At gøre kål på - kål!

Forleden læser jeg en artikel om, at specielt broccoli er supergodt for en af de mere almindelige “livsstils-lidelser”.

Men - hvordan får jeg ram på den kål?

Har lige -igen - kylet et blomkålshovede og 2 billige, fine broccoli ud, og jeg hader at smide mad ud.
De ser meget fine ud i supermarkedet.
Men når jeg kigger på dem hjemme, så vender det sig i mig af rå kål.

Det er lidt det samme med alle de grøntsagsblandinger, der uværgerligt domineres af kogt gulerod, billigt, og sødt - bvadr!

Gulerødderne kan jeg tackle: Igennem en fintskivende hakker, vendes i lidt smør og esdragon og lidt sød karry, bingo!
Agurk: Rives, afdryppes, mager yoghurt afdryppes, og blandes med oliven, salt og peger.

Stuvet spidskål kan også glide ned, men resten:
Hvidkål, grønkål, blomkål, broccoli, rosenkål, det er mig for bittert.
Div. frostblandinger med gulerod som hovedingrediens kvalmer…

Med glæde forsøgte jeg de nye snittede salater- og wokgrønt - men lander så ved samme problem som med gulerødderne: Kogte og stegte pebre bliver kvalmt.

Jeg mangler nogle helt, helt andre krydringsvinkler på det…
Måske skulle jeg bare koge nogle kartofler, finthakke kålen, og lave grøntfrikadeller eller grøn røsti af det…

Du kan også koge det og bruge det i en kartoffelmos (som jo så bli’r en grøntsagsmos nærmest)

Sjovt du synes hvidkål er bittert. Jeg synes tværtimod tit det er for sødt.

jeg kan heller ikke ret godt lide broccoli…
Jo, i en god broccolisalat med bacon, rosiner, pinjer og en dressing af miraclewhip, balsamico og lidt sukker :slight_smile:

Og kogt broccoli der pureres med lídt af kogevandet så det bliver en tyk (skriggrøn) sauce.
Smages til med salt og peber.
Det er supergodt til kartofler og hamburgryg/skinke eller lign.

Gratin? Det er en af de måder jeg får Casper til at spise broccoli og blomkål (vi laver det af hvad der nu er billigst den dag)
Den der broccoli salat som alle blev så vilde med på et tidspunkt, med rødløg og nogle kerner (jeg bruger solsikkefrø herhjemme), eller kan du ikke lide den?

Kål (især spidskål) er i øvrigt rigtig godt i en gang stegte grøntsager på panden (a la wok), sådan lidt kål, en porre, lidt gulerødder og en peberfrugt det får jeg tit (lige her i aften f.eks., bortset fra at kålen var alt for dyr, så brugte resten af en gang knoldselleri jeg havde liggende)

Nu er du jo så vegetar, men ellers har jeg også en veninde der ofte bruger revet kål i lasagne, det fylder og mætter godt siger hun, og så bliver det ikke så dyrt med kødmængden :slight_smile:

[QUOTE=MiSi;719547]Hvidkål, grønkål, blomkål, broccoli, rosenkål, det er mig for bittert.
[/QUOTE]
Har du nogensinde prøvet det de i Sønderjylland kalder julekål? Eller her i Horsens-området så vidt jeg ved vredet kål? (Hjemme i Nordjylland har vi slet ikke den udgave af hvidkål!) Kogt hvidkål, som vrides og presses helt fri for væske (eller ifølge Horsensrygterne i et pudebetræk i boligforeningernes centrifuge!!!) . Derefter finhakkes det i en gammeldags kødhakker! Der er en del arbejde med det, men når man så er færdig og får hældt lidt 8% madlavningsfløde (min svigermor ville vende sig i graven hvis hun frekventerede kattegale!) og en klat Kærgården i, så er smagen ikke bitter, men let sødlig med en anelse nøddeagtig smag. Det er helt forrygende - og orker man ikke alle de indledende øvelser, så kan man heldigvis købe det i fine frosne portioner, som man bare tøer op og tilsætter fløde, salt og peber :slight_smile: Det er helt perfekt til frikadeller med rødbeder! Testet på og godkendt af mænd :slight_smile:
Hjemme i Nordjylland hedder det iøvrigt stuvet hvidkål, og kålen er ikke hakket men i små stykker - og så serveres den med sukker og kanel!
VH
Susanne

