Fandt lige tråden her igen, og hvor er I altså søde med alle de input!
Det er bare så skønt, og stor tak!
[QUOTE=MissPil;719753]Puha - det problem kender jeg alt for godt!
…Det vil sige at i vintermånederne, er der tale om kål, kål og mere kål og nå, ja - en forfærdeligt masse rodfrugter.
Og ligesom dig er jeg ikke den store fan af hvidkål (og slet ikke når man har spist det hele vinteren). :S
Den mest succesfulde opskrift jeg har fundet på indtil nu, der kan “skjule” hvidkålens smag er en form for æggekage møder røsti.
Jeg tager alle de grøntsager jeg har set mig sure på og river dem - ofte rødbeder og gulerødder, og hvis jeg har noget hvidkål der skal dø, ryger det også i snittet.
Yes! Now you’re talking good 
Snittet hvidkål og resten af de revne grøntsager steges på panden i olie og en masse lækre krydderier. Når det er tilpas mørt hældes ca. 3 sammenpiskede æg (alt efter hvor meget grønt man har, der skal “bindes sammen” med ægget) udover, rørt op med revet ost efter behag.
Steg som en æggekage af en art og voila, en lækker ret der ikke smager af hvidkål.
Derudover laver jeg stuvet hvidkål en gang imellem til bønne-bøffer (selvom jeg er godt træt af stuvet hvidkål), jeg har også forsøgt at bruge hvidkål i wok (hvor spidskål fungerer ganske godt i wok, smager hvidkålen dog stærkt/bittert og er bestemt ikke en favorit).
Jeg vil helt sikkert prøve at koge hvidkål og bruge det i grøntsags-mos/kartoffelmos. Normalt bryder jeg mig ikke om kartoffelmos, men når en anden af vinterens hadede frugter skal bruges, pastinak, plejer jeg at lave pastinak kartoffelmos med karry og smør. Det smager virkelig lækkert.
- Rosenkål (men nu kan jeg også godt lide rosenkål, så måske det ikke vil være et hit hos dig) smager godt hvis man koger det en smule, så der stadig er lidt bid i, og vender det i olivenolie, parmasan, ristede pinjekerner og hvad man nu ellers kan finde på.

God kamp mod kålene![/QUOTE]
Tak for din forståelse for dette store problem 
Super ide med rösti-omelet! Sådan! Den er købt!
Rodfrugt-mos klarer jeg ikke, det er for sødt…
God olivenolie, der faktisk smager af oliven, parmesan og div. kerner kan redde snart sagt hvad som helst - tak for at minde mig om det 
[QUOTE=Eife;719757]Vi fandt i øvrigt en rigtig god måde at lave gulerødder på her for et par uger siden. Snit dem i stave, vend dem i olivenolie med hvidløg i, og steg dem på panden ved ok høj varme, så de bliver sprøde. Er det for lavt blus bliver de bare bløde i stedet… 
MiSi - Den broccoli salat er den som PiaR også skriver om
Jeg har så bare droppet rosinerne, da jeg ikke synes det er passende, og skifte pinjekerne ud med solsikkefrø, da jeg ikke er såå vild med pinjekerne, og solsikkefrøene er såå meget billigere
Og så rødløg og bacon…
Casper kan ikke lide dressing, så han får det uden, og jeg laver så en dressing af creme fraiche, lidt eddike, lidt sukker og salt og peber
(kan ikke lide den af miraclewhip)[/QUOTE]
Det var et godt gulerods-tip 
Solsikkefrø og græskar-kerner er jeg også pjattet med
Men frugt og grønt blandet sammen, det er vist kun AnnK, der kan lave det, så det smager mig - KatteGales KogeKone par excellence 
[QUOTE=DK Thomani;719762]Jamen hvorfor ikke bare spise det kål du kan lide?
Jeg synes også rosenkål smager skrækkeligt og rører det ikke med en ildtang :høhø:
Jeg har dog hørt Jamie Oliver sige at hvis man piller de yderste blade af rosenkål skulle det hjælpe meget da den bitre smag sidder i dem, men afprøvet det har jeg ikke :D[/QUOTE]
:høhø: Yeah, Annie
Du har ret, jeg har jo også ditched knoldselleri, opgivet, gone, væk fra mit køkken 
Fik bare et rigtig godt og effektivt tip til how-to-rosenkål af Louise-med-Buster engang, ville gerne høre det igen :?
