Jeg er den heldige indehaver af tre dejlige katte med hver deres personlighed. Sparta er en forsigtig kat og jeg tror han vil tage en flytning rimelig hårdt. Lilly vil nok rimelig hurtigt finde sig tilpas og Jason vil sikkert have indtaget huset på en times tid…
Hvordan bevarer jeg forholdet mellem kattene? Der er først lige begyndt at være fred i “flokken”, med Sparta som Kongen. Når jeg flytter med dem, er jeg lidt nervøs for om deres stridigheder vil starte forfra og kan Sparta holde sin trone med sin usikkerhed? Vil hans udfald blive værre når han både føler sig usikker og evt truet på sin status?
Og vigtigst, hvad kan jeg gøre for at han kommer bedst igennem flytningen? Jeg har zylkene og feliway.
Jeg har endnu ikke fundet en lejlighed, men det vil nok blive efter sommeren…
Jeg er den heldige indehaver af tre dejlige katte med hver deres personlighed. Sparta er en forsigtig kat og jeg tror han vil tage en flytning rimelig hårdt. Lilly vil nok rimelig hurtigt finde sig tilpas og Jason vil sikkert have indtaget huset på en times tid…
Hvordan bevarer jeg forholdet mellem kattene? Der er først lige begyndt at være fred i “flokken”, med Sparta som Kongen. Når jeg flytter med dem, er jeg lidt nervøs for om deres stridigheder vil starte forfra og kan Sparta holde sin trone med sin usikkerhed? Vil hans udfald blive værre når han både føler sig usikker og evt truet på sin status?
Og vigtigst, hvad kan jeg gøre for at han kommer bedst igennem flytningen? Jeg har zylkene og feliway.
Jeg har endnu ikke fundet en lejlighed, men det vil nok blive efter sommeren…
Håber på nogle gode råd.
Mvh Sandra[/QUOTE]
Jeg kan ikke sige, hvordan det vil være for gruppen - for det har jeg ikke prøvet, men jeg har flyttet 2 gange med Margrethe (som er en meget forsigtig kat).
Jeg har gjort sådan, at hun først er kommet med, når den værste rykken rundt er klaret - men det har faktisk ikke været noget problem - jeg tror, at så længe ejeren er der, så er katten også mere tryg … pøj pøj med flytningen
Jeg har også flyttet mange gange med Akira efterhånden. (Hun er også en forsigtig kat)
Men jeg vil give Vivi ret. Jeg tror de fleste katte, også forsigtige katte, kan klare flytteræset. Så længe de bare har deres slaver med sig. Nu er Akira godtnok Birma, og jeg har altid fået at vide, at Birmaen knytter sig til mennesket, og ikke til stedet. Men jeg kan da ikke forestille mig, at det er så meget anderledes med andre katte.
Det har forøvrigt ingen indflydelse haft for min gruppes dynamik de gange vi flyttede.
Nu har jeg kun en kat, men hun er meget speciel af sind. Forsigtig og skrøbelig er nok meget rammende. Hun har brug for ro og trygge rammer. Flyttede med hende for to måneder siden. Jeg gav hende et rum i den gamle lejlighed, der stod urørt mens vi flyttede - flyttede hende med ned og var ved hende - og så blev det sidste rum i den gamle lejlighed rykket, mens hun var i det mest færdige rum i den nye lejlighed. Da alt var flyttet og flyttemænd og familie var taget hjem, fik hun den nye lejlighed serveret i hendes tempo. Hver gang hun gik til en ny lukket dør og miawede “jeg vil ind”, åbnede vi for hende. Det tog lige nøjagtigt en halv time at gå hele lejligheden i gennem… Og så gik hun ellers på opdagelse i skabe, skuffer osv. med os, som vi begyndte at pakke ud. Hun reagerede på de knirkende gulve de første par dage, samt løben på opgangs trapperne - hun var ikke vant til lyde fra opgangen i den gamle lejlighed medmindre vi fik gæster, da vi boede i toppen. Ellers var der ingenting
Med hendes sind kan jeg ikke forestille mig andet, at det også nok skal gå for din forsigtige mis.
Jeg er også lige flyttet med mine katte. Jeg flyttede med kattene et par dage før det store flyttelæs skulle komme. For mig så det ud som om det vigtigste for kattene var, at jeg også var der. De var begge mere opsøgende end ellers, men det så ikke ud til at være hårdt eller svært for dem.