[QUOTE=MiSi;719547]Hvidkål, grønkål, blomkål, broccoli, rosenkål, det er mig for bittert.
[/QUOTE]
Har du nogensinde prøvet det de i Sønderjylland kalder julekål? Eller her i Horsens-området så vidt jeg ved vredet kål? (Hjemme i Nordjylland har vi slet ikke den udgave af hvidkål!) Kogt hvidkål, som vrides og presses helt fri for væske (eller ifølge Horsensrygterne i et pudebetræk i boligforeningernes centrifuge!!!) . Derefter finhakkes det i en gammeldags kødhakker! Der er en del arbejde med det, men når man så er færdig og får hældt lidt 8% madlavningsfløde (min svigermor ville vende sig i graven hvis hun frekventerede kattegale!) og en klat Kærgården i, så er smagen ikke bitter, men let sødlig med en anelse nøddeagtig smag. Det er helt forrygende - og orker man ikke alle de indledende øvelser, så kan man heldigvis købe det i fine frosne portioner, som man bare tøer op og tilsætter fløde, salt og peber :slight_smile: Det er helt perfekt til frikadeller med rødbeder! Testet på og godkendt af mænd :slight_smile:
Hjemme i Nordjylland hedder det iøvrigt stuvet hvidkål, og kålen er ikke hakket men i små stykker - og så serveres den med sukker og kanel!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;719597]Har du nogensinde prøvet det de i Sønderjylland kalder julekål? Eller her i Horsens-området så vidt jeg ved vredet kål? (Hjemme i Nordjylland har vi slet ikke den udgave af hvidkål!) Kogt hvidkål, som vrides og presses helt fri for væske (eller ifølge Horsensrygterne i et pudebetræk i boligforeningernes centrifuge!!!) . Derefter finhakkes det i en gammeldags kødhakker! Der er en del arbejde med det, men når man så er færdig og får hældt lidt 8% madlavningsfløde (min svigermor ville vende sig i graven hvis hun frekventerede kattegale!) og en klat Kærgården i, så er smagen ikke bitter, men let sødlig med en anelse nøddeagtig smag. Det er helt forrygende - og orker man ikke alle de indledende øvelser, så kan man heldigvis købe det i fine frosne portioner, som man bare tøer op og tilsætter fløde, salt og peber :slight_smile: Det er helt perfekt til frikadeller med rødbeder! Testet på og godkendt af mænd :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er jo krystekål! Det smager HERREGODT med kanelsukker!
Min mor lavede det tit til jul - og ja, det kom i et pudebetræk og så i vaskemaskinen på centrifugeprogrammet!

Yumyumyum… jeg tror vi skal ha’ krystekål til jul i år!

Slettet pga ekko

Det er bare SÅ godt - fik jeg faktisk forleden da jeg var ene hjemme og fandt en pakke hvidkål i fryseren - herligt :slight_smile:
VH
Susanne

Jamen hvad så med Vendelbokål? Det der hakkede grønkål der bli’r stegt i et eller andet? Min tante som var vendelbo) lavede det altid til jul. Og jeg lærte at synes om det, selv som barn (men nu har jeg osse altid været ret altædende) men min mor, som ellers absolut ikke var kræsen, lærte aldrig at spise det.

Mht blomkål/broccoli vil jeg også anbefale det i en gratin… Uhm hvor ER det egentlig læææænge siden jeg har fået en god blomkålsgratin… måske vi skal ha’ det i morgen…

Nu har jeg jo børn der SLÅS om broccolien når vi får det så problemet er lidt abstrakt for mig :slight_smile: Kål smager skønt…

