Stuvning lyder godt.Ordet krystekål kendte jeg også, uden at vide helt, hvad det var.
Vi fik tit grøntkålssuppe (undskyld, jeg kan simpelthen ikke skrive det uden t) kogt på svin (tror jeg), og så hakket grønkål, skivede gulerødder og grovhakkede kartofler. Jeg blev ikke helt så træt af den, som af så meget andet.
Vil meget gerne høre mere om stegt grønkål.
Lidt ligesom stegt persille, det smager helt anderledes og kan være ret godt.
Der er også et par af salaterne, jeg kan overskue: 2 grøntsager, og så dressing af noget, man har i huset.
Ellers står jeg dér igen med en stor pose af de flotte grøntsager på tilbud, som var så indbydende i supermarkedet, og så på tilbud - men ædvr, hvor jeg så taber appetitten i mit eget køkken. Det skal være enkelt, og ihvertfald ikke for sødligt.
Eva, hvad var den broccolisalat, som alle var så vilde med?
Stuvet hvidkål med kanel og sukker kender jeg, min mor kendte det fra sin spejdertid GG
Der er 2 ting, som jeg skal komme omkring ved:
Få det bitre ud af kålen.
Eksempelvis rosenkål kan være meget bittert, jeg tror, at det var Busters vejrgudinde Louise, der kendte vejen frem med det.
Og så må det ikke blive for sødt (igen).
Rosiner og frugt i grøntsager, kogt gulerod og rød peber, jeg får simpelthen om ikke kvalme, så madlede.
Det er simpelthen et enormt skift i mit liv i de her par år: Jeg oplever at være sulten, men gider ikke spise noget. Har ikke lyst til de grove grøntsager, rå eller kogte, som jeg før har spist meget.
Tænker på at gå mere i italiensk retning, mild, let tomatsauce/dressing uden klumper og chili og alt det. Og ikke for meget eddike (problem i mange færdiglavede dressinger).
Eller bare genoptage de sydfranske og italienske krydderier a la esdragon, Merian, de mildere krydderier.
Bruger allerede dijon og diyonnaise 
Finthakket/snittet og kogt er godt, men ikke revet (medmindre det er til røsti. Og så stuvning med grøntsagsvandet. Det er utroligt, hvor stor forskel, der er på sød reven gulerod, og sprød hakket gulerod (med dressing/sauce af yoghurt nat og dijon, 
Sød mos af kartoffel + selleri + pastinak etc går slet ikke. Alt for sødt. Elskede også kogte løg engang - euvh…
Røsti… med alt muligt i… og esdragon m.m. Det må vist ha’ en renæssance hos mig.
Omelet… med alt muligt i, og groft salt på.
Dejligt med alle jeres ideer og forslag.
De vækker eftertanke 
Hvordan laver I gratin?
Min mors var noget fedt, fint og fancy og Olaf Ussings opskrift, big to-do og such fuss :roll-eyes". Bare tanken om at stå på hovedet med den…
Måske er det derfor, jeg elsker de der Master/Topchef UK og Aussie - de stææser rundt og kokkerer de mest afsindige ting og stressser op over det. gnække