Ascorbinsyre og urin-ph

Billys urin-ph har ved de sidste par tjek ligget på 7, og det er liiiige lidt i overkanten jo, specielt hos en kat, som har tendens til at være urenlig, hvor vi gerne skal undgå struvitsten. Dyrlægen anbefaler at skifte til Hills c/d multicare, men et foder med over 40 procent kulhydrat til en kat? Så skal han godt nok være tæt på at dø, før det sker her i huset :høhø:

Jeg synes, jeg husker, at nogen engang nævnte ascorbinsyre? Hvor meget / lidt skal der til af det for lige at få puffet ph ned på 6-6,5? Den skal jo heller ikke skubbes helt ned i det niveau, hvor katten begynder at lave oxalatsten i stedet for

Ellers går jeg og lurer lidt. Da jeg skiftede til Orijen og kun det, mener jeg, at ph var lige, som den skulle være - men dyrlægen skrev det ikke lige i journalen dengang. Nu fodrer jeg med Orijen ad lib og cirka 200 gram Lux vådfoder (nogle gange bliver 50 gram af det erstattet med råt) - gad nok vide, om det er vådfoderet, der flytter ph opad?

Andre forslag til at nedsætte urin-ph modtages også meget gerne :slight_smile:

mvh. tina

Et gammelt dyrlægeråd er at give sin kat en ascorbinsyretablet (ren c-vitamin på størrelse med en sødetablet) en gang om ugen.
Det skulle holde urinen tilpas sur.

Jeg har længe tænkt over det råd med ascorbinsyretabletten, for jeg er lidt i tvivl om det ikke kan risikere at gøre urinen for sur? Altså, så danner de jo bare en anden slags krystaller, hvis den bliver det… :slight_smile:

Ja, hvis man gør urinen for sur, er det, at de kan begynde at danne oxalat-sten, og det vil man jo heller ikke risikere. Det spekulerer jeg også i, nu når ph er lige på 7, som jo faktisk hverken er sur eller basisk…

Mega, ved du hvor lang tid der går, fra man begynder at give ascorbinsyre, til det kan måles i urinen? Og om ph mon svinger i løbet af ugen, når det nu er en pille i ugen?

Jeg har spurgt dyrlægen om det, men hun synes bare, at metoden er gammeldags, nu hvor vi har alle de hersens fantastiske moderne typer foder til at tage den slags problemer med… På sin vis kan jeg jo godt give hende ret, det er da smart, at der er taget højde for det i foderet - hvis det bare også liiiige tog højde for, at katte er kødædere…

mvh. tina

Taina - det er 6-6,5 urinens pH skal være, ikk’? :slight_smile:

Eife - det mener jeg, ja. Det er i hvert fald der, dyrlægen gerne vil have den, og det er også det indtryk jeg har fået fra… øhhh en bog, tror jeg :slight_smile:

mvh. tina

Ved bare, at en af mine kattebekendte nu har givet sine katte det i 12 år uden problemer.
(Desuden er det også godt for kredsløbet/hjertet - gælder også for os).

[quote=Mega;376453]Ved bare, at en af mine kattebekendte nu har givet sine katte det i 12 år uden problemer.
(Desuden er det også godt for kredsløbet/hjertet - gælder også for os).[/quote]

Spændende:) - jeg formoder, dette er gjort i samråd med en dyrlæge:?

Hvordan finder man på at tjekke sine kattes urins ph-værdi:?:øhmm: fordi de er urenlige:? eller:?
Jeg må ærligt indrømme, at det endnu ikke er faldet mig ind at gøre det hos mine katte:ups: - men måske man skulle skaffe nogle “urin-ph-måle-strips” (hos dylægen?) og gå i gang fra en ende af med jævne mellemrum (hvert halve år?):?

Camilla - Jeg gjorde det hos Mea for at tjekke om der var sukker i urinen :slight_smile: (Det var jo så ikke pH, men lige for at sige at sige at jeg har prøvet at tjekke urin)
Og var May vedblevet at få blærebetændelser efter den hun havde i efteråret 2008, så ville jeg nok også tjekke hendes indimellem, da hun netop døjede med krystaller dengang.

Her er det på grund af urenlighed - hvis ph er for høj, dannes der struvitter, som gør ondt og jager katten af bakken og ind i dynen. Jeg foretrækker, at han bruger bakken :slight_smile: Så jeg tjekker hvert halve år og ved foderskift.

mvh. tina

[quote=dkkorat;376460]Spændende:) - jeg formoder, dette er gjort i samråd med en dyrlæge
[/quote]
Selvfølgelig - En af hendes katte havde urinvejssten, og hun fik som sagt rådet af sin dyrlæge - også at give det forebyggende.

Jeg er desuden stødt på dette råd nogle gange senere på dyrebrevkasser, og jeg er lige ved at tro, at Hanne Hallsson (dyrlæge) også nævner det i sin bog (har nu ikke set efter).

Jeg har fået rådet med c-vitamin af dyrlægen, da Shady på trods af c/d tørfoder og hendes forsmag for mus aligevel udviklede UVI på UVI og til sidst var der også sten i prøverne:(

Hov, det var da en rigtig god idé! I stedet for at skulle slæbe kræet til dyrlæge hver dag for at finde ud af, hvordan den ph svinger op og ned, så er det da noget lettere at gøre hjemme - i hvert fald så længe det kun er ph’en, det handler om, og det er det jo lige her for mig. Tak for input :slight_smile:

Nogen der ved, hvor man kan skaffe sådan nogle målestrips?

mvh. tina

[quote=taina;376729]Hov, det var da en rigtig god idé! I stedet for at skulle slæbe kræet til dyrlæge hver dag for at finde ud af, hvordan den ph svinger op og ned, så er det da noget lettere at gøre hjemme - i hvert fald så længe det kun er ph’en, det handler om, og det er det jo lige her for mig. Tak for input :slight_smile:

Nogen der ved, hvor man kan skaffe sådan nogle målestrips?

mvh. tina[/quote]
Alm. ph-strips (hvad man skal teste er jo ligegyldigt), kan købes på apoteket. :slight_smile:

Tak Anne, for erfaringen :slight_smile:
Og Tea, tak for henvisning :slight_smile:

mvh. tina

Taina - Hehe, jeg troede faktisk det var sådan nogen du brugte. Dem har jeg liggende herhjemme til at teste, hvad jeg nu synes (morskab) at jeg vil teste :slight_smile:

Næh nej, jeg slæber da troligt urinprøven med op til dyrlægen og betaler 150 kroner for det. Nogle gange tager jeg hele katten med. Det er jo hverken besværligt eller dyrt eller noget :tihi:

Hvad går du og ph-tester, hvis man må være så fræk at spørge?

mvh. tina

Taina - Årh, alt fra mælk til saftevand til tårer, til… you know. Alt muligt sjovt :slight_smile:

er det ok jeg kalder dig nørd :høhø: :stuck_out_tongue:

:kram:

Regitze - Absolut :smiley: Her forleden stod jeg lige og tænkte at man ved at man er biologi-nørd når man ser et insekt og tænker “Iih, det var nogle tydelige og store hår på det insekts antenner. Det må være en han!” -tihi