No idea! Jeg er jo gammel hestepige, og for mig lignede grønlangkål noget der engang havde været en frodig græsmark før den kom igennem en hests mave! Jeg brød mig ikke om hverken lugten eller synet, så jeg spiste faktisk aldrig grønkål overhovedet. Har siden smagt en rimelig sønderjysk udgave med kartofler i (til at tage den grimme smag, hehe!)
Men enig i gratin med blomkål og broccoli, lækkert. Har været rigtigt meget alene hjemme den sidste uge, så blandt de andre ting jeg havde gemt i fryseren til en sådan lejlighed var faktisk netop blomkålsgratin - og der skal helt klart suppleres op igen næste gang det er på bud! (Og ja, jeg har godt hørt man selv kan lave gratin fra bunden - det kommer imidlertid ikke til at ske, så længe Daloon laver blomkålsgratin med kun 4% fedt)
VH
Susanne

hvad med at lave det som en form for udvidet coleslaw ? det er hvidkål og gulerødder - men ikke noget med at koge det… så det søde, kvalme går af det

du kan også lave hvidkåls suppe - og så purere det - så smager det aldeles herligt - tilsæt tomat og karry - så har du en rød en af slagsen… det er suverænt!

Har du prøvet at putte broccolien i en tærte?

Blomkålen kan du jo lave til stuvning :slight_smile:

Her er lige et par opskrifter på blomkål, hvidkål, rødkål og spidskål, jeg selv har afprøvet og godt kan lide. Jeg har fundet dem på nettet - ved fx bare at søge på broccoli eller hvidkål. Det gør jeg tit, hvis jeg har en ingrediens, jeg skal have brugt. Eller én, jeg godt kunne tænke mig at prøve (på en anden måde).

Eddikemarineret blomkål

Ingredienser:
1 blomkål
2 spsk. olivenolie
1/4 dl hvidvinseddike
2 fed presset hvidløg
1 bundt hakket persille
Salt
Peber

Fremgangsmåde:
Kom blomkålen i kogende, letsaltet vand, og kog den netop mør, 8-10 min. Hæld vandet fra, og lad blomkålen køle af. Rør en marinade af olie, eddike, hvidløg, salt og peber i en skål. Del blomkålen i buketter, og vend den i marinaden. Drys persillen over, og vend blomkålen igen.

Hvidkålssalat med yoghurt og oliven

Ingredienser:
1 lille hvidkål
1 spsk. flagesalt, fx Maldon
2 spsk. citronsaft
2 dl græsk yoghurt, 0,1 %
1 bdt. forårsløg
1/2 bdt. bredbladet persille
50 g sorte oliven
Peber

Fremgangsmåde:
Fjern de grove yderblade på hvidkålshovedet, skær det i både, og skær stokken af. Snit kålen fint, kom den i en skål, og vend den med salt og citronsaft. Lad kålen trække i mindst 1 time. Skyl kålen, tryk den fri for væde, og bland den med yoghurt, fintsnittede forårsløg, hakket persille og oliven skåret i kvarte. Smag salaten til med peber.

Rødkålssalat

Ingredienser:
350 g rødkål
100 g tørret hasselnød
1 stk. æble
2 spsk. rapsolie
0,5 tsk. gul sennep
1 tsk. akaciehonning
1,5 tsk. æbleeddike
Havsalt
Sort peber

Fremgangsmåde:
Rist hasselnødderne på en tør pande, til skallen bliver mørk. Vend dem jævnligt, så de ikke brænder på. Hak dem. Fjern de yderste blade og stok på rødkålen. Snit rødkålen i fine strimler, skyl og kom den i en stor skål. Skær æblet i kvarte, fjern kernehuset, og skær i smalle både. Vend det i rødkålen.
Rør dressing af olie, honning, æbleeddike og sennep. Smag til med salt og peber og evt. ekstra sennep. Bland det i skålen sammen med nødderne.

Spidskålssalat med æble og forårsløg

Ingredienser:
1 rødt æble
1/2 lille spidskål eller savoykål, ca. 200 g
3 forårsløg
1 dl fromage frais 0,3%
1/2 spsk. frisk ingefær
1/4 tsk. karry
1 tsk. honning
10 stk. afskallede pistacienødder
Salt

Fremgangsmåde:
Skær æblet i tern, snit kålen og forårsløgene fint, og bland det hele i en skål. Smag fromage frais til med revet ingefær, karry, salt, peber og honning. Vend salaten med dressingen og drys med hakkede pistacienødder.

Stuvning lyder godt.Ordet krystekål kendte jeg også, uden at vide helt, hvad det var.

Vi fik tit grøntkålssuppe (undskyld, jeg kan simpelthen ikke skrive det uden t) kogt på svin (tror jeg), og så hakket grønkål, skivede gulerødder og grovhakkede kartofler. Jeg blev ikke helt så træt af den, som af så meget andet.
Vil meget gerne høre mere om stegt grønkål.
Lidt ligesom stegt persille, det smager helt anderledes og kan være ret godt.

Der er også et par af salaterne, jeg kan overskue: 2 grøntsager, og så dressing af noget, man har i huset.

Ellers står jeg dér igen med en stor pose af de flotte grøntsager på tilbud, som var så indbydende i supermarkedet, og så på tilbud - men ædvr, hvor jeg så taber appetitten i mit eget køkken. Det skal være enkelt, og ihvertfald ikke for sødligt.

Eva, hvad var den broccolisalat, som alle var så vilde med?

Stuvet hvidkål med kanel og sukker kender jeg, min mor kendte det fra sin spejdertid GG

Der er 2 ting, som jeg skal komme omkring ved:
Få det bitre ud af kålen.
Eksempelvis rosenkål kan være meget bittert, jeg tror, at det var Busters vejrgudinde Louise, der kendte vejen frem med det.

Og så må det ikke blive for sødt (igen).
Rosiner og frugt i grøntsager, kogt gulerod og rød peber, jeg får simpelthen om ikke kvalme, så madlede.

Det er simpelthen et enormt skift i mit liv i de her par år: Jeg oplever at være sulten, men gider ikke spise noget. Har ikke lyst til de grove grøntsager, rå eller kogte, som jeg før har spist meget.

Tænker på at gå mere i italiensk retning, mild, let tomatsauce/dressing uden klumper og chili og alt det. Og ikke for meget eddike (problem i mange færdiglavede dressinger).
Eller bare genoptage de sydfranske og italienske krydderier a la esdragon, Merian, de mildere krydderier.
Bruger allerede dijon og diyonnaise :savle:

Finthakket/snittet og kogt er godt, men ikke revet (medmindre det er til røsti. Og så stuvning med grøntsagsvandet. Det er utroligt, hvor stor forskel, der er på sød reven gulerod, og sprød hakket gulerod (med dressing/sauce af yoghurt nat og dijon, :stuck_out_tongue:

Sød mos af kartoffel + selleri + pastinak etc går slet ikke. Alt for sødt. Elskede også kogte løg engang - euvh…

Røsti… med alt muligt i… og esdragon m.m. Det må vist ha’ en renæssance hos mig.
Omelet… med alt muligt i, og groft salt på.

Dejligt med alle jeres ideer og forslag.
De vækker eftertanke :slight_smile:

Hvordan laver I gratin?
Min mors var noget fedt, fint og fancy og Olaf Ussings opskrift, big to-do og such fuss :roll-eyes". Bare tanken om at stå på hovedet med den…

Måske er det derfor, jeg elsker de der Master/Topchef UK og Aussie - de stææser rundt og kokkerer de mest afsindige ting og stressser op over det. gnække

Puha - det problem kender jeg alt for godt!

Min kæreste og jeg er medlem af Københavns Fødevarefællesskab, hvorigennem man for 100 kr. pr. pose kan få en pose grønt en gang om ugen med ca. 8kg økologisk eller biodynamisk grønt.
Den eneste “hage” ved det er, at man selvfølgelig ikke selv kan bestemme hvad der kommer i poserne fra uge til uge, og at det er sæsonens grønt, der ryger i posen.
…Det vil sige at i vintermånederne, er der tale om kål, kål og mere kål og nå, ja - en forfærdeligt masse rodfrugter.
Og ligesom dig er jeg ikke den store fan af hvidkål (og slet ikke når man har spist det hele vinteren). :S

Den mest succesfulde opskrift jeg har fundet på indtil nu, der kan “skjule” hvidkålens smag er en form for æggekage møder røsti.

Jeg tager alle de grøntsager jeg har set mig sure på og river dem - ofte rødbeder og gulerødder, og hvis jeg har noget hvidkål der skal dø, ryger det også i snittet.

Snittet hvidkål og resten af de revne grøntsager steges på panden i olie og en masse lækre krydderier. Når det er tilpas mørt hældes ca. 3 sammenpiskede æg (alt efter hvor meget grønt man har, der skal “bindes sammen” med ægget) udover, rørt op med revet ost efter behag.

Steg som en æggekage af en art og voila, en lækker ret der ikke smager af hvidkål.

Derudover laver jeg stuvet hvidkål en gang imellem til bønne-bøffer (selvom jeg er godt træt af stuvet hvidkål), jeg har også forsøgt at bruge hvidkål i wok (hvor spidskål fungerer ganske godt i wok, smager hvidkålen dog stærkt/bittert og er bestemt ikke en favorit).

Jeg vil helt sikkert prøve at koge hvidkål og bruge det i grøntsags-mos/kartoffelmos. Normalt bryder jeg mig ikke om kartoffelmos, men når en anden af vinterens hadede frugter skal bruges, pastinak, plejer jeg at lave pastinak kartoffelmos med karry og smør. Det smager virkelig lækkert.

• Rosenkål (men nu kan jeg også godt lide rosenkål, så måske det ikke vil være et hit hos dig) smager godt hvis man koger det en smule, så der stadig er lidt bid i, og vender det i olivenolie, parmasan, ristede pinjekerner og hvad man nu ellers kan finde på. :savle:

God kamp mod kålene!

Vi fandt i øvrigt en rigtig god måde at lave gulerødder på her for et par uger siden. Snit dem i stave, vend dem i olivenolie med hvidløg i, og steg dem på panden ved ok høj varme, så de bliver sprøde. Er det for lavt blus bliver de bare bløde i stedet… :slight_smile:

MiSi - Den broccoli salat er den som PiaR også skriver om

Jo, i en god broccolisalat med bacon, rosiner, pinjer og en dressing af miraclewhip, balsamico og lidt sukker

Jeg har så bare droppet rosinerne, da jeg ikke synes det er passende, og skifte pinjekerne ud med solsikkefrø, da jeg ikke er såå vild med pinjekerne, og solsikkefrøene er såå meget billigere :slight_smile: Og så rødløg og bacon…
Casper kan ikke lide dressing, så han får det uden, og jeg laver så en dressing af creme fraiche, lidt eddike, lidt sukker og salt og peber :slight_smile: (kan ikke lide den af miraclewhip)

Det er den her broccolisalat, men der er rosiner i, så den dur nok ikke:

Broccolisalat

Ingredienser:
1 broccoli
1 rødløg
1 håndfuld rosiner
1 pakke stegt bacon (skåret i tern)
2 spsk. pinjekerner eller solsikkefrø

Ingredienser, dressing:
1 spsk. mayonnaise
1 spsk. balsamico eddike
2 spsk. vand
1/2 spsk. sukker
1/2 tsk. salt
peber

Fremgangsmåde:
Steg bacon, og lad det køle af på fedtsugende papir. Den friske broccoli skæres i meget små stykker og kommes i en skål sammen med finthakket rødløg, pinjekerner og rosiner.
Ingredienserne til dressingen blandes, rystes godt og hældes over salaten. Lige inden serveringen drysses med baconstykker.

Jamen hvorfor ikke bare spise det kål du kan lide?

Jeg synes også rosenkål smager skrækkeligt og rører det ikke med en ildtang :høhø:

Jeg har dog hørt Jamie Oliver sige at hvis man piller de yderste blade af rosenkål skulle det hjælpe meget da den bitre smag sidder i dem, men afprøvet det har jeg ikke :smiley:

Hov, mht gratin så følger vi bare opskriften i den kogebog der hedder God mad, let at lave… :slight_smile:
Man laver en opbagt sovs, kommer ægge blommer og smør i, og så pisker man æggehviderne og vender det i. Det hældes så over i et fad. Jeg gør det at jeg hælder 1/3 i først, så kommer broccoli/blomkål i, og så de sidste 2/3 over. Drys med rasp :slight_smile:
Hvis du vil skal jeg gerne skrive hele opskriften… Det er ok nemt…