Min lille hunkat har jo lige fået seks dejlige killinger. Hun har altid været slank og spinkel, men jeg synes godt nok det er lige i underkanten nu.
Hun har gennem hele drægtigheden fået killingefoder fra Animonda ad libitum, og får det selvfølgelig stadig. Killingerne vokser som de skal, og lidt til, men det tærer tydeligvis på hende, at seks små pelskugler tapper hende.
Spørgsmålet er så, om jeg skal køre videre på Animonda og måske supplere op med lidt laks og andet godt (?), eller om jeg skal finde et andet foder som der er mere “krudt” i - og hvilket foder er i så fald godt til det?
Hun har i øvrigt fået ormekur, så det burde ikke være det, der ligger til grund for den lave vægt.
Får hun kun tørfoder?
De færreste hunkatte kan spise, hvad de behøver i tørfoder.
Giv hende al det vådfoder hun magter 
[quote=Vivi_Fletcher;374882]Får hun kun tørfoder?
Giv hende al det vådfoder hun magter :-)[/quote]
Tak for svaret 
Hun får kun vådfoder og lidt kogt indmad som snack engang i mellem, så ja, hendes kost består egentlig kun af tørfoder.
Jeg er gået lidt udenom vådfoder junglen, for der er så mange delte meninger om, om det er godt for katten eller ej, men jeg må hellere kaste mig ud i det og tage lidt med fra Zooplus, nu jeg er i gang.
[quote=kaloka;374901]Tak for svaret 
Hun får kun vådfoder og lidt kogt indmad som snack engang i mellem, så ja, hendes kost består egentlig kun af tørfoder.
Jeg er gået lidt udenom vådfoder junglen, for der er så mange delte meninger om, om det er godt for katten eller ej, men jeg må hellere kaste mig ud i det og tage lidt med fra Zooplus, nu jeg er i gang.[/quote]
Uha, tror aldrig du kan gå galt af vådfoder. Der er masser af meninger om hvad der er godt, men tror de fleste er enige om at alt vådkost er bedre end ingen… :S
Tror også det ville hjælpe at give hende det i stedet, eller i hvert fald en gang eller to om dagen 
[quote=Vivi_Fletcher;374882]Får hun kun tørfoder?
Giv hende al det vådfoder hun magter :-)[/quote]
Kære Vivi…
Gælder det også hankatte?
Jeg synes, at Mozart er for tynd.
[quote=Mona Jensen;374999]Kære Vivi…
Jeg synes, at Mozart er for tynd.[/quote]
Ja, det tror jeg i høj grad det gør.
Forestil dig, at alt hvad du selv indtager er meget tørt. Naturligvis kan man drikke vand til, men jeg tror både du - og katten - hurtigt bliver træt af at spise tørt.
Min erfaring er dog kun med hunkatte med killinger - de skal have vådt for at få deres næringsbehov dækket.
Men jeg synes da helt klart du skal prøve at give Mozart vådt - eller råt, det er samtidig rigtig godt for tandkødet 
[quote=Mona Jensen;374999]Kære Vivi…
Jeg synes, at Mozart er for tynd.[/quote]
Haha, forvirringen var et øjeblik total. Tøsebarnet herhjemme hedder også (fru) Mozart, og jeg kunne ikke forstå at du for det første havde set min kat og for det andet kaldte hende for en hankat :øhmm:
Men du har så også en Mozart - med det rigtige køn, kan jeg forstå 
[quote=Vivi_Fletcher;375005]Ja, det tror jeg i høj grad det gør.
Forestil dig, at alt hvad du selv indtager er meget tørt. Naturligvis kan man drikke vand til, men jeg tror både du - og katten - hurtigt bliver træt af at spise tørt.
Min erfaring er dog kun med hunkatte med killinger - de skal have vådt for at få deres næringsbehov dækket.
Men jeg synes da helt klart du skal prøve at give Mozart vådt - eller råt, det er samtidig rigtig godt for tandkødet :-)[/quote]
Kære Fifi Fletcher.
Mange tak.
Det får han allerede; men han vil helst have tørfoder.
De får alle vådfoder hver dag.
Jeg er også startet på kyller.
Det er en stor succes. 
[quote=kaloka;374879]Min lille hunkat har jo lige fået seks dejlige killinger. Hun har altid været slank og spinkel, men jeg synes godt nok det er lige i underkanten nu.
Hun har gennem hele drægtigheden fået killingefoder fra Animonda ad libitum, og får det selvfølgelig stadig. Killingerne vokser som de skal, og lidt til, men det tærer tydeligvis på hende, at seks små pelskugler tapper hende.
Spørgsmålet er så, om jeg skal køre videre på Animonda og måske supplere op med lidt laks og andet godt (?), eller om jeg skal finde et andet foder som der er mere “krudt” i - og hvilket foder er i så fald godt til det?
Hun har i øvrigt fået ormekur, så det burde ikke være det, der ligger til grund for den lave vægt.[/quote]
Nu ved jeg ikke hvor gamle killingerne er, men mælkeproduktionen topper ved 4-5 ugersalderen og hendes næringsbehov er enormt, så hvis hun allerede nu ser ud til at blive tynd kunne det tyde på at foderet ikke er godt nok. Modermælkserstatning og killingevådmad kan også hjælpe hende, begge dele er også med til at tilføre hende de mineraler hun har behov for, killingerne tærer hårdt på hendes kalkressourcer.
marina
hills a/d dåsemad er vist det mest næringsrige der er. så vdt jeg husker så dækker 1 dåse faktisk behovet for energi i 1 døgn.
det fås hos dyrlægen.
kmr erstatning blandet i maden er også et hit.
åh ja - ad kan været lidt hårdt ved maven i større mængder
Killingerne er en uge.
Her til morgen fik hun vådfoder med lidt modermælkserstatning i. Det var absolut ikke et hit, men det kan også være fordi vådfoderet ikke lige passer hende. Kræsne kat!
Generelt er hun meget småt-spisende, så det kunne da godt være, at jeg skal prøve med noget A/d… Hvis hun ellers vil spise det.
Hills a/d er fint en enkelt gang eller to - men det er ikke fuldfoder og må derfor ikke bruges over længere perioder.
Men spiser hunkatten meget tørfoder, kan du sagtens bruge det som supplement