At flytte med en ældre dame

Hej Malene, og velkommen til Kattegale! :smiley: :heya:

Jeg blev også rørt af din historie, og rigtig glad for at du ikke er “bange” for at tage en ældre kat til dig.
Hvis bare der fandtes flere mennesker som dig! :ok:

Ud fra billederne at dømme, og når du siger at hun har tyk pels, vil jeg sige at Pjevs ser ud til at være en ganske normal størrelse huskat.
Og hvor ER hun dog bare smuk! :lovelove:

Nu håber vi jo allesammen at Pjevs’ eventuelle problemer med tænderne kan klares nemt og godt.
Men hvis det er for risikabelt at lægge hende i narkose, kunne man evt. overveje smertestillende?

At hun ikke er skødekat, skal du ikke bekymre dig om. :slight_smile:
Min mor havde 2 brødre, og de var så forskellige som nat og dag!
Den ene ville (næsten) kun ligge ved siden af, mens den anden helt klart var skødekat.

Og så vil jeg bare sige Tak. Tak for at du vil tage en ældre kat til dig, og tak for at det virkelig skinner igennem hvor meget du vil hende det bedste! :hjerte:

Tak for din søde besked Saga :slight_smile: Det er en dejlig besked at sove på! Er dog noget bekymret for min lille kat!.. Hun jamre når jeg rør hendes bagparti, og ved ikke om det er en dievorte jeg kan mærke eller en knude! Den sidder bare tæt på lysken i venstre side! Den er lille, rund og mærkes som en dievorte, men kan hun synes, at det er ubehageligt, at jeg undersøger hende?! Gav hende dog ost ind imellem og bagefter! Hun virker ikke generet af det, når hun leger eller skal springe! Men blev dog nervøs, da hun spandt højt og dybt og samtidig lød som om hun var ved at blive kvalt, hun sank og spandt på samme tid, blev så bange! Men er det normalt for katte? Undskyld alle mine spørgsmål, men er blevet lidt bange! Hun ligger dog i fodenden af min seng, så enten er madrassen for tiltalende, ellers er jeg tilgivet, håber på det sidste :slight_smile:
Måske var hun bare træt af mig, og ville være i fred… Hmmm… Bare hun er okay!

Det dejlige ved en ældre kat er, at de ikke er her og der og alle vegne! Og selvom Pjevs er gammel, så lærer hun rigtig hurtigt, og hun er dejlig rolig og hviler i sig selv! Jeg har slet ikke nået dårligt at sige om hendes alder, andet end at hun meget gerne må blive meget ældre og undgå sygdom :slight_smile:

Jeg er ked af, jeg gjorde dig nervøs med spørgsmålet om overvægt. Hun ser ikke spor overvægtig ud på billederne.

Ved du, om hun nogensinde har været ved dyrlægen? Ellers er det måske en god ide at tage af sted med hende til et almindeligt tjek, hvor hun bliver kigget godt efter i alle sømmene. Så kan du også få set på det, du kan mærke ved hendes lyske. Hvis hun har adgang til at komme ud, kunne det fx også være en byld efter et bid, men det er meget svært for ikke at sige helt umuligt for os at gætte på. Det er dyrlægen nødt til at se og mærke for at kunne afgøre. Samtidig kan dyrlægen fortælle dig, hvor slemt det eventuelt står til med hendes tænder. Man ved jo aldrig, om det kan klares med en almindelig rensning.

Det er helt i orden! Jeg har spekuleret på hendes vægt længe, og hun har da også været på “diæt”, det var dog IKKE mig, som synes hun var for tyk, det var to personaler, som arbejde her. Jeg synes hun så ganske normal ud. Det har været et tilbageværende emne, og jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, som synes at hun er helt perfekt i størrelse :slight_smile:
Jeg venter svar på min boligsituation i denne uge, før jeg har svar bliver det svært mht. dyrelæge, for hun er ikke min kat lige nu, hun er bostedets… Og jeg vil skulle betale regningen uanset om hun skal med eller ej, og det er også ok, men jeg skal jo vide, om hun skal mærkes osv. Men vi har en pensioneret dyrelæge her som pedel, måske han lige vil kigge på hendes mave :slight_smile:
Men hun spiser som normalt, taber sig ikke, og hun har ikke ondt der i dag, så tror bare hun var træt af. at jeg rørte der. Hun har glemt det i dag, for hun ville lege i morges og har bedt om mad! Så alarmklokkerne er ringer heldigvis ikke! Lærte i går, at hun ikke kan lide rejer. Hun var pænt skuffet, da jeg viste hende dem, fordi de ikke var ost, som hun havde regnet med. Men vores anden kat, hun var syg med dem. Hun fortalte mig i hvert fald meget højt, at hun gerne ville have flere :høhø:

Så fik jeg besked om min fremtidige bolig :slight_smile: Skal bo på mit drømme bosted i Horsens, det kunne jo ikke være bedre! Og man må have dyr (også hund og kat) så går da bestemt ud fra, at min lille yndlings misser skal med :thumbup: Har snakket med hende som har Morsø dyreklinik, Marianne Klitgaard. Hun gav mig en ca. pris på et sundhedscheck, tandrensning (evt. udtrækning) og øremærkning - 1000-1500 kr. det synes jeg er pænt billigt! Havde regnet med flere tusinde! Jeg spurgte til det med narkosen, og hun sagde, at risikoen ved det var meget lille, og i forhold til, hvor ondt hun kan have, så var den risiko ifølge hende værd at løbe, det vælger jeg at stole på. For hun spurgte til Pjevs’ almene tilstand, og den synes jeg er fin… Hun både leger og spiser. Er det ikke billigt for en allround behandling? Hun sagde, at jeg bare skulle komme med Pjevs fastende om morgenen, og så var hun klar til at komme hjem over middag - og hun havde vist aldrig oplevet en ældre kat dø af narkose… Har kun hørt godt om hende, hun skulle være rigtig dygtig, og i telefonen lød hun rigtig rar :slight_smile: Men hun vil nok snart skulle afsted, så kan ikke nå at vænne hende til transporttasken, så det må desværre nok blive en kasse, bare hun ikke bliver traumatiseret af turen og bliver bange for at være i en bil, det ville jeg blive ret ked af!

Men nu kan jeg også begynde på alt det dejlige, nemlig at forberede de ting, som skal være i orden ved en flytning af Pjevs! I den forbindelse, ved I så om denne transport taske fra Zooplus er fin? Transporttaske Sandy med afstivede sider | zooplus.dk, det er en jeg rigtig gerne vil give hende, for den kan man have stående fremme som hygge kurv altid, så hun er tryg ved den!
Og så mht. sele, så har jeg kigget på denne H-sele også fra Zooplus: Kitty Pool med legetøj | zooplus.dk, synes den ser fin ud, men lige på det punkt ved jeg ikke så meget… Hihi :ups: Ved I om de har nogle gode kradsetræer der?

Det var vel nok en dejlig opdatering Malene - stort tillykke med den nye bolig

:wehu::wehu::wehu:

Du er så sød og opmærksom over for Pjuske og hendes behov, så jeg er sikker på, at hun nok skal klare flytningen i stiv pote - hun har jo dig ved sin side hele tiden. :smiley:

De bedste ønsker for jer begge i fremtiden :thumbup:

Hvor lyder det bare godt, Malene - stort tillykke. :flag:

Pjevs vil sikkert mjave en del under transporten, men det vil hurtigt være glemt, så det skal du ikke bekymre dig om. :slight_smile:

STORT tillykke! :smiley: :thumbup:

Jeg synes den ser flot ud, og jeg ved at FinnFrode har den til sin Rags. Han kan måske finde et billede eller 2, og fortælle lidt om den?
Personligt kunne jeg forestille mig at det måske kunne være lidt ubehageligt at “jorden” bevæger sig under en, men hvis det er den eneste form for transport en kat har oplevet, er det vel ikke underligt?
Jeg tror meget det handler om personlige præferencer, og min kærlighed til store racer er nok med til at farve min mening… :ups:

Selen virker til at være fin nok. Jeg ved ikke så meget om dem. :slight_smile:

Og zooplus kan sagtens have nogle ret gode kradsetræer. Det hele afhænger af mærker.
Nogen har store problemer med billige kradsetræer, andre ender med et godt eksemplar der holder i årevis.
Siden Pjevs ikke har prøvet sådan ét før, ville jeg nok vælge et simpelt, ikke alt for dyrt eksemplar.
Gerne med mindst én stolpe der har sådan ca samme længde som hun har, når hun er udstrakt.
Fx har vi målt afstanden fra bag til for-poter på nogle af kattene herinde, og længden nåede op på 90-et-eller andet cm. Der vil en stolpe på 70-80, eller mere være en god idé, så de kan sætte kløerne i højt oppe, og rigtigt få strukket ud. :rock:

Og så vil jeg anbefale dig, hvis du har tiden til at vente et par dage mere, at kigge på den tyske eller irske zooplus.
Du ændrer bare endelserne til .de eller .ie, istedet for .dk. :slight_smile:
Nogle gange, hvis du køber meget på en gang, kan det betale sig at kigge på pris-forskelle. Men husk at udregne porto også. :slight_smile:

Jeg har transporttasken du linker til og er rigtig glad for den. Kattene herhjemme bruger den til dagligt som puttekurv :smiley: Man kan dog blive nødt til at sikre lukningen i toppen ekstra hvis man har en udbryderkonge som jeg har - han kan skubbe lynlåsene op med hovedet :tihi: Problemet løses dog nemt ved at sætte en nøglering eller andet i lynlåsene og så sætte det fast der hvor remmen også er sat fast (håber det gav mening) :slight_smile:

Som Saga også skriver har zooplus også nogle fine kradsetræer - jeg har været heldig at det jeg købte for et par år siden holder rigtig godt (det ser desværre ud til at zooplus ikke længere har netop den model). Men jo, start med et simpelt billigt et, og så kan du jo altid investere i et andet når du har fundet ud af hvad hendes behov er :slight_smile:

Held og lykke med det hele :slight_smile:

Tillykke med, at du fik lige præcis det sted, du ønskede dig for dig og Pjevs :flag:

Jeg kan fortælle dig, at mine katte HADER at køre i bil. Der er heller ingen af dem, der er begejstrede for at blive proppet i en transportkasse, og det må (desværre) nogle gange foregå med magtanvendelse. De bryder sig heller ikke om at være hos dyrlægen, men så snart kassen bliver åbnet hjemme i gangen, så stormer de ud med halen i vejret, og så er alt fint igen. Så selv om Pjevs måske ikke bryder sig om at blive stoppet i en transportkasse/taske og køre i bil, betyder det ikke, at hun bliver traumatiseret af det. Og nogle katte tager det jo i stiv pote - måske er hun sådan en.

Jeg synes, dyrlægen har ret i, at det er risikoen værd at lægge Pjevs i narkose - set i forhold til, at hun måske har smerter i tænderne. Det er dejligt, at hun kunne berolige dig, og det er jo hende, der har erfaringen med katte af alle slags :slight_smile: Og jo - det lyder bestemt som en meget rimelig pris.

Når du nu får Pjevs hjem, efter hun har været i narkose, skal du være forberedt på, at hun vil være noget slatten. Sikkert resten af dagen, og det kan også være, der går et par dage, før hun helt er sig selv igen, når hun nu er en ældre kat. Lige når hun kommer hjem, skal du prøve at sørge for, at hun bliver holdt varm, og du skal holde øje med hende, når hun spiser og drikker. Især drikker. Så længe der stadig er narkose i kroppen, risikerer man, at katten falder i søvn midt i, at den er i gang med at spise/drikke, og så kan den faktisk under meget uheldige omstændigheder drukne i drikkeskålen. Worst case scenario, naturligvis - men hold i hvert fald øje med hende.

Mht. sele til katten, synes jeg, du skal prøve at kontakte Ann K om en Come with me-sele. Den er godt nok tre gange så dyr, men også noget sværere for katten at slippe ud af.

