Og jeg var lige inde på Fife hjemmeside for at se hvor snowshoe hører hjemme …
Jeg undrer mig over at også den skal i kat III, men det er et sidespring.
Og jeg var lige inde på Fife hjemmeside for at se hvor snowshoe hører hjemme …
Jeg undrer mig over at også den skal i kat III, men det er et sidespring.
Den ene, der har sprugt på muligheden er selv SNO-opdrætter. Meen - jeg ved ikke helt. Jeg synes I har mange gode point her, så gør det nok ikke.
Lige nu har jeg ikke noget at udstille jo, så vi må se, hvad fremtiden bringer.
[quote=lenschow;405724]
Lige nu har jeg ikke noget at udstille jo, så vi må se, hvad fremtiden bringer.[/quote]
Hvorfor kan Fie ikke udstilles? :?
Eller Viggo, når han kommer :?
[quote=Dorte Birkedal;405723]Og jeg var lige inde på Fife hjemmeside for at se hvor snowshoe hører hjemme …
Jeg undrer mig over at også den skal i kat III, men det er et sidespring.[/quote]
Fordi den kategori efterhånden er blevet den helt store skraldespand for alt korthåret…
Nå, det er en helt anden diskussion
Jeg ville som jer andre heller ikke lade andre udstille min kat… i hvert fald ikke så længe katten er “ny og uprøvet”. Der synes jeg faktisk at man skylder katten at den er sammen med det menneske som den kender bedst og føler sig mest tryg ved.
Fie går i løb opg jeg fik at vide herinde, at det generede andre udstillere. Og Viggo-drengen er ikke ankommet endnu så ham tæller jeg først med, når flyet er landet i DK
Det har du efterfølgende fået at vide, at du har misforstået. Mange hunkatte går i løb på en udstilling, lige så vel som at mange fertile hankatte strinter på en udstilling - sår’n er livet
[quote=Dorte Birkedal;405723]Og jeg var lige inde på Fife hjemmeside for at se hvor snowshoe hører hjemme …
Jeg undrer mig over at også den skal i kat III, men det er et sidespring.[/quote]
Hvorfor undrer det dig:?:øhmm:
Dorte undrer sig vel da der er Siam i SNO, så slægtsmæssigt kan den vel lige så godt høre til i kat. IV.
Der er Siameser bag de allerfleste maskede racer og maskede varianter af ande racer, hvis man går langt nok tilbage i stamtavlerne (fx SBI, maskede BRI, maskede PER/EXO) - skulle de alle være i kat.IV:?:øhmm:
Ja det var da meget passende ser man på fordelingerne af racer i kattegorierne:-)
Jeg vil også råde dig til selv at udstille din avlskat.
Jeg har udstillet kastrat en del gange (både indenfor min egen race og en anden) og det giver slet ikke det samme, som den ene gang jeg indtil nu har haft mine avlskatte med.
Det vigtigste for mig, at få en mundtlig udtalelse fra dommerne, men sekundært som skam også er vigtigt, jeg fik snakket med andre opdrættere af min race, fik mange gode fif jeg kunne bruge til fremtidige udstillinger af fertile katte.
Nu er der vist ikke flere opdrættere af din race herhjemme, men stadig kan du få en masse viden ind ved at deltage, også fra andre opdrættere.
Hvis ikke man selv kommer på udstilling med sin kat og får lært noget, hvordan vil man så kunne vejlede sine egne killingekøbere, når den tid kommer? Jeg kan til nød finde på at tage én af mine catsitteres voksne katte med en enkelt gang, mens de passer butikken derhjemme - men det er folk med mange års erfaring, som har selv udstillet katten mange gange selv og godt ved hvad dommerne i gennemsnit mener om katten. Og det synes jeg er en helt anden situation.
VH
Susanne
Rigtig gode pointer - se det havde jeg heller ikke overvejet. Tak for de gode svar.
KH
Ja, det der ikke fremgår af mit indlæg er at hende jeg har gjort det for normalt selv udstiller sine katte, og gør det med glæde. Og at det med at tage katten med til Tyskland er erfarne udstillere der gør det for andre lige så erfarne udstillere Praktiske årsager, når man selv er forhindret. For selvfølgelig vil man hellere selv -tihi Jeg elsker at udstille, og synes virkelig du skulle prøve det en gang eller to, Helle. Det er så fedt at høre hvad dommerne har at sige om lige ens kat -thumbs Som ny lærer man bare så meget - også til selv at danne en mening så man kan være enig eller uenig.
Seriøst, jeg håber virkelig at du vil prioritere at få gjort det, man lærer noget på en måde som man bare ikke lærer ellers. Netop fordi man ser så mange katte og bedømmelser i løbet af en dag.
det er mig der har været i tysker land med mette’s eloa- vi skulle på roadtrip og jeg havde planlagt turen. men ingen kat at udstille lige pludselig - og mette kunne ikke - bytte bytte tog jeg da eloa med s
det fungerede fint og damen fik sit udlands cert til IC.
EX bor min hvide jo hos mette og hun havde monsteret med til billund for mig, hvor jeg så selv kunne udstille hende. men de ankom fredag da mette jo er i bestyrelsen. det fungerede også 10-4
det gjorde jeg gerne igen(begge dele)- men kun for/med folk jeg kender og stoler på.
Helle, må jeg nævne, at når først man har klargjort buret med gardiner, grus, vand og mad, legetøj, gemme-hule og ventilator - og katten er gjort klar mht de sidste øjebliks detaljer - så er det sjovt at udstille.
Det kan være en hel mini-ferie af søde katte, god shopping, gamle og nye venner - hvis man altså ikke hører til dem, for hvem intet andet end vindertitler gælder.
Prøv - det kunne være, at det faktisk “opladede dine batterier”
Jeg udstiller Gia:
Ja, og så er det fint, at man ofte kan købe katteting på tilbud på udstilling. Snakke med forhandlerne og få gode råd.
Og at man møder en masse af de søde mennesker, man kun kender fra fora. Når først Gia er færdigbedømt og bragt tilbage i sin bur-hule til velfortjent siesta, så nyder jeg at shoppe de katteting, man ikke kan få andre steder, og at tøffe rundt i rækkerne og hilse på både ejere og katte.
“Gamle” venner (jaja, jeg har kun haft kat i 4 år) og nye bekendtskaber, dere s katte og evt venner og familie.
Udstilling kan være smadderhyggeligt
Men må man gerne udstille andres katte hvis ejeren ikke er der ?
Ja, det må man gerne
I FIFe tilmelder man blot med ejers navn og så kan hvem som helst i princippet fremvise katten… Hos TICA tilmelder man med ejers navn og skriver så en “handler” på, hvis det ikke er ejer som fremviser.
Fx er Thane ejet af min mand, som meget sjældent har mulighed for at komme med på udstilling - jeg står derfor som “handler”, når Thane er med på TICAshow og det er også mig (eller hans opdrætter) der fremviser ham på FIFeshows.
Det er ejeren, der skal tilmelde katten, men hvem som helst kan medbringe den på udstillingen