At flytte med en ældre dame

Hej alle sammen :slight_smile:

Jeg er ny herinde, og jeg står i lidt af en kattepine… Først må jeg nok hellere lige fortælle, hvem jeg er. Jeg hedder Malene, jeg er 24 år og jeg er autist (dog ganske højtfungerende på mange punkter) og min store passion er katte, eller mere specifikt min dejlige vidunderlige sorte mis Pjevs.
Jeg bor på et opholdssted, og her har vi 2 katte. Den ene har jeg ikke en speciel kontakt med, men Pjevs (den anden skønne mis) er jeg meget knyttet til. Jeg skal nu til at flytte, og her kommer mit dilemma så ind i billedet.

Jeg har fået grønt lys fra bostedet af, til at tage hende med, ifald man må have husdyr på det nye bosted. Men hun er en meget gammel kat, formodentligt 15-16 år. Kan man godt flytte en så gammel kat?
Jeg er den som passer hende her, tømmer kattebakke, giver mad osv. jeg får nogle gange hjælp af personalet, men for det meste er jeg den ansvarlige, men jeg ved, at når jeg flytter er det 100% mig som vil have ansvaret for hende, og det glæder jeg mig rigtig meget til, hvis hun skal flytte med.

Hun kommer fra et internat, og flyttede her ud på bostedet som ungkat. Vi har 4 huse på samme grund, og hun boet i 3 af dem. Hun har i sine mange år skulle forholde sig til mange unge mennesker. Hun har derfor lige nået at knytte sig lidt til en, men så er den person flyttet, og hun har skulle starte forfra. Da jeg flyttede ind for 3 1/2 år siden, mødte jeg en meget egenrådig kat, som ikke var specielt kontaktsøgende. Hun havde stadig sin kattelem, og var da også udenfor af og til. Pludselig blev hendes kattelem muret til, og hun fik en kattekasse. Det tog meget kort tid, før hun lærte at bruge den.
Jeg har aldrig været ret meget til katte, men Pjevs var helt speciel, hun har fået mig omvendt. Hun begyndte at ligge i min seng om dagen, når jeg ikke var inde på mit værelse, og jeg indførte “noget-for-noget” princippet. Hun fik fri adgang til min seng, men så skulle hun også tages op. Det var hun ikke helt vild med i starten, og det er hun stadig ikke, men hun har lært, at hun ALTID kommer ned, når hun vil.
Vores anden kat og hende er ikke specielt gode venner, de har hver deres hus, men Pongo, kan mærke, at Pjevs er en gammel dame, så hun vil selvfølgelig gerne møve sig ind som überkat i begge huse… Pjevs har altid været inde-ude-kat, men hun er meget sjældent ude, for det meste er det for at slikke sol… Jeg håber på at få en altan, for så vil hun kunne få lidt ude liv.

Hun kommer til mig, når hun vil et eller andet (have mad, kæles med, børstes, lege etc.) og jeg kan stort set altid læse hende, på den måde hun sidder og i hvilket rum hun leder mig hen. Hun er næsten blevet en lille katte-hund. Hun reagerer på sit navn, og kommer springende for at snakke. Hun har fået en stemme, så nu kan hun højlydt beklage sig, når min dør er lukket og hun vil ind (lyder som en baby, som græder :høhø:)
Hun har sit frirum på mit værelse, og hver gang der kommer et eller andet nyt ind, så skal hun straks gnubbe sig op ad det, så det lugter af hende! Hun har været ligeglad hvergang jeg har flyttet rundt, hun har fundet sin seng og sin stol, hverken vist tegn på stress eller angst.

Jeg elsker hende over alt på jorden, hun passer på mig. På mine dårlige dage ligger hun ved mig, eller inde på mit værelse. Jeg ønsker kun det bedste for hende, og da jeg ikke kan spørge hende, om hun gerne vil med mig, så er jeg jo nødt til at rådføre mig med andre. Jeg vil så nødigt gøre hende ondt.