[QUOTE=Eife;719763]Hov, mht gratin så følger vi bare opskriften i den kogebog der hedder God mad, let at lave… 
Man laver en opbagt sovs, kommer ægge blommer og smør i, og så pisker man æggehviderne og vender det i. Det hældes så over i et fad. Jeg gør det at jeg hælder 1/3 i først, så kommer broccoli/blomkål i, og så de sidste 2/3 over. Drys med rasp 
Hvis du vil skal jeg gerne skrive hele opskriften… Det er ok nemt…[/QUOTE]
Det lyder godt, men er det ikke ret fedtrigt? Jeg vil gerne høre nærmere, og så fikse lidt på det mht fedtfattige produkter (halshug mig nu ikke, Ann, pax vobiscum
)
[QUOTE=MoMo;719771]en af mine favorit PCO opskrifter 
Karrykål
500 g. hakke Svinekød
1 Hvidkål
1 Løg
1 Hvidløg
1 spsk.Karry
1 tsk. Gurkemeje
Salt og peber
1 Boulionterning. Svine.
½ liter vand
Svits det finthakket løg i olie. Tilsæt karry (efter smag) og kødet. Svites godt igennem. Tilsæt den finthakket hvidkål og resten af krydderierne. Vandet tilsættes og der røres rundt. Læg låg på gryden og lad retten simre i 30-45 minutter til kålen er mør. Husk at røre lidt i det engang imellem:-)
Tip: Porre smager også godt i denne ret.[/QUOTE]
MoMo, tak, jeg er vegetar, men vil da tænke over at lave en vege-version. Ikke mindst, fordi jeg også gerne ville spise mere porre.
[QUOTE=Lone;719782]Hvidkål bruger jeg rigtigt meget. Og det lyder som om du godt kan lide krydderier?
Hvad med en gang Karrykål? Du brænder lidt karry af i en gryde, tilsætter lidt fedtstof og putter snittet kål i. Lad kålen skifte farve, tilsæt lidt væske og de krydderier du eller kan lide (tørrede krydderurter, salt og peber fx.) og lad stå og simre 1-1½ time. Der er i hvert fald ikke noget bittert tilbage.
Og ellers er der jo også brunkål, men det er nok for sødt for dig…
Rødkål bruger jeg mest som salat meget fint snittet. Men det er rigtigt, det kan godt virke lidt bittert… Jeg putter gerne lidt æbletern og/eller appelsinbåde i samt valnøddekerner. Og husk lidt salt og peber over!
Blomkål skal rå i blenderen og og blive til en fin hakket masse. Bland lidt frugt i og lav en god olie/eddike dressing der gerne må være godt krydret.
Jeg putter også tit en dressing bestående af olie, eddike, knust hvidløg, salt, peber, dijonsennep og en smule honning over snittet kål eller rå rødbeder.[/QUOTE]
Lone, tak, det er super brugbart!
Lige den med rødkålen hopper jeg over, det er det med frugt og grønt for sig igen.
[QUOTE=KKH;720071]Så er der jo grøn couscous:
4 personer
1 broccoli
3 dl couscous
1 fed hvidløg
1 agurk
reven skal og saft af 1 citron
2 spsk jomfru olivenolie
salt, peber
evt. 50 g rosiner
Del broccolien i små buketter. Damp den i ca. 3 min. Afdryb og blend broccoli til en couscous lignende konsistens.
Bring 4½ dl vand i kog i en gryde. Tilsæt 1 tsk salt, presset hvidløg og couscous. Sluk for varmen og lad gryden stå i 4 min. med låg på. Afkøl couscous
Skær imens agurk i små tern og hak løget. Vend couscous med blendet broccoli, agurk og løg. (evt. rosiner) Tilsæt reven citronskal, saft og olivenolie. Smag salaten til med salt og peber.
Persille yoghurt:
2 dl græsk yoghurt
1 håndfuld persille
1 fed hvidløg
salt, peber
Rør yoghurten med hakket persille og presset hvidløg. Smag til med salt og peber.
1 rødløg[/QUOTE]
Aldeles splendidt! Blended og couscous, det er da til at ha’ med at gøre 
Fin idé - det der med tynde-tynde skiver er godt for mange rodfrugter og knolde 
[QUOTE=Dotte;720345]Kål med granatæbler og mandler
Fintsnittet hvid- eller spidskål
Granatæblekerner (de er dejligt syrlige)
Hakkede mandler
Lidt ristet sesamolie
Grønkålssalat med appelsin og nødder
Fintsnittet friks grønkål
Appelsiner
Hakkede nødder
Saften af appelsinerne
Lidt balsamicoeddike
Lidt olivenolie[/QUOTE]
Av, pas - ikke frugt og grønt på een gang, og rå grønkål fik min mor mig godt kureret for. Hun var helsefreak om en hals!
[QUOTE=Eife;720399]Grønkål smager forresten godt råt, og er rigtig sundt…
Fint hakket/blendet, sammen med en appelsin skåret i stykkker og peanuts :)[/QUOTE]
No, no, no go - men tak.
Nu har jeg vel nok noget at gå i gang med, sund og lækker kål! :juhu: