Hej alle sammen
Jeg er ny herinde, og jeg står i lidt af en kattepine… Først må jeg nok hellere lige fortælle, hvem jeg er. Jeg hedder Malene, jeg er 24 år og jeg er autist (dog ganske højtfungerende på mange punkter) og min store passion er katte, eller mere specifikt min dejlige vidunderlige sorte mis Pjevs.
Jeg bor på et opholdssted, og her har vi 2 katte. Den ene har jeg ikke en speciel kontakt med, men Pjevs (den anden skønne mis) er jeg meget knyttet til. Jeg skal nu til at flytte, og her kommer mit dilemma så ind i billedet.
Jeg har fået grønt lys fra bostedet af, til at tage hende med, ifald man må have husdyr på det nye bosted. Men hun er en meget gammel kat, formodentligt 15-16 år. Kan man godt flytte en så gammel kat?
Jeg er den som passer hende her, tømmer kattebakke, giver mad osv. jeg får nogle gange hjælp af personalet, men for det meste er jeg den ansvarlige, men jeg ved, at når jeg flytter er det 100% mig som vil have ansvaret for hende, og det glæder jeg mig rigtig meget til, hvis hun skal flytte med.
Hun kommer fra et internat, og flyttede her ud på bostedet som ungkat. Vi har 4 huse på samme grund, og hun boet i 3 af dem. Hun har i sine mange år skulle forholde sig til mange unge mennesker. Hun har derfor lige nået at knytte sig lidt til en, men så er den person flyttet, og hun har skulle starte forfra. Da jeg flyttede ind for 3 1/2 år siden, mødte jeg en meget egenrådig kat, som ikke var specielt kontaktsøgende. Hun havde stadig sin kattelem, og var da også udenfor af og til. Pludselig blev hendes kattelem muret til, og hun fik en kattekasse. Det tog meget kort tid, før hun lærte at bruge den.
Jeg har aldrig været ret meget til katte, men Pjevs var helt speciel, hun har fået mig omvendt. Hun begyndte at ligge i min seng om dagen, når jeg ikke var inde på mit værelse, og jeg indførte “noget-for-noget” princippet. Hun fik fri adgang til min seng, men så skulle hun også tages op. Det var hun ikke helt vild med i starten, og det er hun stadig ikke, men hun har lært, at hun ALTID kommer ned, når hun vil.
Vores anden kat og hende er ikke specielt gode venner, de har hver deres hus, men Pongo, kan mærke, at Pjevs er en gammel dame, så hun vil selvfølgelig gerne møve sig ind som überkat i begge huse… Pjevs har altid været inde-ude-kat, men hun er meget sjældent ude, for det meste er det for at slikke sol… Jeg håber på at få en altan, for så vil hun kunne få lidt ude liv.
Hun kommer til mig, når hun vil et eller andet (have mad, kæles med, børstes, lege etc.) og jeg kan stort set altid læse hende, på den måde hun sidder og i hvilket rum hun leder mig hen. Hun er næsten blevet en lille katte-hund. Hun reagerer på sit navn, og kommer springende for at snakke. Hun har fået en stemme, så nu kan hun højlydt beklage sig, når min dør er lukket og hun vil ind (lyder som en baby, som græder :høhø:)
Hun har sit frirum på mit værelse, og hver gang der kommer et eller andet nyt ind, så skal hun straks gnubbe sig op ad det, så det lugter af hende! Hun har været ligeglad hvergang jeg har flyttet rundt, hun har fundet sin seng og sin stol, hverken vist tegn på stress eller angst.
Jeg elsker hende over alt på jorden, hun passer på mig. På mine dårlige dage ligger hun ved mig, eller inde på mit værelse. Jeg ønsker kun det bedste for hende, og da jeg ikke kan spørge hende, om hun gerne vil med mig, så er jeg jo nødt til at rådføre mig med andre. Jeg vil så nødigt gøre hende ondt.
Hun ville også skulle en tur forbi dyrelægen, da hun har en pænt råden ånde, så tror måske, at hun har tandproblemer, for hun vil heller ikke spise tørkost (har ikke gjort det imens jeg har kendt hende), og hun skal øremærkes/chippes… Og det er jo lige det om en så gammel kat kan klare en narkose?!
Det blev en laaaaang smøre, men jeg er virkelig også i problemer… Jeg føler jeg vil kunne give hende de stille, rolige og stabile rammer en aldrende kat har brug for. Jeg har læst og sat mig ind i adfærd og stresstegn. Når jeg flytter, så mister hun “sit menneske” og “sit værelse”, det er jo også en stor omvæltning…
Igen jeg ønsker kun det bedste for hende, så jeg håber I vil hjælpe/rådgive mig.
Mange hilsner,
Malene og Pjevs