Hun ville også skulle en tur forbi dyrelægen, da hun har en pænt råden ånde, så tror måske, at hun har tandproblemer, for hun vil heller ikke spise tørkost (har ikke gjort det imens jeg har kendt hende), og hun skal øremærkes/chippes… Og det er jo lige det om en så gammel kat kan klare en narkose?!

Det blev en laaaaang smøre, men jeg er virkelig også i problemer… Jeg føler jeg vil kunne give hende de stille, rolige og stabile rammer en aldrende kat har brug for. Jeg har læst og sat mig ind i adfærd og stresstegn. Når jeg flytter, så mister hun “sit menneske” og “sit værelse”, det er jo også en stor omvæltning…
Igen jeg ønsker kun det bedste for hende, så jeg håber I vil hjælpe/rådgive mig.

Mange hilsner,

Malene og Pjevs :klappekat:

Velkommen til kattegale :slight_smile:

Tak for den lange historie om dig og din kat :tak: Jeg tror sagtens, du kan tage hende med, for hun er vant til, at hendes verden forandrer sig:) - det vigtige for hende er, at du er med:)

Jeg er sikker på at det bedste for både katten og dig er at du tager den med :hjerte:

:velkommen: til kattegale :slight_smile:

Velkommen til. :velkommentilkg:

Det lyder helt klart som om Pjevs er blevet din kat og hun vil sikkert have bedst af at flytte med dig. Når hun nu er en gammel dame, så vil hun have godt af bo alene sammen med dig, så hun ikke skal slås med andre katte om et territorium. En altan vil helt klart være dejligt, men en blød seng i en solfyldt vindueskarm vil være ligeså godt.

Katte har nemmere ved at flytte end man regner med. Så længe de har deres mennesker og faste vaner, så er de ikke specielt kede af at flytte. Det vil være en god ide at købe en transportkasse i god tid og stille den fremme, så katten kan vænne sig til den og den kommer til at dufte af “hjemme”.

Det er helt klart en god ide at få hende en tur til dyrlægen og få gjort noget ved bisserne, for det lyder som om der er noget galt med dem. Skriv evt. alle dine spørgsmål ned og snak med dyrlægen om dem. Alt efterhvor du bor i landet, så kan vi sikkert anbefale dig en god dyrlæge, hvis du ikke allerede kender en.

Vi kan give masser af andre gode råd, når du får brug for det. Alle os kattegale er altid glade for at kunne hjælpe andre katteglade mennesker. :thumbup: Så du må endelig bare spørge løs.

Jeg erklærer mig helt enig med Camilla og Maja. Tag du bare Pjevs med.

At få kat som beskytter har gjort min autistiske søsters barndom meget nemmere. Hun og hendes skovkat var sammen til han var 17 år. :slight_smile:

Jeg er mor til to piger med Aspergers, og de har haft stor, stor glæde af vores katte :hjerte:

Jeg er overbevist om at katte, og folk med autisme, har en særlig forbindelse :slight_smile:

Hej Marlene

Først velkommen til Kattegale, jeg håber du bliver glad for at være her:D

Ville bare sig at din historie varmede mit hjerte, hvor er det dejligt at høre at I 2 har fundet hinanden:hjerte:

Jeg er helt overbevist om at Pjevs har bedst af at være sammen med en, der holder af hende så betsingelsløst som jeg fornemmer at du gør. Det vigtige for hende er at du ikke bryder hendes rutiner.

Velkommen til Kattegale, Malene. Jeg blev så glad over at læse, hvordan du har taget dig af en ældre kat og bekymrer dig om hende. Du kan sikkert sagtens flytte hende, og i dette tilfælde lyder det som det helt rigtige for jer begge. Hold os opdateret, ikke? :ok:

M.h.t. narkose kan du måske nøjes med chipmærkning, når hun alligevel skal være indekat. Men spørg dyrlægen. :slight_smile:

Hej Alle sammen :smiley:

Tak for Jeres søde svar, jeg har læst dem igennem rigtig mange gange, og jeg bliver lige glad og rørt hver gang!
Jeg venter stadig (meget) spændt på nyt mht. min boligsituation. Det er ret stressende, især fordi jeg jo er rigtig bange for at ende et sted, hvor Pjevs ikke må flytte med… Sådan et sted vil aldrig kunne blive et hjem, blot et sted, hvor jeg bor… Home is where your cat is :stuck_out_tongue:
Jeg har tænkt rigtig meget på, hvordan jeg kunne gøre en flytning så lidt stressende som muligt. Pjevs har aldrig været i en transport kasse, så jeg tænkte, at hun måske ville synes bedre om en transport taske. Sådan en, som man kan lyne toppen af, og så er det en kurv. Hun elsker kasser, altså puzzle spil’s kasser, inden man når at kigge sig om, så ligger hun der, oveni alle brikkerne :høhø: Det ser pænt ud, lille kasse + lidt for stor kat = ret sjovt syn! Og her forleden dag var det vasketøjskurven på gulvet, som lige skulle undersøges, hvilket jeg har lagt et billed ind af! Så kan jeg jo starte med at lade kurven stå fremme, så hun kan ligge sig i den når hun har lyst (tager nok ikke ret lang tid før hun har det!), så når hun er tryg ved den, så kan jeg lyne toppen på og derefter igen prøve at gå lidt med hende i den, bare små ture først og til sidst kommer så der, hvor hun skal prøve at køre små ture i bil. Men det er sidste skridt, det tager jo nok lige lidt tid, og den skal hun jo have!
Men hun prøvede, for første gang i sit liv, i sidste uge at få halsbånd på. Hun elsker ost, så hun spiste med velbehag, imens jeg satte halsbåndet på. Havde dog lige vist hende det først, så hun kunne gnide sig op ad det. Hun var så lige glad med det. Jeg lod hende gå rundt med det i et par timer. har gentaget proceduren 2 gange mere, dog uden osten, og hun er uberørt af det. Fik dog dyrehandleren til at fjerne klokken, da jeg synes det måtte være træls for hende at rende rundt og klinge… Har prøvet med en sele, det var dog knap så succesfuldt, men hvad, det vil da prøve lidt mere, men det er heldigvis ikke så vigtigt… Det var kun, så jeg kunne tage hende med ud på græsset, så hun kunne mærke solen…
Man kan ikke tage katte med ud i en line i halsbåndet vel?! Mener at have læst, at det ikke er godt… Kunne self. prøve her hjemme, hvor hun kender det hele…?!
Mht. til hendes tænder, så vil dyrelægen da kunne sige, om hun kan klare en narkose ikke? Vil jo ikke løbe nogen risiko, hun er jo gammel, men på den anden side skal hun bare heller ikke have ondt! Jeg ved godt, at det koster mange penge at få ordnet, og at hun er gammel… Men på den anden side, så kan alt den kærlighed og tryghed hun giver mig, slet ikke købes for penge, så hun skal self. have ordnet det, hvis ikke det er for risikofyldt! Men hun er en meget mobil kat, hun kan springe meget højt, og hun leger som en lille killing, det er nærmest mig, som bliver først træt :tihi: Men taget i betragtning af, at hun fik sit første stykke legetøj for et år siden, så har hun jo 14 år at tage revance for!

Men jo jeg elsker Pjevs, hun er lystet i mit liv, og min grund til at stå op om morgenen. Her til morgen var jeg bare så ked af det, så passede hun på mig. Hun kradsede på min dør og ville ind, og så sad hun og kiggede på mig med store øjne da jeg vågnede… Spurgte om hun ville op, og hun tog imod min invitation. Så lå vi og nussede. Hun er bare dejlig og kærlig. Jeg føler også et dejligt ansvar for hende, for jeg tænker meget på det, som den Lille Prins sagde, at når man har gjort nogen tam, så har man ansvaret for det… Sådan har jeg det virkelig med Pjevs, jeg har givet hende legetøj, børste tid, men vigtigst af alt omsorg, kærlighed og tid… Jeg kan ikke forlade hende, og tage alt det med… Det ville jeg ikke kunne leve med… Desuden kan INGEN kat erstatte Pjevs, og jeg ville ikke kunne give en ny kat et hjem, imens Pjevs stadig lever, fordi den kat ville blive et forsøg på en erstatning, så jeg ville jo ikke kunne elske den kat 10000000%, så det ville ikke være i orden over for den lille sjæl…

