Jeg har en der gerne vil købe en parring. Og det ville egentlig passe mig fint, da vores hankat er en hormon bombe. Og han skal kastreres når min egen hunkat venter sig. Men vi afventer pt løbetid. Så jeg ville gerne vide hvordan I plejer at gøre. Helst birma opdrættere. Hvad tager I for en parring? Og hvad hvis der ikke kommer noget ud af den? Hvad tager man pr dag til rengøring, mad, grus osv…? Jeg ville jo allerhelst have en killing fra kuldet, hvis der kom en brunmasket han. Men hvis der ikke kommer det, hvad så? Gode tips modtages med kyshånd:)
Er det en ny eller gammel opdrætter der ønsker at købe en parring?
Enig i spørgsmålet.
man skal som hankattejer være sit ansvar bevidst og kunne hjælpe en evt ny opdrætter med al det praktiske som følger i kølvandet.
Der er ingen faste priser på parringer - det bestemmer man selv.
Som den nye opdrætter du er, synes jeg det er vigtigt, at dem som evt skulle købe en parring af din hankat IKKE er ny opdrætter også .
Du har i mine øjne, slet ikke den erfarring der skal til, for at kunne støtte og hjælpe en ny opdrætter igang.
Jeg har haft kæmpe glæde af, at der hvor jeg lånte hankat, var og er en meget erfarren opdrætter, da jeg havde så mange spørgsmål både før, under og efter parring og fødslen.
Jeg vil slet ikke kunne råde,hjælpe og støtte en ny opdrætter på samme måde.
Der sker så mange uheldige episoder som kunne have været undgået, hvis nye opdrætter havde mere erfarrende med på sidelinjen
Jeg ved ikke hvor mange år hun har været opdrætter. Men jeg ved det ikke er hendes første kuld. Hun plejer at købe parringer fra en fast opdrætter. Så hun ved hvordan det fungerer. Men jeg ville bare lige høre fra jer, hvordan I plejer at gøre det. Jeg så jo lige en lille mulighed for min længe ønskede brunmaskede birma. Og hvis det kunne blive fra Fenris, så ville det bare være perfekt.
Jeg har osse kun købt parringer af en erfaren opdrætter som osse er min mentor …Jeg tror ikke hun sidder og regner på hvad rengøring / grus og mad koster, men tager den pris for parringer som lægger på linje med hvad andre opdrættere i vores race tager ?
Sørg for at lave en kontrakt, som i begge skriver under på. Man skal altid på forhånd vide, hvilke betingelser der vil være, hvis parringen ikke bærer frugt, eller hvis der feks. kun kommer en killing osv.
[quote=Alice;531740]Jeg har osse kun købt parringer af en erfaren opdrætter som osse er min mentor …Jeg tror ikke hun sidder og regner på hvad rengøring / grus og mad koster, men tager den pris for parringer som lægger på linje med hvad andre opdrættere i vores race tager ?
Sørg for at lave en kontrakt, som i begge skriver under på. Man skal altid på forhånd vide, hvilke betingelser der vil være, hvis parringen ikke bærer frugt, eller hvis der feks. kun kommer en killing osv.[/quote]
Jeg går heller ikke op i grus osv:) Det var kun fordi jeg kunne se det stod i den kontrakt man skal udfylde:)
Jeg har ikke mine hanner for at sælge parringer - det er et stort ansvar og informeren såfremt nye helse problemer opstår. Dog har jeg solgt ganske få parringer - til erfarne opdrættere.
Det er vigtigt at have styr på hvad der kan ligge på både han og hunkat af “lidelser” - rigtig dumt at doble op på noget.
Man skal være “klædt godt på” for at sælge parringer - og tro mig, alt der går galt er hankattens skyld …
Jeg er enig med de andre, hvis man udlåner sin hankat bør man kunne råde og vejlede køberen, dog mener jeg også at opdrætteren der har solgt hunkatten til avl har et ansvar om at råde og vejlede.
Jeg tager 500kr for parringen og 1000kr pr killing, dog max 3500kr i det hele. Hvis katten ikke bliver drægtig kan der foretages omparringer, jeg har skrevet x antal parringer og dato for sidste parring i kontrakten, så køber ikke kan komme om 5 år og kræve en omparring.
Du skal også tage med i overvejelserne hvad du synes de killinger der kommer i kuldet skal/må bruges til.
Må killingerne sælges til avl? Eller lignende…
[quote=Lis Dahlstrøm;531745]Jeg har ikke mine hanner for at sælge parringer - det er et stort ansvar og informeren såfremt nye helse problemer opstår. Dog har jeg solgt ganske få parringer - til erfarne opdrættere.
Det er vigtigt at have styr på hvad der kan ligge på både han og hunkat af “lidelser” - rigtig dumt at doble op på noget.
Man skal være “klædt godt på” for at sælge parringer - og tro mig, alt der går galt er hankattens skyld …[/quote]
Det har heller aldrig været planen Fenris skulle lånes ud. Han står nemli og skal kastreres. Men jeg ville gerne have et kuld på ham inden han bliver det. Men jeg mangler lige en løbetid fra min hunkat. Jeg kan se der er flere ting jeg lige skal have tænkt igennem.
Husk at pigerne efter Fenris vil blive tortiemasket…så du kan højst få en bruntortie. Men du kan selfølgelig beholde en brun dreng :0)
Den havde jeg styr på Det må gerne blive en brunmasket dreng.
Jeg vil da gerne maile dig de kontrakter jeg har fået tilsendt på parringsaftaler på Fie og nogle hankatte fra udlandet - Der er to og de er godt nok på engelsk, men måske de kan inspirere dig - jeg fik dem til gennemsyn, da vi overvejede at parre Fie der, men vi valgte i stedet at bytte en killing senere, så vi slap for rejsen, da resultatet stort set var det samme og lettere for misserne. Den anden sprang fra få dage før afrejse pga sygdom - men kontrakterne har jeg da endnu… Selvom de aldrig blev brugt/rettet til, så vil jeg gerne maile dig dem, som de ligger i den form, som de kom i fra hankattens ejer - dvs hankatteejerens udspil.
Og ja der er en billion ting at tage hensyn til… Uha. Alene kontraktens ordlyd osv. Men disse er på en kat, der skal afleveres i et fremmed land, så måske mere omfattende - det ved jeg så ikke. Men jeg mailer dem gerne til inspiration:-)
MVH Helle
Det må du meget gerne. [email protected]
Send mig lige en mail så får du dem retur en af dagene (jeg er på jobbe til sent i dag:-))
Selv om de i mange tilfælde går godt når man låner sin hankat ud så bør man som minimum kræve en FIV/FELV test af begge katte før parringen. Man bør checke hvordan begge kattene går - har de f.eks. haft kontakt til fritlevende katte bør FIV/FELV testen foretages to gange med mindst 3 mdr imellem inden parringen ( og bør selvfølgelig være negativ).
Derudover bør begge parter kende hinanden godt nok til at de stoler på at begge katte er sunde og raske - ikke mindst når vi tænker på smitsomme sygdomme.
Og så bør begge parter indstille sig på, at der er ALTID en risiko når man lader to fertile katte komme sammen. Det er ikke ualmindeligt at hunkatte kan være meget agressive overfor hankatten - også selv om hun er i løbetid. Nogen hankatte kan faktisk også være agressive overfor hunkatten - selv om hun er i løbetid. Dvs. at man KAN risikere at kattene skader hinanden. Jeg har oplevet et par tragiske situationer af den art - den ene gang var det en hunkat jeg havde inde til parring der sprang så dumt da hun skulle væk fra hankatten at hun brækkede et ben…
Ikke særligt rart at skulle kontakte hunkatteejer og fortælle det.
Den anden oplevelse jeg havde var endnu mere tragisk men “heldigvis” var det min egen hunkat der var skyld i det. Hun bed min hankat og bidsåret udviklede sig utroligt hurtigt til et alvorligt sår og pga en fejlbehandling ( tror jeg stadig på) mistede vi hankatten. Det hele gik utroligt hurtigt - indenfor en uge.Det var en utrolig barsk og frygtelig oplevelse.
Jeg tænker stadig på vores dejlige Vintage og er ked af at han kun blev 2 år fordi dette skete. Og man kan jo sige, at det skyldtes MIT valg at lade ham gå som fertil istedet for at kastrere ham.
Det jeg bare vil sige med dette er, at opdræt - inklusive parringer - er altså ikke noget der bare er “sjov”. Det kan også være barskt og frygteligt og ende tragisk.
Det skal så siges, at heldigvis går det som regel godt. Ellers var vi nok ikke stadig opdrættere
Teresa
[quote=Teresa Guldager;531990]Selv om de i mange tilfælde går godt når man låner sin hankat ud så bør man som minimum kræve en FIV/FELV test af begge katte før parringen. Man bør checke hvordan begge kattene går - har de f.eks. haft kontakt til fritlevende katte bør FIV/FELV testen foretages to gange med mindst 3 mdr imellem inden parringen ( og bør selvfølgelig være negativ).
Derudover bør begge parter kende hinanden godt nok til at de stoler på at begge katte er sunde og raske - ikke mindst når vi tænker på smitsomme sygdomme.
Og så bør begge parter indstille sig på, at der er ALTID en risiko når man lader to fertile katte komme sammen. Det er ikke ualmindeligt at hunkatte kan være meget agressive overfor hankatten - også selv om hun er i løbetid. Nogen hankatte kan faktisk også være agressive overfor hunkatten - selv om hun er i løbetid. Dvs. at man KAN risikere at kattene skader hinanden. Jeg har oplevet et par tragiske situationer af den art - den ene gang var det en hunkat jeg havde inde til parring der sprang så dumt da hun skulle væk fra hankatten at hun brækkede et ben…
Ikke særligt rart at skulle kontakte hunkatteejer og fortælle det.
Den anden oplevelse jeg havde var endnu mere tragisk men “heldigvis” var det min egen hunkat der var skyld i det. Hun bed min hankat og bidsåret udviklede sig utroligt hurtigt til et alvorligt sår og pga en fejlbehandling ( tror jeg stadig på) mistede vi hankatten. Det hele gik utroligt hurtigt - indenfor en uge.Det var en utrolig barsk og frygtelig oplevelse.
Jeg tænker stadig på vores dejlige Vintage og er ked af at han kun blev 2 år fordi dette skete. Og man kan jo sige, at det skyldtes MIT valg at lade ham gå som fertil istedet for at kastrere ham.
Det jeg bare vil sige med dette er, at opdræt - inklusive parringer - er altså ikke noget der bare er “sjov”. Det kan også være barskt og frygteligt og ende tragisk.
Det skal så siges, at heldigvis går det som regel godt. Ellers var vi nok ikke stadig opdrættere
Teresa[/quote]
jeg havde sidste år en meget agressiv hunkat til parring - faktisk var hun så hidsig at hankatten i ren nødværge forsøgte at angribe hende - og det var ikke for at parre hende. Hunkatten måttet tage hjem uden parring. Hun kom dog igen i næste løbetid, og var her lidt mere rolig - men stadig meget sur…parringen lykkedes dog.
man skal absolut have en aftale på plads om hvem der har ansvaret for evt skader på hunkatten mens hun er i ens varetægt. Husker en frygtelig sag fra et par år siden hvor en ukyndig hankattejer kom til at vaske hunkatten de havde til parring i vaskemaskinen…ganske frygteligt. Hunkatten havde gemt sig derinde…og det endte i et frygteligt stridsspørgsmål, og en død hunkat. Gyyyyys gyyyys.
[quote=Chicabee;532024]jeg havde sidste år en meget agressiv hunkat til parring - faktisk var hun så hidsig at hankatten i ren nødværge forsøgte at angribe hende - og det var ikke for at parre hende. Hunkatten måttet tage hjem uden parring. Hun kom dog igen i næste løbetid, og var her lidt mere rolig - men stadig meget sur…parringen lykkedes dog.
man skal absolut have en aftale på plads om hvem der har ansvaret for evt skader på hunkatten mens hun er i ens varetægt. Husker en frygtelig sag fra et par år siden hvor en ukyndig hankattejer kom til at vaske hunkatten de havde til parring i vaskemaskinen…ganske frygteligt. Hunkatten havde gemt sig derinde…og det endte i et frygteligt stridsspørgsmål, og en død hunkat. Gyyyyys gyyyys.[/quote]
Ej hvor forfærdelig:(
Havde misforstået hende lidt hende med hunkatten. Det ville være hendes første birma kuld. Hun opdrætter hvis også en anden race. Så 2 nye opdrættere… Det kan jeg godt se ville blive en farlig kombination. Jeg ville jo slet ikke kunne hjælpe hende med maskefarver osv. For dem kan jeg slet ikke kende endnu. Selv kønsbestemmelse er svær. Men nu har jeg også kun fået killinger 2 gange. 1 gang på min kat mis for nogle år tilbage. Hun fik 4 drenge. Og Catzilla fik 2 drenge. Så jeg har slet ikke set hvordan en hunkilling ser ud endnu.