mærkbart til. Han er også begyndt at snorke kraftigt, og han har problemer, når han skal spise. Vi ved jo alle sammen, hvor svært det er at spise, hvis man ikke kan trække vejret gennem næsen.

Så nu får han en lille kikkertundersøgelse i næsen og bag ved den bløde gane. Så må vi se, hvad den kan afsløre.

Og så er det jo bare generelt spændende, om der skal tænder ud denne gang :S

Fortsættelse følger …

P.S. Asani blev vejet, mens jeg stadig var der. Han har IKKE taget på! :wehu: Jeg tror, det er første gang i hele hans liv, det er sket. Han er vokset støt, siden han var killing :høhø: Men så virker det nok alligevel med det afmålte tørfoder. Og hvis jeg så var mere konskevent, ville de måske ligefrem tabe sig :slight_smile:

Kameraundersøgelsen afslørede ikke en årsag til forstoppelsen i næsen (ingen fremmedlegemer - græsstrå eller lign.), så nu er der taget swabs til dyrkning. Eller hvad man nu gør ved den slags.

Tænderne er renset, men røntgenbillederne afslører, at tre store tænder skal fjernes. Plus en knækket fortand. Det ville tage for lang tid i dag, så det bliver i næste uge eller efter påske. Resorptioner med hul ind til nerven. Det er jo ikke så godt :frowning:

Og jeg skulle nok ikke have brugt så mange af mine skattepenge på havemøbler :S

[QUOTE=galath;1307294]Kameraundersøgelsen afslørede ikke en årsag til forstoppelsen i næsen (ingen fremmedlegemer - græsstrå eller lign.), så nu er der taget swabs til dyrkning. Eller hvad man nu gør ved den slags.

Tænderne er renset, men røntgenbillederne afslører, at tre store tænder skal fjernes. Plus en knækket fortand. Det ville tage for lang tid i dag, så det bliver i næste uge eller efter påske. Resorptioner med hul ind til nerven. Det er jo ikke så godt :frowning:

Og jeg skulle nok ikke have brugt så mange af mine skattepenge på havemøbler :S[/QUOTE]

Hvordan er det nu - har du ikke dine forsikret? Agria er jo begyndt at dække tandresorptioner…

Jeg er forsikret i Dyrekassen, så jeg må desværre selv til lommerne :S

1 stk. meget fortumlet kat ligger her på tæppet ved siden af mig og er vist ikke ret tilfreds med livet. Han er helt væk - og så alligevel ikke nok til at give efter og lægge sig og slappe af og sove. Han vil ligge og prøve på at holde sit eget hoved oppe, men ind imellem styrter det fra ham, så han giver et sæt. Nu har han helt tabt det, så han ligger med snuden lige i jorden, den lille stakkel :hjerte:

Selv om kameraundersøgelsen ikke havde afsløret en årsag til hans forstoppede næse, så havde røntgenbillederne imidlertid vist noget overraskende. Dyrlægen var næsten helt begejstret, for det var ikke noget, de så ret tit :høhø:

Lige ved udløbet af det eustakiske rør var der en lille rund kugle, som var en lille forkalkning. De havde taget røntgen både nedefra og fra siden, og den var tydelig på begge billeder. Den kunne godt forklare generne, mente dyrlægen. Han mente til gengæld ikke, det var noget, vi skulle gøre noget ved, og det er jeg enig i. Så meget lider han ikke under det, at det er nødvendigt at begynde at operere i et delikat område.

Så vi nøjes med at tage tilbage for at få fjernet de 3 dårlige tænder og den knækkede fortand efter påske.

den knækkede fortand dækker dyrekassen fuld ud :slight_smile:

Det lyder da alt i alt bedre med ham end forventet. Fortsat god bedring :slight_smile:

[QUOTE=galath;1307294]

Og jeg skulle nok ikke have brugt så mange af mine skattepenge på havemøbler :S[/QUOTE]
Du kan jo ikke sidde på Asanis tænder … :cool:

Pøj-pøj med tandudtrækningen, når I når så langt :kryds:
Håber det stopper ved de tre tænder, for det er jo desværre noget der koster kassen (tell me about it :S) :kryds::kryds::kryds:

Nej, hvor var han bare groggy i går, den bette. Faktisk tilbragte han det meste af tiden med at sove - eller med at prøve at forhindre at falde i søvn, men det lykkedes ham ikke rigtigt. Alligevel ved jeg ikke, hvor mange gange han forsøgte at hoppe op på køkkenbordet og dratte ned igen, fordi han slet ikke kunne komme derop. Sent på aftenen lykkedes det ham at komme helt op på spisebordet, men køkkenbordet var stadig for stort et spring.