Pjevs er min sjæleven, og hun er den, som jeg aller helst vil bo med, håber bare at hun føler det på samme måde med mig… Det blev endnu en lang smøre fra mig, men er bare så glad for de søde ord! De betyder bare rigtig meget for mig! Så tak :thumbup:

Hun lyder som en dejlig kat og jeg vil lige lægge et af dine billeder ind i tråden, så alle nemt kan se dejlige Pjevs. Jeg har selv en gammel sort pige fra et internat, som dog bor hos mine forældre.

Nå, du har også opdaget, at kasser (størrelsen underordnet) har en magisk tiltrækning på katte :slight_smile:

Det er altid en god idé at lade en transportkasse eller -taske stå fremme, så katten kender den og forbinder den med noget rart. Det lyder desuden rigtig fint at tage det lidt af gangen, som du beskriver, så hun kan lære, at der ikke sker noget.

Når man ikke skal tage en kat ud med en line i halsbåndet, er en af årsagerne uden tvivl, at katten ville kunne smyge sig ud af halsbåndet, hvis linen giver modstand. Så det synes jeg ikke, du skal prøve. De fleste katte stejler over at få sele på de første gange. Mange kan berette, at deres kat simpelthen mister evnen til at gå og falder om på siden og den slags :slight_smile: Men det skal nok komme - især når de finder ud af, hvad de kan få ud af at acceptere den. Igen er det et spørgsmål om at tage det lidt ad gangen.

Der er altid en risiko forbundet med narkose, men dyrlægen kan tage en blodprøve først og tjekke, at tallene er som de skal være. Er Pjevs normal- eller overvægtig? Hvis hun er overvægtig, er der - lige som hos mennesker, i øvrigt - en lidt større risiko forbundet med narkosen, og det samme er naturligvis tilfældet, hvis hun har svækkede organer, som ældre katte kan have. Men som sagt - det kan dyrlægen tjekke for i forvejen. Så få en god snak med ham/hende inden.

Held og lykke med det hele. Jeg håber også, du får lov at tage Pjevs med. Alt andet ville jo ikke være til at bære.

Jeg ønsker jer al held og lykke. Jeg ved der er mange bo intuitioner hvor man ikke må holde dyr og at der efterhånden kommer flere og flere hvor man må så rigtigt meget held og lykke med at I finder en bolig hvor I kan være sammen :slight_smile:

Måske en kradsetønde er lige missepigen så? :slight_smile:

Jo, det kunne da godt være, at det var på hendes laaange ønskeseddel! Sådan en var jo smart i soveværelset :smiley: Selvom hun lige nu er meget forelsket i min høje skrivebords-bar-stol og self. min lidt dyre stof lænestol… Den er rigtig dejlig, så hvor det dejligt med vaskbare IKEA fleece tæpper :yah: så kan hun nemlig ligge der lige så meget hun ønsker, og når jeg skal bruge den, så kan tæppet jo bare fjernes! Hun skal jo kunne være over alt her på mit lille værelse, og også hvis hun skal med! Hun går ikke på køkkenborde og spiseborde. Dog kradser hun i min stol, men hun har heller ikke noget sted at hvæsse kløer, så forstår hende egentlig godt, for den er ret effektiv! Har prøvet at skælde ud, men nu har jeg læst, at det også er for at afmærke territorium, så blev jeg straks mere beæret! Men tror og håber at hun hurtigt lærer, at et kradsetræ er mere effektivt end mine møbler!

Galath: Her er nogler billeder jeg lige har taget af hende, så kan du måske bedre afgøre størrelsen?

[ATTACH=CONFIG]90424[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]90425[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]90426[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]90427[/ATTACH]

Hun ser rigtig dejlig ud … og skal nok klare en flytning når hun har dig med … det lyder til i er glade for hinanden … og ellers er jeg enig i de gode råd de andre har givet … Held og Lykke med det hele !

[QUOTE=velfa;1166189]Hun lyder som en dejlig kat og jeg vil lige lægge et af dine billeder ind i tråden, så alle nemt kan se dejlige Pjevs. Jeg har selv en gammel sort pige fra et internat, som dog bor hos mine forældre.

[/QUOTE]

Hvor er hun sød! Og så er det helt vildt, som hun ligner min Sigga-mis:-) Håber alt flasker sig, for der er vist ingen tvivl om, at hun vil få det godt sammen med dig.

Tak :slight_smile: Det er rigtig dejligt, at få bekræftet, at det er det rigtige at gøre! Men min mavefornemmelse siger også, at det er det rigtige valg! Hun er af mine bedste sjælevenner, snakker også rigtig meget om hende, måske også lidt for meget, hvis man spørger de andre unge her. Men Pjevs er min (sær)interesse og jeg elsker at snakke om hende og katte generelt. Det er også en af de mest effektive metoder til at få ro, enten at sidde med Pjevs, eller kigge i kattebøger :smiley:
Men hun er nu lidt underlig, hun vil eks. ikke sidde hos mig, altså på skødet og blive aet, ved ikke om der engang er sket noget med hende, men hun vil gerne sidde ved siden af mig… Ved ikke om det kan ændre sig ved en flytning, ellers er det jo bare sådan hun er, og det gør hende ikke mindre dejlig og skøn :hjerte:

[QUOTE=PjevseMalene;1166233]Tak :slight_smile: Det er rigtig dejligt, at få bekræftet, at det er det rigtige at gøre! Men min mavefornemmelse siger også, at det er det rigtige valg! Hun er af mine bedste sjælevenner, snakker også rigtig meget om hende, måske også lidt for meget, hvis man spørger de andre unge her. Men Pjevs er min (sær)interesse og jeg elsker at snakke om hende og katte generelt. Det er også en af de mest effektive metoder til at få ro, enten at sidde med Pjevs, eller kigge i kattebøger :smiley:
Men hun er nu lidt underlig, hun vil eks. ikke sidde hos mig, altså på skødet og blive aet, ved ikke om der engang er sket noget med hende, men hun vil gerne sidde ved siden af mig… Ved ikke om det kan ændre sig ved en flytning, ellers er det jo bare sådan hun er, og det gør hende ikke mindre dejlig og skøn :hjerte:[/QUOTE] : Det er ikke alle katte der gider sidde/ligge på skødet! Jeg har 5 katte og kun een af dem er skødekat, men de andre liggerså oven på mig i sengen, een uder min dyne o.s.v. men kælne er de alle og alle må rages ned fra min computer når jeg sidder her:høhø:

mange hilsner fra Cats og Conni

Det lyder da bare så hyggeligt :smiley: Pjevs kan godt lide at ligge ved siden af mig i sengen, især efter at jeg har fået en topmadras med memoryskum :høhø: Ved ikke om det er mig eller madrassen hun er glad for, håber det er mig :stuck_out_tongue: Men fra at hun ikke rigtig gad snakkes med, og til at hun nu ligger og hygger i min seng, så synes jeg ikke, at jeg kan klage :slight_smile:
Pjevs har også vadet over min computer et par gange, gerne bare for at komme over på den anden side af mig i sengen, og 2 sek. bagefter vil hun så samme vej tilbage… Men synes nu det er dejligt!
Men er stadig lidt nervøs for, om hun er for tyk! Ved ikke rigtig hvad en “normal” huskat vejer… Ved heller ikke, om der er lidt langhårs blanding i hende… Hun har i hvert fald utrolig meget pels, og hun fælder! Bare man aer hende, så har man en halv kat på sine fingre :thumbdown: Temmelig upraktisk, tak til de, som opfandt mørkt stof til møbler! Har læst om de der Furminater, virker de og hvad størrelse skal man købe? Det er nemlig pænt mange penge at give, hvis det bare er som en almindelig karte (som jeg flittigt bruger sammen med en stål kam). Hendes fældning er et pænt stort problem, tror da også at det må genere hende lidt…