Jeg tænker, Pjevs vil være glad for et kradsetræ af enhver art. Har man flere katte, skal man tænke på, at de skal være ret robuste, så de kan holde til, at to eller flere katte kommer fræsende op i dem efter hinanden, men en enkelt, ældre kat laver sikkert ikke så meget ravage :slight_smile: Som supplement kan du købe et eller flere små kradsebrætter, som kan sidde i passende højde andre steder i huset end der, hvor kradsetræet er.

Held og lykke med dyrlægebesøget. Jeg er spændt på at høre, hvordan det hele forløber.

[QUOTE=PjevseMalene;1166472]Så fik jeg besked om min fremtidige bolig :slight_smile: Skal bo på mit drømme bosted i Horsens, det kunne jo ikke være bedre! Og man må have dyr (også hund og kat) så går da bestemt ud fra, at min lille yndlings misser skal med :thumbup: Har snakket med hende som har Morsø dyreklinik, Marianne Klitgaard. Hun gav mig en ca. pris på et sundhedscheck, tandrensning (evt. udtrækning) og øremærkning - 1000-1500 kr. det synes jeg er pænt billigt! Havde regnet med flere tusinde! Jeg spurgte til det med narkosen, og hun sagde, at risikoen ved det var meget lille, og i forhold til, hvor ondt hun kan have, så var den risiko ifølge hende værd at løbe, det vælger jeg at stole på. For hun spurgte til Pjevs’ almene tilstand, og den synes jeg er fin… Hun både leger og spiser. Er det ikke billigt for en allround behandling? Hun sagde, at jeg bare skulle komme med Pjevs fastende om morgenen, og så var hun klar til at komme hjem over middag - og hun havde vist aldrig oplevet en ældre kat dø af narkose… Har kun hørt godt om hende, hun skulle være rigtig dygtig, og i telefonen lød hun rigtig rar :slight_smile: Men hun vil nok snart skulle afsted, så kan ikke nå at vænne hende til transporttasken, så det må desværre nok blive en kasse, bare hun ikke bliver traumatiseret af turen og bliver bange for at være i en bil, det ville jeg blive ret ked af!

Men nu kan jeg også begynde på alt det dejlige, nemlig at forberede de ting, som skal være i orden ved en flytning af Pjevs! I den forbindelse, ved I så om denne transport taske fra Zooplus er fin? Transporttaske Sandy med afstivede sider | zooplus.dk, det er en jeg rigtig gerne vil give hende, for den kan man have stående fremme som hygge kurv altid, så hun er tryg ved den!
Og så mht. sele, så har jeg kigget på denne H-sele også fra Zooplus: Kitty Pool med legetøj | zooplus.dk, synes den ser fin ud, men lige på det punkt ved jeg ikke så meget… Hihi :ups: Ved I om de har nogle gode kradsetræer der?[/QUOTE]

Stort tillykke! Hvor er det bare en dejlig nyhed:-)

Jeg har fået en tid på onsdag… :blegne: Er pænt nervøs, men det er jo det rigtige at gøre… Det var en sekretær jeg snakkede med denne gang, og hun spurgte, om jeg ville have vaccineret Pjevs, så kunne jeg spare 200 kr. nu hun skulle have hele pakken… Men jeg sagde nej, fordi hun er måske aldrig blevet vaccineret, og hun har været inde/ude kat i 15-16 år, ædt mus osv. og boet op og ned af en anden kat, og hun har 7-9-13 ikke været syg… Og hvem ved, om det vil gøre mere skade end gavn?! Desuden kan hun være blevet udsat for det meste de kan rage til sig, og så giver en vaccine ikke meget mening…
Jeg har også snakket med en dyrlæge tidligere, hvor jeg spurgte til, om Pjevs skulle vaccineres ved en evt. flytning, og hun svarede, at det ville være unødvendigt… :?
Men jeg er meget glad for Jeres søde og hjælpsomme svar, de har vejet tungt mht. min beslutning, Pjevs er jo levende, og ikke en ting, så hun har følelser, men kan bare ikke rigtig svare på, om hun vil med mig, i et sprog, som jeg forstår… Men hun er begyndt at hoppe op armlænet af min stol, når jeg sidder der, fordi hun vil hygge og nusses, og det er rimelig nyt, at hun gør det, så hvem ved, om hun ender på maven af mig i fremtiden :høhø: