At børste tænder på katte

Pivnu, jeg ved det er godt for katten at flå kød i stykker, men han vil ikke æde det.
Han får RC ORAL sensitive, men det er ikke nok, de bruger ikke tænderne på samme måde med tørkost som de gør med råt kød.
Men ellers tak det gode råd :slight_smile: jeg vil prøve det igen og igen og igen, men han plejer ikke at ville ha’ hverken råt eller kogt kød, han er kræsen, eller som jeg plejer at sige for ikke at gøre ham sur, han vil ikke snvses til om munden :slight_smile:

Her har vi har tænder og tandkød i flere kategorier -høhø og den ene har tendens til rødt tandkød . . . .så hun får råt kød næsten hver dag (de øvrige gider ikke spise det) og det består af kyllingebrystfilér - fryseren bliver fyldt når de er billige i Storkøb. Og ellers når der falder noget ned fra køkkenbordet :tihi:

Ellers bruger jeg en pegefinger med kattetandpasta i hver side - anbefalet af Jens Rhunau - indersiden ordner katten selv med tungen.

De øvrige har så at sige ingen problemer :ok:

Det var så lige mit bud på tandhygiejne

Jeg havde meget svært ved at børste mine kattes tænder i starten men nu går det meget godt.
De er ikke super glade for det, men de finder sig i det.

Bruger en baby tandbørste.
Jeg putter Bucacat direkte på tandbørsten efter råd fra min dyrlæge.
Det hjælper meget for de elsker smagen og da det opløser plak, så skal jeg ikke børste ret meget.
Godt når nu katten ikke syntes det er særligt sjovt at få børstet tænder.

Et par gange om ugen bruger jeg fortyndet klorhexidin (5 dele vand og 1 del klorhexidin 0,12)
i stedet for Bucacat. Og af en eller anden grund så syntes de ikke det er særligt slemt.

Selv tandbørstningen:
Jeg bruger meget ros og de bliver nusset før jeg starter.
Her hos mig er det nemmest hvis katten sidder i vindueskarmen og sidder med ryggen eller siden mod mig.
Jeg tager så fat under hagen med v. hånd og åbner munden så godt jeg kan komme til.
Børster først overmundens v. side - pause - undermundens v.side - pause -
Det samme med den anden side og børster til sidst de 2 hjørnetænder og fortænderne.
Slutter af med ca. 1 cm Bucacat som godbid.

Her børstes der tænder på Liva - blandings-MCO med tendens til rødt tandkød i perioder. Og det virker !

Jeg kopiere lige det jeg har skrevet om det på vores hjemmeside:

Tandbørstning: Det er en god ide at vænne din kat til at du må undersøge og børste dens tænder. Nogle katte får problemer med tandsten, tandkødsbetændelse og andet, hvor det er smart at kunne børste tænder på den. Vi har brugt følgende opskrift her i huset: Først skal katten være vant til at sidde på dit skød og slappe nogenlunde af samtidig med du masserer mund og læbe området blidt. Put derefter kattetandpasta (fås i velassorterede dyrebutikker) på fingeren og lad katten/killingen smage det. Dagen efter placeres en klat tandpasta på en børnetandbørste eller en tandbørste til dyr, og lad katten slikke det af børsten. Næste dag børst en eller to tænder i cirkulære bevægelser, start med hjørnetænderne og dem bagved - og glem ikke det tilhørende tandkød. I dagene efter øges antallet af tænder der børstes. Stop kun med at børste, når du synes at børstningen er slut, for ellers finder katten/killingen ud af at, hvis den vægrer sig, så slipper den ! Børst i cirka 30 sekunder på hver tands ydre side. Da katten sjældent får tandsten på den inderste side pga at tungen sliber der, er det ikke nødvendigt at børste der. Slut altid af med at ros din kat/killing og giv den evt. en lækkerbid.

Vi bruger en lille bitte babytandbørste samt specielt katte-tandpasta købt hos www.tiershop.de :ok:

I øvrigt får alle killinger/ungdyr børstet tænder ved tandskifte - for at afhjælpe evt. problemer og netop for at vænne dem til det, hvis der nogensinde skulle blive et varigt behov for det :slight_smile:

Min dyrlæge anbefaler engangsvaskeklude og som han pointerede “det skal være de billige” og grunden er at de skal være så ru som muligt - des mere luksus man køber jo mindre ru bliver de :stuck_out_tongue: Man skal så gøre på samme måde som Celina gør med gazen :slight_smile:

Olav er faktisk rigtig dygtig allerede. Før ville han overhovedet ikke have, at vi pillede ham omkring munden (han har jo nok været øm den stakkel), så har han nu allerede så småt vænnet sig til, at vi i tide og utide kommer hen og kigger ham i munden. Jeg kan også få lov at gnide ham på alle tænderne med en finger, og den anden dag kunne jeg så småt børste lidt med en babytandbørste :thumbup:

Hvor fedt . . . . .alt kan lykkes, hvis man vil gøre en indsats for det :ok: