Her er et indlæg, som jeg skrev for noget siden, på et andet forum.
Denise bad mig lægge det herind, og jeg gør jo altid som jeg får besked på. (jo, det gør jeg altså)
Jeg har lige rettet lidt små detaljer, men ellers er det ren copy-paste.
Det må vel være i orden, selv om det er fra et andet forum, når nu det er mig der har skrevet det.
I går havde jeg besøg af nogle mennesker, som ikke kender noget særligt til mig.
De kom og fik kaffe, og vi talte sammen. Om alt muligt.
Mens vi sad og talte, var der masser af katte “drysset” ud over stuen. Der kom og gik katte hele tiden.
Selvfølgelig drejede samtalen ind på katte, og begge de 4 besøgende, var meget undrende overfor at jeg havde så mange katte.
De kunne alle godt lide katte, så der blev uddelt kæl og nus.
Inden jeg så mig om, var jeg igang med at fortælle om kattene, selv om det egnetlig var mig samtalen skulle have drejet sig om.
Da gæsterne havde hørt om kattene, var de tavse lidt, men én tog mod til sig og stillede spørgsmålet, som jeg kunne se de alle brændte for at stille:
Hvorfor så mange, og hvorfor så “sølle”, “specielle”, “krævende” og i det hele taget “anderledes” katte?
Hvorfor bruge så mange penge på dem, istedet for at vælge sunde raske stærke dyr fra gode opdrættere?
Svaret kunne jeg ikke give dem. For der er ikke noget svar. Sådan er det bare.
Faktisk forstod jeg slet ikke hvad de mente, for der er da ikke noget “galt” med mine katte!!!
De er som de er, og sådan er det da bare.
Idag har jeg så prøvet at lægge mærke til hvad det er min dag med kattene består af, og tænke over hvordan kattene er.
Dagen starter altid med at THORLEIF dabber mig på kinden, med poten, når vækkeuret ringer. Så går han, og HARALD der har sovet under dynen, begynder at røre på sig. Samtidig er der mellem 3 og 7 katte der strækker sig i sengen, og overvejer om de gider at stå op.
Mens kaffen laves, tømmer vi det gamle tørfoder ud af skålene og hælder nyt i. Det gamle bliver smidt ud i haven, til pindsvin, krager og de halvvilde katte. VERNER, IVER og LAURITS drøner altid ud og snuser rundt i det, og tager måske lige en bid.
Så hældes der ymer op, og der serveres havregrød. (det får yngste kid, og derfor også kattene, ellers står de bare i hendes portion)
Så skal jeg lige have morgenkaffe. Den indtages foran puteren, sammen med et par katte.
Så skal vi ellers igang med de faste rutiner. ANTON og KARLA skal have vasket øjne. ANTONs ene øje, har en skade, så han har altid masser af “søvn” i det øje. KARLA har “høfeber”, så hendes øjne er altid let fugtige, og hvis de ikke bliver vasket hver dag, bliver hun helt hudløs i øjenkrogene. Nogle gange skal THYRA også lige have vasket øjne, for hun er perser, og danner mere “søvn”. Ved samme lejlighed skal ANTON smøres, han har eosonofilt granulom complex, og når der er udbrud smør vi med noget kløestillende og anti-inflamatorisk.
Så skal SIGRID lige tjekkes, for hun har ofte sår eller bylder, som skal holdes øje med, og behandles. Hvorfor hun er så plaget af det, vides ikke, men hun har altid mindst 2 bylder i løbet af en mdr.
Så er det tid til at tjekke om der er noget der skal have vasket måsen, eller øjnene eller andre steder. Om der er nogen der har en skramme eller en byld, eller er ømme i nogle led eller muskler. Der skal tjekkes negle og pels og ører, dette gøres i løbet i dagen i en bestemt rækkefølge, så er man også helt sikker på at have haft alle i hænder den dag . Enkelte af kattene er nemlig ikke særligt kælne, så de kommer sjældent af sig selv.
Når jeg så skal have min middagsmad, skal der smøres 8 stykker rugbrød, og pilles mindst 1 æg. Jeg spiser kun 3 stykker brød, men kattene skal jo have deres, og som enhver katte-ejer ved, skal det være det rigtige, givet på rette måde, og i rette rækkefølge. Og ANTON og BODIL og DAGMAR skal bare have deres bid æg, ellers “mukker” de resten af dagen. Og så er det meget vigtigt at jeg husker at ALMA skal have en dut smør, på en ske, ellers bliver hun skidesur.
Så er det ellers blevet tid til at slappe af med en film, og selv dette skal forgå på rette vis, ellers har vi sure miner.
Jeg skal bruge den rigtige skammel til at hvile benene på, for der skal ELMER og THORLEIF også ligge.
GUDRUN, THYRA, SOLVEIG og HARALD skal ligge på mig, i stolen.
Nogen dage er der så lidt ballade, for det er jo ikke bare sådan at man lige kan lægge sig, næ nej det skal være på rette måde, og de andre katte driller jo, og der kan skam være meget i vejen.
Efter filmen leges som regel, eller der nusses eller hvad der nu findes på.
Så skal der igen fyldes op i tørfoderet, og der skal gives “vådmad”, som er lidt forskelligt, i løbet af ugen. Det kan være råt eller kogt kylling eller oksekød, kogt svinekød, dåsemad, tun, rejer, muslinger og torskerogn, eller hvad der nu lige er på menuen.
Så er det aften, og kattene kommer og går mens jeg sidder ved puteren, eller tv. Der er måske gæster, så er der nogen af kattene der demmer sig lidt, og som skal ekstra kæles når gæsterne er gået. Måske skal vi noget, og så skal jeg have “skideballe” når vi kommer hjem, fordi jeg har tilladt mig ikke at være her.
Og når det så er sengetid, skal jeg flytte på 5-6 katte for at komme i seng, og når man har sig lagt, bliver man hurtigt dækket af katte. Det sker at manden tager sofaen, for hvis han har været ude, er der oftest 14-15 katte i sengen, og han gider ikke slås med dem om pladsen.
Det var i grove træk dagen med kattene. Den er vel som de fleste katte-ejeres dag.
Så er der det med Hvad det er for nogen katte jeg har.
Ja, de fleste af dem er nogen andre ikke kunne/ville/gad have mere.
Nogle har haft det ret kummerligt før.
Men det er jo dejlige katte hver og én.
Jeg har en kat der har været meget bange for hænder. Han bed ganske skrækkeligt, men det var af angst. Det var så tydeligt at han er blevet slået. Han bider ikke mere. Har vi gæster er han lidt på vagt, men hvis gæsterne blot lader ham komme af sig selv, kan de roligt regne med at han kommer og vil kæles. Jeg er dog nød til at advare dem om at røre ham på baglårene, da han kan være ret nervøs lige der. Han har nogle ar, som dyrlægerne mener med sikkerhed stammer fra cigaretter. Det kan også fint passe med at han da vi lige fik ham, var meget bange for folk der havde en cigaret i hånden. han er stadig ikke vild med dem, men han flygter ikke mere.
Så har jeg en kat, der blev fundet i en lukket kasse i en container. Den var sammen med 2 andre katte, som var døde. Den var begyndt at spise disse 2 andre katte. Den vejede 900 g. Den var voksen. Idag vejer hun 4,5 Kg. Det er i overkanten, men pyt. Da jeg fik hende, havde hun et ganske sygeligt forhold til mad. Hun fyldte simpelthen maven, og ind og brække det op i hjørner og kroge, og ud og fylde op igen. Så vi måtte langsomt vænne hende til at her er der altid mad, og man sulter ikke. Det var hårdt, og kostede dyrt i foder, men idag har hun det fint, med at der er tørfoder fremme hele tiden.
Så har jeg et søskendepar, som jeg blev bedt om at give et hjem, af internatet. De ville helst slet ikke have menneskelig kontakt, og var meget sky. De gemte sig når der var folk for at købe kat, og så bliver man jo aldrig valgt. Da jeg havde masser af katte i forvejen, skulle de bare bo her, og leve deres liv. At de ikke var kælne, betød ikke noget, for der var jo andre katte at kæle med. I starten de boede her, gemte de sig meget, og vi kunne nærmest ikke røre dem. Langsomt blev det dog bedre, og idag er de begge 2 kælne og elsker at nusse. Selv gæster kan nogle gange kæle med dem.
Så er der dem der var skrækkeligt underernærede da jeg hentede dem. Det var 3 styk, som jeg ikke rigtigt turde tage med hjem, men jeg turde slet ikke lade være, for så var de nok døde af sult. de er blevet fodret med rester fra bordet, og en sjælden gang imellem noget tørfoder. De var meget tynde, og slemt muskelfattige, da de var indekatte på meget lidt plads, uden nogen særlige udfoldelsesmuligheder. De 2 er ret pæne nu, og dejlige katte. den 3. er en lækker kat, men han ligner noget der er løgn. Han er stadig meget tynd, og han bliver nok aldrig pænere. Hans muskulatur er simpelthen begyndt at “æde” sig selv, da han var halvstor killing og ikke fik nok næring og forkert næring. han har udtalt karperyg, og ser ret dum ud når han løber, for han har coonens lange ben og lange krop, og den lidt “fedtmulede” gang, og det ser dumt ud når man er mager. Men vi synes jo han er både smuk og dejlig.
Så er der de sidstankomne. De har løse led. Det har gjort at den enes hofte har været af led nogle gange, og det har gjort hoften lettere stiv i det. de er ikke så gamle endnu, så der er en forhåbning om at de vokser sig fra det. Den ene er ikke plaget af det, og er ikke “gået af led nogensinde”, mens den anden har et ben der er lidt stift, og giver ham en lidt kluntet gang. Dyrlægen mener dog at de virker “strammere” i leddene efterhånden, så vi håber jo på at vi kan have dem i mange år. Dog kan det desværre ende med at de ikke bliver så gamle, for hvis de bliver mere slapppe i leddene, kan de få store problemer, og det kan blive smertefuldt, og så må de aflives.
(de er så ikke de sidst ankomne mere)
Så er der de andre katte, som har forskellige skæbner.
En kommer fra CK, og er lidt præget af det. Han er meget dårlig til at snakke katsk, så det har givet lidt problemer i starten. Nu er han dog faldet godt til, og er en rigtig nussefis. Jeg har en til kat der heller ikke snakker katsk, og de 2 har fundet lidt sammen.
Så er der alle dem fra internatet. det er alle nogen, der har haft ejere, der bare har smidt dem ud. Enten i en kasse på internatets trappe, eller et tilfældigt sted.
Men det er min flok, og der er ikke én eneste af dem, som jeg ville bytte for nok så mange poser guld.
Hilsen Dorte og alle de dejligste nussemisser.