Det er det desværre også her til morgen :frowning: Han er stadig ret påvirket, kan jeg både mærke på ham og se, når han forsøger at hoppe. Han fnyser også en del, og han virker besværet, når han skal spise. Men han kan vel være irriteret i mund og næse efter undersøgelser og tandrensning. Jeg vil bare gerne have ham tilbage til sit gamle jeg igen :hjerte:

[QUOTE=galath;1307343]Nej, hvor var han bare groggy i går, den bette. Faktisk tilbragte han det meste af tiden med at sove - eller med at prøve at forhindre at falde i søvn, men det lykkedes ham ikke rigtigt. Alligevel ved jeg ikke, hvor mange gange han forsøgte at hoppe op på køkkenbordet og dratte ned igen, fordi han slet ikke kunne komme derop. Sent på aftenen lykkedes det ham at komme helt op på spisebordet, men køkkenbordet var stadig for stort et spring.

Det er det desværre også her til morgen :frowning: Han er stadig ret påvirket, kan jeg både mærke på ham og se, når han forsøger at hoppe. Han fnyser også en del, og han virker besværet, når han skal spise. Men han kan vel være irriteret i mund og næse efter undersøgelser og tandrensning. Jeg vil bare gerne have ham tilbage til sit gamle jeg igen :hjerte:[/QUOTE]

:trøste: Øv, jeg hader selv når de har det sådan.

Jeg tror, at han enten har slået sig i går eller er blevet så forskrækket, at han har mistet modet lidt. Han kunne stadig ikke hoppe op på køkkenbordet, da jeg kom hjem fra arbejde, og så stod han bare der og så hjælpeløs ud, tog lidt tilløb, men turde så alligevel ikke. Heldigvis lykkedes det ham alligevel her til aften. Godt nok var det ikke særlig elegant, men han nåede helt op af sig selv.

Så hørte jeg ham også her i eftermiddag mjave for første gang, siden han var intuberet i går. Han lyder lige som Mikkel Hansen :uha:

[QUOTE=galath;1307387]Jeg tror, at han enten har slået sig i går eller er blevet så forskrækket, at han har mistet modet lidt. Han kunne stadig ikke hoppe op på køkkenbordet, da jeg kom hjem fra arbejde, og så stod han bare der og så hjælpeløs ud, tog lidt tilløb, men turde så alligevel ikke. Heldigvis lykkedes det ham alligevel her til aften. Godt nok var det ikke særlig elegant, men han nåede helt op af sig selv.

Så hørte jeg ham også her i eftermiddag mjave for første gang, siden han var intuberet i går. Han lyder lige som Mikkel Hansen :uha:[/QUOTE]

Undskyld Asani… Men… :klapper::lol:

Så er det i morgen, at Asani skal tilbage og have fjernet 4 tænder. Han er naturligvis selv lykkeligt uvidende om, hvad der venter, men JEG er stresset allerede :S Ikke bare over at få ham i kassen, når vi skal af sted, men også over, hvordan han vil have det, når han kommer hjem.

Sidste gang var han “bare” påvirket af narkosen. Det var slemt nok. Jeg synes virkelig, han var længe om at blive frisk igen. I morgen vil han både være påvirket af narkosen uden at have lært, at han ikke kan hoppe op på køkkenbordet i den tilstand, og vel også føle ubehag i mund- og kæberegionen, også selv om han bliver smertedækket.

Det er godt, de er så glade for det vådfoder, de får lige for øjeblikket, så selv Chili måske vil stille sig tilfreds med kun at få det.

Vi krydser her i Casa Bæstevang at det kommer til at gå godt Ingrid. Men kan godt forstå det. Jeg hader også når de har været i narkose!

Hvordan er det gået?

Det er gået rigtig godt med ham. Han var meget mere frisk, da han kom hjem i går, end sidst da han bare fik renset tænderne. Denne kan kunne han hoppe op på ting uden at tumle til jorden. Han spiste også rigtig godt i går.

Her til morgen blev vi så uvenner, da han skulle have sit smertestillende. Han er fuldstændig ligeglad med, at Metacam er er nemt at give og smager godt - han vil bare ikke have det. Men jeg tror, det lykkedes mig at få det meste i ham alligevel. Det krævede dog et godt tag i nakkeskindet til sidst, men vi har da møsset lidt siden, så jeg tror, han har tilgivet mig :slight_smile:

Begge katte - men især Chili - er særdeles utilfredse med, at de ikke må få tørfoder. Men nu er begge i hvert fald faldet til ro.

[QUOTE=galath;1308269]Det er gået rigtig godt med ham. Han var meget mere frisk, da han kom hjem i går, end sidst da han bare fik renset tænderne. Denne kan kunne han hoppe op på ting uden at tumle til jorden. Han spiste også rigtig godt i går.

Her til morgen blev vi så uvenner, da han skulle have sit smertestillende. Han er fuldstændig ligeglad med, at Metacam er er nemt at give og smager godt - han vil bare ikke have det. Men jeg tror, det lykkedes mig at få det meste i ham alligevel. Det krævede dog et godt tag i nakkeskindet til sidst, men vi har da møsset lidt siden, så jeg tror, han har tilgivet mig :slight_smile:

Begge katte - men især Chili - er særdeles utilfredse med, at de ikke må få tørfoder. Men nu er begge i hvert fald faldet til ro.[/QUOTE]

Jeg beder ALTID om at få Onsior i stedet for Metacam. Jeg har altså haft katte, der ABSOLUT ikke syntes, det smagte godt - og det er i min optik MEGET, MEGET nemmere at proppe en lillebitte pille hurtigt ind i munden end at stå og bøvle med flydende Metacam, hvor halvdelen rammer ved siden af. :S

Og pillen kan man jo endda gemme i en pillpocket eller lidt smør eller en blød tyggepind eller lignende. Så kan man jo være heldig, at katten spiser den af sig selv. :slight_smile:

God bedring til ham. :slight_smile:

Ingrid, hvis han får vådfoder, kan du give det deri. Gucci åd det altid som slik og kom gladeligt løbende, når jeg fandt det frem. Balloo finder sig i det, men for ikke at stresse ham, giver jeg det i vådfoderet og så ryger det lige ned uden at vi skal blive “uvenner”. :slight_smile:

Dejligt for øvrigt at alt gik godt :hjerte:

[QUOTE=Diana F;1308276]Jeg beder ALTID om at få Onsior i stedet for Metacam. Jeg har altså haft katte, der ABSOLUT ikke syntes, det smagte godt - og det er i min optik MEGET, MEGET nemmere at proppe en lillebitte pille hurtigt ind i munden end at stå og bøvle med flydende Metacam, hvor halvdelen rammer ved siden af. :S

Og pillen kan man jo endda gemme i en pillpocket eller lidt smør eller en blød tyggepind eller lignende. Så kan man jo være heldig, at katten spiser den af sig selv. :slight_smile:

God bedring til ham. :)[/QUOTE]

Jeg synes også, det under normale omstændigheder er MEGET nemmere at give piller. Jeg havde også overvejet, at jeg skulle spørge, om jeg kunne noget i pilleform, men kom så i tvivl om, hvorvidt det nu også var en god idé, når hans mund måske var følsom. Hvis en aby virkelig ikke vil have en pille (eller mad eller vand o.lign.) i munden, så kan man lige så godt give op. Jeg tænkte, at jeg ikke behøver åbne hans mund så meget for at give ham Metacam.

Never mind, vi finder ud af det. Måske virker Mariannes trick. Men det kan da godt være, jeg vil høre dyrlægen ad på mandag, om vi kan få noget i pilleform, hvis Asani har været vanskelig hele weekenden.

Den stakkels lille fyr gik i dækning i morges, da jeg begyndte at tage sko og overtøj på, og gemte sig under sengen. Han var bange for, han skulle med :trøste:

Asani spiste igen godt her til morgen, og inden jeg nåede at gøre noget som helst i retningen af at få Metacam klar, var han gået til ro øverst i kradsetræet. Uden smertestillende. Det er nu mere end 24 timer siden, han sidst fik. Han må da have ondt :uha:

Der er ikke rigtig noget at gøre ved det. Hvis jeg begynder at rode med ham og hive ham ned fra køjen, som jeg dårligt kan nå, er jeg sikker på, han gemmer sig under sengen eller sofaen. Så jeg må lade ham sove og se, hvad der sker. Jeg håber bare ikke, han når at få så ondt, at han slet ikke er til at håndtere :S

Da han havde lagt sig, fik Chili lidt tørfoder i køkkenet, så hun sover de mætte og tilfredses søvn lige nu :hjerte:

Du må holde øje med ham Ingrid… og se om der er tegn på smertestillende, så kan du jo altid give ham lidt på en klat vådfoder senere

Fortsat god bedring