jeg støder med jævne mellemrum på folk som helt seriøst mener at det er dyremishandling at klippe pelsen ned på en kat, og at det er så synd for katten. Det er næsten endnu værre hvis man så skulle gøre det så katte får en frisure fx løveklip. Det er endnu ikke lykkes mig at få en forklaring hvad det er der er synd for katten og hvori mishandlingen består, andet end at det er synd at gøre grin med den
At vaske en kat, er ganske uhørt, det er faktisk lykkes mig at blive smidt ud af en FB gruppe blot fordi jeg vasker mine katte jævnligt, for så må jeg jo åbentbart gå ind for dyremishandling.
Er vi virkelig ved at være så ”disneyficeret” ?
Kan vi ikke mere forholde os til at en kat ikke er lig med et barn??
Er vi kommet så langt væk fra naturen at vi ikke mere kan skelne mellem hvad der er dyremishandling og hvad der ikke er??
For mig er ”dyremishandling” et meget stærkt ord som skal bruges med varsomhed, og ikke bruges blot fordi man ikke er enig i hvordan man holder kat.
Jeg har forlængst besluttet at Emils nye frisure skal være som nedenfor, når han bliver klippet helt ned til august…
Og ja.,… det er udelukkende for at provokere!
[QUOTE=Ann K;1247206]Jeg har forlængst besluttet at Emils nye frisure skal være som nedenfor, når han bliver klippet helt ned til august…
Og ja.,… det er udelukkende for at provokere!
[/QUOTE]
Hvis Miden var til at håndtere uden narkose, så kunne du allerede nu få lov til at komme her og øve dig
Vores Zippo (blandingskat) har den værste pels, jeg nogensinde har set :S Den brænder simpelthen sammen hvert eneste år.
Hvert år bliver han lagt i narkose og bliver klippet. Er det synd for ham at blive klippet? NEJ
Hvis vi ikke får ham klippet, så er det synd for ham, og vil IMO tangere dyrplageri, for det gør altså ondt på ham, når pelsen filtrer sammen. Enhver der har prøvet at få rullet sit hår op. fx. i forbindelse med en permanent, ved hvor øm hovedbunden bliver. Denne konstante ømhed/smerte ville Zippo skulle leve med døgnet rundt, hvis vi ikke hjalp ham. Ikke at kunne strække benene ud pga. en “hårdulle”, må være noget så pinefuldt, og forhindrer faktisk katten i dens normale bevægelser. Som I kan se på billedet får Zippo klippet pelsen på siderne. Han får også klippet pelsen på maven, brystet og benene. Resten lader vi selvfølgelig sidde. Det bliver blot redt GODT igennem.
De pelsstykker vi klipper af, er tætte som et ryatæppe og huden under har en grim lugt - den trænger i den grad til luft. I dagene efter, er Zippo meget øm på huden, der hvor vi har klippet ham. Det tror da pokker
for huden har været spændt meget op pga. filtrene. Efter en uges tid forsvinder ømheden, og Zippo vil igen gerne nusses, på de bare områder.
Her er Zippo med hans “undercut”
I år stod vi 2 mand høj og klippede ham, og ja vi fniste da lidt undervejs. Han fik nemlig samtidig et “rumpeklip”, og det så lidt sjovt ud, da han stadig havde sine flotte knickers på bagbenene I dag løber Zippo glad rundt og har fri bevægelse i alle lemmer
Whiskey er en stor, madglad kastrat med en kraftig pels. Han er med årene blevet lidt dovent anlagt, og - hånden på hjertet - ikke særlig god til at holde sin pels. Resultat: den bliver fedtet og han ser usoigneret ud. Ham vasker jeg af og til. Er det synd for ham? Nej. Hvis jeg ikke vasker ham, så oplever jeg, at hans pels bliver statisk = han giver/får stød når vi rører ved ham. Det er da ikke optimalt, når man som Whiskey er en kat med et stort nussebehov
Det der er værst er når nye katteejer går på FB for at søge råd ang pelspleje, og så får at vide at klipning er total forbudt, og at man “bare” kan rede det ud med en kam. Alle der har prøvet at stå med en total filter kat ved at det ikke kan lade sig gøre samt at det gør ondt på katten :-(.
Jeg har prøvet nogle gange at gå disse “eksperters” profiler lidt efter, og som oftes viser det sig at de en enkelt huskat selv, men det afholder dem bestemt ikke fra at udtale som sig meget katagorisk ang pelspleje af langhårskatte
Med alle de blandingskatte som findes efterhånden vil der være katte som pelsen bare ikke kan holdes uden nedklipning.
[QUOTE=cæsar;1247212]Det der er værst er når nye katteejer går på FB for at søge råd ang pelspleje, og så får at vide at klipning er total forbudt, og at man “bare” kan rede det ud med en kam. Alle der har prøvet at stå med en total filter kat ved at det ikke kan lade sig gøre samt at det gør ondt på katten :-(.
Jeg har prøvet nogle gange at gå disse “eksperters” profiler lidt efter, og som oftes viser det sig at de en enkelt huskat selv, men det afholder dem bestemt ikke fra at udtale som sig meget katagorisk ang pelspleje af langhårskatte
Med alle de blandingskatte som findes efterhånden vil der være katte som pelsen bare ikke kan holdes uden nedklipning.[/QUOTE]
Jamen de skulle næsten prøve at komme og forsøge at rede Zippo med en kam.
For det første skal de være klar til at modtage diverse rifter, for han river altså fra sig. Forsøger de at “holde ham”, så skal de også være klar til at modtage bid.
Ja, så ondt gør det faktisk på ham, at han både river og bider. Hvis man også er så koldhjertet, at man kan overhøre/overse hans klagen ifa. dybe miauuu og nærmest skrig, samt hans forsøg på at slippe væk, så vil jeg sige at det tangere dyrplageri
Vi reder ofte Zippo så godt vi kan, i hans tempo og både roser og belønner ham med godbidder. Vi har også bare måtte sande, at det er et overgreb at forsøge at rede pelsen ud, når den filtrer. Da Zippo er en udekat, venter vi gerne med at klippe ham, til der er lidt varme i luften.
Det vi gør for Zippo er omsorg og har INTET med dyrplageri at gøre :cool2:
Her får Yankie jævnligt rumpe og krave -klip… Han filtrer ikke og virker ikke synderlig generet af hans pels.
Men VI synes det er møg irriterende at når han har siddet ude på det våde græs i indhegningen og derefter kommer ind og går på bakken, så hænger gruset fast i hans bukser. og det drysser han så fint ud over hele huset efterhånden som det tørrer…
Kraven bliver klippet fordi den bliver så lang at når han vasker den så sidder den oppe i munden på ham, uanset hvor langt han vrider hovedet baglæns for at få det ud…
Morgan bliver klippet jævnligt og hvis jeg ikke gør det, så har jeg en meget stille/sovende kat hele tiden. Underlig når han er klippet så stjæler han brød, stjæler andet mad, laver bimse streger og meget mere kontakt søgende og kærlig bimse . Med det sagt så skal han putte i arm under dynen og det gør han IKKE lang håret og er slet ikke så kælende. Vi har snakket meget om hvordan kan det være han ændre adfærd på den måde. Vi har snakket om om det er en slags traume han har fra da vi fik ham, for da vi fik ham var han en stor filt klump …
Vi har også klippet nogle af vores katte…
Pelsen var SÅ umulig, og det var synd med de knuder…
JA, jeg har da grint af katten for det ser fjollet ud, og har fået at vide, at det må jeg ikke, da katten bliver ked af det…
det er sagt i alvor…
Det er bare så misforstået
Her for nogle dage sendte en veninde mig sådan et billede af en dino-klippet kat med ordet ‘please!’. Hun ved godt vi klipper Muffe og forstår ideen i det. En anden ven kommentere så, at han hellere så, at man gav dem kostume på end klippede dem fjollet! For det andet skulle de jo leve med i længere tid end det tager at knipse billedet… Ehm ok ja, katten er skisme da totalt ligeglad med sin frisure! Men den er nok ikke ligeglad med at blive stoppet i et kostume…
[QUOTE=cæsar;1247212]Det der er værst er når nye katteejer går på FB for at søge råd ang pelspleje, og så får at vide at klipning er total forbudt, og at man “bare” kan rede det ud med en kam. Alle der har prøvet at stå med en total filter kat ved at det ikke kan lade sig gøre samt at det gør ondt på katten :-(.
Med alle de blandingskatte som findes efterhånden vil der være katte som pelsen bare ikke kan holdes uden nedklipning.[/QUOTE]
Der er godt nok stor forskel på anbefalingerne alt efter hvilke grupper man kommer i:gruble:.
Jeg fik på et tidspunkt (sidste sommer da jeg lige havde fået det første gulvtæppe aka skovkat) opfattelsen af at det var helt normalt at klippe sin langhårs kat kort om sommeren og at det faktisk var synd at ikke gøre det, gik og havde dårlig samvittighed over at min tøs var langhåret i hedebølgen, opdrætter beroligede mig heldigvis med at de aldrig klippede deres katte og hun virkede da også langt mindre påvirket af varmen end min huskat.
Jeg klipper bagdelen på min hankat, fordi han er en gris, der sætter sig på kattegruset og tisser, og nu også er begyndt at sk*** på kanten af den ene af bakkerne så halvdelen sætter sig i pelsen.
Synes altså også den dino klip er fin:thumbup: og den er på ingen måde værre end en løveklip på en puddel.
Sådan så Findus ud og dette var, hvad han lavede når hans pels blev helt tosset … 1 lille knude kunne i løbet af få dage blive til kæmpe kager især henover ryggen
Så hvert år i maj kom han afsted til Dr. Dyr og blev lagt i narkose … Og så blev han barberet helt ned i en fin løvefrizz
Finne elskede det … det var en helt anden kat der kom ud af narkosen … nøjjjj jeg savner det store lokum
Jeg ser intet problem i at klippe en kat ned, ikke mere end at klippe en hund eller hest ned.
Har hunden/katten problemer med at holde sin pels/filtrer meget, så kan det hjælpe at blive klippet ned.
Hvis hunden/katten er et svin, ja så må de altså i bad engang i mellem - både for deres egen skyld og andres
Det samme kan siges vdr at give hund/kat tøj på. Hvis dyret har brug for det, så skal det da have lidt tøj på hvis det fryser.
Så længe det gøres for dyret skyld, og ikke som et mode fænomen, så er det ikke mishandling. Dyr har ligså mange forskelligheder som mennesker og det varierer hvad den enkelte har brug for.
Der er jo også nogle, som synes, at det er synd at klippe puddelhunde, hvilket er en kæmpe misforståelse. Pudler fælder ikke, deres pels vokser kontinuerligt, så hvis man ikke klipper en puddel får den fuldstændig sammenfiltret pels. (Continental) løveklippet stammer fra pudlens oprindelse som andejagthund i Frankrig: pelsen bliver klippet så kort som muligt for ikke at trække vand og tynge hunden ned når den svømmer ud efter anskudte ænder, men er lang på hoved, forkrop, og over nyrerne så hunden kan holde varmen i de indre organer, duske på poterne beskytter leddene og fungerer som svømmefødder, og dullen på halen er et vimpel, så jægeren lettere kan se hunden i det mørke vand. Så det er ikke kun fornuftigt men også nødvendigt at klippe sin puddel!
Ang. katte, så forstår jeg heller ikke, hvad problemet med klipning er. Så længe katten ikke fryser, hvis den kommer ud, er der vel ingen ballade? Katten ved jo ikke, hvordan den selv ser ud…
Ang. vask, så må man vel vurdere, hvor ofte katten trænger til det? Hverken katten eller resten af familien er tjent med en uhumsk, uhygiejnisk pels. Hvis man lærer katten at tolerere en vask fra den er killing, er det jo ikke slemt for den, tænker jeg?
ER en perser der knap kan bevæge sig at fortrække fremfor en ned klippet kat? NEJ
Da jeg overtog Charlie kunne han ikke engang hoppe op på en seng. Han var så knudret at han dårlig kunne bevæge sig. Efter jeg fik ham og han blev klippet ned hoppede han over en sofa ved at bruge samme anstrengelser for at komme op på den som han brugte inden han blev klippet ned.
Det handler om at være bevidst om hvad der er bedst for katten, ikke om hvad der er rigtigt ifølge flertallet.
Jeg tror ikke du finder den slags disneyficering herinde - og det ved du jo også godt … men derude, i den ‘virkelige verden’ (og især på FB), findes der jo tonsvis af selvbestaltede eksperter i ALT, som selvfølgelig synes det er synd at vaske eller klippe, eller holde kræet inden døre, eller ikke få et kuld inden den skal neutraliseres eller … find selv på flere. Jeg har for længst meldt mig ud af diverse kattegrupper på FB, som stort set ikke gik ud på andet end at ‘give råd’ om hvordan man bedst reddede moderløse killinger, hvordan man lettest undgik at skulle til dyrlæge (fordi de fleste af gruppemedlemmerne var teenagepiger, hvis forældre åbenbart ikke var i stand til at betale for noget som helst, der involverede dyr) eller hvornår man skulle lukke sin nye killing ud. Gad simpelthen ikke bruge min dyrebare tid på at tale for døve øren.
Nej heldigvis er Kattegale ikke disneyficeret det er jeg ganske godt klar over
Det er mest en FB ting som jeg møder ofte i div grupper, og ja oftes i de mindre seriøse grupper. Dog mener jeg at det er tvingende nødvendigt at der er nogle der vil give disse “eksperter” modstand for i sidste ende er det jo kattene som betaler prisen.
Det er faktisk helt rart for engang skyld at skrive med nogle som sætter katten først
Efter jeg har meldt mig ind i katteverdenen, er jeg blevet chokeret over at opdage hvor lidt research mange nye ejere laver inden de anskaffer sig en killing, både om race, behov, og udgifter til at have et kæledyr. Og hvor mange “skrøner,” som gamle-i-gårde katteejere holder op som sandheder selv om de er tilbagevist af videnskaben for længe siden. Mange af disse mennesker er ovenikøbet ganske uvillige til at snakke om tingene – som du nævner, har jeg også ofte en følelse af at tale for døve ører. Jeg har f.eks. fået en regulær skideballe af en arbejdskollega fordi jeg vælger at købe kat fra en opdrætter, som neutraliserer tidligt, og til katteudstillingen i Vejle fik jeg meget hårdt at vide, at det er dyreplageri at lade katte komme udenfor i sele. Jeg er nået så langt i min egen research nu, at jeg har fået bøger hjem fra LIFE, det biovidenskabelige fakultetsbibliotek i København, og der er absolut ingen belæg i de dyrlægevidenskabelige bøger for, at tidlig neutralisering, seletræning, klipning, eller andet skulle være fysisk eller psykisk hæmmende for katten. :?
Det virker som om der findes to ekstremer i katteverdenen: Dem, som tror deres kat er et barn og ikke har sat sig ind i og derfor ikke forstår hvorfor katten reagerer, som den gør, når den følger sine naturlige instinkter, og dem som mener, at katte er vilde dyr og det er dyreplageri at hindre dem i deres naturlige livsudfoldelse, også når de er til fare for sig selv. Som jeg ser det, falder den gode katteejer imellem disse to ekstremer, og finder en naturlig balance, hvor katten kan leve i hjemmet med mulighed for at udfolde sine instinkter under sikre forhold.
Jeg har tænkt mig at lave nogle små videoer, når jeg selv får kat, med eksempler på problemstillinger fra mit eget liv med katten og forslag til forskellige løsningsmodeller. Det er selvfølgelig ikke noget, som redder verden, men jeg har selv været glad for at se andres kattevideoer, så måske kan mine videoer også hjælpe nogen derude.
[QUOTE=Cecilie;1247338]Efter jeg har meldt mig ind i katteverdenen, er jeg blevet chokeret over at opdage hvor lidt research mange nye ejere laver inden de anskaffer sig en killing, både om race, behov, og udgifter til at have et kæledyr. Og hvor mange “skrøner,” som gamle-i-gårde katteejere holder op som sandheder selv om de er tilbagevist af videnskaben for længe siden. Mange af disse mennesker er ovenikøbet ganske uvillige til at snakke om tingene – som du nævner, har jeg også ofte en følelse af at tale for døve ører. Jeg har f.eks. fået en regulær skideballe af en arbejdskollega fordi jeg vælger at købe kat fra en opdrætter, som neutraliserer tidligt, og til katteudstillingen i Vejle fik jeg meget hårdt at vide, at det er dyreplageri at lade katte komme udenfor i sele. Jeg er nået så langt i min egen research nu, at jeg har fået bøger hjem fra LIFE, det biovidenskabelige fakultetsbibliotek i København, og der er absolut ingen belæg i de dyrlægevidenskabelige bøger for, at tidlig neutralisering, seletræning, klipning, eller andet skulle være fysisk eller psykisk hæmmende for katten. :?
Det virker som om der findes to ekstremer i katteverdenen: Dem, som tror deres kat er et barn og ikke har sat sig ind i og derfor ikke forstår hvorfor katten reagerer, som den gør, når den følger sine naturlige instinkter, og dem som mener, at katte er vilde dyr og det er dyreplageri at hindre dem i deres naturlige livsudfoldelse, også når de er til fare for sig selv. Som jeg ser det, falder den gode katteejer imellem disse to ekstremer, og finder en naturlig balance, hvor katten kan leve i hjemmet med mulighed for at udfolde sine instinkter under sikre forhold.
Jeg har tænkt mig at lave nogle små videoer, når jeg selv får kat, med eksempler på problemstillinger fra mit eget liv med katten og forslag til forskellige løsningsmodeller. Det er selvfølgelig ikke noget, som redder verden, men jeg har selv været glad for at se andres kattevideoer, så måske kan mine videoer også hjælpe nogen derude. :)[/QUOTE]
Cecilie - du rammer hovedet på sømmet Det er superlet at anskaffe sig en kat, man får dem gratis - eller i hvert MEGET billigt - forskellige steder, og der er jo ingen grund til at sætte sig ind i noget, når katte alligevel er sådanne troløse kræ, der løber væk (eller bliver kørt over, taget af naboens hund/en ræv, skudt af irriteret omkringboende - what ever …), for så får man jo bare en ny! Det er selvfølgelig sat på spidsen, for der er også dejlige katteejere, der gider undersøge lidt om hvad det er for et dyr, de har/skal have, og prøver at få det bedste ud af det. Problemet er bare, at de går på FB, fx i gruppen Alle os med kat (eller hvad den nu hedder) og måske bliver overvældet af de mange ‘gode råd’ de får der. Og hvis de ikke selv har så megen hjerne, at de gør sig den ulejlighed lige at tjekke et par profiler mv., så finder de aldrig ud af, at kloge-ågerne er 14 årige piger, der ‘holder kat’ på rideskolen, eller hende den mærkelige eneboer, der har et væld af snottede, indavlede katte rendende, som hun ikke har en skid tjek på. Der falder vi andre bare rigtig meget igennem, og selvom man fx som hilsen skriver ‘katteopdrætter gennem 25 år’, så bliver det taget mere som en fornærmelse end som tegn på, at man måske ved bare en lille smule, for man skal jo ikke komme og tro, at man er noget
Det er et decideret fuldtidsarbejde, at holde trit med de tåbelige tanter, som åbenbart er på FB døgnet rundt - og jeg har altså et rigtigt arbejde, katte, mand og klubarbejde mv. at passe, så jeg har ganske enkelt ikke tid til at forsøge igen og igen, uden at komme nogle vegne overhovedet!
Og heldigvis er der fora, hvor ekstremerne ikke er helt så åbenlyse - bevares, de fleste af os herinde er fortalere for at holde katte ‘indespærret’, men ikke fordi de er vores børn eller det er dyre racekræ, men fordi vi holder af dem og ikke vil miste dem helt så hurtigt som det ellers kan gå med udekatte - og fordi vi er bekendte med, at der rent faktisk findes regler om, at man skal holde sine dyr på egen matrikel. Det kan så godt koste nogle goodwill-point, når en ny bruger får udtrykt ønske om at have fritgående kat …
I øvrigt havde jeg nær fået kappet hovedet af, da en bekendt proklamerede at hendes kat var drægtig, hvilket hendes mand synes var en ualmindeligt dårlig idé, og jeg så skrev til hende, at det kunne dyrlægen da fixe lynhurtigt … ja ja, når menneskelige følelser tillægges dyrene, så går det galt!
Cecilie, jeg håber du snart får din kat og får lavet dine videoer til glæde for andre
Hvis en langhåret kat er meget filtret kan det være nødvendigt at klippe ned - og nogle katte har jo desværre så dårlig pelskvalitet at det er nødvendigt at gøre løbende.
Men man kan også afhjælpe pelsproblemer ved optimal fodring (råt) - og som opdrættere ved at kun bruge katte i avl med god pels. (Katte som kun kan holdes pæne ved jævnlig vask syntes jeg er problematisk at bruge i avl.)
‘Drage-klip’ syntes jeg ikke om - da jeg tror katten vil føle ubehag/irritation ved stadig at have noget pels på den måde - hvis der skal klippes så skal der klippes ned hele vejen rundt.