At lade andre udstille ens katte?

Har I prøvet det? Og kan/må man det?

Elin og Mogens kan ikke fysisk holde til at udstille og jeg er bundet en del op så længe jeg læser fuldtid og arbejder fuld tid så det er meget svært for mig selv at finde tiden.

Vi håber at sælge til nogle, der vil udstille, men jeg har også overvejet at lade en god veninde låne vores Snowshoes med og udstille dem på vegne af os (vi betaler)

Men må man det? Og er det en dårlig idé?

Jeg ved jo ikke ret meget om udstillinger, så er i tvivl om det er dumt at gøre. Vil rigtig gerne høre jer erfarnes mening så jeg kan træffe et valg - med kattens tarv i centrum.

Kattene kender den pågældende rigtig godt og hun har min fulde tillid

KH

Nej, jeg har ikke prøvet det, men jeg kunne sagtens finde på det hvis min kat f.eks manglede et udenlands certifikat og jeg ikke selv kunne tage afsted og en veninde skulle afsted.

Og ja, man må godt.

Min helt egen uforbeholdne mening er, at man som ny opdrætter af en forholdsvis ukendt race selv bør finde tiden til at udstille, så man selv får bedømmelserne af sine avlsdyr og også selv oplever dem på show - bla. temperamentsmæssigt. Er man gammel i gårde og alt det der, så kan man lade andre tage sine katte med en sjælden gang imellem.

Jeg har ikke andet at have den mening i, end at det er sådan JEG ville gøre det.

Tror du ikke at du kunne finde en enkelt dag i weekenden indimellem? Det behøver jo ikke være begge dage. Man får virkelig meget ud af det.

Men jo, jeg har da udstillet en venindes to katte den ene af to udstillingsdage, hvor hun lidt sent fandt ud af at hun ikke have mulighed for at komme den ene dag.
Og jeg kender også til andre der f.eks. har haft en kat med til Tyskland, når man nu selv skulle afsted.
Fælles for det hele er at det alle har været folk der kendte kattene i forvejen. :slight_smile:

Jeg har gjort det nogle få gange med en enkelt kat, hvor jeg pga kirkesangerjob ikke har kunnet nå frem i tide til dyrlægekontrol og bedømmelse… Jeg kom senere på dagen.
Katten kendte min veninde vældigt godt og havde stor tillid til hende - katten og veninden var begge udstillingsvante.
Med en udstillings-uerfaren kat ville jeg nok ikke gøre det, da det er vigtigt for mig at vide, hvordan min kat reagerer under stress. Jeg vil også gerne høre, hvad dommeren har at sige af bevingede ord;-)

Så jeg vil sige, det kommer meget an på, hvordan man mener katten vil håndtere udstillingsstress - og at blive håndteret af en fremmed (dvs ikke ejeren).

Jeg ved ikke hvordan det er i TICA -i CFA kan kun ejeren udstille katten medmindre der før udstillingen er gjort klart hvis det er en anden der gør det

Jeg er enig med de andre…

Det er vigtig at prøve med ens egen krop og det er vigtig at man ved hvordan man selv og katten har det med at være på udstilling.
Jeg vil intet havde imod at skulle udstille en andens kat, hvis grunden var at ejerens stress smittede af på katten så den blev nervøs, men jeg ville forvente at ejer stod 6 skridt bag mig og hørte dommerens ord, da den eneste der har brug for en dommers beømmelse er opdrættere af racen. Din veninde vil ikke huske på de samme ting fra bedømmelsen som du, Elin eller Mogens vil huske, da i skal se på katten med andre briller, end en person som ikke har behov for at vide noget om racens standarter. Din veninde er måske nysgerrig efter at lære om racens standarter, men hun vil aldrig se så kritisk på dine katte som du selv vil

Jeg tror at der er forskel på om man udstiller som kælekatte ejer, opdrætter eller som en der ønsker at opdrætte. (en udenlandsk opdrætter fortalte mig f.eks. at jeg er mere kritisk overfor mine kattens standarter end en dommer. Men hvis ikke jeg er kritisk, hvem er så?)

Skulle jeg vælge at lade en af mine Chagall´s katte udstille vil jeg fortrække at Marina gjorde det, for jeg aner intet om at udstille katte.

Jeg vil selvfølgelig selv være tilstede på udstillingen, men det vil i såfald være Marina der skulle præsentere/udstillede den/dem.

(Hvad så Marina var det ikke noget af få en af mine smuksakker med næste gang?)

Tror at min katte vil mærke min usikkerhed og dermed blive mere stresset end de vil ved at f.eks. Marina præsenterede dem.

Er det udstillingsvante katte og er det en person, katten kender og er tryg ved, der præsentere dem, tror jeg ikke at det gør den store forskel, men det er blot en formodning jeg har.

På udstillinger er opnåelse af certifikater og mulighed for at komme på scenen én ting :slight_smile:

Noget andet er skabelse af netværk, møde med potentielle killingekøbere og muligheden for at høre forskellige dommeres mening om den/de kat/te, man udstiller.

Jeg mener faktisk, at hvis du/I ikke kan sætte tid af til selv at komme på udstilling, så er det spild af penge at lade katten udstille af en anden. Ligegyldigt hvor godt katten kender pågældende, ved pågældende person ikke nok om racen til at kunne fortælle potentielle killingekøbere, hvad de vil vide. Personen vil heller ikke bide mærke i det mest relevante, dommeren siger (eller ikke siger, hvis det er en høflig person) og vil heller ikke kunne hjælpe til med at skabe jer et netværk blandt andre opdrættere.

Opstart af opdræt er ikke (eller bør i mine øjne ikke være) venstrehåndsarbejde, man lige kigger på, når man har tid. Man tager sig tid til det :slight_smile:

Når man så har bedre styr på tingene og måske mangler et udlandscertifikat, kan man lade sin kat komme på tur med nogen, der alligevel skal afsted. Det ville jeg ikke selv tøve med.

Tak for gode svar. Det r altid rart med lidt andre øjne på en sag. Det giver lidt at tænke over

MVH

Er enig i det der er sagt hertil. Man skal huske at dommeren siger noget som de ikke skriver. Jeg fik f.eks. at vide, da jeg udstillede min første NFO-pige, at jeg her havde en fin avlskat. Eller som jeg en anden gang fik at vide at jeg skulle finde en partner med et bredt hoved, sagt ud fra den kat jeg havde med. Sådanne kommentarer skrives jo ikke på papiret. Den slags kommentarer er jo guld værd for en uerfaren opdrætter.

Ja havde ikke tænkt på, at de ikke skriver alt ned. Det er en rigtig god pointe plus den med netværk osv.

Jeg tænkte nok jeg havde overset nogle ting - siden der ikke er flere, der gør det.
Så det skal I have tak for:-)

Men jeg håber stadig, at nogle købere på sigt vil udstille nogle SNO fra os i DK.

Vi må se, hvad der sker

KH

Ja, men det er langt ude i fremtiden - i første omgang skal I gøre opmærksom på, at racen overhovedet eksisterer og finde nogle købere til killingerne :slight_smile:

Alting handler om at prioritere :slight_smile:

Som helt ny opdrætter af en helt ny race, vil jeg mene det er alfa og omega, at man tager sig tiden til at udstille.

Håbet er lysegrønt:) Regn ikke med det.

Jeg fik mit første kuld i 1994 - i DK er jeg stadig den eneste udstiller af KOR. Der har været to eller tre med-udstillende killingekøbere undervejs, men de er faldet fra. Man kan som opdrætter udtrykke ønske om, at en killing bliver udstillet, men det er svært at kræve det. Jeg har endda lånt solgte killinger at udstille - men det er ikke altid gået godt, da katten ikke længere har været helt tryg ved mig - og hvorfor skulle en kælekattefamilie holde basal showtræning ved lige?
Udstillinger er mest for opdrættere og opdrætter-wannabes. Der er nogle få kælekatteejere, der bliver bidt af udstillinger, men det kan man ikke regne med…

Det håber vi alle, når vi sælger en pæn kælekat :høhø:

Udover det, at de færreste kælekatteejere gider udstille, har I valgt en race, der ikke er FIFe godkendt, hvilket vil sige, at der er endnu færre muligheder for at udstille.

Så var jeg jer, ville jeg prioritere de TICA udstillinger, der afholdes i Danmark meget, meget højt.

Racen er Fife godkendt Vivi…

Resten må vi se til hen af vejen. Indtil nu er der jo ingen små mus:-)

[quote=lenschow;405711]Racen er Fife godkendt Vivi…
[/quote]

Sorry :ups:

Synes bare du skrev da du fik Fie hjem, at du ville gå i TICA fordi de ikke var FIFe godkendte …

Nej det er fordi vores mentor er der, så vi er startet der men vil være med i Jyrak og Fife på sigt, når de små kommer :slight_smile:

Planerne er naturligvis også at udstille. Det er derfor jeg opretter denne tråd. Lige nu er jeg bare ikke hjemme - eksamener osv - de kører os hårdt det næste års tid

Helt ok - hvorfor skulle du vide det:-) Spørg mig om noget som helst med abyer, så ville det samme ske:-)

MVH

Jeg kan ikke andet end være enig i selv at udstille katten er nr 1.

Jeg har lige kigget i mine gemmer og ud af ca 80 udstillinger jeg har haft kat med på er det 3 hvor jeg ikke selv har været med - og der var det kattens opdrætter som også var min gode veninde der havde ham med (til udlandet)